Bon Ami @ dressuurwork ( Triple x Julio Mariner xx )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: Bon Ami @ dressuurwork ( Triple x Julio Mariner xx )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:20

@ Moll; dwingen? Haha sorry maar waar zie jij dwingen? Ik heb dit paard een kleine 6 weken nu en heb hem in het begin alleen maar voorwaarts voorwaarts voorwaarts met losse teugel gereden en sinds 1,5 week begint hij fijn te ontspannen en vanuit daar te zakken. Zoals ik in mijn begin post zeg, er leiden vele wegen naar Rome, en mijn methode is gewoon anders dan de jouwe :) en ik heb nauwelijks druk van voren, dus been geven + tegelijkertijd druk van voren komt niet in mijn boekje voor. Mijn instructeur hamert ook op een losse fijne stille hand en voorwaarts, dus ik weet niet waar je dat ziet, maar je ziet het in ieder geval heel erg verkeerd :+

En hand zonder been? Nee, het is eerst been en dán hand. Geen hand zonder been want dan belemmer je je paard van voren en is het geen van achter naar voren rijden meer imo :) Bedankt voor je tips, aan een deel heb ik wat, en een ander deel dat gaat tegen mijn methode in dus sorry maar daar doe ik niets mee :)

Als iemand anders nog andere tips heeft, graag :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:27

hey deniece!!

het ziet er alweer stukken beter uit als vorige keer :D
en de spanning moet gewoon slijten,soms denk je dat je super relaxed bent en dan kan het de volgende keer zo weer weg zijn ;)
het heeft gewoon veel tijd nodig!
maar met een paard als Bo komt dat vanzelf helemaal goed,dat weet ik zeker :D

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:46

heej deniece, Ik vind het beeld al zoveel fijner. Ik zie dat je steeds meer durft te ontspannen en langzaamaan wat meer druft te rijden!! Echt goed. Commentaar geef je zelf al aan, maar voor zo korte tijd vind ik het er goed uit zien hoor!. Ik kom snel een keer langs!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:52

heee :D
leuk paardje...
hij mag nog wel wat verzamelder af en toe dus je kunt (als hij lekker los is) de teugels een beetje korter pakken.
ook kun je het beste een beetje meer achterover zitten, het kan nog wel, maar jonge paarden willen graag onder je lopen. Het paard kan nog wel zo cool in zn hoofd zijn als hij schrikt kan hij makkelijker weg komen.
als je iets meer de schouders naar achteren trekt en je onderbuik naar voren lijk het beeld nog mooier en heeft je paard het moeilijker om weg te komen :)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:03

Jeetje Deniece! Wat een verschil! Heel leuk :d Volgens mij heb je zon betere klik met Bo als met je vorige paardje! Vind het er qou paard ontspannen uitzien! Soms zit je nog wat gespannen.. maar gaat met de tijd vast beter!
Ga lekker met hem lessen! Jullie zijn een onwijs leuke combi... en een b proefje mee pakken kan echt geen kwaad t ziet er primaaaa uit..

breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:05

hey Deniece!!

Gave fotos hoor!!!
super leuk paardje!
xxx

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:57

Op het eerste gezicht lijkt het me geen makkelijk paardje. Heel lang gebouwd wat moeilijk 'bij elkaar' te rijden is. Legt graag veel gewicht in je handen.

Om heel eerlijk te zijn weet ik even niet waar jullie het beste aan kunnen werken. Ik krijg het gevoel dat je hem nog niet zo lang hebt en jullie nog enorm aan elkaar moeten wennen...

Ik begin gewoon met een paar dingen: ik vind dat je aan moet werken is ten eerste aan je houding, hoe kan je anders van je paard verwachten dat hij lekker loopt wanneer jij daar zelf ook niet de moeite voor doet... ;) Dat vertelde mijn instructrice altijd tegen mij... En vind dat ze helemaal gelijk heeft!

Eigen houding:
- Het hele bovenlichaam buigt naar voren, zou me niks verbazen als dat het gevolg is van het sterker worden van je paard en het veel gewicht in handen brengen.
--> Zorg dat je paard ten alle tijden een voorwaartse reactie heeft. Kuit = snellere gang. Geef alleen kuit wanneer je van 'versnelling' gaat veranderen of wanneer je paard langzamer gaat lopen. Bouw de druk op en stop pas wanneer je paard doet wat je wil, dan pas laat je los en ontspan je je kuit.
--> Begrens je paard van voren: Neem je teugels op maat, ga op je billen zitten, span je buikspieren aan, breng je schouders hierbij naar achteren en je ellebogen netjes naast je lichaam. Je paard krijgt zo veel ruimte als dat jij hem geeft. Hangen / trekken o.i.d. = kuit (voorwaardse reactie!!). Hij mag pertinent niet in jou handen hangen...
- In tegenstelling tot je vorige topic zie ik dat je geen sporen aan hebt: SUPER!! In de foto's van nu zie je alleen heel erg goed wat er vaak fout gaat m.b.t. sporen... Mensen gaan been geven door met hun hakken te drukken en te prikken. Je gaat hierdoor je hakken optrekken terwijl het daadwerkelijk 'been geven' met de kuit hoort te worden gedaan. Hierboven was te lezen hoe...

Paard zijn houding e.d.
Hier boven heb ik al een aantal dingen geschreven... Maar ik zou graag het volgende willen zien:
- Wisseling in hoofd/hals houding en dan vooral in de halshouding.
--> Het hoogste punt van de hals/hoofd zou onder de schoft moeten zitten. Ik zie aan je foto's dat hij zich nog niet helemaal over wil geven en zich daarbij durft te laten zakken. Wat gebeurt er wanneer je je teugels lang laat? Je zou dit kunnen oefenen door het halsstrekken mee te nemen in je training. Nogmaals geld hetzelfde als hierboven geschreven is (reactie, begrenzing e.d.). Hij mag naar beneden maar niet naar voren...
- Wat ik zie bij foto 11, daar ben ik echt niet blij mee... Je paard volgt de hand niet. Het ziet er niet fijn uit zoals jij schrijft. Je paard loopt in zijn eigen houding en wil niet de hand volgen. Wanneer jij je teugels langer zou maken / binnenhand los zou houden, zou hij meteen moeten gaan zoeken naar contact. Hij zou eigenlijk met zijn hoofd naar links moeten gaan aangezien daar nu meer druk op terrecht komt.
Rijd met evenveel druk op de teugels, zorg dat je hem niet 'vast in de hals' gaat rijden en dat hij gaat rekken en strekken met zijn hals (zoals een accordeon ;)

Op foto 4 vind ik dat hij behoorlijk netjes loopt. Hij houd nog wel enigszins vast in zijn nek, hij heeft zich nog niet helemaal over, maar hij wordt al wel korter in lichaamslengte en hij spant zijn buikspieren aan. behoorlijk actieve achterhand, ruime voorbeen beweging, en je hebt volgens mij maar weinig gewicht in je handen. Je paard zou hier waarschijnlijk zelf naar beneden zakken wanneer je je teugels langer zou maken...

Dit berichtje is totaal niet bedoelt om je af te kraken, volgens mij heeft iedereen in hetzelfde schuitje gezeten en je moet je er gewoon bewust van worden...

Succes iig en misschien zou je de volgende keer een filmpje op bokt kunnen zetten = makkelijker te beoordelen dan foto's (momentopnames).

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 01:02

Wat een leukerd!
rijtechniesch heb je zelf wel goed commentaar gegeven vind ik....
bij foto 7 moet je eigenlijk jezelf erafknippen en dan is het echt een heuuuuuule mooie foto!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:55

Bedankt voor alle reacties ! :D

@ Ellen; Dankjewel :) klopt soms heb ik nog best veel spanning, komt idd vanzelf :)

@ Kim; Ik ben ook al blijer met dit beeld :j durf inderdaad steeds meer te rijden, merk het met de dag. En is goed, zeg het maar wanneer je kan ! :)

@ BelleA; Klopt hij past qua karakter zoveel meer bij mij! Hij is juist relaxed, ik ben sneller gestresst, dus dat werkt gewoon fijn samen :) Lessen doen we 2 x per week :) Ga het idd gewoon proberen, is toch onderling :)

@ Judith; dankjewel :D

@ _AJ_; ik ga je zo even een pb sturen :) maar bedankt voor je reactie! Als je mijn begin post had gelezen, had je gezien dat ik hem pas 6 weken heb en dat ik gespannen ben door mijn vorige paard en mede daarom mijn houding soms erg slecht is. Hij is inderdaad niet makkelijk en wil zich graag lang maken en hing in het begin soms behoorlijk, maar dat laatste is er eigenlijk helemaal uit :) af en toe in stap alleen nog. Ben het er alleen niet mee eens dat je foto 11 niet fijn vind omdat hij mijn hand niet zou volgen, dit doet hij namelijk wel heel erg goed. Foto's zijn moment opnames, en dit is nét zo'n moment dat ik mijn hand naar voren steek en een paard heeft natuurlijk wel wat secondes reactietijd, deze foto is net in dat moment genomen. Maar hij zoekt erg fijn mijn hand op, als ik mijn teugels los gooi dan gaat hij met zijn neus over de grond! :)

@ xXeviIXx; dankjewel :) ik weet inderdaad wel goed waar we aan moeten werken :j

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:04

Fijn dat je weer vertrouwen krijgt.
Komt een deel van je houding niet door het zadel? Het lijkt mij niet erg comfortabel gezien het feit dat je benen zo "vast" zitten.

Veel succes verder!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:52

Nee het zadel zit goddelijk haha, m'n houding komt echt door mezelf :) vandaag ook op gelet en ik kan prima rechtop zitten. Zadel geeft me juist ook meer vertrouwen doordat ik veel steun heb aan de kniewrongen :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:00

Ik had al eerder gereageerd, vind dat je een heel leuk paard hebt!

Maar steun aan de kniewrongen?? Volgens mij komt de balans en steun niet uit je knieën en bovenbenen, want hierdoor belemmer je het paard alleen maar in zijn beweging.. Volgens mij moet je steun vinden vanuit je onderbenen?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:21

Door de wrongen heb je meer steun, daar heb ik dit zadel speciaal voor aangeschaft :)

Google maar eens op bates innova :)

SunflowerW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:36

Hee, jy had eerder toch ook een jong paard ?
Snap overigens niet waarom je dan weer zon jong ding neemt, aangezien je toen aangaf dat je wegens te weinig ervaring van jezelf m verkocht .. Maar dat buitengesloten, ziet er fijn uit, meer contact houden, want jy moet duidelijk zijn tegenover zon jong dier, wat ie wel en niet moet doen. Verder ziet t er netjes uit, zou ook niet weten waar t er gedwongen uitziet ...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:44

@ SunflowerW; bedankt, het gaat erg fijn :) het ene jonge dier is het andere niet, ik was ook opzoek naar een paard wat meer bevestigd is maar liep hier tegen aan en zoals je ziet klikt het en gaat het erg goed ;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:51

Leuke foto's! De puntjes waar je aan kunt werken zijn al benoemd. Mooi hoofdstel heb je trouwens!

SunflowerW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:00

deniece schreef:
@ SunflowerW; bedankt, het gaat erg fijn :) het ene jonge dier is het andere niet, ik was ook opzoek naar een paard wat meer bevestigd is maar liep hier tegen aan en zoals je ziet klikt het en gaat het erg goed ;)

Ik had ook al even op e PB gereageerd, en mijn opmerking is absoluut niet aanvallend bedoeld hoor !

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:07

@ Veronique; Dankjewel! :)

@ Sunflower; je hebt een pb terug ;)

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:52

Hee deniece!

Het paard vind ik echt leuk! mooi gebouwd!

Maar als ik naar jullie samen kijk is jou houding zoals al vaker is gezegt zo storend, ik denkd at als je echt op je kont gaat zitten schouders naar achteren dat het dan al zon stuk beter is. Ik zou hiet echt op gaan letten. dat verbeterd het totaal plaatje heel erg.

Verder wens ik je heel veel succes met dit mooie paard, hoop dat je meer geluk hebt met deze dan met de vorige!!

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:23

heej denice!!

wat een leuk paardje heb je daar!
(herken je mij nog? ik ben bij balantimo wezen kijken)
hoe is het met hem? heb je hem kunnen verkopen??

enkele tips worden hierboven al gezegd,, rechtop zitten enzo..
geniet van dit mooie diertje!!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:13

@ ryanne; bedankt voor je reactie!! Hij is leuk hè :+: en klopt, ik verpest het hele plaatje met m'n houding :P ga er hard aan werken!

@ Kimberley; ja ik ken je zeker nog! Met timo gaat het super, hij staat in Duitsland en wordt vanaf as maand gestart en het gaat super goed met hem! Dankjewel voor je reactie! Heb jij al een paard gevonden ondertussen?? Je mag ook wel pb'en :)