Zelf nog niet uitgeprobeerd
Vriendin ziet het ook niet zo zitten... Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vriendin ziet het ook niet zo zitten... orsini schreef:hmm druk op de teugels kan ertoe leiden dat het paard juist nog meer kracht zet en achterover slaat, dus wees daar voor zichtg mee.
Wat ook kan helpen is inbuigen opzij als je stilstaat. Een paard wat begogen is kan niet steigeren. Dus rustig met de neus richting je voet. Is een mooie buig oefening tegelijkertijd
Als hij dan wil verderlopen hou je hem gebogen en vraag je de kont om verder te draaien. Hij maakt dan als het ware een cirkel met de achterhand om de voorbenen heen. Pas weer recht laten als hij rustig is. Probeert hij dan weer, weer indraaien, tot hij rustig is. Soms duurt het een tijd voor ze het doorhebben, maar het werkt wel.
succes
twinducklin schreef:Ik heb ook zo'n paard ( gehad ). Buiten gaat alles prima, behalve als ze fris is en moet halthouden. Heeft mijn merrie dus wel een gekke gewoonte dat als ik haar wil laten stilstaan de richting die we op gaan mevr dan moeilijk gaat doen, draai ik haar de andere richting op ( de richting ) waar we vandaan kwamen staat mevr gewoon stil. In geval van nood, bijvoorbeeld een drukke weg moeten oversteken, heb ik dus wel nog deze " noodstop ". Bij mijn merrie werd het probleem steeds erger totdat ze het in de rijbak ook deed, zelfs met losse teugel/been eraf kwam ze omhoog als ze moest halthouden. Als je haar achterwaarts/zijwaarts/voorwaarts liet lopen was er niks aan de hand, begrenste je dat kwam ze omhoog. Tik met de zweep? Werd ze nog opgefokter en ging rennen, mocht dat niet kwam ze weer omhoog. Zij heeft uiteindelijk een tik met de zweep ( handvat van korte rijzweep ) tussen de oren gehad, niet hard maar gewoon een tik. Ze kwam omlaag, schudde haar hoofd en ging nog eens omhoog, wederom weer een tik, schudde met haar hoofd ging achterwaarts en hield halt![]()
Misschien niet de mooiste manier om het op te lossen maar het heeft wel geholpen, nu als ze niet wilt stilstaan gaat ze ( nee/ja ) schudden met het hoofd en dreigt met steigeren als je druk op teugel houd, haal je druk van teugel af schud ze alleen maar. Alleen als ze heel erg fris is wil ze nog weleens op de achterbenen komen. De tik met de zweep heeft ze 4 jaar geleden gekregen en helpt tot nu toe dus nog altijd.
.