Nivonne (kwpn) @ WORK (*met filmpje*)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nivonne (kwpn) @ WORK (*met filmpje*)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:13

je hebt echt een onwijs mooi paard! en je rijd opzich best goed,

alleen ik vind dat staartzwiepen de hele tijd ook geen goed teken.. zak even rug/tanden/zadel na laten kijken... want constant zwiepen is niet goed ( af en toe kan niet wel )

EN waarom heb jij een thiedeman om?? en hij zit ook nog eens op zijn straks/ of bijna op zijn straks... hierdoor 'trek' jij je paard in de krul...
dat kan ook de reden zijn van het staartzwiepen.

dus haal eerst maar die thiedeman eraf of maak hem vast op het eerste gaatje ( op zijn lost )

verder veel oefenen en lol beleven! :)

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:46

Zadel is goed, die hebben we net 1 week geleden nieuw gehaald en na laten kijken door zadelmaker of die goed ligt.

Tiedeman zit gewoon op de 2e gaatje, en nee hoor hierdoor trek ik haar niet in de "krul".
En dat is niet de reden van het staartzwiepen want eerst heb ik wel een paar keer zonder tiedeman gereden, en ook toen zonder tiedeman zwiepte ze met haar staart.
De reden dat ze tiedeman er om zit is omdat ze heel erg sterk kan zijn, en ik bijna tot geen kracht in mijn linkerarm heb.

Zodra ze minder sterk word, gaat de tiedeman er af..
Zoals je hebt kunnen lezen staat er in mijn verhaal dat dit de eerste keer buiten rijden was voor ons!

Tiedeman rij ik nu nog gewoon mee, is ze niet zo sterk en dus krijg ik geen last van mijn linkerarm, gaat de tiedeman los..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:35

in het filmpje zie je duidelijk dat de thiedeman veelte strak zit... je moet het zelf weten, maar het is niet goed voor je paard..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:41

Anoniem schreef:
in het filmpje zie je duidelijk dat de thiedeman veelte strak zit... je moet het zelf weten, maar het is niet goed voor je paard..

Ik ben het hier ook mee eens , zie weinig ontspanning , probeer haar lager te rijden en lekker ontspannen , je hebt er nog niet zo lang
dan kan je ook ng wel lekker rustig aan doen , lekker ontspannen.

Verder vind ik het een erg leuk dier :D

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 06:54

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de TS het commentaar niet wil horen ;) Leuk ding, staartzwiepen blijft toch wel apart...gespannen misschien? Tiedeman zou wel een gaatje losser kunnen, voor meer ontspanning. Verder, leuk ding om te zien :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:24

Het is al gezegd, maar ik haal het toch nog even aan. Dat staart zwiepen blijft echt wel iets om altijd rekening mee te houden. Sowieso is het echt volcontinu in je filmpje te zien. Dat gaat je zodra je wedstrijden gaat doen ook echt dwars zitten. Eerlijk is eerlijk, het oogt namelijk niet werkwillig en ontspannen. Het kan dat je paard het al bij de vorige eigenaar al deed. Maar doe het niet daarmee af als 'goed', om verder niet over na te denken. ;)

En ga verder aan je eigen (ontspannen) houding werken. Hoe meer rust jij zit, hoe beter je dat op je paard over brengt. En let er vooral op waar je op zit. Je zitbeenknobbels, gebruik je zit om je paard te rijden en niet teveel je poes :o

Je hebt een heerlijk leerpaard, daar ga je nog veel plezier van hebben. Maar onthoud, welk niveau jij of je paard ook hebben of hebben gehad. Samen weer even onderaan bij de basis beginnen. En als dat goed zit pas een stapje verder.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:56

Ik vind 't er niet zo fijn uitzien!
je zit volgens mij best in zijn mond,
en volgens mij is ook best gevoelig in z'n mondje.
dus probeer hem iets later te krijgen,
en geef veeel meer mee.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:15

ik vraag me af wat er aan het eind van het filmpje aan de hand is?

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:46

ten eerste, mensen die zeggen dat je met een thiedeman en paard in de krul trekt. Dat is helemaal niet zo. Daar zit een thiedeman veelste hoog voor.
Dat gaat alleen met een slof.

Ik vind het erg fijn paard om naar te kijken. mooi correct gebouwd type!
Alleen wat ik jammer vind is dat ze erg stijfjes loopt, waarschijnlijk komt daar het staart zwiepen vandaan.
Rij jij haar altijd zo hoog? of ook weleens goed over haar schoft?
als ze dat goed doet, kan ze in principe niet zo hoog en wild met haar staart zwaaien. die zou dan ook automatisch moeten ontspannen.
en haar bespiering zou daardoor beter worden, vind haar voor een Z paard erg weinig bespiering hebben.
Maar voor de rest is heet geweldig leuk paard, met mooie gangen.
ga zo door en je komt er wel hoor!

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:31

Hallo,

weet dat er al heel veel gezegd is over het staart zwiepen, maar dit is niet normaal. Je paard hoort niet te zwiepen, hooguit af en toe een keer.
Dit komt voort uit pijn, en dan meestal spierpijn. Mijn paard is ook in februari volledig goed gekeurd door de DA, maar die kijken niet of het paard spierpijn heeft, of vaste/verkleving in de spieren, mijn paard had ook heel veel last van haar spieren, daaruit komt voort, staart zwiepen, geen ontspanning.

Paarden die spierpijn hebben gaan compenseren, dus andere spieren dan overbelasten om de pijn niet te voelen. Dit wil je denk ik je paard niet verder aandoen.
Je paard zou nooit vanuit ontspanning kunnen rijden, en zal er ook nooit plezier in beleven. Dat je paardje wel zijn oren naar voren heeft tijdens rijden, betekent dat het een nieuwschierig en leergierig paard is.

Ik raad je aan je paard te laten masseren, en bij de basis te beginnen. Je hebt je paard net, begin eens met de basis oefeningen.
En aan wedstrijden zou ik voorlopig nog niet denken, denk eerst eens aan de gezondheid van je paardje, dus naar de tandarts en laten masseren, minimaal 3 behandelingen.

Het komt nu misschien beetje hard over hoe ik het zeg, maar ik weet zelf hoe het is. Mijn paard heeft precies hetzelfde!

Verder is het een prachtig paard, zeker als straks de ontspanning erin te zien is.

Succes ermee!

Heb je vragen over massage behandelingen, mag je me altijd een PB sturen.

Groetjes Dieuwke

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:44

Hoi,

ik ben toch ook niet erg fan van het staart-zwiepen... Meestal heeft dit wél een onderliggende reden, ook al is het niet door irritatie , je paard geeft er mee aan dat er iets niet juist is. Het heeft daarom natuurlijk geen medische reden maar misschien vindt ze een deel van het rijden gewoon moeilijk? Of misschien heeft ze problemen met de manier waarop ze bereden wordt? Kan allemaal natuurlijk..
In ieder geval : op Horse Event vorig jaar was er ook een kerel die even les kreeg van zo'n paardengedragscoach (bekende Engelse persoon maar zn naam ontsnapt me) , nou, die kerel zn paard zwiepte ook enorm met dr staart. De coach kreeg dezelfde uitleg als wat jij nu aanhaalt maar was daar niet tevreden mee :). Uiteindelijk heeft hij zich 15min met die jongen bezig gehouden en het paard zwiepte al bijna niet meer met dr staart... Ik zou hier toch meer gaan op oefenen hoor, maar zoals je zelf aangeeft moeten jullie elkaar nog leren kennen eh :) en de eerste keer in de buitenbak kan ook wel best spannend zijn :p

Verder ziet het er netjes uit juist de binnenteugel mag je wat meer op 'non-actief' zetten :), je hebt die niet zo erg nodig :)

PS : ik denk ook niet dat je allemaal die extra armatuur nodig hebt aan je paardje :) ( ben er geen voorstander van) , begin gewoon met een zadel en een hoofdstel :), is ze te fel? Ga dan gewoon eerst even longeren, zodra ze ontspant zal ze niet zo erg meer zijn :)

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Okira op 05-04-10 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:48

Leuk paard. Probeer meer los te laten aan de voorkant, zodat hij achter er ook wat meer onder kan komen. Vind haar nu erg zwaar lopen.
Edit: las net dat ze erg zwaar in je hand wordt. Probeer iedere keer als ze dat doet los te laten en bij te drijven. Dat het hoofd dan waarschijnlijk omhoog komt is niet erg, eerst moet die druk aan de voorkant eraf. Als ze ontspannen loopt, waarbij ze haar achterbenen meer gebruikt en dan ook meer gewicht naar achteren gaat verplaatsen, zakt het hoofd vanzelf weer, zonder dat jij constant moet trekken.
Het heeft juist geen zin om te blijven trekken, of er een hulpteugel aan te hangen waar het paard in kan gaan hangen.

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:18

Sorry, vind hem niet mooi lopen.
Hij loopt te kort,beenwerk is niet mooi. Hij zwiept te veel met zijn staart, of hij vind het niet leuk of het is veel spanning.
Probeer eens naar ontspanning toe te werken, kijk vanuit daar verder.
Succes met je paardje :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:25

Je werkt je paard van voren heel erg tegen, met name met je binnenhand. Daarbij zit je wel constant been te geven. Laat je paard nou eens los van voren, en begin weer bij de basis.
Bij het "wijken" kantelt je paard haar hoofd. Zorg eerst maar dat je haar lekker op twee teugels hebt lopen, voor je verder gaat met dat soort oefeningen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:31

Ik ben het ook eens met het commentaar van je handen. Je houdt je paard heel strak en zie liever veeel meer lucht in jou handen.

Ook is Duidelijk te zien dat je wel inknikt in je heup, zowel op foto en film. Dat jou instructrice het niet zegt, wilt niet zeggen dat het dan niet zo is.

Ook vindt ik je niet goed zitten in de galop. Je komt ver uit het zadel en lijkt niet mee te gaan met de beweging.

En inderdaad zoals hierboven aangegeven staat, probeer eerst op 2 teugels te rijden voordat je begint met wijken, eerst de basis helemaal ok, voordat je uitbreid.

Heel veel succes, en ben benieuwd naar de verbeteringen in je voglende topic! :)

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:36

Je paard loopt niet recht. Je vraagt hem te veel buiging in de hals, waardoor hij uit balans gaat. Probeer hem wat meer aan de buitenteugel te krijgen, ipv zoveel druk op de binnenteugel. Het paard loopt op geen enkele foto (en ook op het filmpje) in balans, de hals is vet gebogen maar hij houdt zijn lichaam stijf. Probeer hem meer op 2 teugels te krijgen, hals precies in het midden van zijn lichaam, dan zul je zien dat het paard ook minder sterk wordt. Het moet nu alle zeilen bijzetten om überhaupt te blijven lopen, valt namelijk niet mee als je hals zo scheef voor het lichaam staat/loopt.

Succes ermee!

Groetjes,
Soma

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:19

Dankje voor jullie opmerkingen en tips.
Ik heb hier wat mee gedaan, kon maar af en toe ff snel op bokt kijken vandaar geen reactie.

Tiedeman zit op de eerste ringetje (slapste)
Woensdag heb ik les zonder tiedeman.

Het rijden gaat nu veel beter, zijn meer aan elkaar gewend en ze ontspant zich meer.

Ook het staart zwiepen word steeds minder!