Schrikachtig buiten, spelletje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Re: Schrikachtig buiten, spelletje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 09:58

Ja daarom twijfelde ik ook of dat afstappen wel goed is ;)
Maarja leek me op dat moment beter als ernaast liggen terwijl er in een straal van 1 km niemand in de buurt was :P

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:29

LauwtjuhLevi schreef:
Ik denk dat als ik van de mijne afstap en dat hele gedoe ga doen als piepdruif zeg, dat mijn paard naar de knoppe is!
Een paard onthoud namelijk ook goed dat jij afstapt, dus er zal wel iets aan de hand zijn, zou het toch echt op een andere manier oplossen, maar dat is mijn mening!

Wat is jouw oplossing dan? Misschien heb ik er ook wel iets aan. Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk overal rijdend langs kan, kan alleen wel een hele poos duren :)
En mijn paard kan ook vreselijk heet worden in een spannende situatie, wat weer gevaarlijke toestanden kan opleveren, terwijl ze aan de hand dan veel relaxter is. Is het bij jou net andersom? (ik ben gewoon nieuwsgierig hoor)

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:34

Roziee schreef:
Ja daarom twijfelde ik ook of dat afstappen wel goed is ;)
Maarja leek me op dat moment beter als ernaast liggen terwijl er in een straal van 1 km niemand in de buurt was :P

Heb je helemaal gelijk in ;) Dat denk ik ook altijd. Liever paard aan de kletter en dat ik er nog achter aan kan, dan paard aan de kletter en ik een ambulance nodig. Beter nog: paard helemaal niet aan de kletter, haha.
Ondertussen alweer op buitenrit geweest?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:14

ik stap ook echt liever af.. Als ik erlangs durf dan durft zij ook en op de terug weg ging ze wel langs de plekken waar ik op de heenweg af moest stappen.. Verder ben ik echt geen held dus als ze bang is en weg wil dan durf ik niet door te pakken ;)

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:18

heeey,

zelf heb ik geen eigen paard maar rij wel een ex-renpaard en die is ook heel dribbelig in het bos en schrikt van alles en nog wat.
wat is doe: ik negeer haar en doe als of er niets aan de hand is. en als ze stil gaat staan laat ik haar rustig staan en laat haar ook kijken. zo dat ze kan zien wat het is. dan loopt ze er meestal daarna vanzelf wel rustig langs. daarna beloon ik haar mestal met een aai overder hals of een snoepje als ik die bij me heb.

als je allen het bos in gaat kan je misschien ook beter iemand mee nemen op de fiets (als die er is :P ). dan heb je altijd iemand bij je voor als er iets gebeurd.

ik hoop dat jullie iets hebben aan mij tips :D

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:36

Dreamy schreef:
Ik lees even mee!

Heb ook een haflinger die de laatste tijd echt heel vervelend doet. Ook achteruit lopen richting de sloot, schudden met z'n hoofd en bokken als ik hem dan vooruit probeer te krijgen, omdraaien en weg willen rennen voor vracht-voertuigen en zo..
Had daar echt nooit last van, durfde eerst overal met hem naartoe.. is ook verder niks speciaals of engs gebeurd buiten dus weet echt niet waar het door komt.. :\

OVERGANG :P
Haha nee grapje.. euhmm.. Nouja het kan door het goede weer komen, ze kunnen eindelijk genieten van het mooie weer en vaak krijgen paarden nu weer een lekkere conditie, dus dit kan allemaal meespelen. Misschien heeft je paard ooit iets meegemaakt met grote voertuigen?
een paard vergeet zoiets nooit.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 18:44

Hallo :)

Bobby0503; Bedankt voor je reactie. Maar bij hem maakt het niet uit of je hem er naar laat kijken want dan gaat hij alleen maar nog opgefokter doen. En iemand op de fiets meenemen is indd wel een goed idee maar soms is het juist zo fijn om echt alleen met je paard te zijn!

We zijn vandaag weer naar buiten gegaan maar nu weer met zijn vertrouwde buitenrij maatje. Niks aan de hand natuurlijk ;) Wel wat kijkerig en een keer stil staan voor twee fietsen die op het pad stonden. Toen is het ander paard even voorgegaan en liep hij er zo langs. Maar ik heb nergens af hoeven te stappen en verder waren ze dus heel braaf :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:45

Piepdruif schreef:
LauwtjuhLevi schreef:
Ik denk dat als ik van de mijne afstap en dat hele gedoe ga doen als piepdruif zeg, dat mijn paard naar de knoppe is!
Een paard onthoud namelijk ook goed dat jij afstapt, dus er zal wel iets aan de hand zijn, zou het toch echt op een andere manier oplossen, maar dat is mijn mening!

Wat is jouw oplossing dan? Misschien heb ik er ook wel iets aan. Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk overal rijdend langs kan, kan alleen wel een hele poos duren :)
En mijn paard kan ook vreselijk heet worden in een spannende situatie, wat weer gevaarlijke toestanden kan opleveren, terwijl ze aan de hand dan veel relaxter is. Is het bij jou net andersom? (ik ben gewoon nieuwsgierig hoor)

Ik heb een jong paard van 5 die heel schrikkerig kan zijn, maar als het om een trein gaat die voorbij komt zoefen is hij weer juist super nuchter.
Het gaat bij die van mij dan ook vooral om elektrisiteits kasten en bomen, die ineens op een rare plaats staan?

Ik zeg niet dat ik het op een goede manier oplos, maar ik spoor hem aan zodat hij blijft lopen (dan loopt hij soms wel eens naar achter/links/rechts/steigeren..) Ik geef hem dan de tijd zolang hij maar NIET stil staat. doet hij stapje achteruit, prima! Spoor ik hem weer aan en zodra die ook maar 1 stap naar voren doe, prijs ik hem alsof hij de koning is! Ik weet hem dan vaak te overhalen..
Tuurlijk hebben we wel eens bernarde of enge situaties. maar afstappen is toch echt iets wat ik dan weer niet zou durven.

En denk dat je dit ook heel goed per paard moet bekijken. Ik weet dan ook zeker dat die van mij onzeker word of juist een etterbak, er is bij hem namelijk geen middenweg als het draait om enge dingen.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:42

schrikkende paarden..... altijd moeilijk!! en ieder paard reageert anders op de manier hoe de ruiter weer reageert.. en idd, een paard onthoud wat je doet tijdens zo'n schrikactie, dus afstappen is niet echt een aanrader denk ik!

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:36

doe een keer ergens een schriktraining misschien helpt dat of organiseer een eigen schriktraining met dingen die ze eng vind zodat ja haar kan laten merken dat dit helemaal niet eng is

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:42

ik denk dat je er op moet blijven zittten en rustig tegen hem moet praten als hij vervelend doet en vaak blijven oefen :P

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:14

Bedankt voor de reacties.
Ik merk dat nu we weer vaker buiten rijden, het weer steeds beter gaat! :)
Kijkerig is hij nog wel maar stilstaan doet hij bijna niet meer. En als er dan toch iets 'heel engs' is, loop ik er naar toe en laat ik hem snuffelen. Dat helpt ookwel..