Paard met een eigen willetje...........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saoirse

Re: Paard met een eigen willetje...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:04

Bedankt voor alle tips. Als ik haar nu beenhulp geef voor draf gaat ze ook draven. Ik beloon haar en neem haar weer terug in stap. Zo doen we dat een paar keer. Gaat wel goed.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:32

Als ze iets goed doet, flink belonen, dat werkt vaak heel goed.
Ook zou ik wel een zweepje gebruiken, vaak is het zo, zodra een paard een zweep ziet, dat ie dan wel vooruit gaat. ;)
En ook streng zijn, heel veel zijn dat namelijk niet.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:35

ik ben het eens met piepdruif. sommige paarden gaan al harde lopen als je een zweepje in je hand heb. wat voor paard heb je eigelijk(welk ras?)

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:36

Ze is een KWPN-er. Laatst met mijn instructrice erbij gaf ze me een heel kort zweepje aan. Hand achter het rechteroog van m'n paard zodat ze niks zag. Ja, dat dacht je. Zodra de hand weg was en ze ook maar dacht dat ze een zweepje zag, hop, heel onrustig draf/galop. "Laat maar weer vallen" zei m'n instructrice. Dus we doen het nu zonder zweepje en ik merk dat ze al wel wat meer op m'n benen gaat reageren. Veel overgangen en veel belonen. We komen er wel met alle tips ! :)

Saoirse

Re: Paard met een eigen willetje...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:50

Vanmiddag heeeeeerlijk gereden met 'r. Bij een hele kleine beenhulp gaat ze al draven !!! Toppie. (We gebruiken nog steeds geen zweepje of sporen). Ze heeft er weer plezier in, en ik ook !!!!

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:05

Mijn paard is ook erg angstig voor een zweepje.
Ik heb een klein "baby" spoortje om , om haar zo af en toe te corigeren.
Let er wel op niet alleen op je sporen te rijden mocht je die willen gaan gebruiken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:08

Piepdruif schreef:
Omdat je schrijft dat je paard wel voorwaarts was toen je instructrice met een zweepje in haar hand zou ik zeggen: zeker met een zweepje in je hand gaan rijden. Bij dit soort paarden is dat vaak al voldoende. Dan weten ze dat ze een tikje kunnen krijgen als ze niet doorlopen en hoef je je zweepje niet eens te gebruiken.
Ik zou zeker NIET met sporen gaan rijden om haar voorwaarts te krijgen, dan stompt ze alleen maar verder af. Ik heb ooit gezien hoe iemand ten einde raad met punaises aan de sporen geplakt ging rijden, omdat haar paard niet voorwaarts was. Is geen fijn gezicht!
Neem een zweepje mee en volg de raad van Mystictinker op, als ze al niet uitzichzelf veel beter reageert op been.

Succes!

Hier ben ik het mee eens. Ik heb altijd een zweepje in mijn handen als ik rijd, en als ik met uitstappen het zweepje op de bakrand leg, luistert Ronya meteen een stuk minder goed. Het idee dat je een zweepje in je handen hebt is vaak al zat genoeg voor een paard en dan hoef je 'm niet eens te gebruiken. En dan nog, als je het zweepje op de juiste manier gebruikt, dan is en zweepje echt geen crime.