Stil staan tijdens het rijden.,!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:49

Als je zoiets blijft zeggen dan heeft rijden ook helemaal geen zin.
Dit is totaal naast de kwestie, een goede leider zal ook niet zeggen van tjaaaaaa morgen zien we wel of het dan mssn een betere dag wordt, nee die neemt een beslissing en die beslissing mag gewoon niet in vraag gesteld worden.
Stelt je paard die beslissing toch in vraag dan is het aan jou om op je strepen te staan, en dus heel consequent te blijven en gewoon te eisen dat het gebeurt, dus desnoods ook eens met een tik.
Doet hij het ok braaf paardje en op stal of op de weide, dan heeft je paardje iets geleerd, en jij staat als een fiere leider ook zo in zijn geheugen.
Uiteraard moet je heel eerlijk en redelijk blijven in je vraagstelling, het paardje moet het wel kunnen doen natuurlijk, die inschatting moet je wel juist kunnen maken.

Maar idd zonder les is dit een eindeloze spiraal , het zal zo steeds slechter worden.
Neem les.

amber2202 schreef:
als je geen les kan nemen omdat je geen geld heb kan je er ook geen geld voor opzij zetten..
ze is niet het enige meisje die op dit paardje rijdt en het is ook niet dr eigen paardje..
en als je geen geld heb en je kan op deze manier een andere oplossingen vinden is het toch goed voor haar..
iedereen weet dat mensen op ZZ niveau nog steeds lessen maar die mensen hebben er geld voor om te lessen en wedstrijden te rijden etc.
en met buitenrijden doet hij dit niet omdat hij dat gewoonweg leuker vind..
het is puur in de maling nemen en daar moet je een oplossing voor hebben..
ze wil niet met de zweep doorkomen omdat ze het zielig vind en dat er een andere oplossing voor moet zijn..
als je dan een instructrice hebt die vind dat je met de zweep moet doorkomen en jij wil dat niet..
wat heeft dat lessen dan uberhaupt ook voor zin?

@maris:
Geen dank.. je kan me ook altijd om hulp vragen als je wil ;) (wel ff vantevoren zodat ik rekening kan houden qua tijd ;))
en met amber komt wel goed ;)
misschien dat je anders wanneer je geld heb bij Astrid lesje mag volgen van Karin? misschien dat Astrid iets anders weet?

Chiron_

Re: Stil staan tijdens het rijden.,!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 07:19

in april/mei kan ik weer lessen gaan nemen.
Maar er zijn ook hele lieve slimme stalgenootjes
die er heeeel veel vanaf weten en mij zo ook veder zouden kunnen helpen.

& Nogmaals het is me eigenpaardje niet, ik ben niet de enigste die hem rijd, er worden zowiezo 1x in de week door een andere verzorgster wel met hem gelest. Waar dit probleem ook aangepakt word.
Morgen zal ik wel even laten weten hoe het vandaag is gegaan.
Ik ga er iniedergeval weer op. Nog wel een beetje last van gister maarja.

Hou het graag netjes en beleeft hier. ;)

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:21

Het rijden gaat steeds beter ook met de tips hier en die ik krijg va pb'tjes allemaal heel erg bedankt!

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:21

't is wel lekker stil hier op bokt zeg!

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:29

wat je ook kan doen, als je met laarzen rijdt, anders doet het pijn bij jezelf, met een zweepje op je eigen been slaan, je paard hoort dan de zwiep van de zweep en de tik op je laars.
Zo raak je je paard niet aan en stimuleer je hem toch, anders kun je hem ook gewoon zachtjes aantikken op zijn achterhand of schouder. De aanraking alleen is vaak wel goed genoeg om zijn aandacht er weer bij te halen.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:56

^^ Sofriet, Ik zal het morgen gaan proberen en kijken hoe hij er op reageerd!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:03

Een paard is nu eenmaal een dier die leiding nodig heeft. Dit paard vraagt om een leider! Lief vragen gebeurd niet in de dierenwereld. Vandaar ook dat op dit moment een ferme tik met de zweep nodig is.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:40

Hoe gaat 't nu verder?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 07:03

Het gaat echt goed, door de tips die ik hier krijg!
Gisteren met rijden heeft ie geen 1 keer meer stil gestaan.
Had ook een pionnetje in de bak gezet, met oefenen om rondjes/voltes te rijden, en dan van groot naar klein, kleiner en weer groter, dat is dan weer is wat anders dan gewoon dressuur en dan merk ik aan hem dat ie dat ook gelijk leuker vind!

Dus allemaal Dankjulliewel!

vandaag weet ik nog niet of ik buitenritje ga maken of de bak in ga, ik denk toch dat ik maar de bak neem, aangezien het gisteren zo goed ging!!! :+:

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 07:06

aeolusnr1 schreef:
Maar idd zonder les is dit een eindeloze spiraal , het zal zo steeds slechter worden.
Neem les.

je hebt dus geen gelijk, door alle lieve mensen hier op bokt die mij tips geven, wordt het alleen maar beter!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:22

Hallo allemaal

Ik ben de eigenaresse van Spetter en ik ken hem door en door. Spetter heeft gewoon een hekel aan de bak en uit dat door stil te staan, in staking zeg maar....... Al dat gezwets over leiderschap e.d. allemaal onzin. Spetter weet dondersgoed dat hij moet luisteren maar heeft gewoon geen zin in de bak en dat kan en mag ook. Als jullie goed gelezen hadden dan staat er dat hij het buiten niet doet. Als hij voor de wagen loopt dan heeft hij ook helemaal nergens last van. Verklaar dat dan ook maar in de samenstelling met leiderschap e.d. Tuurlijk krijgt hij wel eens een tik en maakt hij er ook een spelletje van. Stilstaan en net doen alsof je moet mesten is ook zo'n trucje van hem want hij weet dat het goedgekeurd wordt als hij stil staat en moet mesten. Zo kom je ook onder het werk uit natuurlijk...... Het is een kat en muis spelletje wat hij speelt. Het is en blijft een hele slimme welshpony en vooral niet te vergeten............ liever lui dan moe.

Mariska probeer maar eens een tik op de schouder/hals te geven als hij weer eens stilstaat en geen aaitje maar een flinke tik met de zweep.

Wel leuk Mariska dat je probeert om andere oplossing te zoeken voor Spettertje ipv altijd maar de zweep of sporen te gebruiken. Trouwens met sporen rijden mag je niet van mij. Je moet daar goed mee kunnen rijden en weten wanneer je ze wel en niet mag gebruiken. Ook sporen zijn maar een hulpmiddel, net zoals de zweep.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:18

Dankjewel karin.
Ik zal het gaan proberen.
Vandaag ging het trouwens super goed met rijden.
Hij heeft niet stilgestaan en hij lief super fijn!
ben trots op hem :+:

met sporen rijden doe ik zelf liever ook niet...
maar bedankt voor de tips !!! :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:35

't zou ook goed kunnen zijn, dat hij je gewoon aan ;t uitproberen is.
Dat zou ik hem just wel een goede tik geven, tot hij loopt
en daarna gewoon been en hand stil.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:36

spettertjuh schreef:
Hallo allemaal

Spetter heeft gewoon een hekel aan de bak en uit dat door stil te staan, in staking zeg maar....... Al dat gezwets over leiderschap e.d. allemaal onzin. Spetter weet dondersgoed dat hij moet luisteren maar heeft gewoon geen zin in de bak en dat kan en mag ook. .

Maar als hij in staking gaat, moet zij zich juist wel als de leider gedragen en door zetten,
dus inderdaat, hij moet naar haar luisteren, maar dat heeft toch meer met lijderschap te maken.

jonge puber's he ;)

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:36

marissie170 schreef:
Dankjewel karin.
Ik zal het gaan proberen.
Vandaag ging het trouwens super goed met rijden.
Hij heeft niet stilgestaan en hij lief super fijn!
ben trots op hem :+:

met sporen rijden doe ik zelf liever ook niet...
maar bedankt voor de tips !!! :D

Haha ja ik heb gezien dat het vandaag super ging, je bent zelfs weer bitloos naar buiten gegaan.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 11:33

Zoals spettertjuh! al zegt!
het gaat weer goed! probleem opgelost ik weet hoe ik hem nu door kan laten lopen! :D