Gevolgen van zagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:20

Ook met bitloosrijden kun je zagen ;) Het heeft alleen niet helemaal hetzelfde effect omdat je op de neus inwerkt en niet op de mondhoeken en de zachte delen in de mond. Een paard dat bitloos gereden wordt en waarop teveel gelinks-rechts gedaan wordt ziet er hetzelfde uit als een paar mét bit.

Je kunt het vaak zien aan de paarden omdat ze meestal geen stelling aannemen, maar constant van links naar rechts wiegen met hun hoofd, dit kan heel subtiel zijn maar ook zo erg dat het al op grote afstand te zien is. Aan de ruiters is het soms te zien omdat ze de schouders heen en weer bewegen, vooral in de galop is dit vaak duidelijk zichtbaar.
Een paard kan door zagen (maar ook door andere oorzaken) in verzet gaan (achter de teugel kruipen, op de hand hangen, in staking gaan of met het hoofd gaan gooien. Als mensen extreem hard zagen kan het paard tandproblemen krijgen doordat het bit steeds tegen de eerste kiezen aantikt.

Ruiters zijn ook eerder geneigd te gaan zagen wanneer ze met te lange en losse teugels rijden. Ze proberen steeds eventjes weer contact te zoeken met 1 teugel en deze hangt daarna weer even door. De ruiter heeft dit vaak niet door en denkt heel vriendelijk te rijden omdat hij bijna geen druk op de teugels voelt.

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:29

Lisa_Dries schreef:
Het paard zijn mond wordt steeds harder en harder doordat hij aan de pijn en druk in zijn mond gewend raakt .wij zeggen altijd: prikkeldraadbek. Vervolgens wordt er een steeds scherper bit bijgehaald want goh wat luistert dat paard slecht en wordt het alleen maar erger.

Klopt, heb ik ook al gemerkt!

utahloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:56

Annetje schreef:
Ook met bitloosrijden kun je zagen ;) Het heeft alleen niet helemaal hetzelfde effect omdat je op de neus inwerkt en niet op de mondhoeken en de zachte delen in de mond. Een paard dat bitloos gereden wordt en waarop teveel gelinks-rechts gedaan wordt ziet er hetzelfde uit als een paar mét bit.

Je kunt het vaak zien aan de paarden omdat ze meestal geen stelling aannemen, maar constant van links naar rechts wiegen met hun hoofd, dit kan heel subtiel zijn maar ook zo erg dat het al op grote afstand te zien is. Aan de ruiters is het soms te zien omdat ze de schouders heen en weer bewegen, vooral in de galop is dit vaak duidelijk zichtbaar.
Een paard kan door zagen (maar ook door andere oorzaken) in verzet gaan (achter de teugel kruipen, op de hand hangen, in staking gaan of met het hoofd gaan gooien. Als mensen extreem hard zagen kan het paard tandproblemen krijgen doordat het bit steeds tegen de eerste kiezen aantikt.

Ruiters zijn ook eerder geneigd te gaan zagen wanneer ze met te lange en losse teugels rijden. Ze proberen steeds eventjes weer contact te zoeken met 1 teugel en deze hangt daarna weer even door. De ruiter heeft dit vaak niet door en denkt heel vriendelijk te rijden omdat hij bijna geen druk op de teugels voelt.

klopt!! ik zelf rijd ook niet bitloos!! maar mijn vriendin wel!

ik rijd zelf met een gewoon dubbel gebroken bitje maar ik zaag ABSOLUUT niet!!

ik heb les van iemand die weet wat ze zegt!
heb op een manege ook al gevolgen gevoeld van zagen.. ze worden zo hard in de mond!

Nu heb ik gelukkig mn eigen pony <3

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:32

je behoord een paard van achter naar voor nagevelijk te rijden niet van voor naar achter, als ik iemand zie zagen zie ik gewoon onmacht !!

MM88

Re: Gevolgen van zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:12

Vertrouwensband die het paard ons aanbiedt wordt kapot gemaakt, net als zijn mond en gehele gestel..

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:34

pijn in de mond en uitgescheurde mond hoeken.
goed dat je erop gaat letten

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:21

Mijn pony had eelt in zijn mondhoeken toen ik hem kocht (van een manege), dat lijkt me genoeg om er vanuit te gaan dat er flink gezaagd is...

Door te zagen zal je je paard nooit nagevelijk kunnen rijden, paarden reageren van nature in tegengestelde richting als ze druk voelen (als je druk naar beneden op een halster geeft, gaan vaak het hoofd eerder de lucht in dan naar beneden ;) ). door te zagen rijdt je dus continu "op spanning", in tegenstelling tot ont-spanning, waar nagevelijkheid om draait...

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:53

Meestal zie je ook dat paard op een duur ook echt zelf met hun hoofd van links naar rechts op en neer gaan wiegen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:56

Pumbaa12 schreef:
Dankje wel voor wat informatie vind het ook gewoon vreselijk:( @ aurora12: ben het met je eens dat ze van paard afgehaald moeten worden, maar op zo een manege kan ik alleen maar iets tegen die kinderen zeggen als ze dat zitten te doen, en anders krijg je ruzie met de ouders omdat ze er voor hebben betaald en de kinderen leuk moeten leren paardrijden.

Leuk vind ik ook leuk voor het paard, en niet alleen leuk voor het kind. ;( Maar op de meeste maneges gaat het niet alleen om zagen, ook verkeerde zadels, niet passende bitten, te grote kinderen op te kleine pony's..

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:34

roxxxiejjj schreef:
Pumbaa12 schreef:
Dankje wel voor wat informatie vind het ook gewoon vreselijk:( @ aurora12: ben het met je eens dat ze van paard afgehaald moeten worden, maar op zo een manege kan ik alleen maar iets tegen die kinderen zeggen als ze dat zitten te doen, en anders krijg je ruzie met de ouders omdat ze er voor hebben betaald en de kinderen leuk moeten leren paardrijden.

Leuk vind ik ook leuk voor het paard, en niet alleen leuk voor het kind. ;( Maar op de meeste maneges gaat het niet alleen om zagen, ook verkeerde zadels, niet passende bitten, te grote kinderen op te kleine pony's..

te grote kinderen op te kleine ponys dat wist ik wel, maar vekeerde zadels en niet passende bitten wist ik niet ;(

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:42

het gebeurd niet alleen op maneges, ook mensen met eigen paarden gooien al snel niet passende spullen erop, of laten het nooit nakijken, zadels moeten namelijk ook steeds weer passend gemaakt worden..

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:00

roxxxiejjj schreef:
het gebeurd niet alleen op maneges, ook mensen met eigen paarden gooien al snel niet passende spullen erop, of laten het nooit nakijken, zadels moeten namelijk ook steeds weer passend gemaakt worden..

Ja dat weet ik wel, maar zo iets van een manege had ik niet verwacht, omdat het wel volgens de regels moet volgens mij en anders komt de dierenbescherming ofzo iets(kan het me niet meer herrinneren)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:18

Pumbaa12 schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ja dat weet ik wel, maar zo iets van een manege had ik niet verwacht, omdat het wel volgens de regels moet volgens mij en anders komt de dierenbescherming ofzo iets(kan het me niet meer herrinneren)

Dierenbescherming doet geloof ik alleen wat als ze geen eten en drinken hebben..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:21

Met zagen maak je het kraakbeen dat onder de lagen zit kapot. Je krijgt dan onderhuidse woekeringen.

Bij wantoestanden kun je als ze aangesloten zijn de FNRS bellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:13

In noorwegen? Wordt lastig denk ik :P
Maar saar ik denk dat je al aardig door hebt waar je naar moet kijken.

Wat er hoort te gebeuren is dat het paard van achter onder de ruiter door naar voor moet bewegen en er daardoor een spanningsboog ontstaat en die als laatste zijn kaak loslaat en hoofdje laat vallen.

Verschil in training is dat het langer duurt maar heb je het voor elkaar ga je daarna ook lekker door, andersom lijkt het begin lekker snel te gaan maar kom je jezelf vroeg of laat tegen. Is dat niet door lichamelijke problemen van je paard dan wel doordat je de basis mist in de oefeningen. Een paard is een gewoonte dier en zal op een gegeven moment in jou houdinkje gaan lopen en daardoor zichzelf stuk of in de weg naar lopen. Kortere gangen, uit de takt lopen, gespannen rond de schouder, schoft en rug, Zichzelf afsluiten, of natuurlijk juist gaan vechten tegen de hulpen, staken, kreupel gaan, mond/tong problemen (tenminste daar uit het zich vaak), etc zijn allemaal mogelijk als je het paard dwingt in een houding, of dit nu door zagen of een hulpteugel is dat maakt dan opzich niet uit. Daarnaast pak je de ruiters en paarden er vaak vrij gemakkelijk uit op de foto's. Ze vergeten hun houding en rijden niet meer met gevoel maar met hun hersenen, alle fijnheid is eruit en dus ook de communicatie. Daarbij vormt het paard zich naar de houding en zit van de ruiter.

Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar een eerlijk en objectief verslagje van je stage (moeilijk!!!) en het liefst met foto's!

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:27

lailapri schreef:
In noorwegen? Wordt lastig denk ik :P
Maar saar ik denk dat je al aardig door hebt waar je naar moet kijken.

Wat er hoort te gebeuren is dat het paard van achter onder de ruiter door naar voor moet bewegen en er daardoor een spanningsboog ontstaat en die als laatste zijn kaak loslaat en hoofdje laat vallen.

Verschil in training is dat het langer duurt maar heb je het voor elkaar ga je daarna ook lekker door, andersom lijkt het begin lekker snel te gaan maar kom je jezelf vroeg of laat tegen. Is dat niet door lichamelijke problemen van je paard dan wel doordat je de basis mist in de oefeningen. Een paard is een gewoonte dier en zal op een gegeven moment in jou houdinkje gaan lopen en daardoor zichzelf stuk of in de weg naar lopen. Kortere gangen, uit de takt lopen, gespannen rond de schouder, schoft en rug, Zichzelf afsluiten, of natuurlijk juist gaan vechten tegen de hulpen, staken, kreupel gaan, mond/tong problemen (tenminste daar uit het zich vaak), etc zijn allemaal mogelijk als je het paard dwingt in een houding, of dit nu door zagen of een hulpteugel is dat maakt dan opzich niet uit. Daarnaast pak je de ruiters en paarden er vaak vrij gemakkelijk uit op de foto's. Ze vergeten hun houding en rijden niet meer met gevoel maar met hun hersenen, alle fijnheid is eruit en dus ook de communicatie. Daarbij vormt het paard zich naar de houding en zit van de ruiter.

Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar een eerlijk en objectief verslagje van je stage (moeilijk!!!) en het liefst met foto's!

Dankjewel alsnog voor informatief stukje, ook van de andere! Nou ja ik laat mijn fotocamera even thuis anders staat het zo raar( nou ja vind ik ) Maar kan wel verslagje maken en trouwens moet dat ook nog voor school doen :) Dus komt mooi uit

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:15

Zagen is zowizo niet goed voor de mond, gaat de mond van binnen open.
En daardoor worden ze steeds harder in de mond, en worden ze koppig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:07

utahloves schreef:
Bitloos rijden <3 hihi...

Idd :P En heb ik nog boogjes in de teugels :+

Wat ik wel beroerd vind he is dat ik van een aantal bokkers weet hoe ze op bokt over *zagen * denken. Natuurlijk keuren ze het af en is het niet de bedoeling. Zie je ze in het echt rijden zie je gewoon dat ze aan het zagen zijn en bleren oooh wat loopt ie mooi he. Maargoed....

Ik denk dat er behoorlijk wat gevolgen zullen zijn, ze lopen met een valse knik ( wat niet goed is voor het lichaam ) en niet ontspannen.
Ook in de mond zal het niet ten goede komen!

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:03

gevolgen: Paard wordt in verkeerde onnatuurlijke houdingen getrokken, met veel nare gevolgen van dien. Ik vind het rechtrichten van het paard de enige methode waarop mensen hun paarden zouden mogen rijden..

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:12

Misschien een beetje een rare vraag hoor... :o
Maar wat houd zagen precies in? Heel hard en kort aan de teugels trekken?

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 10:11

Cinnepin schreef:
utahloves schreef:
Bitloos rijden <3 hihi...

Idd :P En heb ik nog boogjes in de teugels :+

Wat ik wel beroerd vind he is dat ik van een aantal bokkers weet hoe ze op bokt over *zagen * denken. Natuurlijk keuren ze het af en is het niet de bedoeling. Zie je ze in het echt rijden zie je gewoon dat ze aan het zagen zijn en bleren oooh wat loopt ie mooi he. Maargoed....

Ik denk dat er behoorlijk wat gevolgen zullen zijn, ze lopen met een valse knik ( wat niet goed is voor het lichaam ) en niet ontspannen.
Ook in de mond zal het niet ten goede komen!

Dat heb ik ook wel gemerkt maar niet van bokkers, ken ook een meisje die zegt dat ze niet zaagt en dat ze er tegen is maar als je haar ziet rijden dan is ze toch al flink even bezig :|

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:22

Joyce081084 schreef:

Trekken aan je teugels.. Links rechts, links rechts links rechts. Alsof je de mond aan het uitzagen bent ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:26

Joyce081084 schreef:

Zagen is het om en om (links dan rechts etc) kneepjes geven in de teugels. Ook wel "spelen" genoemd omdat het vriendelijker klinkt ;)
Een paard heeft maar 1 hulp nodig en "moet" dan reageren. Bijv met aandrijven, dit moet je ook niet achter elkaar blijven doen want dat werkt juist averechts. (paard wordt steeds slomer)

Aan de teugel rijden moet van achter naar voor, dus als je aan de voorkant zit te klooien doe je het niet goed :Y)
Pard moet actief gemaakt worden, zodat hij zijn achterbenen goed ver onder zijn buik zet. Hierdoor wordt zijn rug bol. Wanneer zijn rug bol is en de ruiter netjes mee gaat met de beweging van de mond zal het paard vanzelf zakken in de hals. Het draait om de bolle rug! - daardoor kan het paard je beter dragen en zit je als ruiter veel prettiger.
Wanneer je op handen en knieen gaat zitten kun je het voelen. Wanneer jij je rug dan bol maakt, is het niet prettig om naar de sterren te kijken.

Actief is dus niet snel lopen, maar het tegenovergestelde van sloom.
Hij moet zijn passen goed afmaken (bij te snel lopen worden de passen niet afgemaakt)
Hij moet direct reageren op je been - niet wegspuiten, maar je moet verschil voelen.
De makkelijkste manier is om te schakelen in een gang. Dit kan dus in stap zijn, maar ook in draf en galop.
Je maakt dus verschil in tempo zonder naar een andere gang over te gaan.

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:07

Wij hebben een (17 jaar) manegepaard op stal dat alleen maar aan de kop is vast gehouden met als gevolg een botwoekering tussen de oren die zo groot is als een ei. Dus dat kan er ook gebeuren.

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:05

bij mij op de manege zeiden ze (4 jaar geleden alweer) dat het paard aan de teugel moest en dat ik moest 'spelen' met de teugel, maar ik had nog helemaal geen verstand van paarden en deed het dus ook gewoon, maar naarmate ik een eigen paard kreeg kwam ik erachter dat het superslecht is en vind ik het heel erg dat ik het bij die arme paarden op de manege heb gedaan, en dat het nu nog word gedaan!