Dood voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:47

doom schreef:
Je heb hem gewoon echt zelf dood voor het been gemaakt :j door niet conseqent genoeg te zijn.
Ik vind dit een voorbarige conclusie, als je de persoon, het paard, en de rijstijl niet kent. Nogmaals, er kunnen ook andere dingen meespelen. Hoe is bijvoorbeeld de relatie tussen paard en ruiter? Wíl het paard wel werken voor de ruiter?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:47

RianneH schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen doorlopen en actief lopen. Of laat ik het zo zeggen, bijna omvallen, doorlopen en actief lopen zijn drie verschillende momenten voor mij.
Natuurlijk moeten ze met instappen wel doorbewegen, anders warmen de spieren nooit op. Maar een paard dat in het werken zelf al niet actief is, vind ik niet dat je die met instappen al actief moet rijden. Gezien de activiteit een punt is waaraan je tijdens het rijden moet werken, zal dat betekenen dat vanaf het moment dat je erop stapt je al aan het werk bent. Persoonlijk vind ik het fijner om ze eerst een paar rondjes op te warmen en dan pas aan het werk te gaan.

Jij legt het wat beter uit :P Maar dat bedoel ik dus ook, iig wel zo doorlopen dat de spieren warm kunnen worden. En dat noem ik actief, gewoon lekker doorstappen. :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:54

@ Majo
Ieder paard is in het begin actief, alleen dan op een gegeven moment heeft een paard in de gaten hoe hij dingen kan bespelen.
Geef hem geen gelijk als ik een paard was, ben ik ook liever lui dan moe!!! ;)
Dan is het aan jezelf om daarop in te spelen en hier direct op te reageren.
Maar ik denk ook dat dit de momenten zijn waar een instructrice moet zeggen, hij wordt lui voor het been en moet meer aan het werk.
Ts misschien toch fijn om weer aan instructie te denken?

Bedoel het verder niet negatief hoor majo maar dit zijn gewoon precies van die kleine dingetjes dat als je ergens te makkelijk over denkt en niet te snel in de gaten heb, je dit soort dingen krijgt.
Een paard wat gewoon niet aan de hulpen is, en dit mocht je wedstrijden etc willen rijden je altijd tegen blijft komen in je proef/parcour ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:57

TS da je het niet leuk vindt dat je paard rondloopt als een giraf is idd niet zo fijn, maar een paard dat netjes rond en nageefelijk loopt, moet in de eerste plaats voorwaarts zijn. Alles komt vanuit die achterhand, alles wat hij vanachter over heeft kan hij vooraan geven.

Misschien is je paard eerder het luie slome type dan kan je een compromis sluiten en tijdens het aan de lange teugel instappen hem eerst enkele rondjes in zijn tempo laten stappen en/of draven. Maar van zodra je de teugels licht aanneemt is het werken geblazen en zal jij heel consequent moeten zijn. been is vooruit, ook al steekt die z'n neus in de lucht, als hij vooruit gaat heeft hij juist gereageerd en eenmaal dit er goed inzit, kan je eraan gaan werken dat hij z'n hoofd niet plots omhoog gooit.
Ik zou ook je zweep erbij houden en beter 1 ferme tik, dan 20x een klein tikje.

Probeer ook uit te sluiten of er geen fysieke kwaal is, waardoor hij sloom is, is hij op de weide wel vrolijk en actief, loopt hij aan de longe wel goed vooruit, of vraag een kennis om hem even te rijden en kijk of hij bij hen ook zo weinig respect heeft voor het been.

succes

Anoniem

Re: Dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:19

Geen reactie op been = duidelijke tik met zweep.
Consequent vol blijven houden en zo krijg je het echt wel voor elkaar...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:31

Majo schreef:
midgie schreef:
Het probleem ligt echt bij jezelf, ga daar aan werken dan zal je paard echt met je mee gaan doen, Ik spreek uit ervaring, geloof me met boosheid los je nooit iets op bij een dier , trouwens ook bij een mens niet, wees consequent , maar wel op een eerlijke manier.
Ik ben dit niet geheel met je eens Ria, dat het probleem geheel bij jezelf ligt. Je geeft zelf eerder aan dat je het basistempo van je paard moet leren kennen en accepteren. Daar ben ik het wel me eens :) Maar het ene paard vindt het ene nu eenmaal leuker dan het andere. Ken je Dancer nog? Mijn pony HAAT het om in de bak te lopen, hij vindt er echt geen zak aan. Hij sloft, loopt niet door, moet hem echt aanschoppen soms. Ga je vervolgens met hem naar het bos, moet ik er bijna een stang inhangen omdat ie te hard gaat.
Het verschil ligt hem erin dat je paard ook kan aangeven dat hij het niet leuk vindt wat hij aan het doen is. Dat hij geen dressuurpaard wil zijn, maar liever een springpaard, of een bospaard.
En hoe is zijn zadel? Past zijn zadel goed? Heb je er een zadelmaker naar laten kijken? En zijn gezondheid? Heeft hij vitamines genoeg? Misschien is ie wel gewoon heel erg moe.
Probeer eens verder te kijken dan puur alleen het rijden, en probeer te leren zien dat je paard je misschien iets duidelijk wil maken. Als jij hem aandrijft en hij zwaait met zijn staart, vindt hij dat niet prettig. Zit er iets inwendig in de weg?

Succes met het uitzoeken en het samen leren! :)

Denk dat alle paarden in het bos wel voorwaartser zijn en soms onhoudbaar, ook dat is vaak een probleem die bij de ruiter vandaan komt,
Ruby vond het in de bak ook nooit leuk, ging altijd maar op de loop, nu ben ik echt met techniek bezig en ze loopt 10 x beter, dus het probleem lag bij mij.
Lucy was zo traag en bleef gewoon staan, terwijl ze in het bos best hoog in haar tempo was , ben ook met haar verder gaan ontwikkelen in het rechtrichten , heel veel zijgangen en werken aan het voorwaartse en je moet ze nu zien lopen,
Zeker heeft elk paard zijn eigen tempo , maar aan de baas dat zijn ontwikkeling om daar mee aan het werk te gaan en dat is echt weten waar je mee bezig ben, theorie leren lezen en opslaan ;)
En vooral lessen en heel veel huiswerk maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:42

@ midgie: je hebt een punt het voorwaarts zijn in het bos heeft weinig te maken met voorwaarts in de bak. Mijn paard is rustig op wandeling, wil snoei hard op de galopbaan, loopt in de bak soms of onderuit of is niet vooruit te branden. Zij vind het gewoon makkelijker om snel te lopen en te stuwen dan te dragen.
Dus als ze haar rug netjes loslaat, achterhand goed onderbrengt en vooraan braafjes nageeft, dan is ze zo geconcentreerd en hard aan het werken dat ze "vergeet" vooruit te lopen (ritme van de beweging blijft hetzelfde) en dan heb ik ook weinig voorwaartse reactie op mijn benen (buigt haar neus vnl meer in) vergeleken wanneer ze net iets minder goed ondertreedt en nageeft, dan kan ik er soms bijna niet aankomen...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:44

Poeh wat een reacties :o Ik ga niet op alles reageren, maar zal ff een paar dingen eruithalen.

Ik wil het werken ook leuk maken, maar hoe? Ik probeer veel af te wisselen qua figuren en tempo. Op dit moment zweet hij veel ja, maar dit komt omdat het ineens zo warm is en hij nog een dikke vacht heeft. Soms kan ik een uur rijden zonder dat hij maar een druppel zweet, maar op dit moment dus niet :P
Balkjes lopen zou wel kunnen, we hebben alleen maar 2 balken op stal en hij vind balken eng :’) Hij springt er altijd overheen.
Andy’s gezondheid is goed, de dierenarts is vorige week nog geweest. Hij had wat problemen met zijn koker maar dat is nu opgelost. Het zadel past goed, er is nog naar gekeken.
Longeren vindt hij heel eng. Als ik dit doe, rent hij altijd hard weg en komt in protest tegen de longeerlijn. Ik ben van plan hiermee te gaan trainen met begeleiding in de zomer.
Kleine voltes vindt hij idd nog moeilijk, ik heb hier toen ik les was ook veel mee geoefend. In galop wordt het vaak een enorme volte maarja, daarvoor oefenen we :P
Ik wil graag weer instructie, maar daar heb ik op dit moment echt geen tijd voor. Over 2 weken heb ik slotweek en een maand daarna examens, dus dat gaat niet lukken. Instructie is ook erg duur en daar heb ik op dit moment even geen geld voor. Ook moet ik een goede instructrice zoeken, de instructrice die ik had vond ik goed alleen ze vroeg héél veel van mij en Andy. Ik wil liever rustig en vriendelijk vooruit gaan dan gejaagd.
Hij is altijd goed vooruit: als ik met hem ga wandelen, als ik lekker buiten rij, in de wei rent hij rond, maar gewoon niet als ik erop zit. Het is niet fysiek.

Ik heb vandaag tijdens het rijden de tips geprobeerd toe te passen. Ik heb actief gezeten, op mijn eigen houding gelet, goed beloond als hij braaf was en erg consequent geweest. Het ging erg goed, vanaf het begin heb ik hem door laten lopen en na een half uurtje reageerde hij goed op mijn been. Als hij het goed doet, ga ik uitdraven en –stappen en hem niet nog een halfuur laten lopen. Ik ben blij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:57

Een hele belangrijke tip is rijden met open knieen. Dus niet knieen klemmen tegen het zadel maar losjes houden. Ik had les van Horst Becker en dit is van de belangrijkste dingen die ik onthouden heb. Gewoon losjes zitten, niet klemmen, en ook al gaat het niet, lijf niet spannen en losjes blijven. Zodra je je lijf gaat spannen blokkeer je je paard ook.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:08

xKatjj schreef:
Ik heb actief gezeten, op mijn eigen houding gelet, goed beloond als hij braaf was en erg consequent geweest. Het ging erg goed, vanaf het begin heb ik hem door laten lopen en na een half uurtje reageerde hij goed op mijn been. Als hij het goed doet, ga ik uitdraven en –stappen en hem niet nog een halfuur laten lopen. Ik ben blij :D
]Heel goed! En als jij blij bent, voelt je paard dat goed en wordt ie ook blij ;) De tip overigens hem van voren compleet loslaten en hem puur van achter rijden (hihi) vind ik ook een goede. Als alle fysieke elementen zijn uitgesloten en zijn zadel past goed, wordt het de kunst om hem niet neerwaars maar voorwaarts te rijden. Ok, het is geen porum als je paard met zijn neus in de lucht loopt, dat ben ik met je eens. Maar hey, who cares? Het is niet mooi, maar op die manier kun je het wel samen leren. Geen teugeldruk, alleen contact, laat hem maar lopen en sjouwen. Dan bouwt hij ook wat meer conditie op.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:09

Idd met je benen eraf rijden. Neem een tijdje je teugels in 1 hand en in de andere de zweep. Als de motor er niet achter zit kun je van voor toch niks.
Been en geen reactie dan een keer een doodsklap geven. Beter 1 keer goed als 5 keer te weing. dan doorrijden. Been en geen reactie een keer zwiepen met de zweep. Geen reactie dan weer een doodsklap met de zweep bovenlangs.
Dan gaat ie echt wel lopen hoor.
goed=belonen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:20

Lynske78 schreef:
Idd met je benen eraf rijden. Neem een tijdje je teugels in 1 hand en in de andere de zweep. Als de motor er niet achter zit kun je van voor toch niks.
Been en geen reactie dan een keer een doodsklap geven. Beter 1 keer goed als 5 keer te weing. dan doorrijden. Been en geen reactie een keer zwiepen met de zweep. Geen reactie dan weer een doodsklap met de zweep bovenlangs.
goed=belonen

MMM jij hebt ook nog een hoop te leren volgens mij, heel respectvol naar het dier toe om een DOODSKLAP te geven.Verdiep je eens echt in het paardrijden en het paard zijn, inplaats alleen maar op een menselijke manier even een doodskalp uitdelen, en dan doet hij het wel?
Ja voor geweld maar niet omdat hij het voor JOU wil doen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:22

Okeee ik had net een hele lange reactie getypt, en toel viel internet uit -_- Ik moet nu even huiswerk maken, als ik tijd heb reageer ik strakf nog ff.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:19

Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem. Mijn paardje is ook liever lui als moe. :D

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:25

midgie schreef:
Lynske78 schreef:
goed=belonen

MMM jij hebt ook nog een hoop te leren volgens mij, heel respectvol naar het dier toe om een DOODSKLAP te geven.Verdiep je eens echt in het paardrijden en het paard zijn, inplaats alleen maar op een menselijke manier even een doodskalp uitdelen, en dan doet hij het wel?
Ja voor geweld maar niet omdat hij het voor JOU wil doen.

Dit heb ik geleerd van een bekende instructrice die les geeft op een heel paardvriendelijke manier! Als je dit een paar keer doet heeft je paard het wel door. Het is ook zielig om je paard de hele tijd te slaan met je zweep. En dat gesjok is ook niet goed voor een paard zegt mijn instructrice. Met dat geaai van die zweep kom je ook niet ver.

Ik reed eerst met sporen en werd onzettend moe van al dat gedrijf. Ik moest ook de hele tijd met de voorkant bezig zijn van mijn oude instructrice want het plaatje moest kloppen. Mijn paard was ontzettend afgestompt. Nu rijd ik zonder sporen en ik hoef mijn been maar aan te leggen en hij draaft aan. En houd mijn benen als ik niets wil er van af.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:15

Als je op het goede been licht rijdt geef je vanzelf op het juiste moment been. Denk ook niet dat je moet gaan doorzitten als je aan het voorwaartse werkt.
Accepteren van het basistempo is prima. Maar dat wil niet zeggen dat het huidige tempo het basistempo is. Ik heb in 2 weken en 3 lessen het basistempo flink verhoogd. Nu weet hij niet beter en is dit zijn nieuwe basistempo.
Hoe hard je moet tikken hangt af van de reactie. Krijg je die niet heb je te zacht getikt. Krijg je teveel (voorwaarts dus en niet bokken) dan mep je te hard. En pech als hij er even wat opgefokt van raakt of begint te knorren zoals de mijne. Als je consequent bent gaat hij beter reageren op je been en heb je ook minder nodig.
Eerst rij je je paard voorwaarts dat is de basis. Zijgangen niet anders zouden ze wel in de B gevraagd worden.
Kijk inderdaad ook naar je eigen houding/energie. Van draf naar stap zakte ik eerst als een zoutzak in elkaar. Alle energie weg en dus ook bij mijn paard.
Je eigen commentaar: het ligt nooit helemaal bij het paard. Volgens mij ligt het nooit aan het paard :P
Vanaf dat je begint vraag je een voorwaarts tempo. Net in stap kun je hem al aan je been krijgen door consequent te zijn. Been=reactie en anders een tik. Anders krijg je dat basistempo denk ik niet omhoog als je hem eerst laat suffen.
Als je momenteel even geen instructie kunt betalen of daar geen tijd voor hebt heb je dan wel de mogelijkheid om even een stalgenootje mee te laten kijken die op je houding blijft hameren? Al roept ze een half uur lang hakken laag, tenen naar binnen, schouders naar achter, ellebogen in de zij. En nog een filmpje met tips om je houding te verbeteren. Wat betreft de hakken moet je vooral erop letten dat je beugels ook vooraan je voet zitten. Dan kun je je ook niet meer vanuit je tenen omhoog drukken.

Sporen vind ik trouwens in jouw geval een absolute Don't. Na 2 weken interresseren die sporen hem ook niks meer doordat je die hakken steeds optrekt.
Maar werk dus nu vooral eerst aan het voorwaartse. Als jij steeds moet drijven kun je niet op je houding letten(hakken laag, tenen naar binnen en dus been eraf) Als hij al wat beter reageert ga je je meer op je houding concentreren. Daarna kun je gaan denken aan kleine voltes en zijgangen etc.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:36

Ik reageer even op de post van manueeltje, morgen reageer ik op de rest als ik tijd heb.

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik veel mee :)

Hoe bedoel je, als je op het goede been lichtrijd geef je op het juiste moment been? Ik heb de neiging om mijn benen te bewegen en zo eigenlijk iedere pas 'been te geven'. Hierdoor gaat hij dus minder goed reageren op het been. Het basistempo verhogen vind ik moeilijk: ik weet nooit precies wanneer ik op het goede tempo rijd. Iedereen vind weer wat anders, ik doe waar ik mij goed bij voel. Helaas vind paardje wat anders :P
Toen ik vandaag extra op mijn eigen houding ging letten, merk ik dat er nog wel wat fouten in zitten. Zoals gespannen schouders, hakken optrekken, tenen naar buiten. Ik vind wel dat ik goed vooruit kijk en daardoor goed rechtop zit.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om iemand te laten kijken. Mijn paard staat bij iemand thuis, die mensen hebben eigenlijk geen verstand van paarden. Verder staan er ook geen paarden, alleen die van mijn zusje, maar we kunnen zelden tegelijk gaan. Ik kan wel eens een vriendin/mn vader meenemen en die naar me laten kijken, maar dit gaat natuurlijk niet iedere avond. Ik probeer er zelf heel goed op te letten nu :)
Ik ben absoluut niet van plan om sporen te gaan gebruiken. Ik vind niet dat ik sporen moet gebruiken als mijn hakken steeds omhoog gaan, dan zit ik het paard constant te porren. Hierdoor gaat hij op lange termijn denk ik slechter reageren in plaats van beter.

Bedankt voor je tips! Ik zal morgen het filmpje bekijken, ik ga nu slapen. Ik zal morgen mijn reactie van straks nog typen :P

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:55

Noah2006 schreef:
Wat mij helpt met het rijden is op het juiste moment been geven. Dus niet op het moment dat zijn binnenachterbeen de grond raakt het binnenbeen eraan. Maar juist als hij zijn binnen achter been optilt, binnen been geven. Dan kan je paard het been juist nog verder naar voor plaatsen. Probeer dit eerst in stap, daarna in draf. Des noods zegt iemand wanneer je been moet geven om het gevoel te krijgen.

Mijn opmerking met op het goede been lichtrijden was eigenlijk een reactie op deze post. Het gaat erom dat je dan altijd op het goede moment been geeft (doe je toch als je gaat staan en niet als je gaat zitten) en het binnenachterbeen activeert.

Maar dat met elke pas been geven herken ik wel. Maar ik ben ook pas 2 weken op mijn hakken aan het letten. het was al een openbaring dat ik eindelijk snapte waarom die hakken omhoog gingen (het op je tenen gaan staan om je uit het zadel te heffen) Maar zelfs nu mijn hakken nog meebewegen snapt mijn paard heel goed het verschil als ik bewust been geef.
Maar laat je niet bedonderen door je paard met dat basistempo. Als hij nu maar wat sloft kan dat echt wel hoger. Nu ik er echt mee bezig ben ligt het tempo van mijn paard een stuk hoger en dat valt ook mensen op. Het is dus echt een verschil.
Ik geef trouwens mijn mening over de sporen omdat ik daar zelf aan heb zitten denken. ik was eigenlijk best wel radeloos over dat probleem met het voorwaarts rijden. ik heb vanalles geprobeerd en niks hielp totdat ik een nieuwe instructrice nam die me precies verteld wanneer ik moest been geven, bijtikken en mijn benen moest afsteken. Die timing en dat gevoel krijgen voor wanneer je voldoende reactie hebt is allemaal best wel moeilijk onderschat dat niet.
Wat ik eigenlijk vergeet is dat mijn paard uiteindelijk dat best wel leuk vind om zo te werken. Nu wordt er meer van gevraagd dan zijn dagelijkse rondje door de bak suffen en dat vind hij echt niet vervelend al moppert hij ook wel eens }>

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:08

Lynske78 schreef:
goed=belonen

Ik ben heeeel blij dat ik jouw paard niet ben. Wat Midgie al zegt: dit is ontzettend respectloos naar je paard toe. het is dat er haar op zit, maar anders zou je kunnen zien dat de billen van jouw paard vol met blauwe plekken zitten. In dit geval komt de discussie: waarom moet een mens alles met geweld oplossen? In jouw geval ben je extreem gewelddadig, en heeft je paard dit echt niet verdiend.
Ik vind het enorm tegenstrijdig dat je zegt dat je dit geleerd hebt van een instructrice die op een paardvriendelijke manier met paarden omgaat. Kom op, denk even na: je paard compleet in mekaar rossen is niet echt paardvriendelijk denk ik.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:02

Majo schreef:
Lynske78 schreef:
goed=belonen

Ik ben heeeel blij dat ik jouw paard niet ben. Wat Midgie al zegt: dit is ontzettend respectloos naar je paard toe. het is dat er haar op zit, maar anders zou je kunnen zien dat de billen van jouw paard vol met blauwe plekken zitten. In dit geval komt de discussie: waarom moet een mens alles met geweld oplossen? In jouw geval ben je extreem gewelddadig, en heeft je paard dit echt niet verdiend.
Ik vind het enorm tegenstrijdig dat je zegt dat je dit geleerd hebt van een instructrice die op een paardvriendelijke manier met paarden omgaat. Kom op, denk even na: je paard compleet in mekaar rossen is niet echt paardvriendelijk denk ik.

Nee hoor mijn paard heeft geen blauwe plekken. Als je hem 1 of 2 keer echt een flinke klap geeft,(na geen reactie op je been) hoef je dat daarna nooit meer te doen.
Weet je wat zielig is, mensen die iedere pas drijven en met sporen porren en hun paard 100 keer per uur een tik geven zonder dat daar een voorwaartse reactie op komt. Daar krijgt ie blauwe plekken van. En hun paard met slofteugels naar beneden trekken omdat het plaatje er anders niet uit ziet.
En paarden die in de winter 24 uur per dag op stal staan en de stal uitgetrokken worden om daarna na 2 min losstappen in de krul getrokken te worden,dat is pas zielig.

Been en geen reactie=tikje met de zweep. Maar als dat tikje geen reactie oplevert wat doe je dan? Lekker doortikken? En slome overgangen rijden?
Hij moet toch snappen dat been een voorwaartse reactie te weeg moet brengen.
Een flinke tik heeft niets met afrossen te maken. Dit doe je ook alleen als het nodig is en als het paard de juiste reactie levert dan ook vaak en uitbundig belonen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:20

Volgens mij is denk ik niet helemaal duidelijk wat iedereen met een flinke tik bedoeld. Een flinke tik geeft gewoon net even wat meer reactie dan nodig zodat daarna een lichtere hulp nodig is. Dus paard dat de galop inschiet bv. Neem aan dat hier niet bedoeld wordt je paard slaan tot hij de striemen op de kont heeft staan.

Aangezien ik met het zelfde probleem bezig ben en ik goede resulatten boek hier dus maar even een voortgangsverslagje;)
Ik heb vandaag mijn 4de les gehad. Vandaag had ik dus zitles. Ik ben dus nu helemaal kapot. Gewoon net als een beginner aan de longe om balans te krijgen alleen dan zonder beugels. Dan merk je pas echt hoe weinig evenwicht je hebt, hoe erg je stuitert en wat je normaal oplost met je in de teugels vast te grijpen. 1 bok en ik lag er al half naast :+ Er vielen dus ook termen als "etterbak" en "klootz.." Ik denk dat ik morgen mijn bed niet meer uitkom van de spierpijn maar dit is wel nodig voor mijn houding. In galop wordt hij ook nog eens vaker ondeugend. Draaide zijn hoofd nog naar binnen en keek mijn instructrice heel brutaal aan zo van wacht maar als ik je te pakken krijg := ow ja mijn paard is dus manegepaard geweest en was 1 van de paarden waar longelessen op gegeven werd aan beginners :Y) Maar misschien ook een goed idee voor jou om eens iemand mee te nemen die je paard aan de longe zet zodat jij je armen wijdt kunt houden etc.

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:35

heel heel heel maar dan ook heel consequent zijn. anders met stem aanleren?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:05

Hoi, sorry dat ik niet gereageerd heb op de andere reacties maar ben heel erg druk geweest gister en eergister. Moet zeggen dat jullie tips erg helpen! Merk nu al resultaat!
Ik heb vandaag een heerlijk uur gereden. Lekker veel overgangen, vooral in de draf veel schakelen. Op het eind liep hij heerlijk door en liet hij zijn hoofd ook al wat zakken. Ik zit nu zo min mogelijk aan het hoofd, teugels liever iets te lang als te kort, en let veel op mijn houding. Als we nog even zo door gaan denk ik dat het goed gaat komen :) Bedankt voor alle tips!

@ _Sylvester: ik gebruik altijd mijn stem als ik hem aan wil laten draven/galopperen. Ik ben nu juist aan het afleren dat hij stilstaat als ik 'hooo' zeg, want op een gegeven moment luisterde hij alleen nog maar naar stem en niet naar hulpen :P Naar draf zeg ik altijd 'let op, drrrrraf' en naar galop 'toe maar'. Hij kent de commando's wel, en zelfs als ik geen hulpen geef merk ik dat hij snapt wat ik bedoel, maar het gaat vooral om het werkelijk in de gang krijgen :P

_manuela_

Re: Dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:31

Hoe gaat het nu met rijden?