is mijn paard te sterk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:35

Boterfliegje schreef:
BBreedveld schreef:
TS: Dit is een goedbedoelde post, dus zeker niet om je af te kraken (want ik vind het heel goed dat je navraag doet, zo leer je tenslotte :) ) maar vraag je eens het volgende af: is drijven aan de achterhand maar tegelijkertijd tegenhouden aan de voorkant niet net zoiets als met een auto gas geven met de rem erop?

Al het gewicht dat jij in je handen krijgt (en waar je zelfs kramp van krijgt, zo te lezen) staat gelijk aan de druk die je paard in zijn nek en rug krijgt. Eigenlijk ben je bezig zijn ruggegraat samen te persen.

Kan best zijn dat je paard geleerd heeft, dat het zo hoort. In dat geval zal hij alleen zó stuurbaar zijn. Maar is dit wat jij wilt voor hem? Is dit de manier waarop je wilt rijden?

Je kan een paard op veel verschillende manieren africhten, maar het makkelijker een paard iets aan te leren dan om het iets af te leren. Als dit systeem niet bij jou of je paard past, kan je ervoor kiezen via een andere methode te rijden, bijvoorbeeld een methode waarbij meer van een losse rug en minimale hulpen uitgegaan wordt. Dat vereist dan wel dat jijzelf en je paard bij- en omgeschoold worden.

Het lijkt me hoe dan ook bij geen enkele methode de bedoeling dat je met zoveel kracht moet rijden, dus je zou twee dingen kunnen doen: zoek een andere instructrice die een soortgelijke achtergrond heeft als je huidige instructrice en laat die wat aan het probleem doen (ook in de grandprix is het niet de bedoeling dat je zoveel gewicht in je handen hebt!) of zoek een andere instructrice met een heel andere achtergrond en kijk of die je beter bevalt. Er zijn heel veel verschillende stijlen in de dressuur en veel daarvan hechten veel belang aan de lichtheid van de ruiterhand, het meer op de zit rijden enzovoorts. Veel van die stijlen zijn vertegenwoordigd op bokt. Ik doe zelf een holistische instructeursopleiding, duw weet wel e.e.a. van verschillende stijlen af. Vraag maar raak zou ik zeggen ;)

Succes!

het gas en rem gedeelte had ik natuurlijk wel door maar wie ben ik tegen mijn instructrice he.. Ik nam aan dat ze het wel helemaal goed wist.
Klassieke dressuur ga ik zeker proberen!

Over het grondwerk bij een van de vorige posten, we kunnen samen bijna alle oefeningen van de vrijheids-dressuur en al het andere grondwerk gaat perfect dus dit is zeker geen probleem.

Alvast bedankt aan iedereen, ik ben helemaal opgelucht dat het rijden helemaal goed kan komen.

Degene die op het paard zit en voor de lessen betaald? Als iets niet goed voelt, of je bent niet helemaal zeker dat dat de manier is om iets op te lossen, dan heb je de verplichting naar jezelf en je paard om vragen te stellen. Vinden ze als het goed is niet erg en door te vragen leer je juist meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:57

nanette1 schreef:
hallo,

1 woord: ontspan. Wacht tot je antwoord van het paard krijgt drijven en een paar sec wachten en kijken wat er gebeurt hij kan ook gewoon een ''diesel'' zijn opstartproblemen. Dat hebben veel zware paarden die ik ken tenminste wel hoeft niet perse hoor. Een man heeft natuurlijk ook meer kracht het is erg moeilijk om een grof paard op fijne kleine hulpen te krijgen. Gewoon erg duidelijk zijn in stap metteen duidelijk maken dat been vooruit/wijken voor druk betekend. Liever een keer duidelijk zijn en als je hem drijft ook wat meer teugel geven zodat hij dit wel kan pakken.

groetjes nanette

hier kan ik me helemaal in vinden.
Ik heb veel problemen met mijn Groninger gehad, dat ging zover dat ik er zelfs ontstekingen van in mijn schouder kreeg. Ik reed toen met veel druk en moest toch binnen een kwartier mijn paard voor elkaar hebben zodat ik daarna verder kon met het doen van oefening. Deze waren meer het doel dan een middel op dat moment. Gevolg een paard dat rechts enorm vasthoudt en een wisselwerking met mij.
Door omstandigheden ben ik met lessen gestopt en gewoon voor mezelf gaan rijden. Lange teugel en lekker ontspannen.

Onlangs ben ik begonnen met lessen een combi van Centered riding en Klassieke dressuur. Hier zijn de oefeningen een middel om je doel (ontspanning, recht richten, balans) te bereiken. Of je paard nu nagevelijk is maakt in het begin niet zoveel uit.
Na een half uurtje op ontspanning oefeningen doen kreeg ik met toch een cadeau van mijn paard, totale ontspanning, mooi nagevelijk op minimale teugeldruk en een super ondertredende achterhand.

Zo'n zwaar paard kan je geen nagevelijkheid afdwingen met druk, maar je krijgt het als je het niet vraagt.

Succes met rijden, vergeet die voorkant en rijdt lekker voorwaarts en ontspannen. Lessen Klassieke dressuur e.o. Centered riding kunnen je zeker helpen.

Trek je vooral niets aan van commentaar van anderen!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:05

Ik heb hetzelfde gehad met mijn merrie. De vorige eigenaar reed echt op kracht, paard moest meteen in de krul zodat zij echt kon gaan rijden. Ik heb nooit zo gereden dus ik was al na 10 minuten helemaal uitgeput en voelde mn armen niet meer. Samen met mijn huidige instructeur ben ik terug gegaan naar de basis, eerst lekker voorwaarts, goed aan de hulpen, achterhand gebruiken en de voorkant maar even laten voor wat die was. Ik ben nu een jaar verder en ik heb een ontspannen en nageeflijk paard!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:29

herkenbaar verhaal. Ik heb een paard gehad die met een slof gereden was (voor mij). En dan niet op de goede manier. Gevolg was dat hij hard was in zijn mond, absoluut niet soepel en meewerkend meer was. Daar ging ik ook op verkrampen en kreeg ook last van mijn armen. Ik heb 2 instructeurs gehad die mij niet echt hielpen. De ene zei dat het paard zich vastzetten en ik dan een flinke ruk aan een teugel moest geven (ja echt belachelijk) en de andere zei dat als het paard niet nagevelijk was hij mij geen goede les kon geven. Daarna heb ik geen lessen meer gevolgd, heb alle dressuurhoop een tijd laten varen en ben helemaal op ontspanning, recreatief gaan rijden, daarin vond ik alleen niet genoeg uitdaging en heb toen toch voor mezelf besloten toen dat dat paard het niet was voor mij, en ik niet de ruiter was voor dat paard. Heb deze toen verkocht naar een goede baas die alleen buitenritten maakt. Ik heb toen gezocht naar een paard zonder negatieve ervaringen en sensibel en voorwaart, dat werd dus uiteindelijk een pony met veel arabisch bloed. Daarvan heb ik veel van geleerd qua ontspanning. Omdat ik dit paard juist heel gehoorzaam wou hebben aan een lichte hulp heb ik veel met mijn stem gedaan. Dat bleek perfect te gaan. Ik gaf ook alleen een hulp op het moment dat ik echt iets wou veranderen aan tempo of richting en als de pony gehoorzaamde gelijk stoppen met die hulp. Verder heel veel belonen en altijd vanuit ontspanning pas dingen vragen.

Mijn lering ervan is geweest dat je soms onprettige keuzes moet maken om iets te verbeteren. Je kunt het zien als opgeven maar voor zowel mezelf als voor het paard is de keuze een verbetering geweest. Ja ik heb een mooie gitzwarte Kwpn met perfect papier geruild voor een tamelijk simpele pony, veel mensen vonden het gek maar ik heb zoveel meer plezier van die pony. Ik zeg niet dat jij hetzelfde moet doen maar ik zeg dat je wel voor jezelf moet kiezen en niet moet doortobben als iets echt niet lukt omdat anderen vinden dat jij niet zou moeten opgeven. Ik heb het idee dat op Bokt een paard te koop zetten omdat je er niet fijn mee kan rijden not-done is maar soms passen karakters gewoon niet bij elkaar en soms kan je met goede instructie heel veel goedmaken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:04

Ik denk toch dat je iets niet goed doet, als je kramp krijgt in je armen en je benen. Je moet sowieso nooit sterker willen zijn dan een paard, je moet slimmer zijn dan een paard. Als ik jou was zal ik het zeker niet opgeven, maar een goeie instructeur zoeken die je ermee wil en kan helpen!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:34

Jade15 schreef:
herkenbaar verhaal. Ik heb een paard gehad die met een slof gereden was (voor mij). En dan niet op de goede manier. Gevolg was dat hij hard was in zijn mond, absoluut niet soepel en meewerkend meer was. Daar ging ik ook op verkrampen en kreeg ook last van mijn armen. Ik heb 2 instructeurs gehad die mij niet echt hielpen. De ene zei dat het paard zich vastzetten en ik dan een flinke ruk aan een teugel moest geven (ja echt belachelijk) en de andere zei dat als het paard niet nagevelijk was hij mij geen goede les kon geven. Daarna heb ik geen lessen meer gevolgd, heb alle dressuurhoop een tijd laten varen en ben helemaal op ontspanning, recreatief gaan rijden, daarin vond ik alleen niet genoeg uitdaging en heb toen toch voor mezelf besloten toen dat dat paard het niet was voor mij, en ik niet de ruiter was voor dat paard. Heb deze toen verkocht naar een goede baas die alleen buitenritten maakt. Ik heb toen gezocht naar een paard zonder negatieve ervaringen en sensibel en voorwaart, dat werd dus uiteindelijk een pony met veel arabisch bloed. Daarvan heb ik veel van geleerd qua ontspanning. Omdat ik dit paard juist heel gehoorzaam wou hebben aan een lichte hulp heb ik veel met mijn stem gedaan. Dat bleek perfect te gaan. Ik gaf ook alleen een hulp op het moment dat ik echt iets wou veranderen aan tempo of richting en als de pony gehoorzaamde gelijk stoppen met die hulp. Verder heel veel belonen en altijd vanuit ontspanning pas dingen vragen.

Mijn lering ervan is geweest dat je soms onprettige keuzes moet maken om iets te verbeteren. Je kunt het zien als opgeven maar voor zowel mezelf als voor het paard is de keuze een verbetering geweest. Ja ik heb een mooie gitzwarte Kwpn met perfect papier geruild voor een tamelijk simpele pony, veel mensen vonden het gek maar ik heb zoveel meer plezier van die pony. Ik zeg niet dat jij hetzelfde moet doen maar ik zeg dat je wel voor jezelf moet kiezen en niet moet doortobben als iets echt niet lukt omdat anderen vinden dat jij niet zou moeten opgeven. Ik heb het idee dat op Bokt een paard te koop zetten omdat je er niet fijn mee kan rijden not-done is maar soms passen karakters gewoon niet bij elkaar en soms kan je met goede instructie heel veel goedmaken.

ja ik kan me er helemaal in vinden. Vorige eigenaars hebben hem met (veel te strakke) martingaal gereden... Zelfs heb verkoop gedeelte en een 'goedkopere' pony kopen heb ik mee in mijn hoofd gezeten. Nu ben ik rustig aan het beginnen met klassieke dressuur en het lijkt goed te werken. Indien dit blijft werken ben ik heel gelukkig met deze oplossing. Als het toch weer mis blijft gaan dan vrees ik inderdaad voor verkoop.
Alvast bedankt voor je verhaal!