Jessika [Haflinger] @ héérlijke training in de lentezon [L1]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:00

MariekeS_ schreef:
:o Dank je wel Kirst. Jess begint steeds meer sportpony te worden qua uiterlijk (bespiering, achterhand gebruik etc) en mijn houding begint eindelijk ergens op te lijken :=
(als ik de topics terug kijk van deze tijd vorige jaar...poepoe..arme pony...zoals ik er toen opzat... :o)

Precies! Top hoor.
Ik verlang ook weer naar zo'n tijd..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:37

@ Neluhs: bedankt voor je reactie :) Maar, ze is actief zat hoor ;)
Ze blijft een Haflinger met een dikke buik en korte gangen en daardoor vertekent het misschien...

Wel mag ze nog meer gaan zitten en opwaartser, maar ja, dat is een lange termijn doel ;)

edit: trouwens, op welke foto's baseer jij jouw opmerking dat ze actiever zou mogen? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

MariekeS_

Re: Jessika [Haflinger] @ héérlijke training in de lentezon [L1]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:51

haha, ze is niet van mij :D Ik ben de (trotse) verzorgster ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:18

Hee daar hebben we Jess weer eens onder het zadel :D

Het ziet er netjes uit maar ze mag inderdaad ronder van voor.
Over het je hand volgen: Volgt ze je hand wel met halsstrekken? Wat vaak wel werkt is het paard de mogelijkheid geven om de hals te strekken, volgt ze niet, gelijk weer oppakken en aan het werk zetten. Dat hebben de meesten heel snel door :))

Gaat ze echt maar minimaal opzij als je staat te poetsen en om zegt? Als je gaat wijken ga je dan vanaf de AC lijn? Het werkt vaak als paarden iets dichter bij de omheining zijn, dan willen ze vaak sneller opzij en dan kan je het vanaf daar uitbouwen. Ik hoop dat je er iets mee kan, maar er zit al zoveel verbetering in! <3

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:59

@ Jezzi: halsstrekken doet ze goed :) Eerst waren dat standaard 4en maar nu rijden we 6en en 7ens. Er zijn nu alleen geen foto's van... Zondag hebben we wedstrijd en worden er ook foto's gemaakt, ik zal even vragen of er een stel halsstrek foto's gemaakt kunnen worden :)

Wijken vanaf 2 meter of binnenhoefslag gaat inderdaad wel beter, maar ja, ooit moet je meer dan 2 meter wijken en dan gaat het mis := Met poetsen gaat ze echt minimaal opzij maar daar heb ik een stel handige tips voor gekregen dus daar gaan we mee aan slag :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:13

Mooie foto's hoor! Ziet er vriendelijk uit. Leuk ook om te lezen hoe je voor jezelf een "leerlijn" uitzet! Opvallend vind ik wel dat je paard juist op de zónder zadel foto's zichzelf wat meer lijkt te dragen. Mbt het wijken: geen gouden tip maar pasje voor pasje oefenen. Doet ze het 1 keer goed dan direct belonen door weer vooruit te gaan ( en niet nog een pasje proberen....) Wijkt ze betrouwbaar ( dus elke keer als je het vraagt) steeds 1 pasje, dan verder gaan naar 2 pasjes en dit langzaam zo opbouwen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:38

dank je wel :)
We gaan inderdaad eens weer terug naar de basis wat wijken betreft en daar horen héle kleine beetjes tegelijk ook bij :)
Vandaag met grondwerk gewerkt aan een snelle reactie bij wijken voor druk (zijwaarts en achterwaarts) en dat had ze zo door. Nu dus even consequent doorpakken en kijken of het scheelt :)

picodupalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:25

Wat een heerlijk beeld!! Wat ben ik blij om jullie tegen te komen!

Leuke combinatie van ruiter en paard. Ruiter en paard lijken 1.

Ruiter geeft een rustige indruk, nette houding, wel spoortjes aan maar zie geen geprik.

Paard krijgt de ruimte om zijn passen af te maken, geen belemmering o.i.d. Mooi van achteren naar voren gereden!

Wat ik voor tips zou geven is lekker op de binnen hoefslag aan de gang gaan. Echt op eigen benen laten lopen. Gebruik de hoefslag alleen op wedstrijden...

Probeer vaak te wisselen van b.v. arbeidsdraf, middendraf, verzamelde draf. In hetzelfde tempo blijven rijden als je nu doet alleen 2 passen meer ruimte in laten nemen, terug nemen naar arbeidsdraf, 2 passen minder ruimte in laten nemen... En dit ook tijdens oefeningen.
Gevolg is een paard wat nog meer aan je been is, nog minder hulpen nodig, je paard kan hierdoor nog minder horizontale bewegingen krijgen en alleen maar meer opwaardse bewegingen (op en neer deinzen).

Wat je kan proberen m.b.t. het wijken. Rij op de binnenhoefslag, buitenteugel van de hals, binnenteugel tegen de hals, buitenbeen van het paard en binnenbeen (kuit ) tegen je paard. Vaak gaat je paard dan 2 passen richting de hoefslag. Belonen en op de korte zijde ook proberen. Van hand veranderen en weer hetzelfde. Gewoon lekker in stap. Rustig aan beginnen... Wanneer je paard het in de gaten heeft dat binnenbeen en binnenteugel tegen de hals = wijken, dan kan je dit ook proberen op de A-C lijn. 2 passen naar rechts, rechtuit, 4 passen naar links, rechtuit, 2 passen naar rechts en ga zo maar zigzaggend de bak rond...

Succes iig!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:33

Wow :o bedankt voor deze opbouwende en leerzame reactie! :o

Het schakelen doen we zoiezo erg veel en daar wordt ze ook heel fijn van. We mogen nog meer schakelen, en dan vooral ook op de korte zijdes en in de hoeken (daar 'rusten' we vaak even uit en dat hoeft natuurlijk helemaal niet ;)). Binnenhoefslag werken we veel op maar dat mag inderdaad altijd nog meer :))

Wijken vind ik alleen 'gevaarlijk' op de beschreven manier, en dan vooral het deel: buitenteugel van de hals. Op dat moment loopt ze gewoon over de schouder weg en dat werkt mijns inziens alleen maar averechts...ik heb liever dat ze recht blijft en dat ze vanuit impuls meer gaat scharen dan dat ze scheef wegloopt...dát kan ze namelijk wel... ;) Maar, misschien dat ik het even ga proberen in de volgende training en dan kijk ik wel hoe ze het oppikt :)

picodupalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:17

MariekeS_ schreef:
Wijken vind ik alleen 'gevaarlijk' op de beschreven manier, en dan vooral het deel: buitenteugel van de hals. Op dat moment loopt ze gewoon over de schouder weg en dat werkt mijns inziens alleen maar averechts...ik heb liever dat ze recht blijft en dat ze vanuit impuls meer gaat scharen dan dat ze scheef wegloopt...dát kan ze namelijk wel... ;) Maar, misschien dat ik het even ga proberen in de volgende training en dan kijk ik wel hoe ze het oppikt :)

Ik ben het helemaal eens met jou reactie hierop. Het blijft allemaal om 'gevoel' gaan. Wanneer je paard over de schouder wegloopt ga je te ver, geef je te veel ruimte. Dan moet je dit ook niet doen. Hiermee bereik je idd alleen maar het verkeerde... En vooral dat 'over de schouder weglopen' kan je deels ook oplossen door dus die 2/3 passen naar rechts te wijken en dan weer 2/3 passen de andere kant op. Dat het niet altijd dezelfde kant op is en ook niet altijd dezelfde hoeveelheid passen. Blijf hiermee spelen... Je paard mag pas de andere kant op gaan wanneer jij dat toelaat... Je kan ook een aantal passen wijken, rechtdoor rijden en halverwege weer een paar passen wijken... Het gaat nu om het principe, pas later om de volledigheid...

Nog een kleine tip (ben vergeten om het erbij te zetten). Je kan al een beetje gaan spelen met renver/travers... Op de binnenhoefslag rijden, hoofd rechtdoor laten lopen en de achterkant van je paard naar binnen laten brengen, recht maken en naar buiten brengen. Enkel maar kleine stukjes doen...! Zorgt ook voor controle, ' het samen 1 zijn', soepelheid en natuurlijk nieuwe prikkels....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:20

wat een heerlijke gespierde haflinger,

zou haar proberen mee te laten gaan in je handen, iets meer naar beneden vragen en weer opwaarts.
ziet er netjes uit.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:36

Ik vind het er allemaal heel vriendelijk uit zien. Je kan zien dat je heel erg goed nadenkt over wat je moet doen om je pony goed te laten lopen. Pony kan overigens ook erg leuk lopen. De tip hierboven over het wijken vind ik goed, maar probeer ook vooral met je gewicht/zitbeenknobbels te werken. Dus de zitbeenknobbel aanspannen naar de kant waar je heen wilt gaan en niet alleen je been gebruiken.

Is de bak waar je in rijdt vlakbij een soort park/bos?! En ligt daar dan nog een bak dichtbij in de buurt? Komt me namelijk heel erg bekend voor, Ik moet daar volgens mij wel eens hardlopen met mijn studiegenoten ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:00

@ picodupalis: ik ga het proberen, het zal eerst wel heel moeilijk worden om haar uberhaupt om te stellen na 2-3 passen maar we gaan het eens rustig proberen :) travers heb ik af en toe een pasje geprobeerd maar nooit de tijd voor genomen, misschien ook maar eens doen dan :)

@ stalNollie: wisselen van halshouding doen we heel veel alleen zijn er helaas maar weinig tot geen foto's van de echte lang/laag houding. Als het goed is worden die aanstaande zondag gemaakt, dan zal ik er een paar plaatsen ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:01

@ Naomi_star: bedankt voor je reactie :) Deze bak ligt inderdaad aan de rand van een bos aan een grasveld, bij een 2e bak (die iets groter is met hindernissen) en een klein hutje/huisje... ;)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:04

Daar heb ik laatst nog de coupertest moeten lopen. Erg leuke bakken om te zien zo midden in het bos :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:05

het is inderdaad erg leuk rijden, helaas zitten er wel altijd ontzettend veel bijtende boskabouters langs de bakrand ;) :=

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:09

Oe dat is natuurlijk ook wel erg eng ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:21

Nou mooi niet dat ik tegen jullie ga starten in de L! Sow He wat zijn jullie voor uit gegaan! :oo Echt heel erg knap! En dat wijken komt allemaal nog wel, lekker hard op trainen, en wat ook nog wel eens wil helpen is gewoon 5 meter voor de hoefslag af te wenden, en dan gewoon proberen naar de hoefslag te wijken..
Nou ik zal je vast nog wel ns op concours zien!

<3

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 19:26

_O- haha, nou, daar hoef je dus écht niet bang voor te zijn! :')
Maar, bedankt voor het compliment :o echt leuk O:)

Vandaag lekker proefgericht getraind en ik was heel tevreden. Ik ben benieuwd hoe het zondag gaat, dan volgt er vast een vervolgtopic ;)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:08

Erg mooie foto's en vooral mijn complimenten voor je houding!
Dit was eigenlijk hetgene wat mij het meest postief opviel, omdat dit bij veel amazones/ruiters ontbreekt in mijn ogen.
Gezien ik een opmerking moet maken, ga ik ook nog maar even door op je houding. Ik vind het er echt goed uit zien, maar een beetje meer voor je uit kijken zou eventueel kunnen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:17

:o
heel erg bedankt, ik ben er zo erg mee bezig geweest, dan is het heerlijk om zulke positieve reacties te krijgen.

Vooruit kijken is iets dat in proeven altijd wel lukt maar tijdens de training schiet het er vaak wel bij in... :o maar dat wordt vaak wel beter naarmate zij fijner gaat lopen, maar we letten er wel op :))

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:53

Leuk dier, erg voorruit gegaan!!! Waarom ga je ermee stoppen nu het zo lekker gaat??

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:25

Ziet er echt super goed uit!
Zie jullie regelmatig voorbij komen op bokt, en dit vind ik wel hele grote vooruitgang! :)
Echt heerlijk! <3
Ik vind je houding ook heel netjes.
Volgende wedstrijd wordt het record vast en zeker weer verbroken! }>

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:39

haha, bedankt voor jullie leuke reacties! :D

@ Alenthe05: ik ga studeren ;) helaas, helaas....dan ga ik ruim 100km verder op wonen dus houdt het voor ons op :'(

Vandaag met les te horen gekregen dat mijn onderbenen wiebelen in galop, daar kunnen we dus ook weer mee aan de slag :') Verder liep ze helemaal top!