midgie schreef:Het probleem ligt echt bij jezelf, ga daar aan werken dan zal je paard echt met je mee gaan doen, Ik spreek uit ervaring, geloof me met boosheid los je nooit iets op bij een dier , trouwens ook bij een mens niet, wees consequent , maar wel op een eerlijke manier.
Ik ben dit niet geheel met je eens Ria, dat het probleem geheel bij jezelf ligt. Je geeft zelf eerder aan dat je het basistempo van je paard moet leren kennen en accepteren. Daar ben ik het wel me eens

Maar het ene paard vindt het ene nu eenmaal leuker dan het andere. Ken je Dancer nog? Mijn pony HAAT het om in de bak te lopen, hij vindt er echt geen zak aan. Hij sloft, loopt niet door, moet hem echt aanschoppen soms. Ga je vervolgens met hem naar het bos, moet ik er bijna een stang inhangen omdat ie te hard gaat.
Het verschil ligt hem erin dat je paard ook kan aangeven dat hij het niet leuk vindt wat hij aan het doen is. Dat hij geen dressuurpaard wil zijn, maar liever een springpaard, of een bospaard.
En hoe is zijn zadel? Past zijn zadel goed? Heb je er een zadelmaker naar laten kijken? En zijn gezondheid? Heeft hij vitamines genoeg? Misschien is ie wel gewoon heel erg moe.
Probeer eens verder te kijken dan puur alleen het rijden, en probeer te leren zien dat je paard je misschien iets duidelijk wil maken. Als jij hem aandrijft en hij zwaait met zijn staart, vindt hij dat niet prettig. Zit er iets inwendig in de weg?
Succes met het uitzoeken en het samen leren!