Waarom eigenlijk wel of geen les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanice

Re: Waarom eigenlijk wel of geen les

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:26

Ik heb een jaar mijn paard zonder les gereden, ging wel goed maar we kwamen steeds meer problemen tegen. Toen ik les kreeg ging het niet echt veel beter, geen klik met de instructrice en paard ging zelfs onder de les hinniken, iets wat ze nooit doet! En ik wil echt intensief les hebben, en dat kreeg ik niet echt, naja niet voor mijn gevoel dan. := Toen ben ik met haar gestopt en ben ik bij iemand anders gaan lessen waar ik nog steeds erg blij mee ben! :D
In de weken dat ik bij hem les zijn we zoveel vooruit gegaan!!

Kortom, gewoon lekker lessen als je een eigen paard heb. ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:36

Ik kreeg mijn paard juist zodat mijn ouders geen les meer hoefden te betalen. Het was wel duidelijk dat ik er mee door wou gaan, dus kochten ze een paard voor me. Hartstikke lief en goed bedoeld, maar helemaal niet handig voor een meisje van 13. Mijn paard was helaas niet zo gemakkelijk als een manegepaard.

Toch heb ik jaren zonder les gereden, totdat het rijden, mede door mijn lichamelijke klachten, gewoon totaal niet meer goed ging. Mijn paard is toen opnieuw beleerd, het bleek dat ze eigelijk nooit goed beleerd was, en sindsdien ben ik gaan lessen. Toen besefte ik ook pas hoe belangrijk en vooral leuk dat is!

Eerder reed ik gewoon recreatief, en vond ik dat ook wel best. Nu krijg ik er echt een kick van als mijn paard mooi en goed loopt, en dat geeft echt doorzettingsvermogen om meer te leren en meer te kunnen!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:43

Ik heb mijn paard gekocht als veulen zijnde en was ook mijn allereerste eigen paardje.
Ik reed toen wel al 17 jaar maar nooit les gehad.
Gewoon op een pony gestapt en die ging er vandoor en zo heb ik leren ridjen(rondhobbelen)
Toen ikmijn eigen kocht ben ik begonnen met lessen en heb daar veel baat bij gehad.
Had nog drie jaar de tijd om het zo goed mgelijk te leren voormijn paard ingereden kon worden.
Als je zolang rijd en nooit les hebt gehad dan weet je pas wat je fout doet als je les krijgt.
Mijn hele houding was fout en moest helemaal van voren begionnen.
Was net een kleuer die moest leren lopen.
Mijn paard heb ik laten beleren omdat ik daar de ervaring niet mee had en ben toen meteen doorgegaan met lessen.
Ze is nu bijna tien en kan nu pas zeggen dat we wat bereiken.
Dus ja les vind ik heel belangrijk voor je paard maar vooral ook voor jezelf...

Mensen die zeggen dat ze geen les nodig hebben omdat ze het wel weten vind ik onwetend.
Zelfs de allerbesten hebben les en leren nog en bovendien is je paard toch ongemerkt elke keer weer anders waardoor je blijft leren.

Maard it is mijn mening over lesrijden en niet lesrijden

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:49

In feite neem ik ook geen les met mijn paard.
We gaan wel eens per week naar de clubles, maar de reden daarvoor is vooral dat ik zo wedstrijden kan starten en het gezellig vind.

De reden dat ik nu geen les met haar neem, is omdat ik zelf onze verbeter punten weet.
Ik weet hoe het op te lossen is, en als dat eenmaal opgelost is ga ik verder kijken naar eventuele verbeter punten.
Ben erg consequent voor mezelf en mijn paard, en wil ook absoluut 'de puntjes op de i hebben'. En ik denk dat dat wel belangrijk is als je serieus bezig wil zijn met het rijden verbeteren.
Daarnaast is het ook een fijn gevoel als je uiteindelijk een probleem zélf hebt opgelost, samen, zonder hulp van een ander.

Eigenlijk snap ik het wel. Waarom geld uitgeven aan les, terwijl je voorlopig zelf nog even aan de slag kan met de verbeterpunten?
Wanneer je een onervaren ruiter bent, of een echt probleem hebt met rijden, dan zou ik het wel vreemd vinden als je geen les hebt.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:42

Les is om te leren en te verbeteren

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:08

ik heb 2X in de week les. 1X clubles, en 1X priveles.
ik les echt om mijzelf en mijn paard te verbeteren, en om nieuwe dingen aan te leren.
de basis kennen we al,maar kan altijd verbeterd worden of ingeslopen fouten eruit halen.
en alles wat nieuw is.. zullen we toch van iemand moeten leren die het al weet :j
of heb ik met instructerus vaak; er zijn meerdere wegen naar Rome.
dus mijn eigen kijk/training is leuk, maar wie weet dat iemand anders een manier weet, die eigenlijk veel beter bij je past :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:27

ik zou les nemen voor mezelf en het paard... gewoon om alle 2 gecorrigeerd te worden en vooruit te komen. Maar dan rijd ik dus MET eigen paard/verzorgpaard.

anders is het meer voor mezelf en iets wat ik mooi kan meenemen in het rijden met het paard thuis.
Ik hoef niet echt een rede te hebben, heb nog veel te leren in dressuur/springen en western ;) alleen bij mij is geld een groot probleem!

Als ik dus een verzorgpaardje zou hebben waar ik les mee moest nemen..tja dan wil ik dit wel maar kan het niet betalen dus houd het op.
Als ik denk dat er echt iets is met een paard ken ik wel een vriendin die paarden corrigeert..zij heeft meestal snel door of er lichamelijk iets met het dier is of dat dit gewoon met oefeningen te verbeteren is. Omdat ze een vriendin is zou ze mij alleen de reiskosten kosten. Dit is dan 1x per week nog te overbruggen OF de eigenaar moet mee willen betalen :) goedkoper zoon hulp krijg je niet :D

Iig als ik eigen paard heb ga ik zeker ook op les...echter als het een recreatief bedoelt paard is en de basis zit er gewoon goed in, dan zie ik de reden met lessen met dat dier niet in ;) dan geniet ik gewoon liever van een buitenrit

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 02:15

Zelf heb ik al jaren geen les meer maar dat is ook niet zo gek als je alleen maar buitenritten maakt. Zoek maar eens een instructeur die het hele eind buiten mee fietst... :D

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 04:07

Met mijn verzorgponys had ik eigenlijk heel weinig les. Ik reed toen wel nog ook op een manege en heel soms nam ik er dan een mee naar de manege.

Nu ik mijn eigen paard heb probeer ik 1x per week les te nemen. Ik wissel dressuur- en ijslanderles af.

Dit doe ik omdat ik mezelf en mijn paard wil verbeteren. Mijn paard is niet de makkelijkste en zonder les komen we naar mijn mening niet snel genoeg verder. We werken in de dressuurles vooral aan lenigheid en nageefelijkheid. Ik ben zelf nog lang niet goed genoeg om haar in mijn eentje verder opteleiden.
Ijslanderles heb ik eigenlijk nog meer nodig omdat ik nog vrij weinig ervaring heb met het rijden van de verschillende gangen. De problemen waar ik tegenaan loop zoals bijvoorbeeld te lateraal kan ik zelf niet oplossen.

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:23

Op mijn bijrijdpony heb ik les, gewoon om dingen bij te leren en haar lekkerder te laten lopen.
Het is namelijk niet de makkelijkste pony, dus ik denk dat als ik geen les heb niet echt veel verder kom.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:56

Ik denk dat les krijgen enkel zin vol is als de combinatie ruiter-paard-instructeur/trice klopt.

De ruiter moet openstaan, het paard moet mee werken en de instructeur moet inspelen op het kunnen van ruiter en paard.

De mensen die zeggen geen les nodig te hebben omdat ze 'alles' al kunnen zijn denk ik gewoon bang om geconfronteerd te worden met hun slechtere punten. Daarentegen zijn er denk ik ook zat ruiters die geen les willen, puur omdat ze niet de dressuur/spring kant op willen gaan en gewoon lekker recreatief willen rond hobbelen. So be it ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:57

iedereen die vind dat die geen les nodig heeft kan absoluut niet paardrijden en zal het ook nooit leren ook!!

ZO, dat moest er even uit :)

riannuh_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:36

ik les om dingen bij te leren en resultaat te behalen op de wedstrijden

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:00

Ik heb geen les omdat mijn paard met pensioen is. Ze kan niet meer in een bak lopen en ik rij er een paar keer in de week mee in het bos. Ik zou wel weer graag les willen maar heb er geen paard meer voor. Heb vroeger wel altijd wekelijks gelest.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:03

Ik heb ook geen les, heb 7 jaar les gevolgd en toen gestopt op de manege, heb nu 3 jaar een verzorgpaard. Hier ga ik op veel verschillende dagen naar toe, de ene keer op maandag woensdag vrijdag en zaterdag, de volgende keer op dinsdag en donderdag, de volgende keer... Lessen word dan sowieso niet echt iets, plus dat mijn verzorgpaard geen half uur meer intensief bereden kan worden.. Ik rij meestal 20 minuutjes met vooral veel stappen..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:46

Ik heb bijna elke week les met mijn eigen paard (toen ik alleen nog bijreed had ik ook elke week les), daarnaast rij ik paarden in en als ik dan een moeilijk stukje tegenkom vraag ik om hulp aan mijn juf, maar dat doe ik niet elke week. Daarnaast les ik ook nog 1/2x per maand met het andere paard dat ik uitbreng. Als ik niet zou lessen zou het echt niet goedkomen. Dan sluipen er iig geval foutjes in, en je komt niet verder. Ik niet in elk geval.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:05

Ik reed 2 jaar paard op een manege waar ik 2x per week reed.

Nu heb ik sinds een half jaar een eigen pony en omdat ik nog niet genoeg ervaring heb heb ik maar lessen gepakt. Nu krijg ik ook les omdat ik binnenkort met wedstrijden zou willen starten en dat niet kan mogelijk maken zonder instructrice

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:24

Ik vind les belangrijk om jezelf te blijven verbeteren. Ik heb een tijd zonder les gezeten (westernles vinden was hier vrij lastig) en dan sluipen er toch kleine foutjes in.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:34

Ik vind het leuk om zelf steeds beter te leren rijden en ik wil dat mijn paard zich ook goed ontwikkelt. Dit kan niet zonder les. Ik heb nu 1 x per week privéles en 2 x per week clubles. Dit is best wel veel maar als ik veel geld zou hebben zou ik elke dag wel willen lessen :) Het leuke aan paardrijden is dat je nooit bent uitgeleerd. Mijn lesgeefster zegt vaak dat het leven te kort is om perfect te leren paardrijden.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:34

wel les omdat een ander je fouten kan zien die je zelf nie ziet en je verbeteren
en je bent nooit te oud om te leren.
ik kan nie meer zonder les. want er is altijd wel iets dat anders kan of beter kan.
en ik denk dat er geen einde aan komt, van nu ben ik klaar. dat denk ik nie.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:44

ik vind het steeds moeilijker een instructeur te vinden die bij je past.. als je wat meer ervaren bent, veel les heb gehad (en misschien oook van vershilldende insructeurs) ontwikkel je je eigen " stijl" / manier..
ik vind het zelf belangrijk om open te staan voor wat een ander zegt, maar als het lijrecht tegenover mijn "manier" staat, vertik ik het haha..
Dus les is weldegelijk belangrijk, en het liefst ook eens van een andere instructeur, zo kan je uit verschillende theoriën, dingen bij elkaar sprokkelen en misschien wel jou trainingsstijl ontwikkelen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:00

als je veel les hebt gehad, dan word je eigenwijs :) en dat is goed :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:36

esmir schreef:
ik vind het steeds moeilijker een instructeur te vinden die bij je past.. als je wat meer ervaren bent, veel les heb gehad (en misschien oook van vershilldende insructeurs) ontwikkel je je eigen " stijl" / manier..
ik vind het zelf belangrijk om open te staan voor wat een ander zegt, maar als het lijrecht tegenover mijn "manier" staat, vertik ik het haha..
Dus les is weldegelijk belangrijk, en het liefst ook eens van een andere instructeur, zo kan je uit verschillende theoriën, dingen bij elkaar sprokkelen en misschien wel jou trainingsstijl ontwikkelen..

Dat heb ik dus ook :)
Ik heb mijn eigen manier waarop ik mijn paard train en ik heb een instructeur die mij helpt met deze manier. Maar op de clublessen verwisselen we vaak van lesgever en vaak krijg ik dan zoveel verschillende dingen te horen. Ik heb het idee dat er in de paardensport weinig mensen zijn die het met elkaar eens zijn :+ Maar je leert er idd wel veel van als je soms van trainingsmethode wisselt. Soms vertik ik het ook wel als het echt tegengesteld is aan mijn methode maar meestal leer ik er juist veel van :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:06

mooie uitspraak :) ..:
KiWiKo schreef:
als je veel les hebt gehad, dan word je eigenwijs :) en dat is goed :)

want dan weet je waar je mee bezig bent hahah

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 23:34

De juiste instructeur kiezen. Hmm uitproberen denk ik. Ik heb er zelf ook altijd weer moeite mee. Heb een hoop mis matches gehad. Vanavond toevallig weer ervaring mee op gedaan.
Met me eigen paard les ik trouwens ook niet. Ik les wel om de week op paarden van een ander.

Maar we hebben geen bak bij de wei/stal en dat is eigenlijk mijn grootste stuikelblok