Ik kán mijn handen niet sluiten.. Met foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:27

@Zilfstar: Klinkt logisch.. Zelf dacht ik eerst aan reuma ( kan ook geen echte vuist maken) maar heb daar veel onderzoeken naar gehad en dat blijk ik niet te hebben..

Maar met paardrijden is het heel vervelend.. Want als ze een bok geeft,hoofd tussen de benen, hangen mijn teugels gelijk los.. Terwijl normaal krijgt het paard juist een "ruk" in zijn mond omdat je handen vast houden aan de teugels.. Bij mij is dat dus niet.

@Sosha: Tijdens het springen en crossen is het wel heel vervelend dat als je raar uitkomt je teugels midden in een parcours helemaal los hangen..

troelala

Re: Ik kán mijn handen niet sluiten.. Met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:40

Ik zou idd even langs de HA gaan, denk dat dit iets medisch is en niet een kwestie van constant op gewezen worden dat je met een open hand rijd, succes ermee :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:46

Koop 2 katteballetjes, spons of stressballetjes en houd deze tijdens het rijden in je handen.
Het voordeel van een spons en stressballetjes zijn dat je bewust word van de beweging in je handen en vingers.
Zo genaamd spons uitknijpen.

Succes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:50

Ik rij ook altijd met open handen (geen pianohanden trouwens), ik doe het onbewust omdat ik anders het idee heb dat ik te hard ben in de mond van mijn paard. M'n instructeur blijft me er maar op wijzen, en ik doe het onbewust toch elke keer! Ik heb trouwens ook het probleem van snel de teugels door m'n vingers laten glippen als mijn paard hoest etc.

Ik ga even meelezen hier, heb helaas zelf nog geen opl. gevonden!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:55

Als een instructeur je erop blijft wijzen en jij pakt het niet op, dan gaat er iets mis in de communicatie.
Wat ik overigens veel zie bij instructeurs.

Naast de manier van uitleggen heb je ook nog een VAKO
Oftewel.. Visueel instelde mensen, Autitief ingestelde mensen en Kinistetisch ingestelde mensen.
Door communicatie kan je ook ankers uitzetten, denk hier bijvoorbeeld aan... jou handen die een heet kopje koffie/thee vast houden.
Dan hoef je alleen maar te vragen of ze even aan het hete koffie/thee willen denken!
Soms geven we iemand een mok in handen om echt te voelen wat wij willen overbrengen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:03

De instructrice van onze dochter zegt altijd denk dat je een ei in je handen hebt. Zijn je handen te los dan laat je hem vallen en als je te hard knijpt knijp je ze stuk.

Maar in jouw geval lijkt het me dat er een medische oorzaak is, ik zou er toch eeens naar laten kijken.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:09

om de spieren in je hand te trainen kun je een oefening doen door je hand plat op tafel te leggen en dan 1 voor 1 je vingers op te tillen. De andere vingers moeten dan blijven liggen. Als dit lukt kun je proberen om per vinger kleine circkeltjes te draaien. Hiermee train je de spieren in je hand en wordt je bewuster van je hand. Wat ook goed helpt om je handen te trainen is oefeningen te doen met bijv. 1 of 2 kleine balletjes in je hand die je dan in je handpalm dmv het gebruik van je vingers laat ronddraaien. Hiermee train je de coördinatie van je handen. Veel succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:28

Ik rij ook met open handen en met de handjes perfect rechtop. Ik kan ze ook niet echt sluiten, heb dan het gevoel dat ik minder verfijning heb. Het enige wat werkt is iemand die als een nazi je er op gaat wijzen :)

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:48

ik had het vroerger ook, maar door het langzaamaan op te bouwen is de kramp bij mij na een hele tijd over gegaan.

maar aan de andere kant denk ik dat jij dit vast al hebt geprobeerd, dus zou ik toch maar ff of de dokter of een fysio naar jou 'probleempje' laten kijken, waarschijnlijk zal die je wel verder kunnen helpen :)
succes!

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:23

duim op de teugels zetten wil wel eens helpen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:36

Misschien kan je je handen (armen, schouders) trainen met een powerball?

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:48

Wat mij wel opvalt is dat je met vrij gestrekte ellebogen rijd, ook op de foto's waar je niet aan het losrijden bent. Ik denk dat dat al iets kan schelen: door je ellebogen te buigen en ze goed naast je zij te houden, dan je handen echt rechtop te houden en je polsen iets te buigen, sluiten je handen al meer zonder dat je je spieren aan hoeft te spannen.
Bovendien werkt dit om nog een reden: je hebt nu twee extra buigingen: je polsen (een beetje) en je ellebogen. Als je paard iets doet met z'n hoofd, kunnen die allebei strekken om de beweging te volgen. Je kunt dan de teugels blijven vasthouden (je beweegt een beetje mee) zonder veel kracht op je handen te zetten. Als je je armen vrijwel gestrekt hebt, heb je die ruimte niet meer.

Bovendien heb je met die houding de teugels meer in een 'lus' om je hand: ze maken een scherpe knik onder je ringvinger, en bovenaan nog een bij je duim. Die duim hoef je niet eens te gebruiken om kracht mee te zetten: los op de teugel laten liggen is eigenlijk genoeg (behalve misschien in noodsituaties), de druk ligt op je ringvinger, maar je houdt daarmee de lus in stand.
Ook dit zorgt er voor dat ze minder snel door je handen schieten. Ik denk dus dat het best kan helpen om ook nog naar je houding van je armen te kijken.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:22

Ik heb geleerd, om m'n duimen omhoog te doen ;)
Daar krijg ik in ieder geval geen kramp mee :)
ik heb heel vaak ook dat ik kramp krijg als ik schrijf! Heel irritant :P
ik hoop dat je hier wat aan hebt..

X. <3

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 07:28

Jeetje, veel reacties!! Heel erg bedankt :)

@Shadow0: Vandaar dat ik ook verwijs naar mijn topic in onderschrift.. Ik rijd wel met knik en ook handen rechtop maar dan heb ik geen foto's van mijn handen. ( handschoenen aan, je ziet het niet) Dit waren de enige duidelijke foto's maar ik rijd altijd zo.
@Falona: Die ken ik, maar die kan ik niet gebruiken want dan krijg ik een knik in mijn elleboog.

Bedankt voor verder alle tips.. Alleen nogmaals.. Deze foto's geven niet helemaal aan hoe ik rijd.. Heb ik er expres bij gezet.. Ik rijd normaal netjes met een knik,handen rechtop, duim erop. Maar omdat ik, als het foto's worden gemaakt, op ga letten hoe ik zit.. Heb ik bijna geen foto's waar je het op ziet. Of ik heb handschoenen aan.

Hier heb ik het namelijk ook.. Maar je ziet het niet. Dus ook als ik zo rijd heb ik het.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQQHWM8G.jpg

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:30

Denk toch dat het bij jou een lichamelijk iets is vooral omdat je aan beide armen een trauma hebt gehad.
Zou het eerst nog een keer na laten kijken voordat je gaat oefenen met balletjes ed.
Als op lichamelijk gebied je niks in de weg staat dan kan je er echt op gaan letten en idd een balletje gaan gebruiken om te oefenen om je hand dicht te houden

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:37

Ik denk ook dat het iets lichamelijks is.
3 jaar geleden heb ik ook mijn pols gebroken en af en toe begon die ook een eigen leven te leiden :o
Toen ik terug kwam voor controle (was een breuk op een lastige plek) vroeg de dokter waarom ik geen fysio heb gehad. Toen ben ik er zo snel mogelijk mee begonnen, een week later zat die namelijk weer in het gips. Leuk dat paardrijden :+
Nu is het zo goed als over, alleen als het heeeel koud is kan die nog wel eens tegenwerken, maar eigenlijk komt het bij mij bijna niet meer voor.
Succes!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:20

Hey
ik deed dit vroeger ook..
maar na lang oefenen heb ik dit afgeleerd..
als je al oefent om je ellebogen tegen je lichaam te houden
dan word het al moeilijker om nog met je handen laag te gaan..
x