Boterfliegje schreef:BBreedveld schreef:TS: Dit is een goedbedoelde post, dus zeker niet om je af te kraken (want ik vind het heel goed dat je navraag doet, zo leer je tenslotte) maar vraag je eens het volgende af: is drijven aan de achterhand maar tegelijkertijd tegenhouden aan de voorkant niet net zoiets als met een auto gas geven met de rem erop?
Al het gewicht dat jij in je handen krijgt (en waar je zelfs kramp van krijgt, zo te lezen) staat gelijk aan de druk die je paard in zijn nek en rug krijgt. Eigenlijk ben je bezig zijn ruggegraat samen te persen.
Kan best zijn dat je paard geleerd heeft, dat het zo hoort. In dat geval zal hij alleen zó stuurbaar zijn. Maar is dit wat jij wilt voor hem? Is dit de manier waarop je wilt rijden?
Je kan een paard op veel verschillende manieren africhten, maar het makkelijker een paard iets aan te leren dan om het iets af te leren. Als dit systeem niet bij jou of je paard past, kan je ervoor kiezen via een andere methode te rijden, bijvoorbeeld een methode waarbij meer van een losse rug en minimale hulpen uitgegaan wordt. Dat vereist dan wel dat jijzelf en je paard bij- en omgeschoold worden.
Het lijkt me hoe dan ook bij geen enkele methode de bedoeling dat je met zoveel kracht moet rijden, dus je zou twee dingen kunnen doen: zoek een andere instructrice die een soortgelijke achtergrond heeft als je huidige instructrice en laat die wat aan het probleem doen (ook in de grandprix is het niet de bedoeling dat je zoveel gewicht in je handen hebt!) of zoek een andere instructrice met een heel andere achtergrond en kijk of die je beter bevalt. Er zijn heel veel verschillende stijlen in de dressuur en veel daarvan hechten veel belang aan de lichtheid van de ruiterhand, het meer op de zit rijden enzovoorts. Veel van die stijlen zijn vertegenwoordigd op bokt. Ik doe zelf een holistische instructeursopleiding, duw weet wel e.e.a. van verschillende stijlen af. Vraag maar raak zou ik zeggen
Succes!
het gas en rem gedeelte had ik natuurlijk wel door maar wie ben ik tegen mijn instructrice he.. Ik nam aan dat ze het wel helemaal goed wist.
Klassieke dressuur ga ik zeker proberen!
Over het grondwerk bij een van de vorige posten, we kunnen samen bijna alle oefeningen van de vrijheids-dressuur en al het andere grondwerk gaat perfect dus dit is zeker geen probleem.
Alvast bedankt aan iedereen, ik ben helemaal opgelucht dat het rijden helemaal goed kan komen.
Degene die op het paard zit en voor de lessen betaald? Als iets niet goed voelt, of je bent niet helemaal zeker dat dat de manier is om iets op te lossen, dan heb je de verplichting naar jezelf en je paard om vragen te stellen. Vinden ze als het goed is niet erg en door te vragen leer je juist meer.
) maar vraag je eens het volgende af: is drijven aan de achterhand maar tegelijkertijd tegenhouden aan de voorkant niet net zoiets als met een auto gas geven met de rem erop?