hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:03

Slokkie: Nee tuurlijk niet, daarin ga ik mee!

Maar er zijn zat mensen die uit frustratie gaan schreeuwen en heisteren bij hun paard, Omdat iets niet lukt of ze hebben hun dag niet.
Ik kan mij daar heel erg voor opwinden en het liefst loop ik er dan bij weg!

De ruiter is het paard dan niet waard.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:14

Als het niet normaal is zeg ik er wat van :o ,

Ok ik geef toe wordt ook wel eens boos, maar zou uhm niet helemaal doorlaten.
al heb je daar wel eens de neiging toe, maar het is een beest en die zijn anders dan mensen!

zie genoeg mensen zagen,
en dat ik denk van OMG je hebt toch les of niet dan :(:)

ik zeg er wel altijd iets van als ik aan het rijden ben
en der komt ene die totaal niet uit kijkt en dan zegt met een 3 jarige met waslijnen terugels,
hij luisterd niet(loopt over de buitenschouder weg en rijd mij bijna omver) of als paarden willen galloperen en dan zeggen ja hij wil niet draven dan ZORG je dat hij gaat draven!, dan zeg ik misschien eens de hulpen geven, binnen hand van de hals, buitenteugel eraan houden en beenhulp, kijken of er een lampje gaat branden, maar meestal niet XD

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:16

Gelijk,

ik scheld ook tegen mijn pony, maar gebruik geen agressie,
als ik mijn dag niet heb voelt hij dat direct en dan ga ik ook niet rijden! want dan ben ik meer bezig met mijn iritaties dan met paardrijden,

DDW1190 schreef:
Slokkie: Nee tuurlijk niet, daarin ga ik mee!

Maar er zijn zat mensen die uit frustratie gaan schreeuwen en heisteren bij hun paard, Omdat iets niet lukt of ze hebben hun dag niet.
Ik kan mij daar heel erg voor opwinden en het liefst loop ik er dan bij weg!

De ruiter is het paard dan niet waard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:19

ik bemoei me er niet mee. Ik ben het er echt niet mee eens daar niet van, maar wie ben ik om er wat van te
zeggen...? op zon moment kun je toch niet praten met zon persoon & ze weten het vaak toch beter.
En heb zelf niet zon behoefte om een scheldpartij naar mijn hoofd te krijgen :). Hou me lekker bezig met mijn
eigen paard probeer die wel correct op te leiden. En uiteindelijk blijven deze driftige ruiters toch wel ergens
hangen omdat het niet meer lukt..( hoewel het dan natuurlijk al helemaaaaaal aan het paard ligt)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:22

Randie ik ben het helemaal met je eens, maar ik zeg er wel wat van, kort maar krachtig :Y)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:28

Hangt er van af waar ik ben. Ik geef zelf les en op de manege zal ik dan ook zeker een opmerking maken. Ben ik ergens anders dan denk ik wel even na voor ik iets zeg, tenzij het echt de spuigaten uitloopt. Maar het is altijd moeilijk en ik vind dat personeel en eigenaren van stallen best wat harder mogen optreden tegen ruiters die hun paard slecht behandelen of verkeerd rijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:31

maar denk je nou echt dat die mensen zich daar wat van aantrekken? Je krijgt een grote muil terug, en volgende dag is het weer hetzelfde liedje..Je verdoet dus gewoon je tijd en je krigjt er zelf alleen maar frustraties door..Mensen die dit doen zijn in omgang vaak ook niet heel fijn als ze boos zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:43

randie schreef:
maar denk je nou echt dat die mensen zich daar wat van aantrekken? Je krijgt een grote muil terug, en volgende dag is het weer hetzelfde liedje..Je verdoet dus gewoon je tijd en je krigjt er zelf alleen maar frustraties door..Mensen die dit doen zijn in omgang vaak ook niet heel fijn als ze boos zijn.

Tja dat is zo, je hebt helemaal gelijk, maar soms gaan ze zover dat anderen daar last van hebben!

Een stalgenoot van mij werkt bij de redactie van de hoefslag, zij had van de winter ook met zo iemand te maken op het losrijterrein.
Mevrouw was haar Fries aan het afranselen, zo erg dat de ander paarden er schrik van kregen en over de zeik waren.
Er is niet alleen wat van gezegd, iedereen heeft geklaagd bij het wedstrijdsecretariaat,
maar er is ook door mijn stalgenoot werk van gemaakt middels een ingezonden brief in de hoefslag en de KNHS heeft een onderzoek gestart.
Haar stalgenootjes bevestigden dat ze dat thuis ook met regelmaat doet.
Volgens mij is ze voor enige tijd geschorst als ik mij niet vergis....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:57

ja dan heb je inderdaad het over het effect voor anderen..Mijn paard vliegt ook tegen de bakrand omhoog wanneer een ander paard afgeslagen wordt..maar verder dan een "* zou fijn zijn als je ook even met mij rekening kan houden* kom ik eigenlijk niet. Ikvind die mensen altijd ZO niet voor rede vatbaar, en het komt lang niet altijd voort uit frustratie ook heel vaak uit angst. Het vooruit schoppen / slaan en weer voor tegenhouden waarop een paard in protest gaat en vervolgens nog een aframmeling krijgt. Ik vind het te bela.chelijk voor woorden, vroeger heb ik er vaak wat van gezegd, maar nut heeft het noooit gehad. Wel veel ruzie. Dus nu bemoei ik me nergens meer mee, als ik het niet aan kan zien loop ik gewoon weg en hoop ik dat het paard diegene een keer flink aanpakt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:01

Tenzij het echt de spuigaten uit loopt moei ik me er niet mee. Je kent de ruiter niet, je kent het paard niet en je kent de achtergrond niet. Die van mij heeft op wedstrijd ook wel eens een mep gekregen dat ze effe niet meer wist waar ze stond, had op dat moment iemand tegen mij komen zeggen dat ik dat niet mag had ik de persoon voor de keuze gesteld: of er op gaan en het voor doen, of je er vooral niet mee moeien. ;) Soms is hard in komen even "nodig" om verdere gevolgen te voorkomen. En je kan dan wel zeggen "als dat nodig is heb je niets op wedstrijd te zoeken" maar als het dier enkel het gedrag op wedstrijd vertoont zal je het toch daar een keer moeten aanpakken wil je het oplossen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:07

ja maar ayasha de motivatie is dan anders. Jij doet het dan doelbewust en hebt er over nagedacht. Je gaat niet "los" op je paard zonder reden :).

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:07

ja maar dat weet je bij andere toch ook niet ? :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:11

je ziet vaak wel het verschil daartussen hoor :+ . bij een "terecht" pak slaag zit de ruiter er vaak
wat minder boos, angstig of gefrustreerd op dan wanneer dat niet het geval is ;). een paard kun
je terecht wijzen met 1 of 2 flinke klappen daar heb je er dan geen 13 voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:13

Nee hoor zie je niet. Ik was op zo'n moment ook bijzonder boos op die dame, hoe kan je nou "serieus" op een paard over komen als je er met een smile op zit? :=

En die 13 klappen... Ik zal maar niet zeggen hoe ik haar door een van mijn eerste dressuurproeven heen gestuurd heb.. :+ En te bedenken dat mijn jury nog zei dat ze ze verdient had ook. :+ Als die knol voor de zoveelste keer een "poging tot moord" onderneemt en daarbij niet alleen zichzelf maar ook nog eens mijn vege lijf in gevaar brengt, dan stap je vanzelf af van die 1 of 2 klappen... :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:15

Ik denk dat het er meer aan ligt hoe je ermee omgaat!
Verdient snap ik nog deels, maar daar trek ik ook een grens in.

Je woede beheersen is volgens mij ook een sport op zich :o

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:16

Je kunt altijd vragen waarom iemand doet wat hij doet. Als je dit als een open vraag formuleert zonder dat het klinkt als een beschuldiging, kun je vaak van daar uit verder. (bijv: waarom geef je je paard nu eigenlijk zo'n harde afstraffing? 'omdat ie niet doorloopt' hoe consequent heb je hem tot nu toe dan gereden? 'tsja' probeer dat dan eerst eens)
Overigens best lastig de beschuldiging uit je stem te houden wanneer je het ergens echt niet mee eens bent, maar oefening baart kunst!
Uitzondering voor mij is wanneer iemand doelbewust vanaf de grond een paard in de buik gaat trappen. Dat kan voor mij écht écht écht niet! Dat voelt voor mij net zo als iemand naschoppen die kermend op de grond ligt. Als ze bijten flinke mep op de borst/schouder -> ja, trap onder de buik, nooit! Dan trek ik iemand weg/ga ik staan schreeuwen denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:17

Als ze bijten heb je IMO niks aan een mep op de schouder. :+
En een schop onder die buik is ook maar net wat ze doen, als t peerd net zelf een schop heeft uitgedeeld kan ik er ergens inkomen dat ze eentje terug geven waar ze'm kunnen raken. Maar zonder duidelijke reden een schop onder de buik vind ik ook not done. :) Ik zou trouwens niet weten hoe ik zou reageren als iemand het lef zou hebben mij weg te trekken bij mijn paard... Ik heb veel zelfbeheersing maar geen idee of ik op zo'n moment nog aan zelfbeheersing zou doen. Je hebt met je handen van anderen af te blijven wat mij betreft. Zeker als je niet weet hoe het zit.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:24

Ayasha schreef:
Als ze bijten heb je IMO niks aan een mep op de schouder. :+
En een schop onder die buik is ook maar net wat ze doen, als t peerd net zelf een schop heeft uitgedeeld kan ik er ergens inkomen dat ze eentje terug geven waar ze'm kunnen raken. Maar zonder duidelijke reden een schop onder de buik vind ik ook not done. :) Ik zou trouwens niet weten hoe ik zou reageren als iemand het lef zou hebben mij weg te trekken bij mijn paard... Ik heb veel zelfbeheersing maar geen idee of ik op zo'n moment nog aan zelfbeheersing zou doen. Je hebt met je poten van anderen af te blijven wat mij betreft. Zeker als je niet weet hoe het zit.

nee inderdaad, beter 1 goede dan 10 keer een minder harde klap!
maar wel terecht!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:27

Inderdaad DDW1190! Zie mensen het liever een keer goed doen dan dat eeuwige geleur met die paarden altijd. Je zou m maar eens wat harder moeten aanraken dan een aaitje, heel de wedstrijdpenny's in rep en roer... := En die 600kg denkt, zo gauw ie op wedstrijd komt "huj feest!" en als er ongelukken gebeuren komt de "doettieandersnooit! :?"

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:34

Ik ga een paard niet 10 zacht tikken omdat dat beter overkomt. een harde klap komt beter door bij de meeste waar ik op rij. (ligt ook aan de pony)
het kan soms hard overkomen op mensen die niet op dat paard rijden, als ze net komen kijken of zo. maar je moet niet gaan zeuren over dat iemand niet goed rijd als je het hele verhaal niet gezien hebt. (tenzij het echt te erg is)

ikzelf zeg er niet zo snel wat van, ben een beetje verlegen daarbij. maar als iemand het paard echt helemaal afranseld zal ik niet de enige zijn die er iets van zal zeggen. (op mijn manege)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:40

Het voorbeeld wat ik gaf was een brave fries in het M, maar mevrouw was niet tevreden na de proef.

En de rest van de paarden ging helemaal over de zeik en konden niet fatsoenlijk losrijden.....dan heb ik het niet over een paar tikken of klappen >;)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:49

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zo boos op mijn paard moet worden dat ik het arme beest 13 klappen moet verkopen....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:54

Ik heb wel een keer wat gezegd toen iemand aan het rijden was en zn paard lens sloeg. Ik werd er misselijk van. Maar ik was wel laf. Ik heb van de andere kant van de bak geroepen 'of het misschien wat minder kon' Daarna ben ik snel de bak uitgegaan. :o

Een tijdje daarna heb ik iemand gezien die een paard bleef trappen en slaan omdat het paard haar een schop gaf. Dat mag dus niet!, het zag er pijnlijk uit, maar ze liep met drie paarden, te kl***en voor het hek van de wei, tja drie is teveel he. De trap was duidelijk niet voor haar bedoeld maar voor het paard ernaast, alleen zij had de pech dat ze er net tussen stond. Het ergste daarvan vond ik dat ze een rotschop in de buik verkocht, op adem kwam en toen helemaal los ging. Het paard pieste letterlijk in zn broek. Ik reed in de bak en heb toen geschreeuwd dat het zo wel genoeg was en of ze zich nu weer kon beheersen. Ze keek me verdwaasd aan maar stopte wel.

Maar over het algemeen als ik mensen te grof vind rijden ga ik weg. Maar ik zie zelden dat mensen hun paard lens slaan. Misschien wel eens te grof handwerk maar volgens mij maak ik mij daar ook weleens schuldig aan zonder dat ik het in de gaten heb. :o

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:17

Uhm, nou ik weet natuurlijk nie of dat de beste manier is.
Maar wij hebben hier ook erg veel (vooral hele jonge)meiden rondrijden door het dorp.

En ik irriteer mij er ook keer op keer aan.

Ze rijden dan over de weg, wel met ijzers onder, maar dravend/galopperend, en ik vind dat zo storend en erg voor het paardje.

Heb al meerdere van die meiden er op aangesproken of ze wel weten wat de gvolgen/consquentirs hier van zijn.

Somiggen reageren heel fel.
Enkelen willen het graag weten.

Ik zeg dus altijd wel mijn ding, want dat kan het paardje niet :(.

Gr.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:59

Citaat:
Nee hoor zie je niet. Ik was op zo'n moment ook bijzonder boos op die dame, hoe kan je nou "serieus" op een paard over komen als je er met een smile op zit?

Dat laat je jezelf ook kennen :). Je hoeft er niet met een smile op te zitten maar wanneer je echt boos raakt ga je te ver. Ik sta ook voor de klas en "speel" boos ben het zelden. Waarom? Omdat je dan nog in staat bent om doordachte keuzes te maken en jezelf niet te kakken gaat zetten. Idem met paardrijden, ik ben helemaal niet tegen klappen schop of wat dan ook. Maar het moet niet voortkomen uit onmacht, want je hebt er 9 van de 10 keer niks aan.
Beter een keer groot reageren alsof je boos bent ( dus wel aanpakken) Dan aanpakken wanneer het stoom al uit
je oren komt. En een smile zegt ook niks, heb ooit een vrouwtje in zien rijden met een krankzinnige smile, in de proef donderde ze eraf omdat ze aan het hyperventileren was :Y) .