Keuze tussen sporen of het paard vooruit stampen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Keuze tussen sporen of het paard vooruit stampen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:50

Je dient pas sporen om te doen wanneer het paard al voorwaarts is aan het been (ZONDER spoor). Geen sporen om een paard voorwaarts te rijden. Sporen zijn ter verfijning van de hulpen en de oefeningen te gaan verfijnen.

Ik vond de benaming van Tineke heel erg goed. De zijkant van een paard lijkt op een touchscreen, met een stokje kan je veel makkelijker 1 ding aan raken dan dat je dat met je vinger kan. Zo is dat eigenlijk ook precies bij paarden en rijden.

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:22

Ik denk dat als je je paard vooruit moet trappen je toch egt iets fout doetXD en dan beter les kan gaan nemen. want als je sporen omdoet dan went die daar ook aan. Ik vind dat een paard gewoon op je been moet reageren en sporen als verfijning van de hulp. en niet als vervanging.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:33

maar als sporen zijm voor het verfijnen van je hulpen waarom mag je ze dan niet om doen als je je paard niet voorwaarts krijgt? je paard reageert dan dus niet op je been hulp dus moet die hulp verfijnd worden

ben het er helemaal mee eens dat paarden aan je sporen gaan wennen maar waarom zoude ze dat niet aan een zweep doen? Als je je benen goed stil kunt houden zou ik 1 of 2 keer met kleine spoortjes rijden even kijken hoe je paard reageerd wordt hij arlert op je kuit hulp (kuit hulp reageert hij niet klein tikje met spoor) dus als hij weer goed reageert op je been doe je ze gewoon weer af

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:36

lisa_sjouke schreef:
ben het er helemaal mee eens dat paarden aan je sporen gaan wennen maar waarom zoude ze dat niet aan een zweep doen?

Omdat er heel veel mensen zijn die hun voeten niet stil kunnen houden en dus met spoortjes om hun paard weer afstompen door steeds met de spoortjes te prikken. Met een zweep gebeurt dit niet.

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:41

[/quote]

Omdat er heel veel mensen zijn die hun voeten niet stil kunnen houden en dus met spoortjes om hun paard weer afstompen door steeds met de spoortjes te prikken. Met een zweep gebeurt dit niet.[/quote]

Mee eens. Je zweep gebruik je bewuster je sporen gebruik je sneller. Maar ik ben er van overtuigt dat als je paard niet meer op je zweep reageert je beter grondwerk met je paard kan gaan doen zo dat hij weer naar je luistert. Het is tenslote niet de bedoeling om je paard te slaan en in ze ribben te poeren omdat hij niet wil lopen???

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:49

De meeste van jullie raden een zweepje aan, iK heb hier wel een vraagje over. Ik ken meerdere paarden waarbij er echt een switch in de hersenen zit ruiter heeft geen zweep :Z /ruiter heeft zweep O:) . Nu wens je als je daar zonder zweep zit constant dat je er een had en als je dan zo'n ding in je klauwen hebt hoef je hem het hele uur niet te gebruiken :Y) . Dus hij is alleen aan het been als je een zweep in het handen hebt, maar op gegeven moment kan je bijv. niet meer starten met een zweep, hoe los je dat dan op?

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:01

ik denk gewoon zonder zweep rijden. streng zijn in je been niet hard maar eerlijk. dus bij 1e keer been zachjes 2x iets duidelijker bij drie strenger en als hij dan sneller gaat lopen handen beetje naar voren (als beloning) dat werkt bij mijn paarden goed. die rij ik allemaal zonder sporen. en bijna altijd zonder zweep. zweep gebruik ik allen als hulp bij weiken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:04

sporen zijn voor verfijning van je hulp niet om voorwaards te schoppen.

als mijn paard wat lax is op mn been vraag ik het 1 keer lief keer erop krijgt hij een tik met zweep net achter mn been. schrikt hij van en is dan weer keurig aan mn been rij daarom ook veel overgangen en verwacht van hem dat hij gewoon meteen reageert.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:10

Mijn eigen pony was zelf in het begin ook een beetje dood voor het been. Ik reed dan wel met sporen maar gebruikte deze echter alleen bij het wijken, schouder voor, schouder binnen, travers etc waar nodig.
Ik moest met mn benen en zit drijven, ging hij niet naar voren dan een tikje bij.
Als je bij de mijne iets je spoor er te hard indrukt vliegt hij weg.
Is hij ook absoluut niet van gediend..
Zelf vond ik het fijn dat tikje bij, en nu is hij super voor het been.
Ik heb hem nooit geslagen of getrapt.
Zo werkt het imo ook niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:42

Een voorwaartse hulp is een zogenoemde grote hulp, namelijk heel simpel 2 benen druk is voorwaarts. Zijwaarts, bijvoorbeeld appuyement is een kleine hulp, ene been duwt het paard opzij en het andere been houdt de buiging in het lijf. Net zoals met SB, je rijd je paard met je buiten been naar binnen en zorgt met je binnenbeen dat het paard buigt, dat zijn kleine hulpen die ook op een kleinere plaats gegeven worden.

Voorwaarts is (zeker in het begin) een grote hulp, als er echt grote verschillende in voorwaarts komen en dan heb ik het over piaffe, passage, verzamelen en uitgestrekte gangen, wordt ook deze hulp steeds kleiner. Niet voor niks dat er vanaf het moment dat er verzameld moet gaan worden de spoor verplicht is (of nouja was, nu niet meer).

Je moet bij je paard van begin af aan duidelijk en eerlijk zijn, je geeft been en je verwacht een reactie. Houdt er wel rekening mee dat een paard wat net ohz is natuurlijk nog iets langer mag nadenken dan een paard wat al even ohz.
Als je been geeft en je krijgt geen reactie geef je de hulp wat duidelijker/harder en gebruik je flink je stem. Daarna hulp en tik met de zweep achter het been.

Inderdaad zijn er paarden die voorwaartser zijn met zweep dan zonder zweep, maar blijf dan als nog goed voelen en controleren. Als je been geeft, gaat hij dan wel direct naar voor? Je paard moet heel vlug worden op je hulpen, maar daarbij lekker ontspannen en los door het lijf blijven lopen.

Nee paardrijden is niet makkelijk, maar dát is je doel en daar zal je naar moeten werken en trainen. Dus geen spoor er aanhangen: Ja mijn paard is niet voorwaarts.

Jammer dan, sporen af en leren rijden en leer je paard gehoorzamen en sámen met jou te werken. Je paard moet met je meedenken (niet voor je denken) en hij mag niet gewoon alles zomaar zonder energie alles opvolgen. Het moet er uit zien als een spel die jullie samen uitvoeren en dat is paardrijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:02

Moll schreef:
schoentje schreef:
Ik ben het er mee eens dat een ruiter met een onrustige beenligging geen sporen mag gebruiken. Iemand die te veel spoor gebruikt, maakt een paard slecht aan het been.

Een spoor kan, bij een goede ruiter, een paard wel zeker scherper aan het been maken. Kuitdruk, geen reactie, spoor. Ik gebruik liever een spoor dan een zweep, van een zweep krijg je vaak meer spanning en gebruik je zweep, dan moet je er eigenlijk aan iedere kant 1 hebben om het paard recht te houden. Uiteindelijk is een zweep toch echt niet hetzelfde als een beenhulp.
Heeft een paard onder mij wat extra's nodig in de afzet van de sprong, dan zal hij door een zweep te veel naar voren schieten, met been (evt met spoor) zal hij harder van de grond afzetten en dus meer omhoog gaan springen.

Ik ben het er niet mee eens dat als een paard slecht aan het been is, dat het altijd aan de ruiter ligt. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat flegmatieker en zullen nooit super flitsend aan het been komen.

u bent springruiter zekers? denk dat wij te veel van mening verschillen alleen al omdat stukje, u antwoord alleen al met 2 zweepjes anders is het paard niet recht, is een beetje simpel en niet doordacht.

mol

Waarom is dat in uw ogen simpel?
Als je een zweep aan één kant kant gebruikt kan een paard daar zeker van weg lopen.
Het bootst in mijn ogen geen kuitdruk na, dat je aan 2 kanten geeft.
Wil je een paard scherper aan het been maken met een zweep, dan moet je dus ook steeds je zweep overpakken als je je enkelzijdige kuitdruk daarmee wilt begeleiden. Met een spoortje ben je duidelijker en sneller.
We hoeven het natuurlijk niet met elkaar eens te zijn, maar ik hou er niet van dat u minderwaardig doet tegenover mij als springruiter. U kent mij, mijn paarden en mijn kennis niet.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:14

Ik heb zelf een paard die toen ik har net had totaal niet op been reageerde. Ze is jaren manegepaard geweest en daar raken ze wel afgestompt voor beenhulp en op den duur ook voor sporen.

Zelf heb ik nog nooit sporen gebruikt bij haar, omdat ik er geen voorstander van ben.
wel heb ik, zoals anderen ook genoemd hebben consequent reactie op mn been gevraagd. dus eerst zacht drijven, dan harder, nog steeds geen reactie, tikje erbij. Daarnaast heb ik veel overgangen en schijnovergangen gereden. geen enkel rondje hetzelfde of zelfs bij elke letter een ander tempo vragen.
gevolg is dat het paard nu super aan het been is.
dus ook met een paard met flink verleden kan het, het kost alleen wat tijd en geduld.

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:17

IK vind het stukje waar in staat dat het paard met sporen de lucht in springt voor de hinernis een beetje appart. dus je prikt voor elke hindernis je paard zo dat hij omhoog gaat?? mis gaat hij wel zo snel omdat het nou niet egt zoon prettig gevoel is??? Ik vind dat als je met sporen kan rijden oke.. maar ik zie zo vaak dat ze verkeerd gebruikt worden. Weet je wel niet hoeveel paarden gewoon plekken van sporen hebben?? dat kan toch niet/.....

( met het bericht hier boven eens)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:22

JoyceS schreef:
IK vind het stukje waar in staat dat het paard met sporen de lucht in springt voor de hinernis een beetje appart. dus je prikt voor elke hindernis je paard zo dat hij omhoog gaat?? mis gaat hij wel zo snel omdat het nou niet egt zoon prettig gevoel is??? Ik vind dat als je met sporen kan rijden oke.. maar ik zie zo vaak dat ze verkeerd gebruikt worden. Weet je wel niet hoeveel paarden gewoon plekken van sporen hebben?? dat kan toch niet/.....

( met het bericht hier boven eens)

Begrijp me niet verkeerd. Ik legde het misschien ook niet goed genoeg uit.
Het is niet zo, dat een paard bij elke sprong een schop krijgt. Als een paard net voor of in de afzet iets ziet of twijfelt, dan hebben ze ooit net wat extra's nodig. Als je dan een zweep gebruikt kunnen ze schrikken, naar voren schieten en met een weggedrukte rug springen.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:07

Quir schreef:
Je dient pas sporen om te doen wanneer het paard al voorwaarts is aan het been (ZONDER spoor). Geen sporen om een paard voorwaarts te rijden. Sporen zijn ter verfijning van de hulpen en de oefeningen te gaan verfijnen.

Ik vond de benaming van Tineke heel erg goed. De zijkant van een paard lijkt op een touchscreen, met een stokje kan je veel makkelijker 1 ding aan raken dan dat je dat met je vinger kan. Zo is dat eigenlijk ook precies bij paarden en rijden.

Ik ben het met je eens, maaaaaaaar (ja ik ben vervelend :P) als ik de keuze zou hebben tussen echt vooruit schoppen, gewoon ordinair benenklapperen, dan zou ik voor het spoor gaan. Een paard wordt er geprikkelder door, en als je schopt en je wilt dat je paard sneller gaat is dat toch ook een hulp verfijnen? De hulp voor vooruit namelijk.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:05

als laatste middel kunnen sporen, vind ik. Maar echt als laatste middel: eerst proberen met de zweep.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:07

Nou ik zou inplaats van te stampen en inplaats van sporen zoiets rijtechnisch oplossen en het paard aan het been maken.
Maar tuurlijk sporen zijn de gemakkelijkste uitweg dus waarom moeite doen voor iets anders. Daarbij als je al afhankelijk bent van sporen om het paard vooruit te krijgen hoe wil een wedstrijdruiter dan ooit de hulpen gaan verfijnen waar ze uiteindelijk toch voor bedoelt zijn. Misschien 2 paar sporen. Dat doet het hem vast wel.

@Karlijn_xx waarom zo zwart wit stellen als er nog andere oplossingen zijn? Heb je later alleen maar meer aan dan nu de simpele weg te kiezen. Op langere termijn ben je beter af om het paard actief voor het been te maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:16

Hmmmm hele lastige keuze! *not* Nee sorry dan ga ik toch liever voor het paard aan het been maken. :)*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:48

Sonja schreef:
Een spoortje kan prima gebruikt worden om een paard (weer) aan het been te krijgen, alleen zie je in de praktijk helaas teveel mensen maar blijven prikken.
Daarom adviseer ik eerder een zweepje dan een spoortje. Spoor wordt eerder onbedoeld/onbewust/ongemerkt teveel gebruikt door de ruiter.

Eens. Iemand met een goede beenligging krijgt een paard ook met een zweepje weer aan het been. Ook al zou het met een spoortje kunnen. Helaas zijn er te weinig mensen bij wie dat succesvol is.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:53

ik zou zeker geen sporen gebruiken voor dit probleem maar eerder een zweep erbij pakken.
en natuurlijk ook kijken waarom het paard niet vooruit te krijgen is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:07

Mij is nog altijd verteld; "sporen moet je verdienen".
Tja, dat kun je heel breed zien ben ik nu achter! :)

Paarden die naar mijn mening precies weten wanneer de ruiter een zweep heeft, of zelfs daar half niet meer op reageren. Is hetzelfde als paarden die totaal niet meer reageren op de kuithulp. Ofwel, hij is te vaak, onjuist gebruikt. ;)

Daarbij zijn er paarden die gewoon niet voorwaarts genoeg denken, niet een drang naar voren hebben. Maar ook die kunnen goed op je kuithulpen reageren! Ze hoeven niet direct te reageren door aan de andere kant van de bak te staan, maar wel reageren in de zin van overgang voorwaarts. Of gewoon een kleine versnelling hoger te gaan. Hoeft niet enorm duidelijk te zijn, ze moeten er allerter van worden.

Paarden die uiteindelijk stomp voor de kuit, ofwel de hulp zijn geworden, zijn een tijdlang verkeerd gereden. Te vaak, onjuist de hulp gegeven. Manegepaarden zijn er een goed voorbeeld van, vooral de gene die in beginners lessen lopen. Logisch, die ruiters leren rijden maar hebben nog niet de kunde om hun benen goed stil te houden altijd, en consequent op de juiste manier kuithulp te geven.

Hoe los je dat als ruiter op? Consequent rijden. Kuithulp, geen reactie duidelijker zijn of een tikje. Ik hou niet van schoppen, en zou een ruiter dan ook eerder adviseren om een kuithulp te geven. Geen reactie? Tikje bij! Maar dat vergt wel een oplettende ruiter, die voelt. Helaas heeft lang niet iedereen die macht, maar dat is rijden. Jezelf blijven verbeteren, naar jezelf blijven kijken!

Met een paar reactie's hier in het toppic ben ik het volledig eens. Ook over de verfijning van de hulpen. Vooral met de reactie van Quir heel correct uigelegd!

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:17

wanneer ik een paard niet voorwaarts vind probeer ik overgangen op beenhulp, zo niet vooruit tikken met zweep en als paard er niet tegen kan met spoortje. wanneer je dit vaak herhaalt komen ze wel weer aan het been

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:47

Op dit moment heb ik precies het zelfde probleem, maar ik kies voor sporen ziet er netter uit op wedstrijd.
Maar ik heb sporen met een balletje..