halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:56

Uitleggen is moeilijk. Een paard zoekt altijd de stille en rustige hand van de ruiter zelf op. Zonder daarbij te hangen, maar het lichte contact willen hebben. Op het moment dat de ruiter de hand wat naar voren, beneden brengt en de teugel daarin wat laat “vieren” zal het paard weer die hand op gaan zoeken. En zo kun je dus laten halsstrekken.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:56

Abosuluut gevolg van aanleuning. Ik ben niet zo heel lang bezig met het echt trainen van een pony op stal waar dus ook het halsstrekken aan te pas komt. En ja, is er een constante aanleuning dan volgt hij mijn hand en gaat hij super netjes zakken. En dan niet een paar cm maar echt met zijn neus over de grond. Is er geen aanleuning, zakt hij niet en dus volgt hij mijn hand niet.
Ik denk wel dat het paard het de eerst keren wel even door moet hebben en zal het dus ook een soort van oefening zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:58

Lielle schreef:
MaaikeMo, IMO is dat niet per se een gebrek aan impuls. En voorwaarts rijden kan juist zorgen voor meer balansprorblemen, waardoor het nog lastiger wordt. Maar als het gaat om een paard dat achter de teugel komt, en dus de hand van de ruiter niet accepteert, ben ik het wel met je eens. Maar dan is het hals strekken ook al niet goed.

Dat dacht ik ook te lezen, dat ie met zijn neus naar de borst ging, leesfout sorry :+

MaaikeMo schreef:
Maar ik heb hier wel een vraag over, hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Want wanneer ik ga halsstrekken, volgt hij netjes mijn hand. Tot hij op kniehoogte komt, dan maakt hij zich lang, strekt zijn hals voorwaarts en gaat harder lopen..
Wat gaat hier dan fout?
Geef ik teveel teugel dat het contact verdwijnt? of mist hij hier balans? Of een andere mogelijke reden?

Maar weet jij hier antwoord op wat hier dan fout gaat bij mij?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:00

Misschien een combinatie.
Je houd altijd verbinding in het halsstrekken, dus op het moment dat je paard versnelt kun je nog wel degelijk inwerken met je zit, maar ook met je hand dat hij dus weer in tempo terug moet komen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:00

MaaikeMo schreef:
Maar ik heb hier wel een vraag over, hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Want wanneer ik ga halsstrekken, volgt hij netjes mijn hand. Tot hij op kniehoogte komt, dan maakt hij zich lang, strekt zijn hals voorwaarts en gaat harder lopen..
Wat gaat hier dan fout?
Geef ik teveel teugel dat het contact verdwijnt? of mist hij hier balans? Of een andere mogelijke reden?

Maar weet jij hier antwoord op wat hier dan fout gaat bij mij?[/quote]

Ik denk dat het contact verdwijnt waardoor je paard dus meer vrijheid heeft en dus gaat rennen. Het is niet makkelijk voor een paard om zo lang laag te blijven dus is het makkelijker voor hun om eronder uit te komen door bijv te gaan rennen. Geef de volgende keer iets minder teugel waardoor je dus meer contact houd, zo heb je veel meer te regelen en dus te zeggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:01

Klinkt in eerste instantie als een balansprobleem. Hoe reageert hij als je eerst eens een halve grote volte niet te veel laat zakken. Daar dan zorgen dat hij in balans en op eigen benen loopt en dan stukje bij beetje nog wat meer lengte geven. Overigens is hals strekken eigenlijk niet meer dan tot kniehoogte.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:01

Dan zal het paard waarschijnlijk dus nog niet losgenoeg zijn in de bovenlijn zoals lielle al eerder aangaf... Bij mij is het denk ik dat ik gewoon niet genoeg durf los te laten, toch weer bang dat ik mijn paardje kwijt raak ofzo...

__PSM__

Re: halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:02

Lielle, als ik kniehoogte haal, staat er moet meer???

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:03

Ok, ga het vanavond proberen. :)

En dat is dan ook het probleem Lielle, want het halsstrekken begint goed. Dan is hij netjes op kniehoogte, en dan gaat hij zich lang maken en harder lopen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:03

imo is het halstrekken een gevolg van aanleuning :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:06

dressuurreglement 2009 schreef:
Artikel 108 - Halsstrekken
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte. Het paard volgt hierbij de uitnodigende en toestaande hand van de ruiter onvoorwaardelijk. Het tempo en de takt in de arbeidsstap of arbeidsdraf veranderen tijdens het hals strekken niet. De ruiter bewaart het contact met de mond en onderhoudt een lichte aanleuning.

Maar vaak is het als ruiter moeilijk te zien of je daadwerkelijk tot kniehoogte komt.

MaaikeMo, probeer anders eens wat te schakelen naar een kleinere draf, voordat hij harder wil gaan lopen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:07

Bij mij als dat gebeurd, heb ik het idee dat hij met zijnneus over de grond loopt, het duurt inderdaad heel lang naar mijn idee voor we daar zijn... Denk ook dat ik sosm het idee heb dat ik daar ben en er dan nog niet ben... Nou ja ik vind het moeilijk, dat is duidelijk :P

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:09

Ik volg dit topic even.
Ben er ook druk mee bezig.
Mijn bijrijpaard heeft heel erg een ''eigen houding''.
Ze kropt dan wat meer op, en ik ben er juist mee bezig dat ze meer lengte neemt en ontspannen gaat lopen.
Maar oefening baart kunst, ga hier even wat tips volgen ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:10

Het heeft zeker te maken met de aanleuning..

Maar mijn paard is fijn nagevelijk, maar halsstrekken kan hij niet.. Waarom niet?hij heeft moeite met zijn balans.. Hij zal ook nooit als hij los rent zijn neusje tot de grond laten zakken..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:28

Ondanks dat ik niet altijd een goede aanleuning heb (eentje loopt graag in eigen houding, de ander moet meer naar de hand gereden worden) gaat het halsstrekken me vaak goed af. Ik denk dat het dus ook een handigheid van de ruiter is door al voor de oefening te testen of het paard wil zakken. En als je dan bijv op de volte gaat, steeds vriendelijk steeds een stukje meer vragen, meegeven, vragen, meegeven. Tempo moet hetzelfde blijven. Door bovenbenen aan te sluiten, rustiger licht te rijden kan je het tempo iets regelen. Maar een paard dat van je hand af loopt, zal met halsstrekken op dezelfde ontspannen manier doorlopen. Loopt hij van tevoren al steeds tegen je hand te duwen, dan zal hij me halsstrekken de teugels uit je handen willen trekken en gaan versnellen.
Zelf doe ik halsstrekken aan het einde van bijv een les. Maar dan nog moeten ze op een tempowisseling reageren en dus alert blijven. Ook in galop, heerlijk oprekken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:23

Gisteren ging het bij mij goed in de les :D Het halsstrekken :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:39

Het is zeker het gevolg van een goede aanleuning. Als je paard van achter naar voren loopt, met een verende rug en zo iets aan jou hand trekt, waardoor je meegenomen wordt, kun je lucht geven aan de voorkant en zal het paard vanzelf zakken.
Als ze dat niet doen, is je aanleuning gewoon niet goed.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:47

maar stel nou dat een paard erg heet wordt. die van mij bijvoorbeeld. ze heeft veel moeite gehad met de hand volgen, de aanleuning is dan ook nog zeker niet perfect, dat geef ik toe, maar ze wil nu een fijne aanleuning nemen en volgt mijn hand toch aardig.
ik ben sinds een tijdje bezig met het aanleren van zijgangen, daar wordt ze ontzettend heet op. ze vind het moeilijk en loopt eigenlijk het liefst aan alle kanten weg. maakt niet uit dat los ik op met been, zit en teugel begrenzen. maar ze heeft de neiging om een beetje achter de hand te komen. ik rijd haar in een paar passen meestal weer naar d hand toe, maar ze blijft heet en ik voel dat ze het liefst een beetje erachter komt ( logisch want dan ontrekt ze zich ook aan het werk en is het makkelijker voor haar, maar het is niet echt de bedoeling :P )
omdat ik het fijn vind om aan het eind van het rijden haar even lekker laag uit te rijden, vraag ik dan ook halsstrekken, maar ik merk dat ze dan mijn hand niet meer wil volgen. ik heb meerdere keren mijn teugels weer een stukje op maat moeten nemen om daarna weer met een ophouding en been haar te laten zakken. het heeft best wat tijd gekocht om haar naar beneden te krijgen, op kniehoogte, en toch voelde ik dat ze nog wat onrustig was.

nou zal ik de laatste zijn die beweert dat ik mijn aanleining helemaal voor elkaar heb, maar het is frappant om te zien dat ze voor het oefenen van zijgangen wel lekker en makkelijk naar beneden gaat en daar dan ook veel rustiger in blijft, en na het oefenen ( of tussendoor, dat doe ik ook nog wel eens) maakt ze zich erg heet.
ik let op dat ik tijdens het oefenen niet te veel verstrak in hand en zit, maar zoals ik al zei ik ben niet perfect :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:55

Probeer je oefeningen toch korter te doen. 2 passen ipv 5.
Eigenlijk voordat ze heet wordt al gestopt zijn met de oefening en iets gaan doen waarvan je zeker weet dat ze wel ontspant. En ook het halsstrekken niet alleen aan het einde doen, maar ook heel vaak tussendoor.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:07

poeh als ze twee passen opzij gaat ben ik al heel blij :P nee zonder dollen. dat is een goed advies. zelf probeer ik inderdaad ook zoveel mogelijk afwisseling in het werk te brengen. en mag ze tussen door stappen en draven aan een lang teugeltje of een stukje galop om even wat stoom af te blazen, rust in dat koppie te krijgen en haar weer naar mijn hand toe te krijgen. ik gebruik het halstrekken en de hand volgen ook als maatstaaf, is ze nog goed bij, is ze zich niet aan het ontrekken aan het werk.
ik zal eens kijken of tussendoor meer halsstrekken een beter effect heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:46

in feite bevestig je dus dat hals strekken een gevolg van de aanleuning is. Die wordt minder in de moeilijke oefeningen, en meteen is ook het hals strekken minder goed.

Probeer eens je oefeningen niet te moeilijk te rijden. Door aan alle kanten te begrenzen voelt je paard zich ook opgesloten. Probeer simpel te blijven rijden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:08

Lielle schreef:
in feite bevestig je dus dat hals strekken een gevolg van de aanleuning is. Die wordt minder in de moeilijke oefeningen, en meteen is ook het hals strekken minder goed.

Probeer eens je oefeningen niet te moeilijk te rijden. Door aan alle kanten te begrenzen voelt je paard zich ook opgesloten. Probeer simpel te blijven rijden.

ik weet het niet, dat zou best eens kunnen. ik heb dit topic geopend om eens wat frisse meningen te horen en om zo zelf een standpunt in te kunnen nemen. ik ben nog wel van mening dat halstrekken iets is wat geoefend moet worden, maar ikzelf gebruik het iid ook als maatstaaf. ( grappig waar je achter komt als je er eens over na moet denken en niet alles op automatisme doet :Y) )
ik stel voorlopig nog vast dat wanneer de aanleuning verslechterd, het halsstrekken ook verslechterd.
maar ik hoor graag nog meningen van anderen. :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:11

Ik gebruik het ook als maatstaaf, niet als oefening op zich zelf. Als ik goed rijdt komt dat volgen van de hand vanzelf is mijn idee daarachter

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:19

dat snap ik helemaal, al kan ik niet van het idee afkomen dat halsstrekken coordinatief best veel vergt van een paard en dat het op die manier iets is wat men zeker kan oefenen.
misschien kan je beter stellen dat de wil om de hand te volgen gevolg is van een fijne aanleuning maar het correct uitvoren van halsstrekken ( tot kniehoogte, niet op de voorhand vallen, mooi gebogen en gesloten blijven) wel iets is wat geoefend kan/mag worden.

ideeen hierover? :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:20

tot op zekere hoogte. De dingen die je noemt zijn nl ook gevolg van andere basisvoorwaarden, nl balans en verbinding.