Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lielle schreef:MaaikeMo, IMO is dat niet per se een gebrek aan impuls. En voorwaarts rijden kan juist zorgen voor meer balansprorblemen, waardoor het nog lastiger wordt. Maar als het gaat om een paard dat achter de teugel komt, en dus de hand van de ruiter niet accepteert, ben ik het wel met je eens. Maar dan is het hals strekken ook al niet goed.

MaaikeMo schreef:Maar ik heb hier wel een vraag over, hoop dat iemand hem kan beantwoorden.
Want wanneer ik ga halsstrekken, volgt hij netjes mijn hand. Tot hij op kniehoogte komt, dan maakt hij zich lang, strekt zijn hals voorwaarts en gaat harder lopen..
Wat gaat hier dan fout?
Geef ik teveel teugel dat het contact verdwijnt? of mist hij hier balans? Of een andere mogelijke reden?
MaaikeMo schreef:Maar ik heb hier wel een vraag over, hoop dat iemand hem kan beantwoorden.
Want wanneer ik ga halsstrekken, volgt hij netjes mijn hand. Tot hij op kniehoogte komt, dan maakt hij zich lang, strekt zijn hals voorwaarts en gaat harder lopen..
Wat gaat hier dan fout?
Geef ik teveel teugel dat het contact verdwijnt? of mist hij hier balans? Of een andere mogelijke reden?
dressuurreglement 2009 schreef:Artikel 108 - Halsstrekken
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte. Het paard volgt hierbij de uitnodigende en toestaande hand van de ruiter onvoorwaardelijk. Het tempo en de takt in de arbeidsstap of arbeidsdraf veranderen tijdens het hals strekken niet. De ruiter bewaart het contact met de mond en onderhoudt een lichte aanleuning.
Het halsstrekken
)

nee zonder dollen. dat is een goed advies. zelf probeer ik inderdaad ook zoveel mogelijk afwisseling in het werk te brengen. en mag ze tussen door stappen en draven aan een lang teugeltje of een stukje galop om even wat stoom af te blazen, rust in dat koppie te krijgen en haar weer naar mijn hand toe te krijgen. ik gebruik het halstrekken en de hand volgen ook als maatstaaf, is ze nog goed bij, is ze zich niet aan het ontrekken aan het werk. Lielle schreef:in feite bevestig je dus dat hals strekken een gevolg van de aanleuning is. Die wordt minder in de moeilijke oefeningen, en meteen is ook het hals strekken minder goed.
Probeer eens je oefeningen niet te moeilijk te rijden. Door aan alle kanten te begrenzen voelt je paard zich ook opgesloten. Probeer simpel te blijven rijden.
)