Mizjana arabische volbloed @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:05

dit gedrag ken ik! typisch arabiertjes die leuk hun rug wegdrukken en hoofd omghoog willen houden :P
nu na 2 maanden begint de mijne pas lkkr te lopen.

probeer niet te veel in zijn mond te zitten, gewoon normaal contact hebben.
zelf ( hoe moeilijk het kan zijn ) ontspannen zitten. let dan ook niet op zijn hoofd, maar maak voltes, ga die vergroten en verkleinen, ( MET stelling )
probeer in stap te wijken ( niet trekken, maar teugel tegen de hals en met je been hulp geven om op zij te gaan )

hiermee zorg je dat je paard losser komt en makkelijk kan buigen, zodra je paard buigzamer en soepeler is, voelen ze zich lekkerder in hun vel en gaan ze vanzelf ontspannen.

gewoon lkkr rijden, concentreer je vooral op voltes vergroten/verkleine, pasjes wijken, stelling en overgangen maken voor zijn achterhand

hij is nog jong dus met tijd komt alles ;)

billionache

Re: Mizjana arabische volbloed @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:12

Ten eerste ; wat wordt ik slechtgezind van mensen hier die geen cap ophebben. Nouja ga ik verder niet over zeuren, tot je op een dag eens met je hoofd tegen een boom knalt, dan zal je wel twee keer nadenken voor je je cap aflaat ;)

Verder vind ik het er heel gespannen uitzien idd, pony ziet er idd niet lekker in d'r vel uit en het zadel lijkt me ook niet echt passend. Rijtechnisch? Ik vind je nogal gespannen zitten maar aangezien het paardje een arabiertje is kan ik me voorstellen dat het niet simpel is :)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:13

Ik ben het niet helemaal eens met die voltes. Ik zou eerder zeggen: buitenritten met lange rechte stukken... Ze moet je leren dragen en er plezier in te hebben. Is het niet zo dat je het alleen maar moeilijker maakt door (kleine) voltes te gaan maken?

(Barefootzadeltje zou haar ook goed kunnen doen trouwens. Die van mij had eerst een slecht zadel, waardoor ze 'vervelend' werd. Met een Barefoot heeft ze goede spieren ontwikkeld en omdat het eigenlijk niet verkeerd kàn liggen, is dat heel prettig. Na een ruim half jaar ben ik met een goed vzh-zadel gaan rijden en het gaat nu nog steeds goed :) )

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:11

Iets trekt me aan in je paardje , weet niet wat maar volgens mij kan je er nog veel uithalen.
Maar inderdaad viel me ook op dat je paardje een beetje dof in de ogen is.
Heb je de winter doorgereden of pauze genomen ? want dat kan ook een aanleiding zijn dat je paardje nogal onbespierd is en mager oogt , zo niet kan je hem nu misschien lekker een aantal weekjes rust gunnen om op de wei samen met een vriendje wat bij te laten komen en je kan misschien lekker wat grondwerk doen zodat jullie band beter wordt en dan gaat het rijden ook een stuk beter.(Dat heb ik toch ondervonden)
Ik vind jullie wel een mooie combinatie.
In ieder geval nog succes met je paardje , hopelijk verschijnen er later nog wat topic's waar het al beter gaat.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:10

CAP!alsjeblieft doe hem op!

Werk naar de ontspanning. nekkie lekker laag, en naar voren rijden dat ze los laat vind het geen fijn beeld geven.En paardje ziet er inderdaad niet helemaal 100%uit. maarja arabieren zijn wel lastige paarden.

Dus cap op en werken dat ze haar neusje naar voren kan doen, als je de juiste hulpen geeft kan een arabier ook gewoon rustig zijn, mijn merrie is een kruising en had hetzelfde.
En handen lekker stil houden en haar nog niet in de mond vragen.En ja veel voltes en overgangen.

Veel succes!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:12

Als ik naar de foto's kijk, zie ik eigenlijk een pony die niet echt lekker in haar vel zit. Maargoed dat zijn moment opnames.
Shoot me if im wrong.
Verder vind ik zonder cap rijden oerstom. Maargoed. Als je hoofd wilt breken ga gerust je gang :)

Ik zou haar eens wat losser laten van voren, mocht ze dan harder gaan lopen probeer haar met je stem terug te krijgen en anders een halve ophouding.
Probeer haar vooral tot knielengte te rijden. Om zo die ontspanning op te zoeken. Aan de pessoa vind ik persoonlijk erg fijn werken :)

Veel plezier met elkaar.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:39

Ten eerste wou ik even kwijt dat ik het een heel leuk pony'tje vind. Ik hoorde in het begin zeggen dat zij te mager was, een arabisch volbloed is nou eenmaal niet zo flink als bv. een kwpner en zijn meestal van zichzelf aan de schale kant. Verder vind ik dat je iets rustiger met je handen moet zijn zoals genoemd. Ene foto een waslijn andere foto een strakke teugel. Verder zou ik eens je zadel laten nakijken. Heeft ze wel ze ontspanning met longeren of losgooien?
Verder vind ik jullie samen een erg leuk stelletje en jullie komen er wel :D

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:21

Leuk! :D
Probeer wel wat contact tussen jou handen en de teugels te houden, want volgens mij met wat kneepjes gaat ze wel beter lopen hoor..

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:45

Leuke pony is het hoor! Je moet nog aan veel dingen werken, maar dat is hiervoor ook allemaal genoemd. Heel belangrijk is het puntje contact hebben met de mond wel. Niet te veel, maar ook niet te weinig. Je moet het idee hebben dat je voldoende contact hebt om je paardje onder controle te houden. Zonder cap rijden mag je helemaal zelf weten! Ik ken zelfs iemand die is gevallen zonder cap op haar hoofd, en als ze was gevallen met cap was ze dood geweest. Gewoon veel lekker oefenen met rijden! Het goede seizoen is weer begonnen, dus dat kom vast wel goed!

Veel succes ermee!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:37

Hoi,

Allereerst vind ik het heel goed van je dat je met een instructrice aan de gang gaat.

Ik ben het wel met sommige posts eens over je zadel. Doordat je paard wat overbouwd is (of in ieder geval lijkt, zoals wel meer arabieren), ligt je zadel te ver voorover. Op sommige foto's lijkt het zelfs wel alsof je zadel achter helemaal los komt van de rug. Zo kan je paardje zijn rug nooit ontspannen (wordt opd e voorhand gedrukt en zadel bonkt op/in zijn rug, waardoor hij zijn rug weg drukt) en kan jij niet goed zitten (je wordt voorover gegooid).
Dit zie je ook terug in de houding van je paard. Zelf als hij wat ontspant in zijn kaak, doet hij dit in zijn hals absollut niet, drukt hij zijn rug weg en loopt hij achter de massa ipv eronder. Mijn advies dus: eerst een ander zadel en dan rustig verder trainen onder deskundige begeleiding.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:43

Met een Arabisch volbloed is het net als elk ander paard belangrijk om de rug sterker te maken.
Lang en laag is dan een mooie oefening.
Ook overgangen rijden zodat ze meer aan het been komt en voorwaarts wordt.

Als je het moeilijk vind om haar naar de nagevelijkheid te rijden blijf je lekker voorwaarts rijden dan uitendelijk vald het hoofdje vanzelf op zijn plaats.

Een arabier hoef niet per defintitie slanker te zijn dan een kwpner,het ligt er ook aan welke type arabier je hebt.

Over het algemeen geldt dat een paard niet zomaar sterk in de mond is,en arabieren zijn bijzonder gevoelig in de mond.
Hoe meer je er in zit,hoe meer verzet.

succes

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:58

Leuk dier :) Ik zou eerst veel gaan longeren met bijzet.. zodat ze wat mee bespiering krijgt en ook op de juiste manier ontspannen gaat lopen. En voor jou idd zitlessen nemen zodat je je goed durft te ontspannen. Komt vast goed :) Veel succes en plezier samen! ;)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:14

Volgens mij zit je hoofdstel ook niet goed. De frontriem ziet er heel erg strak uit en de keelriem ook.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:25

ik wou even zeggen ,
dat de pony niet mager is? alleen heeft ze helemaal niets van spieren, maar dit is ook normaal als dat beestje altijd zo loopt?

ten tweede dat ze niet met cap rijdt is haar keus
ten derde het zadel is inderdaad VEEEL te groot en dat werkt ook negatief in op het dier.

Ten vierde kunnen jullie nu wel allemaal zeggen dat ze op haar zit en benen moet rijden maar, ze weet vast niet hoe dat moet anders deed ze het heus wel? Ze moet gewoon HELEMAAL van voor af aan beginnen? Terug basis lessen nemen , zit lessen, ook voor het paard basis stap lessen en het zo opbouwen naar draf en als dat goed gaat gallop. Het paard loopt zoals een net ingereden paard zonder balans. Niet meer dan normaal dat ze zo loopt?

Cara jij moet enorm beginnen te werken eerst jij... dan pas mizjana. jij moet leren niet met die teugels maar vooral met je zit en benen te werken. En daar wens ik je heel veel succes mee, dt is zeer frustrerend op het begin, maar het loont zeker weten. ps: verander je tuig helemaal, het past allemaal voor geen meter

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:51

armanike schreef:
ik wou even zeggen ,
dat de pony niet mager is? alleen heeft ze helemaal niets van spieren, maar dit is ook normaal als dat beestje altijd zo loopt?

ten tweede dat ze niet met cap rijdt is haar keus
ten derde het zadel is inderdaad VEEEL te groot en dat werkt ook negatief in op het dier.

Ten vierde kunnen jullie nu wel allemaal zeggen dat ze op haar zit en benen moet rijden maar, ze weet vast niet hoe dat moet anders deed ze het heus wel? Ze moet gewoon HELEMAAL van voor af aan beginnen? Terug basis lessen nemen , zit lessen, ook voor het paard basis stap lessen en het zo opbouwen naar draf en als dat goed gaat gallop. Het paard loopt zoals een net ingereden paard zonder balans. Niet meer dan normaal dat ze zo loopt?

Cara jij moet enorm beginnen te werken eerst jij... dan pas mizjana. jij moet leren niet met die teugels maar vooral met je zit en benen te werken. En daar wens ik je heel veel succes mee, dt is zeer frustrerend op het begin, maar het loont zeker weten. ps: verander je tuig helemaal, het past allemaal voor geen meter

ik weet zeker hoe ik moet rijden met benen en zit
maar as ik ze vanvoor dan los laat gaat ze weer helemaal lopen. :)
Ik heb binnenkort les en dan komt ALLES inorde.
en zo niet zoek ik een andere (:

en met pessoa ga ik haar niet meer longeren wegens ongelukje
ik kan haar met niks logeren waar ze haar gesloten in voelt
want dan gaat ze omhoog en valt ze achterover!

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:29

Dan lijkt het mij dat je paard het vertrouwen gewoon kwijt is.
En als je een klik hebt met je paard dan zou ik hem niet verkopen en gewoon aan dat vertrouwen werken.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:39

Ik vind het om eerlijk te zijn allemaal een beetje gespannen overkomen. Vind je het wel leuk of had je gewoon een wat minder dagje? :)
Daarnaast moet je niet zonder cap rijden, zeker niet op een jong dier. Zonder cap is fijner maar het is het risico niet waard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:49

Ik stoor me erg aan je handhouding.
Je zet ze op alle mogelijke manier compleet vast.
Veel te laag, polsen op een hele rare manier ingeknikt en soms heb ik zelf het idee dat je je zadel/bontje vast houd.
Op die manier kan je paardje ook niet ontspannen.

Ik zou zeggen, cap op!!! en begin bij het begin.
Het paardje oogt niet happy en uit je verhaal van o.a het longeren maak ik op dat hier een gigantische portie vertrouwen mist. Pas als de basis er is kan het goed en ontspannen gaan verlopen.

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:59

Hou goed je handen gedragen! Doe ook een cap op! Straks gebeurd er wat..

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:02

Mooi beestje, ben gek op arabische volbloeden <3
Let op dat je wel contact blijft houden onder het rijden,, ook zorgen dat je je handen blijft dragen :)
Succes samen..

Robinn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:35

hoe oud is de pony?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:50

je weet niet hoe je met benen en zit moet rijden.
anders liep mizjana niet zo.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:30

Ik wil jullie allemaal even meedelen
dat ik eindelijk DE lesgever heb gevonden
mijn hoefsmid
hij heeft jaren ervaring met paarden.
mijn zadel past PERFECT op haar ( mijn bruin zadel toch )
het zwarte gaat hij volgende week controleren
hij heeft me vandaag een half uurtje les gegeven
en het effect was ermeteen dus was erg content.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:32

ziet er netjes uit
een tip is om je boven lichaam niet zo ver naar voren te steken ;)
en ik weet het dat het moeilijk is :+

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:45

je houding is niet helemaal perfect, probeer rechtop te zitten, vooruit te kijken, je handen netjes voor je te houden(want op sommige foto's draai je ze op een hele aparte manier naar je toe :P ) en goed contact te houden. Op andere foto's lijkt het weer of je ze te strak hebt, omdat je dan naar voren zit. Maar iig succes met je hoefsmid :D