oude man(21!), hard aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:23

Wat een ontzettend leuk paardje! Ik zou hem geen 21 geven, zeker niet! Wel ervaren... Je ziet een andere manier van lopen.... Stabieler...

Het zijn voor mijn gevoel eigenlijk te weinig foto's om echt te oordelen.. Maar om toch maar een ingeving te doen:

Draf ziet er eigenlijk netjes uit, netjes ruim, volledige passen, ietswat hoger gericht. Ik krijg niet echt een gevoel van dwang'.
Wel zou ik hier graag nog een actievere achterhand in zien en vooral de wat deinzende beweging in de draf... Dat laatste mis ik momenteel nog...

qua hoofd/halshouding zou ik graag ook de wat lagere tot hele lage houdingen zien. Achterhand activeren, lange teugel indraven, galloperen... Laat hem loslaten... ;)

Wat betreft de galop zou ik je de tip willen geven om gewoon te ontspannen. Ik denk dat de houding vanuit je hakken komt door het vastzetten van je heupen en het vasthouden / te veel van voren nageeflijk vragen. Hou contact van voren, en rijd hem voorwaards. Niet onder je uit laten lopen maar wel altijd reactie kunnen krijgen op een kuitdruk. Sluit hem op tussen je handen en je benen en begin met (behalve de kuitreactie) met een goede sprong... Ga veel tempo wisselingen doen. Ga op de binnenhoefslag rijden. Laat hem op zijn eigen benen lopen....

Nog even een tip voor je 'bitprobleem'. Mijn instructrice heeft mij op een gegeven moment haar paard laten rijden. Goed opgeleid Z2 paard wat bij mij duidelijk een vasthoud probleem had... De oorzaak was o.a. het reactie krijgen op je kuithulp maar ook het vasthouden van mijn kant.

Ze heeft mij uitgelegd om in elke hand 100 gram gewicht te hebben. Wanneer je paard links nog 200 gram gewicht in je hand legt (100+200 = 300 gram) zorg je ervoor dat jij het gewicht rechts ook gelijk maakt...! Wanneer ze li vast gaan houden willen ze rechts niet aannemen...

En zorg dat ze geen gewicht in je handen kunnen leggen. Ga niet zelf vasthouden op de kant waar zij vasthouden... Veel wisselen van kanten, rijd onverwachte figuren. Constant tempowisselingen...

Succes!

secricible

Re: oude man(21!), hard aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:14

@_AJ_: bedankt voor je reactie. Achterhand proberen erbij te krijgen ben ik hard mee bezig, ben met je eens dat dat nog meer kan. De "deinzende" beweging in draf doet bij mij geen belletje rinkelen? Wat bedoel je precies, en hoe krijg ik dat klaar?

Lagere halshouding gebruiken we ook zeker bij het losrijden en het uitrijden, hij is op leeftijd, dus het eerste half uur is altijd lang en laag en aan het einde spring ik altijd galop aan en werk hem altijd uit, eerst in galop met langere teugel, dan in draf en dan in stap.

Reactie op de kuithulp is echt heel erg goed bij ons, is ook iets waar ik heel hard aan gewerkt heb, mede door het manegewerk was hij ver afgestompt, dus dat was eigenlijk het eerste wat we gedaan hebben. Eerste half jaar geen sporen om gehad, alleen maar gewerkt aan die kuithulp, dus hij staat wel streng aan de beenhulp. Alleen de enkelvoudige beenhulp (dus bijvoorbeeld in het afwenden of de zijgang is nog niet echt denderend te noemen, heb ook moeite om die verbeterd te krijgen, maar voor mijn gevoel moet eerst dat teugelprobleem nu opgelost worden)

In ieder geval erg bedankt voor je uitgebreide reactie, ga er mee aan de slag!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:49

secricible schreef:
Achterhand proberen erbij te krijgen ben ik hard mee bezig, ben met je eens dat dat nog meer kan. De "deinzende" beweging in draf doet bij mij geen belletje rinkelen? Wat bedoel je precies, en hoe krijg ik dat klaar?

Ik zie in jou foto's dat je paard eigenlijk geen zweefmoment heeft. Geen of weinig opwaardse / verticale beweging. De beweging die een skippybal eigenlijk altijd maakt (om heel simpel te zijn).

Dit zweefmoment kan je o.a. voor elkaar krijgen door veel overgangen te maken. Denk er dan vooral aan om de hulpen zo klein mogelijk te maken en hem echt te laten wachten totdat jij weer iets anders wil doen... Leg de nadruk hierbij niet op snelheid en uitstrekken maar bij verzamelen en weer naar de normale draf / galop... @ passen verzamelen, 3 passen verder... Echt proberen hem op zijn kont te krijgen...

Wat trouwens ook nog perfect werkt = balkjes. Longeren en balkjes laten draven. Tijdens het rijden balkjes laten draven. Balkjes, balkjes en nog meer balkjes... Begin met ze los op de grond, en laat daarna wisselend op een emmer o.i.d. leggen. L kant balk op emmer, volgende balk R kant op emmer... Zo moet hij enigszins opletten waar hij zijn benen plaatst en kan hij niet meer zo horrizontaal bewegen...

secricible schreef:
Eerste half jaar geen sporen om gehad, alleen maar gewerkt aan die kuithulp, dus hij staat wel streng aan de beenhulp. Alleen de enkelvoudige beenhulp (dus bijvoorbeeld in het afwenden of de zijgang is nog niet echt denderend te noemen, heb ook moeite om die verbeterd te krijgen, maar voor mijn gevoel moet eerst dat teugelprobleem nu opgelost worden)

Waarom dan toch sporen aan wanneer de kuithulp goed is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:07

Omdat ik het gevoel heb dat het hem duidelijkheid geeft.
Vanaf het moment dat ik een spoor omdeed werd hij heel anders in het rijden, voor mijn gevoel zelfverzekerder en had hij meer zoiets van "jij neemt de leiding, ik luisteR". Zelf denk ik dat dit komt door het manegewerk, want vroeger had hij dit niet. Gebruik ze dus alleen voor verduidelijking, maar heb het gevoel dat paard er prettiger van loopt. Anderen bevestigen dit ook, dus het zit niet alleen tussen mijn oren ;)

De rest zal ik vanavond nog op reageren, zit nu op mijn werk dus kan niet uitgebreid reageren :D

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:22

secricible schreef:
Omdat ik het gevoel heb dat het hem duidelijkheid geeft. Vanaf het moment dat ik een spoor omdeed werd hij heel anders in het rijden, voor mijn gevoel zelfverzekerder en had hij meer zoiets van "jij neemt de leiding, ik luister".

Wel jammer dat je ze dan toch om doet... Zou me niks verbazen als dit de reden is dat je tenen naar buiten steken... Aangezien je wel met je sporen 'been geeft'. Maar, ik wacht de volgende foto's af...! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:52

Vind je laatste reactie een beetje vreemd _AJ_. Normaal gesproken geef ik gewoon met mijn kuit been hoor, niet met de spoor. Ook had je al eerder kunnen lezen, mijn benen staan naar buiten, iets wat bij het lopen ook gewoon zichtbaar is, dus snelle conclusies trekken is niet echt nodig denk ik. Het heeft niets met sporen te maken. Ik kan mijn tenen naar voren doen, maar dan verkrampt alles in het lichaam en dat lijkt me een minder goede keuze als gewoon accepteren dat mijn tenen een stukje naar buiten staan. Ze staan niet haaks op het paard, dus ik stoor me er niet echt aan, heb er geen last van.

Verder heb ik altijd geleerd dat sporen niet bedoeld zijn om de kuithulp te versterken en daar gebruik ik ze dan ook niet voor, wel voor een verfijning van de hulp.
Aangezien ik merk dat mijn paard zich prettiger voelt op het moment dat ik de spoor aan doe en zich niet prettig voelt bij een zweep, kies ik er dus voor om met sporen te rijden. Ik weet hoe ik er mee moet rijden, heb ook overlegd met instructeurs, geloof dat ik er 3 heb geraadpleegd en zij gaven mij stuk voor stuk aan dat ik mijn sporen goed gebruik, dus zie er niets in om er ineens mee te stoppen, zolang mijn paard zich er ook goed bij voelt.

Balkjes lopen doen we regelmatig, inderdaad om de achterhand te gebruiken. Balkjes omhoog leggen heeft niet zoveel nut, omdat hij dan gaat springen en niet zijn benen meer optilt. Hij maakt er in-uitjes van, zelfs als het alleen maar cavaletti zijn.

De tip om veel te schakelen, dat doe ik al een hele tijd, maar heb ook je tip ter harte genomen om voortaan meer richting de verzameling te schakelen, ipv richting het verruimen (wat ik normaal doe). Merk dat hij hier idd heel anders van gaat lopen, hij wordt lichter op de hand, waaruit ik kan opmaken dat hij meer van achteren gaat lopen, dus dat is zeker iets waar ik mee door ga.

Zal kijken of ik binnenkort foto's kan maken, maar heb op het moment geen kabeltje voor het fototoestel, dus dat moet er eerst komen voor ik ze op het internet kan zetten.