Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:59

Een rijpaard? Zou kunnen natuurlijk, maar waar heb je haar vandaan en zit er een papier bij?
Dan is 4 jaar nog heel jong. Niet om te rijden, maar ik denk dat er met dit dier al het een en ander is gebeurd.
Weet je haar achtergrond?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:05

Mir_horses schreef:
Oh gut, ik bedoel de binnenhoefslag (waarom zeg ik nou tweede hoefslag???). Door dat te oefenen krijg je toch ineens een ander paard hihi!
Ik ben echt benieuwd naar foto's over een tijdje!

Wat is dan een tweede hoefslag? Of bestaat dat niet :+ ? Ja, ik zal zeker fotos posten.

Qimm schreef:
oei dat vind ik niet echt goede tips
benen ver van je paard afhouden? hou ze juist licht aangesloten, anders creeer je nog meer angst voor de benen
handen vastzetten op de hals? Je handen moeten flexibel mee gaan met de mond van je paard
je bovenlichaam van voor naar achter bewegen? je bovenlichaam behoor je stil te houden. Gebruik je zit(beenknobbels) voor temporegeling

wat me wel opvalt (behalve op de galop plaatjes) dat je je bovenlichaam erg netjes recht houdt!

Ik vond ze zelf wel een beetje raar, als ik eerlijk ben. Als je eerst zonder benen rijdt en dan in een keer weer met, gaat je paard dan juist niet gespannerder zijn? Ik probeer mijn handen netjes bij mij te houden, zie ook even de update van vandaag.
Ik probeer dat juist om zo recht mogelijk te zitten, hier is vroeger op de manege weinig aandacht aan besteed. Hierdoor zat ik uiteindelijk als een zoutzak, maar door veel zelf oefenen is het nu beter. Ja met de galop wil ik teveel meegaan :+.

silverbrumby schreef:
Wat me opvalt is dat de ontspanning nog ver te zoeken is bij je paardje, ze doet haar hoofd omhoog en drukt hierdoor haar rug weg. Je kan haar helpen door haar veel te longeren, bijgezet en dan laag over de rug le laten lopen. Je zegt dat ze dit niet leuk vind, maar dit zou ik toch echt wel doorzetten en haar niet laten omdraaien, want het lijkt me juist belangrijk voor haar. Anders heb je binnen de korste keren een paard wat erge last krijgt van haar rug/hals en in verzet gaat komen en vast zit.
Je neusriem mag wat hoger en je bit lijkt ook erg los in de mond van je paardje te hangen, moet wellicht ook iets hoger. Bit lijkt ook iets groot voor haar mond, maar dat kan ook vertekenen mischien want het is niet op alle foto's.
Je zadel lijkt wat achterover te liggen.
En let erop dat je je handen netjes rechtop houdt, en wel gelijke verbinding blijft houden op de teugels.
Over het probleem dat ze kleeft aan de bakrand, kun je juist veel op de binnen hoefslag gaan rijden.

En zeker wel wat lessen gaan nemen, is voor jullie beiden van groot belang

Met longeren laat ik haar sowieso nooit winnen, ze kan wel proberen bij mij om te draaien; maar ik heb haar tot nu toe altijd netjes om gekregen. Met bijzet longeren doe ik liever niet zelf, hier zal ik de stalhouder eens naar informeren. Ik heb namelijk nooit met bijzet/hulpteugels gereden, ook niet gelongeerd (ja vroeger op de manege met elastiek soms, maar dat kun je hiermee niet vergelijken :+ ). Hier heb ik liever hulp bij, want ik wil haar niet verpesten.

Het hoofdstel heb ik van de stalhouder gekregen en dit heeft zij op maat gemaakt. Ik heb hier niet zelf aan lopen prutsen ;)
Het zadel ligt wel goed, alleen dit vertekent omdat ik er zo raar op zit. Ik heb inmiddels (vandaag en ik doe dit niet korter) mijn beugels één gaatje langer, hierdoor zit ik beter in het zadel. Daarvan heb ik van meerdere mensen bevestiging gekregen vandaag. Mijn handen zijn echt een drama, hier moet ik echt aan werken. Ja, ze kleeft inderdaad.

Stippies schreef:
Het is een jong paard die nog niets kent/ kende. Zodra je contact maakt met haar mond, ontloopt ze de druk door haar hoofd weg te steken=rug hol. Ze moet dus eerst leren het bit aan te nemen. Dit kun je doen door haar te longeren en bij te zetten of te rijden met een slofteugel (met beleid). Dit zal heel wat traininguurtjes vragen, maar levert je erg veel op. Ze gaat dan "over de rug" lopen, ontwikkelt beter haar spieren, je kunt dan uiteindelijk prettig op haar doorzitten, en vanuit de nageeflijkheid kun je dan de stelling en buiging door haar hele lijf bevorderen waardoor ze ook sterker zal worden qua bespiering.
En inderdaad de ronde bak uit en in een gewone bak rijden of zoals je aangeeft in de grote weide en rechtuit in combinatie met veel wendingen, overgangen en voltes rijden. Maar telkens weer afwisselen met rechtuit en op 2 teugels lopen. Uit je verhaal lijkt ze me wel een braaf paard toe, dus ik hoop dat je snel een goede begeleider vindt. Ze ontwikkelt zo op de foto's te zien al een aardige onderhals, en dat is echt het laatste wat je wilt! Ze heeft voldoende ruimte in haar hals en nek om goed af te kunnen buigen. Dus werk aan de winkel. En ze mag best aangepakt worden hoor, want ik heb zo het idee dat ze met het wegsteken van haar hoofd/ hals zo mooi het werk ontloopt. En dat bevalt haar natuurlijk goed. Als ze het longeren nog lastig vindt (alleen al omdat het haar nog niet goed is aangeleerd) dan is het beter om haar eerst met een kaptoom te longeren. Weet ze wat de bedoeling is, dan kun je haar ook aan de kaptoom bij zetten en pas later via het bit. Trouwens, appaloosa is ook een ras en niet alleen een benaming voor de kleur. Ze heeft vast een appaloosamoeder of vader. Op de website van het NAS (=Nederlands Appaloosa Stamboek) kun je hier meer over lezen (http://www.appaloosa-stamboek.com). Heel veel succes ermee!

Het klopt gewoon zó wat jij zegt he :P. Maar ze komt door zo te werken eerlijk waar niet onder haar werk uit, ik rijd zolang als IK wil & niet zolang als ZIJ wil. Tuurlijk ik doe niet té veel, ze is immers nog jong (4). Ja, voor die onderhals ben ik gewaarschuwt. Ik zal eens gaan praten met de stalhouder en vragen of zij mij wil helpen met longeren met slof/ofzo. Hier ga ik eerst goed informatie over opzoeken ;) Ze was volledig bruin toen ik haar kocht, ouders zijn onbekend (staan niet in haar paspoort). Ik weet ook niks over haar afstamming, totaal niks (handelspaard is dit geweest en tja, dan krijg je dat)

aerdenhout1 schreef:
Een rijpaard? Zou kunnen natuurlijk, maar waar heb je haar vandaan en zit er een papier bij?
Dan is 4 jaar nog heel jong. Niet om te rijden, maar ik denk dat er met dit dier al het een en ander is gebeurd.
Weet je haar achtergrond?

Zo staat ze op het paspoort, als rijpaard. Ik kan het straks nog even nakijken ;) Ik heb haar van de handelsstal gekocht, waar ik werk. Ik reed haar sowieso al toen & na een tijdje heb ik haar gekocht. Ze komt bij Elim weg (Drenthe), maar verder heb ik géen enkel idee. Ik zal eens kijken of er een fokker o.i.d, of een telefoonnummer in haar paspoort staat.
Ik heb geen idee wat er met haar is gebeurt. Toen ze kwam, had er al 10x (ongeveer) iemand opgezeten, dit is het enige wat ik weet). In het begin was er niks mee aan te vangen, ze liep volledig over je heen (letterlijk en figuurlijk). Ze steigerde, bokte aan de hand. (onder het zadel heeft ze NOOOIT gebokt of gesteigerd, tenzij ze er een goede reden voor had. Dan is het echt een ander paard). Maar na maanden lang oefenen oefenen oefenen (veel grondwerk, aan de hand wandelen enzovoorts), doet ze dit niet meer. Ik ben nu ook veel driester geworden en durf ook echt aan te pakken, in tegenstelling tot eerst (toen sprong ik aan de kant als zij mij omver probeerde te lopen & was ik echt heel onzeker.) Gelukkig is dit nu echt heel erg verbeterd en mij probeert ze niet omver te lopen. Maar ik kan wel merken dat ze respect voor mij begint te krijgen. Met hoeven uitkrabben geeft ze mij altijd netjes haar voet, als het buurmeisje de hoef uit wil krabben; dan kan zij (het buurmeisje) proberen wat ze wil, maar dan tilt ze haar voet na heeeel veel tijd pas op. :+ Ik weet niks over haar achtergrond, maar ik wil er wel achteraan.

Sjolvir

Re: Appaloosa Snowflake voor de eerste keer op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:48

Weet niet of je ooit haar achtergrond kunt achterhalen, is ook niet erg.
Als je maar plezier met haar hebt.

Wel verstandig hulp te vragen, zoals je al aangeeft als je haar bijgezet wilt gaan longeren.
Dan kan diegene je vertellen hoe je moet bijzetten en niet ineens te veel, want dat zal ze niet snappen en alleen maar averechts werken.

Stomme vraag misschien, maar kan jij zelf met je ogen dicht voelen of ze los laat en lekker over haar rug gaat lopen in stap?
(je geeft al aan dat ze in draf dat niet doet)
Dus voel je dan dat ze gaat ontspannen, haar hoofd wil laten zakken en ruimer gaat lopen? Of kan je dat niet voelen?

Als je op zo'n moment dat ze helemaal ontspannen is langzaam aanvult naar draf, blijft ze dan echt niet ontspannen?

Ik zit ook met jong paard en probleem dat lesgever, slechts zeer beperkt tijd heeft, baal ik ook wel eens van, zit je met probleem, moet hij werken... Maar ja, is niet anders...
Het is zo lekker als iemand die langs de zijlijn staat je op weg kan helpen en je gewoon tips kan geven om te verbeteren.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:05

Sjolvir schreef:
Weet niet of je ooit haar achtergrond kunt achterhalen, is ook niet erg.
Als je maar plezier met haar hebt.

Wel verstandig hulp te vragen, zoals je al aangeeft als je haar bijgezet wilt gaan longeren.
Dan kan diegene je vertellen hoe je moet bijzetten en niet ineens te veel, want dat zal ze niet snappen en alleen maar averechts werken.

Stomme vraag misschien, maar kan jij zelf met je ogen dicht voelen of ze los laat en lekker over haar rug gaat lopen in stap?
(je geeft al aan dat ze in draf dat niet doet)
Dus voel je dan dat ze gaat ontspannen, haar hoofd wil laten zakken en ruimer gaat lopen? Of kan je dat niet voelen?

Als je op zo'n moment dat ze helemaal ontspannen is langzaam aanvult naar draf, blijft ze dan echt niet ontspannen?

Ik zit ook met jong paard en probleem dat lesgever, slechts zeer beperkt tijd heeft, baal ik ook wel eens van, zit je met probleem, moet hij werken... Maar ja, is niet anders...
Het is zo lekker als iemand die langs de zijlijn staat je op weg kan helpen en je gewoon tips kan geven om te verbeteren.

Ja, ik wil haar absoluut niet verpesten door ineens allerlei hulpteugels eraan te knuppen, waarvan ik dus geen verstand heb ;) In stap kan ik dit wel voelen, ze ontspant dan echt. Maar zodra ik aandraaf is dit helemaal weg, erg frustrerend. Ze blijft dus echt niet ontspannen ..
Haha, herkenbaar :P

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:23

Naast de gegeven tips zou ik graag toe willen voegen als tip: Probeer haar veel bijgezet te longeren, zodat ze naar de ontspannig toe gaat en haar balans beter kunt vinden. Als dat goed gaat zal ze onder het zadel ook makkelijker lopen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:21

Leuk beestje!

Goed dat je de tips ook daadwerkelijk gebruikt!

Toen ik je paardje zag, dacht ik gelijk aan een Wielkopolski.. Qua uitstraling enzo! Vond het er wel wat van weg hebben!
http://www.zwergenfarm-freialdenhoven.d ... polski.jpg

Ga vooral zo door met de tips die je krijgt, dan komt het vanzelf goed!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:21

jee wat een leukerd erg appart om te zien.

Jammer dat je zadel niet lijkt te passen,
En rijtechnisch ik heb niet alles gelezen wat hier gezegd is.
Maar een paard wat geen buiging in zijn lijf heeft daar kun je ook geen stelling aan vragen, je moet toch eerst voorzichtig gaan werken aan de buiging in het lichaam en dat ze wat losser in haar lijf gaat worden.

Maar dat zou ik in ieder geval niet doen met dat zadel.
verder vind ik wel dat je erg netjes zit hoor

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:24

marlinH schreef:
Naast de gegeven tips zou ik graag toe willen voegen als tip: Probeer haar veel bijgezet te longeren, zodat ze naar de ontspannig toe gaat en haar balans beter kunt vinden. Als dat goed gaat zal ze onder het zadel ook makkelijker lopen.

Dit doe ik liever niet zonder dat er iemand bij is die er daadwerkelijk verstand van heeft. Zoals ik eerder al zei, ik ga er nog met de stalhouder over praten. Want ik zie zelf ook wel in dat dit niet zo kan langer. Ik volg nu het schema van Springert en dit probeer ik sowieso een maand of wat aan te houden, als het niet langer is. Ben er vandaag nog wel geweest, maar ik heb daar geen tijd voor gehad om erover te hebben.

NatassJa schreef:
Leuk beestje!

Goed dat je de tips ook daadwerkelijk gebruikt!

Toen ik je paardje zag, dacht ik gelijk aan een Wielkopolski.. Qua uitstraling enzo! Vond het er wel wat van weg hebben!
http://www.zwergenfarm-freialdenhoven.d ... polski.jpg

Ga vooral zo door met de tips die je krijgt, dan komt het vanzelf goed!

Hmm , daar zeg je zo eens wat :P Lijkt er inderdaad wel op. Ja, ik ga ook zeker door met de tips & hoop echt binnenkort weer les te hebben.

onley schreef:
jee wat een leukerd erg appart om te zien.

Jammer dat je zadel niet lijkt te passen,
En rijtechnisch ik heb niet alles gelezen wat hier gezegd is.
Maar een paard wat geen buiging in zijn lijf heeft daar kun je ook geen stelling aan vragen, je moet toch eerst voorzichtig gaan werken aan de buiging in het lichaam en dat ze wat losser in haar lijf gaat worden.

Maar dat zou ik in ieder geval niet doen met dat zadel.
verder vind ik wel dat je erg netjes zit hoor

Mag ik vragen, waarom je dat denkt? (niet om je aan te vallen hoor ;) ). Maar dit is allemaal gecontroleerd? Dus ik snap dit eigenlijk niet :o Ik heb veel gereageerd in dit topic & o.a. gezegd dat ik nu niet langer ga klooien met de stelling. Alleen in galop SOMS een KLEIN kneepje geven en mijn binnenbeen er iets bij, maar verder klooi ik daar niet verder mee. Ik rijd nu in stap en draf zónder enig druk op de teugels. In stap gaat dit super, maar in draf dus totaal niet.

Ik hoop echt zo erg dat ik binnenkort weer les kan krijgen, want dit kan zo niet langer. ;(

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:57

Ik zou toch ook longeren met een touwtje bijgezet zodat ze voelt hoe het is om aan het bit te lopen. Als ze dan wel nageeft, worden de juiste spieren gebruikt wat het onder het zadel weer makkelijker voor haar maakt. Inderdaad veel rechtuit en op de 2e hoefslag rijden. En evt je hand tegen de hals of met je duimen aan een touwtje voor je zadel houden zodat ze net als bij het longeren, een vast punt heeft om naartoe te lopen. Ik denk dat je te vriendelijk wilt zijn en hierdoor geen aanleuning krijgt. Laat het haar eerst opzoeken. Ook met je handen op 1 plaats kan je nog ophoudingen geven door je hand aan te spannen.
Verder vraag ik me af of zonder de teugels te gebruiken en zonder heel veel naar voren te bewegen, in je beugels kan gaan staan. Je zit namelijk ver achterin je zadel terwijl je benen er bijna voor steken. Wel erg belangrijk dat je goed in balans zit bij een paard wat zelf ook nog naar de balans zoekt.

De vlekken, zijn dat kale plekjes geweest of zijn er gewoon witte haren gekomen?

Je kan altijd de het laatste stuk beugelriem door de beugel halen en dan pas in het lusje doen. Dan zakken ze minder snel naar beneden met longeren.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 07:16

DendroFleur schreef:
Ik zou toch ook longeren met een touwtje bijgezet zodat ze voelt hoe het is om aan het bit te lopen. Als ze dan wel nageeft, worden de juiste spieren gebruikt wat het onder het zadel weer makkelijker voor haar maakt. Inderdaad veel rechtuit en op de 2e hoefslag rijden. En evt je hand tegen de hals of met je duimen aan een touwtje voor je zadel houden zodat ze net als bij het longeren, een vast punt heeft om naartoe te lopen. Ik denk dat je te vriendelijk wilt zijn en hierdoor geen aanleuning krijgt. Laat het haar eerst opzoeken. Ook met je handen op 1 plaats kan je nog ophoudingen geven door je hand aan te spannen.
Verder vraag ik me af of zonder de teugels te gebruiken en zonder heel veel naar voren te bewegen, in je beugels kan gaan staan. Je zit namelijk ver achterin je zadel terwijl je benen er bijna voor steken. Wel erg belangrijk dat je goed in balans zit bij een paard wat zelf ook nog naar de balans zoekt.

De vlekken, zijn dat kale plekjes geweest of zijn er gewoon witte haren gekomen?

Je kan altijd de het laatste stuk beugelriem door de beugel halen en dan pas in het lusje doen. Dan zakken ze minder snel naar beneden met longeren.

Bijzet enzovoorts wil ik overleggen met de stalhouder, ga hier niet zelf mee prutsen. Ik heb hier helaas nog geen tijd voor gehad. Maar als ik mijn handen naast de hals houd, dan snapt ze dat ook? Dat ze één vast punt heeft zegmaar? Hier twijfel ik eerlijk gezegd nog wat aan :+ Hoe bedoel je dat, als ik vragen mag? Van dat te vriendelijk zijn? Tja, ik ben voorzichtig; ik heb een tijd geleden echt verschrikkelijk gereden (ga ik verder niet over hebben :o ) . En sowieso, ik wil haar gewoon niet verpesten. Overgangen rijden gaat simpel en ik hoef weinig tot geen teugeldruk te geven. Ik zit zo komisch in dit zadel, omdat ik veel te kort zat. Ik heb de beugels nu een gaatje langer gedaan en ik zit nu niet meer zo op de lepel. (van verschillende mensen gehoord, dat het nu beter is).

Over die vlekjes krijg ik meerdere reacties, niet alleen op bokt. Dit zijn géén kale plekken, maar gewoon witte haren ;)

Bedankt!

edit:

Update rijden gisteren
Gisteren lekker naar buiten gegaan, over een groot weiland. Ik heb veel rechte lijnen in stap en draf gereden. Galop hebben we niet gedaan. Ze vond alles nogal spannend (lees; kijkerig), ik moest hier wel contact houden met de teugels; want je moet haar echt goed in de gaten houden als je buiten rijdt, ze wil nog eens zomaar wegschieten/ervandoor gaan. (maargoed, ze is jong he, dus ik neem haar niks kwalijk :P ). Ze liep dus totaal niet ontspannen, alleen op het begin en het einde in stap begon ze een beetje. Maar ze liep wel mooi recht op een paar stukken, en dan bedoel ik ook echt mooi recht :9. Vaak wilde ze nog wel eens een beetje gaan slingeren. Maar ik ben er blij mee ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:37

Bijzet is niet moeilijk. Voordeel van longeren is dat je niet hindert door eigen balansproblemen en het sterkt je paard. Misschien kan een bokker uit de buurt je helpen?
Slof zou ik pas doen als je een onafhankelijke zit hebt.

Misschien toch wat grote lijnen rijden ( grote volte, van hand veranderen) om het af te wisselen. Alleen hoefslag geeft totaal geen lengtebuiging.
Zadel tja... De ene zadelmaker vindt iets helemaal goed en een ander vindt dat dan vreselijk. Verder veranderd de bespiering van je paard door rijden . Staar je niet blind op een keer hebben nagekeken. :)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:58

Hé Laura_x_ , Mag ik misschien vragen waar jij Snowflake vandaan hebt ? ze komt mij iets te bekend voor.......;) Mag ook via PB als je dat liever hebt....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:09

Hoi,

ik heb niet alle tips gelezen, maar ik zag de foto's en jouw commentaar, dat je teveel in haar mond zou trekken.
Volgens mij valt dat wel mee. Ik zie de teugels op nagenoeg iedere foto in een ontspannen lijn richting de mond gaan.

Wel zie je dat aan 1 kant van de mond het bit verder naar buiten hangt dan de andere kant. dit heeft volgens mij een andere oorzaak dan dat jij te hard zou trekken.
Sowieso laat je paard wat spanning zien. Je zegt zelf dat ze balans mist, mogelijk is jouw paard scheef. dat zou verklaren dat ze niet kan ontspannen en soms houden ze dan ook het bit scheef in hun mond.

Daar zou je iets aan kunnen doen, in de lessen van je instructeur. misschien kan je die vragen hoe je zoiets op moet lossen. Volgens mij ben je hardstikke je best aan het doen om netjes op je paard te zitten. Goed bezig!!!
veel plezier van je leuke pony.

(ik lees dat je misschien een bijzet wil gebruiken. dat zou ik niet doen. Je moet zelf leren hoe je je paard kan laten ontspannen, het heeft geen zin om je paard in een houding te dwingen)

Mich_Danc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:38

ik vind het geen fijn beeld heb wel wat reacties doorgelezen maar niet alle. ik zou beginnen met naar ontspanning zoeken. veel longeren enzo met bijzet of pessoa. ik hoop dat je eruit gaat komen

Mich_Danc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:39

driebergen schreef:
(ik lees dat je misschien een bijzet wil gebruiken. dat zou ik niet doen. Je moet zelf leren hoe je je paard kan laten ontspannen, het heeft geen zin om je paard in een houding te dwingen)

dit vind ik een beetje een rare zin een bijzet is echt niet alleen bedoeld om je paard in een houding te dwingen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:11

Mich_Danc schreef:
driebergen schreef:

dit vind ik een beetje een rare zin een bijzet is echt niet alleen bedoeld om je paard in een houding te dwingen

Waarvoor dan nog meer? Wanneer je dat heel exact uitlegt, kom je tot de conclusie dat je feitelijk hetzelfde zegt als bovenstaand... gok ik.
Alleen anders verwoord...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:30

Mich_Danc schreef:
driebergen schreef:

Je kan namelijk ook leren hoe je je paard kan longeren én ontspannen, zonder bijzet. Ik vind dat vriendelijker dan je paard met een touwtje naar beneden werken. hoe vriendelijk je dat ook doet. Je legt een paard namelijk ALTIJD een beperking op met een pessoa of bijzet. dus: dwang.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:50

soms heb je een beetje dwang nodig om wat uit te leggen, dat is niet perse verkeerd

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:54

Dat kan ook, daarom zet ik er ook bij dat ik dat vriendelijker vind. Een ander kan iets anders denken, ook prima ;)
Ik vind het prettiger als ik goed gedrag kan belonen door de druk weg te nemen en mijn hand toesta, maar de lijn naar het bit een nette lijn blijft. bij een bijzet of pessoa gaat die los hangen en dat is niet wat ik wil.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:55

Tja, ik heb geen verstand van bijzet/slof/martigaal en al die andere hulpteugels. Dit ga ik zeker ook niet op eigen houtje doen hoor ;) (met hulp van een instructrise) Edit; Ik rijd sowieso liever niet met hulpteugels, dus niet met slof etc. Dit heb ik veel liever alleen bij longeren, én alleen als het nodig is. Maar wat ik al zei, ik ga hier niet zelf aan klooien. ;)

Ik heb (hopelijk, als alles doorgaat. Moet nog wel even goed overlegt worden) een instructrise gevonden, hier via bokt gevonden :D Eindelijk!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:58

hmm we gingen wat off-topic he...

succes in je les!!!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:05

Ik heb geen commentaar. Je hebt genoeg tips gekregen om mee vooruit te komen...

Maar de foto's die van de rechterzijde van je paard zijn gemaakt, daar zie je net onder het zadel / dekje iets uitsteken.... Is dat een label van het dekje????

:wave:

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:09

Westland schreef:
Ik heb geen commentaar. Je hebt genoeg tips gekregen om mee vooruit te komen...

Maar de foto's die van de rechterzijde van je paard zijn gemaakt, daar zie je net onder het zadel / dekje iets uitsteken.... Is dat een label van het dekje????

:wave:

Klopt, dat was het label :o Dat is er nu wel af. :+

Het gaat niet door met de les ;( Iemand die mischien nog iemand weet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:11

waar kom je vandaan?

@ Driebergen, belonen door wegnemen van druk is hartstikke goed, echter heb je wel eerst druk nodig om hem weer weg te kunnen nemen. Die druk is in feite ook dwang :)*

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 17:19

Qimm schreef:
waar kom je vandaan?

@ Driebergen, belonen door wegnemen van druk is hartstikke goed, echter heb je wel eerst druk nodig om hem weer weg te kunnen nemen. Die druk is in feite ook dwang :)*

Ik kom uit Drenthe ;)