wat vinden jullie van zagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: wat vinden jullie van zagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:41

Nee, bij mij is het water! :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:43

Zagen is een vorm van onwetendheid, het niet weten wat nageven is.
Regelen noemt men het ook wel, men wil wat regelen, maar men ontregeld het eigenlijk. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:52

FaberSmid schreef:
Tik met de zweep op de handen, verdienen dat soort hobbelaars.

Professor u vast niet vreemd, kunt u ook zo gericht mikken en raken met de zweep?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:57

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Tik met de zweep op de handen, verdienen dat soort hobbelaars.

Professor u vast niet vreemd, kunt u ook zo gericht mikken en raken met de zweep?

Wij moesten in onze opleiding voordat wij longeren mochten, eerst met de chambère blaadjes kunnen treffen.Dus het lijkt mij geen probleem mijnheer FaberSmid, zou het in naam van de paarden een genoegen vinden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:11

Toch geen waterhoofd Hannah_Menno?
Professor arme blaadjes, waarom niet op elkaar uitoefenen?
Volgens mij is slaan niet meer toegestaan, maar schoppen dan wel?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:38

Ik vind het er verschrikkelijk uitzien als iemand die kop zo heen en weer trekt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:28

Ik noem het ook wel flossen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:35

of door de bek raggen..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:43

Of spelen, want dat is ook al gewoon zagen. De lichte vorm die vaak ontaard in meer bij niet gewenst effect.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:37

Professor schreef:
Wij moesten in onze opleiding voordat wij longeren mochten, eerst met de chambère blaadjes kunnen treffen.Dus het lijkt mij geen probleem mijnheer FaberSmid, zou het in naam van de paarden een genoegen vinden.

het zou me een waar genoegen zijn :D om eens even met de zweep op de handen te slaan, wat echter ook wel werkt is strotouwtje als teugel en geen handschoenen aan :D

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:41

Moll natuurlijk wel een dun nylon touw niet waar?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:22

FaberSmid schreef:
Moll natuurlijk wel een dun nylon touw niet waar?

uiteraard }>

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:42

Nee dan is het goed, dacht al aan een te vriendelijk touw. En het paard wordt natuurlijk op geen enkele wijze bestraft, voor verzet, bokken en er vandoor gaan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:49

tja het dier doet het niet zomaar voor de lol om de ruiter te pesten, daar ga ik van uit, het paard zit nooit fout, de ruiter is altijd de geen die fout is.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:53

Vandaar ook op geen enkele wijze bestraffen.
Hoe komt de ruiter aan dit soort wanmethode, wordt het geleerd of leert men het zich zelf?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:56

wordt geleerd op vele stallen..
en men leert het zich zelf, als het per ongeluk gaat en je komt erachter dat het een gunstig effect lijkt te hebben :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:58

nou ik denk dat het iets is wat er van jongs af aan in gebracht word, kind gaat naar paardrijles, opa en oma nemen hem/haar mee naar de ruitersportzaak en het eerste wat er aan geschaft word is een ja ja ZWEEP, en dan pas de cap, en de rubbere rijlaarsjes, dan is het dat ze te horen krijgen in de les, geef hem maar een goeie tik met je zweep als die niet wil luisteren.

stel je het volgende voor geef een iemand een rijzweep en een kap, vraag de persoon voor te doen hoe paard te rijden, dit beeld verteld voldoende.
laten we duidelijk zijn, een zweep is geen strafmiddel, het is een aanwijsstok/ begeleidings middel

mol

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:00

Als je van paard pesten en martelen houdt, moet je vooral lekker gaan zagen hoor.

Dan zeg je ik kan heel goed dressuurrijden :( , want ze zijn zoooo mooi in de krul.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:01

inderdaad, bij mij toen in de manegeles werd er ook gezegd van ja vooral veel druk houden en pas ontspannen wanneer het paard naar beneden komt, en meteen weer oppakken als hij ook maar een millimeter naar boven komt?

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:01

zagen is zielig...!
maar dat is wat ik vind..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:08

elias schreef:
inderdaad, bij mij toen in de manegeles werd er ook gezegd van ja vooral veel druk houden en pas ontspannen wanneer het paard naar beneden komt, en meteen weer oppakken als hij ook maar een millimeter naar boven komt?

Maar dit is toch geen zagen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:00

Nee, da's je paard in de krul trekken, want dat heeft ook al geen bal met nageeflijkheid te maken :)

Gaat je met een dun nylon touwtje zonder handschoenen echt niet lukken :) Netjes nageeflijk, zo het hoort, lukt wel op die manier :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:08

Er zijn toch ook heel wat mensen die les krijgen en dan te horen krijg dat ze zachtjes moeten kneden. Wat dan ook wel neerkomt vaak op dat zagen. Gaat denk ik ook heel veel onbewust.

Mijn bedoeling is ook om niet te zagen en haar gewoon ontspannen te laten lopen. Maar heb toch af en toe wel moeite met het stilhouden van mijn handen en dan krijg je dat vervelende gevoel voor een paard natuurlijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:11

heidiLOVER schreef:
Er zijn toch ook heel wat mensen die les krijgen en dan te horen krijg dat ze zachtjes moeten kneden. Wat dan ook wel neerkomt vaak op dat zagen. Gaat denk ik ook heel veel onbewust.

Mijn bedoeling is ook om niet te zagen en haar gewoon ontspannen te laten lopen. Maar heb toch af en toe wel moeite met het stilhouden van mijn handen en dan krijg je dat vervelende gevoel voor een paard natuurlijk ook.

Zachtjes kneden en zagen zijn 2 compleet andere dingen. Zagen is het bit zijwaarts door de mond heen trekken. Kneden is variëren in de hoeveelheid druk. Als het kneden overgaat in zagen dat gaat er ergens iets (heel) goed fout.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:17

kneden op de teugel is ook not done, de hand volgt de mond van het paard van uit de elleboog, en geeft in de beweging lichte druk wanneer het paard tegen de hand komt en lost waneer het paard ontspant, dit gaat zo snel en kort dat je dit een soort fibratie krijgt, een samen spel tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.
kneden opzich is eigelijk alleen maar vast los vast los, zonder dat je voelt wat je paard aan geeft.

mol