Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Re: Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:08

Madam duld geen paarden voor haar. Ze is een echte koploper.
Ik vrees dat ze hier helemaal van flipt.

mick75

Re: Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:30

Toch oefenen in het achterop lopen, of in het midden.

Mijn dame wil ook het liefste voorop lopen en heeft daar heel veel voor over. Ik laat haar dus heel bewust steeds in het midden lopen, tenzij de andere paarden ergens echt niet langs willen. Dan mag zij heel even voorop, maar meteen weer terug naar het midden. In het begin was dat een drama. Drammen, galopperen op de plaats, dikke Fjordennek erop zetten, bit vastgrijpen. De hele trucendoos werd uit de kast getrokken om maar voorop te mogen en als ze dan voorop liep was het het makste paard ooit.

Door haar consequent achter een ander paard te laten lopen en het gedram maar een tijdje voor lief te nemen heeft ze inmiddels geleerd dat ze gewoon op de plek moet blijven in de groep die ik haar aanwijs. In galop wil ze nog wel eens proberen haar voorgangers in te halen, dan zet ik haar flink aan het werk. Ga wendingen maken, wijken, schoudervoor, dat soort dingen om haar af te leiden. Zet haar desnoods op een kleine volte maar blijf wel in de galop. Ze kan dan flink gaan bokken (de mijne dus) uit protest maar kan niet meer achter de anderen aan. Ze moet ook leren dat ze wel eens achter kan blijven en de rest dan gewoon terugkomt.

Inmiddels kan ze redelijk rustig in het midden lopen in alle gangen. Voor het aangalopperen stel ik haar wel wat dieper in.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:25

judith_irene schreef:
Ik ben van plan het aan te pakken zoals majo beschrijft. Voorlopig alleen maar stappen buiten en dan heel langzaam weer uit te bouwen.

Mijn merrie is wel een hele dominante dame. En uiteraard de leider van haar kudde.

Met een bit heb ik helemaal niets te vertellen. Die pakt ze vast. Hackamore vind ik juist een erg prettige optoming. Ze kan het niet vast pakken. En het kan streng zijn maar hoeft niet (is tenslotte de hand van de ruiter die hem streng maakt). In de bak rij ik met een korte schaar, zowel dressuur als springen. Buiten heb ik altijd de lange schaar, om nog iets meer te vertellen te kunnen hebben.

Neus was niet gevoelig, niet gezwollen of iets. Mag er gewoon aan zitten.

Ik vind zelf een hackemore ook fijn. Je hebt normaliter een noodrem en kan verder lekker zonder bit met lange teugel rijden. Het grote nadeel vind ik dat je er niet zo goed stuurhulpen mee kan geven. En inderdaad je paard aan 1 teugel remmen werkt met een hackemore helaas niet. Dan heb je geen hefboom/kinketting-werking. Hooguit de andere kant van de hack tegen de kaak aan, maar dat voelt meer als een halster. Ik heb ook een tijdje met hackemore èn bit gereden. Misschien tijdelijk een idee?