sporen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Looks

Re: sporen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:58

Als ik na het rijden buiten ga uitstappen, of ook nog even draven of galoperen ga ik ze niet af doen, ik kan er echt wel voor zorgen dat ik haar niet raak met mijn sporen. maar als ik echt ga buitenrijden heb ik ze niet om, ik heb ze nergens voor nodig buiten, wil dat mijn paard lekker kan buiten rijden en hoofd leeg kan maken en een keertje gek doen en hard galoperen. Dit kan zonder sporen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:59

Neehoor, vaak is het paard ook wat frisser buiten, helemaal niet nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:01

Ik heb altijd sporen aan, op welk paard ik ook rijd of wat ik er ook mee doe. Dus waarom buiten niet? Als ik ze niet nodig heb gebruik ik ze niet.

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:23

mee eens sonja
de eene vind het fijn de andere niet,

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:26

Ik heb altijd sporen om, als ik ze niet nodig heb gebruik ik ze niet en ik kan met mn knie niet zoveel, die is lang geleden al stuk gegaan, dus heb nogal veel baat bij het geven van zo klein mogelijke hulpen. Ofwel; paarden super scherp aan het been en klein spoortje om... ten alle tijden

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:33

Ik rij soms buiten met sporen, buiten de bak train ik ook wel eens dingen als schouderbinnenwaards of travers. En ze geven net dat beetje extra overtuiging als madam venijnig in de staak gaat, of vind dat ze te hard moet werken. Als ik op zo'n moment de zweep gebruik word ik letterlijk gelanceerd, met een spoortje reageert ze veel rustiger. Bovendien is een spoorhulp veel beter te doseren dan een zweephulp, je kan met een zweep snel te hard of juist te zacht werken (zeker als je paard ondertussen flink aan het draaien en miepen is is het knap lastig precies de juiste druk te geven met een zweep) terwijl je met een spoortje precies kan bepalen hoeveel kracht je zet, oftewel, hoe scherp het inwerkt. Ook bij het buitenrijden moet ze gewoon reageren op de hulpen en af en toe even werken. Buitenrijden is geen excuus om vrolijk op de voorhand de sjokken en over elke graspol te "struikelen".

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:58

Grappig al die verschillende gebruiken, gezichtspunten e.d. Echt verhelderend (serieus)! Ik rij alleen maar buiten (in het Afrikaanse busheld) en moet eerlijk bekennen dat hier nog wel ergens wat stompe sporen moeten liggen, maar ik zou niet weten waar... Nee, heerlijk ontspannen rijden met alleen stem- en beenhulpen en paarden die altijd voorwaarts genoeg zijn. Je hoort mij niet klagen. Moet ook eerlijk bekennen dat het makkelijk genoeg is om sporen om je laarzen te doen, maar om ze echt goed te gebruiken, vond ik zelf in NL nog helemaal niet zo gemakkelijk. Dat vraagt toch echt veel oefening. Niet dat ik tegen het gebruik van sporen ben hoor. 'Moraal' van mijn verhaal: alle hulpmiddelen zijn goed indien echt nodig én op juiste manier toegepast ;-)

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:02

In de bak rijd ik bijna altijd met sporen. Als ik ze dan niet om doen is het net alsof hij weet... hij is zoiezo al niet zo'n fan van in de bak rijden maar zonder sporen is hij heel moeilijk vooruit te 'branden'.
Bij buitenritten gebruik ik ze niet. Dit omdat hij zoiezo frisser is bij een buitenrit en dit veel meer 'zijn ding is'. Hij reageert dan veel sneller op de hulpen die ik hem geef.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:11

ik doe op wandeling ook sporen om, niet omdat mijn paard niet voorwaarts genoeg is, maar voor in geval van ergens te passeren dat ze eng vind. gewoon benen geven durft ze dan wel eens te negeren, maar m'n spoor aanleggen is voldoende om haar te overtuigen. Plus het is ook gewoonte

Sommigen zeggen dat je altijd een zweepje moet meenemen om een paard ergens rond of voorbij te rijden. nou, hier moet ik bij mijn paard niet mee aankomen, dan bokt ze to ik eraf lig... niet echt handig op wandeling :o

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:08

Haha, grappig dat in Belgie een buitenrit "op wandeling" heet.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:40

Ik rijd buiten niet mer sporen.
Buiten is Suus hartstikke voorwaarts :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:00

Als je goed met sporen kunt rijden, dan hoef je ze niet af te doen, omdat je ze niet onbedoeld gebruikt als je ze niet nodig hebt.
Ik heb altijd sporen om, ook bij buitenrijden. Een buitenrit word er niet minder onstpannen om omdat ik sporen draag.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:19

Dat is het niet. Ik rijd met chaps dus ik moet mijn sporen er toch afhalen. Als ik ze dus inet nodig heb doe ik ze ook nit om :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:02

Buiten rijd ik ook met sporen. Als ik ze niet om heb weet ik zeker dat ik minder te vertellen heb en meneer de handrem erop kan gooien als hij iets tegen komt waarvan hij denkt dat hij er niet langs kan. Sporen zijn dan verfijning van de hulp omdat ik zonder spoortje hard moet drijven of een paar flinke tikken met de zweep moet geven als hij gaat staken. Dat ben ik liever voor door als ik wat twijfel voel been met spoortje bij te geven. Dat werkt eigenlijk altijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:18

Met Sjol rij ik altijd met, ook buiten, gewoon omdat ik ze om mijn laarzen laat zitten, heb geen zin om ze eraf te halen.
Als we endurace starten gaan ze eraf. (mogen daar niet)

Bovendien het om hebben van is niet hetzelfde als het gebruiken van.

Rij vaak ook met zweep en die is op buitenrit doorgaans niet voor mijn paard bedoeld }> :Y)

Tobago, gaat nog spoorloos door het leven, sinds kort wel zweep mee, wederom niet zozeer voor het paard,
maar om iets uit te steken zodat ze je knieen en voeten er niet af crossen met auto, fiets of brommer.
Zelfs wel eens overwogen er oranje vlagje aan te hangen. (en het liefst zweep een met kapot uiteinde }> )
(verkeersagressie bij mij als ruiter komt boven...................na nog wel eens geplet te zijn.)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:08

ik rijd soms buiten ook wel met sporen omdat ik ze dan al gewoon om heb, maar ik rijd ook vaak gewoon zonder ik vind dat ze buiten niet nodig zijn! buitenrijden moet gewoon lekker rijden zijn! :D

l__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:56

soms als ik mijn sporen nog om heb, heb ik ze nog op op buitenrit. maar eigenlijk is het niet echt nodig:D

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:19

ik rij nooit met sporen zowel in de bak niet als op buitenrit niet.
de reden:
mijn paad reageert super op het been dus vind het niet nodig om sporen te gebruiken

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:22

Tja als ik eerst alin de bak heb gereden, dan ga ik ze niet meer speciaal voor dat buitenritje afdoen (zou ik ook gewoon vergeten), maar anders net zoals het me uitkomt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:55

Buiten doe ik mijn sporen altijd af. Behalve als ik naar het strand ga, want dan ga ik meestal ook nog even trainen en vind ik het wel fijn om een spoortje om te hebben :)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:31

Ik rij niet met sporen maar heb er wel mee gereden op mijn vorige pony,
ik gebruikte het alleen voor in de springles om haar wat bij te prikken als ze lui werd.
op buitenritten gebruik ik het op geen enkel paard, of ze nou traag zijn of snel, de meeste paarden houden van het bos en zijn daardoor al een stuk meer voorwaarts dan normaal

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:32

nee dat doe ik niet, omdat mijn paard zowieso voorwaarts is tijdens het rijden.. ik rijd overigens alleen in de zomer met sporen

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:33

ik rijd soms buiten met sporen. zeker omdat mijn paard soms wil om draaien kan ik net even mijn hulp wat fijner maken.
maar ik probeer altijd zonder.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:58

ik rijd bij mijn ene paard wel met sporen buiten
dit omdat ik het toch lekker vind om in het bos door te trainen maar toch lekker buiten te zijn. (aangezien ik toch 3x per week het bos in ga.)
bij de andere niet, omdat het zonder ook heel prima gaat, en ik het in de bak ook nooit doe, bij dit paard. geen rede om het wel in het bos te doen dus.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:47

ik rij altijd met sporen ook in het bos:

vind het fijn want als je toch ook een keer hard wil moet je m toch aansporen!