Met welk bitje begin je bij het aanrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: Met welk bitje begin je bij het aanrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:00

Bubbel gebroken trens van aurigaan (K&k,Sprenger).
Als ze hun tong erg optrekken, met tonglepel erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:17

tong optrekken of over het bit gooien is toch duidelijk een aanwijzing van het paard dat het bit niet lekker in de mond ligt? ik vind het zo achterhaald die tonglepel.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:18

Tot 6jaar enkelgebroken bitje
daarna misschien overstappen tot dubbelgebroken ^^

sichuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:24

Ik heb een enkelgebroken watertrens.
En dan wel zo'n heel dikke watertrens.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:29

Ik ben bitloos begonnen, Vanwege het wisselen.. gewoon op een side pull. Die vind ik heel duidelijk.

Ik wou eigenlijk overstappen op een bitje na het wisselen, maar helaas heeft poown een rare mond (dikke tong, en hangend rooster) dus is het bitloos gebleven.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:39

ik zou kijken wat het paard aangeeft, zag al wat voorkeuren voor enkel of dubbel gebroken bitjes... de ene heeft een inwerking op de tong, het andere op de lagen. Het ene paard vind het ene fijn, het andere paard iets anders. Ik zou in ieder geval geen bit kiezen met een hefboomwerking zoals de kneveltrens, maar een zacht bitje wat vriendelijk inwerkt. Dat laatste heeft natuurlijk ook alles met de hand te maken ;)

Hier rijden we met een halster om het hoofdstel de eerste paar keren en bevestigen de teugels zowel aan de bitring als aan de 'ringen' die links en rechts aan het halster zitten bij de neus. Zo zit je niet direct in de mond en is imo het meest vriendelijk en geeft geen problemen als je compleet bitloos inrijdt naar met bit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:24

hefboom werking op een kneveltrens? hoe wil je dat bewerkstelligen?

mol

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:32

Ik heb met een freestyle halstertje ingereden, daarna een leren bitje. Daar rijd ik nog steeds mee, want mijn paard reageert toch minder fijn (of te fijn, of in ieder geval lijkt hij het niet prettig te vinden) dan met het leer. Alleen mag je er geen wedstrijden mee rijden....dus ben ik nu toch aan het dubben over iets anders. Ik hoor hier veel kneveltrens en het lijkt me een heel vriendelijk bit, zolang die leertjes eraan zitten. Ik vind het altijd zo jammer dat je allerhande bitten moet kopen om te proberen....want het wordt toch een dure aangelegeheid dan. Niemand die ik ken heeft een kneveltrens. Veel jonge paarden worden onzeker van de dubbelgebroken bitten....er gebeurt dan teveel in de mond (teveel bewegende deeltjes) en daar kunnen ze niet allemaal mee omgaan. Veel paarden die het toch superfijn op de enkelgebroken bitten, ook al wordt er veel kwaad over gesproken...

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:35

Ik heb er één aangereden met een enkel gebroken trensje en één met een dubbel gebroken watertrens. Mijn paard (4 jaar inmiddels) rijd ik nog steeds met het laatste bit. Gaat goed en is vriendelijk in gebruik.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:49

Ik ben nu 2 aan het inrijden en beide op een dubbel gebroken water trens, de 1 met zo'n dure met koperen mondstuk en gedraait en de ander met een gewone. Ik heb ook nog een dubbel gebroken bustrens. Maar eigenlijk heb ik die keuze gemaakt omdat ik anders speciaal een enkelgebroken bit moet aanschaffen. Maar ik overweeg nog steeds dat toch te doen. Het paard op het normale bit loopt wel meer met het bit te klooien dan het paard met dat dure bit.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:53

Licht er helemaal wat voor paard het is

eigenlijk altijd een kneveltrensje deze geeft in mijn ogen niet iets duidelijker aan wat er van het dier gevraagd word qwa sturen
Of een Watertrensje dit heb ik tot nu toe 2 keer gebruikt vind de kneveltrens duidelijker en dus handiger

Kneveltrens een hefboom werking richt? niet dus dit is een zeer vriendelijk bit hoor :j

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:58

met een ongebroken happy mouth bitje...
en daar rij ik eigenlijk het liefst mee.
ook een kneveltrens vind ik wel fijn voor jonge paarden :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:17

Ik las dat het met de bijhorende leertjes aan het bakstuk gemaakt werd Mol, dan geeft het bit ook druk achter de ogen en krijgt het bit een lichte hefboomwerking omdat het bovenste deel zeg maar, van het bit "vast" zit.

Wanneer het bit niet met een leertje vast zit aan het bakstuk heeft het bit niet de lichte hefboomwerking, maar geeft het druk tegen de wangen die weer helpt bij het sturen.

Geen verkeerd bit hoor, (ik heb er zelfs een in de kast) en prima voor een jong paard. Maar wat ik al schreef, bij een jong paard zou ik t toch niet aan het bakstuk vastmaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:26

Een bit dat door het paard snel geaccepteerd wordt.
Ik heb momenteel gebruik gemaakt van een onderlegtrens, bij elk ander dikker bit stond het paard met de mond open namelijk.
Tijdje dubbel gebroken gebruikt, maar ben nu over op een Robart olt die ik toevallig had liggen en door mijn andere paard niet als aangenaam ervaren werd. Dit paard was er echter direct heel fijn mee. Conclusie: het antwoord op je vraag moet je horen van je paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:28

regine schreef:
Ik las dat het met de bijhorende leertjes aan het bakstuk gemaakt werd Mol, dan geeft het bit ook druk achter de ogen en krijgt het bit een lichte hefboomwerking omdat het bovenste deel zeg maar, van het bit "vast" zit.

Wanneer het bit niet met een leertje vast zit aan het bakstuk heeft het bit niet de lichte hefboomwerking, maar geeft het druk tegen de wangen die weer helpt bij het sturen.

Geen verkeerd bit hoor, (ik heb er zelfs een in de kast) en prima voor een jong paard. Maar wat ik al schreef, bij een jong paard zou ik t toch niet aan het bakstuk vastmaken.

druk achter de ogen, is onzin, de leertjes zijn er voor dat het bit niet kantelt en blijft liggen in de houding zoals het bedoelt is, sommige zeggen ook dat er meer druk achter de oren zou komen ook dit kan niet worden onderbouwt, het is fijn met leertjes omdat je wanneer je begint met sturen je dus het hoofd aan het bakstuk mee kan krijgen zonder dat het bit door de mond heen gaat.

in wenen rijden ze alle jonge hengsten er op aan.

mol

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:35

een bustrens misschien?
het licht ook aan het paard

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:14

ik heb een typfoutje gemaakt mol, bedoel niet druk achter de ogen... maar oren. excuus, zie het nu pas :o

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:16

een dubbelgebroken bus/ of watertrens.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:18

Ik snap het nut van een kneveltrens bij een stille hand niet.

Ik rijd mijn paard bitloos in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:38

_Cindy schreef:
Ik snap het nut van een kneveltrens bij een stille hand niet.

Ik rijd mijn paard bitloos in.

De "scharen" duwen ook aan de zijkant van de mond waardoor het gewoon duidelijker voor het paard is. Heeft verder niets met stille hand te maken. Want je hoort altijd met een stille hand te rijden. En heb je dit niet. Dan ben je nog niet toe aan een paard beleren

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:41

Knevel hou ik ook niet van.

Ik ga voor de water/bustrens. Meestal de bustrens, dubbelgebroken. Pas vanaf dat ik start met het paard, begin ik met wat anders, was altijd de stang en trens, maar is gelukkig niet meer verplicht. Natuurlijk heb ik dit dan thuis ook wel al gedaan.

Maar voor het inrijden ga ik voor de dubbelgebroken bustrens.

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:43

De eerste weken van het inrijden is ons paard met een dubbelgebroken watertrensje gereden. En nu zijn we met een leren bitje bezig.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:44

Mijne heeft een dubbelgebroken watertrens.
Mijn pony een enkelgebroken bustrens.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:44

Met het inrijden kan je beter een bustrens of een kneveltrens gebruiken, hebben
ze wat meer steun als je het sturen enzo nog aan het leren bent.

Blijven ze hier goed op lopen, dan houden ze die natuurlijk.

Mijn eigen haflinger merrie rijd ik met een dubbelgebroken watertrens met argentaan van K&K.
Echt een suuuuuper bitje, ze loopt der zo lekker licht op, en ze accepteerd hem heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:47

rocksyboy schreef:
Knevel hou ik ook niet van.

Ik ga voor de water/bustrens. Meestal de bustrens, dubbelgebroken. Pas vanaf dat ik start met het paard, begin ik met wat anders, was altijd de stang en trens, maar is gelukkig niet meer verplicht. Natuurlijk heb ik dit dan thuis ook wel al gedaan.

Maar voor het inrijden ga ik voor de dubbelgebroken bustrens.

Waarom houd je niet van een knevel? Kun je dat even onderbouwen