Angst voor bewegingen en geluiden op rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:17

alles gewoon express blijven doen als je erop zit net zolang tot hij er mee kapt

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:56

Vandaag expres gedaan of ik dingen uit mijn zak van mijn bodywarmer pakte. Hij wilde er wel vandoor rennen, maar rustig op kunnen vangen en gelijk nog een paar x gedaan tot hij stopte en ontspande!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:31

Kan je niet ergens lessen nemen in schiktraining en grondwerk?
ik denk dat dat wel een goede oplossing is voor jullie!

ellenzephir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:14

hey,

dit klinkt ongelooflijk herkenbaar. Ik heb zelf een paardje van 3,5 jaar dat nu een maandje onder het zadel is. Hij heeft voorheen altijd op een weide gelopen met andere veulens en heeft dus naar mijn weten geen trauma's opgelopen.
Hij is ook megastoer en helemaal van niets bang, tot er iets gebeurd op zijn rug. Hij is heel braaf in het rijden en alles wat ik maar kan wensen, maar als ik eraan denk om mijn toque recht te zetten, iets uit mijn zak te pakken, mijn teugels in 1 hand te nemen, ... dan zet meneer het op een lopen alsof er een tijger achter hem aan zit.
We wouden er eerst niet aan toegeven, maar het brengt zoveel stress teweeg bij hem dat we toch besloten hebben om het probleem stap voor stap op te lossen. Ik vlecht zijn manen nu omdat ik dan niet constant met mijn handen in zijn manen verstrikt zit en mijn teugels goed moet nemen, ik heb ponyteugels genomen omdat ze dan niet tegen mijn stijbeugel botsen, ...

Nu rij ik gewoon rustig met hem en aan het einde van de les, als hij ontspannen is, begin ik wat te wiebelen, neem mijn teugels in 1 hand, zwaai eens met mijn linkerhand, dan met mijn rechterhand, ... En ik moet zeggen, het is al een enorme verbetering. Dus mijn ervaring is ook om niet alles weg te nemen, maar ook niet alles in 1 keer te doen, dat bezorgt je paard gewoon teveel stress en uiteindelijk wil je bereiken dat hij je ook op zijn rug vertrouwt, wat je daar ook doet.

Heel veel succes ermee, ik hoor graag hoe het afloopt.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:21

Haha, dus ik heb niet het enige paard wat zo reageert.
Probeer nu ook steeds wat te bewegen, zwaaien, (heel kort) zweepje rustig over te pakken enz. Dan heb je idd 2 teugels in 1 hand, is best lastig als ze dan keihard gaan rennen ;-). Maar dat doe ik ook wel na een half uurtje rijden. Moet ik echt niet in het begin doen, dan gaat het niet goed.