Steeds foute galop ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marissa0108

Re: Steeds foute galop ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:50

Ja maar als je niemand meer vind in je buurt of iemand dat een afstand wil rijden is het al minder makkelijk hé om nog 1tje te vinden :) En voltes rijden heeft er nog is 1 tegen me gezegd, maar na 5 lessen vond zij dat dat niet volstond en niet echt hielp. Maar die volte komt hier vaak terug dus ik ga daar echt nog wel eens te goei op oefenen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:11

Wat ik ook wel eens doe met mijn pony is van hand veranderen en op het moment dat je dan terug komt bij de hoefslag aanspringen in galop.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:23

Wat wij heel vaak doen om in de goede galop te komen is vanuit het wijken in de galop aanspringen.
Wij gaan eerst een paar meter binnenhoefslag rijden, dan wijken we naar de hoefslag. Als je dan op de hoefslag aankomt in de galop aanspringen.

Of, maar dat vind ik nooit zo fijn, vanaf de middelijn een halve volte halve baan naar de hoefslag maken, en in die bocht dan aanspringen in de galop.

Veel succes!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:26

Dit probleem heb ik ook gehad bij de rechter galop.
Hoe ik dit heb opgelost ; Rijd in draf richting de muur, als zijn neus bijna de muur aanraakt ga je de kant op waar die moeilijk aanspring, tegelijke tijd dat je naar links of recht gaat ga je zitten en geef je de galop hulp. Wel goed op je kont zitten niet wat naar voren, als ik dat deed ging mijn pony alsnog niet in de goede galop.

Zo heb ik mijn pony het aangeleerd.

DAP90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:30

Probeer zelf echt recht te blijven zitten, en laat desnoods een goede instructrice eens naar je houding kijken. Misschien zit je scheef in het zadel waardoor je paard wordt belemmerd bij het aanspringen en zal dan inderdaad verkeerd aanspringen.
Zorg bij het aanspringen dat je het hoofd naar buiten hebt gesteld en steek je binnenhand daarbij een beetje naar voren zodat je hiermee geen druk hebt op het bit.
Verder is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:57

Het probleem kan lichamelijk zijn, vooral omdat dit paard op de ene kant makkelijk aanspringt dan de andere kant.
Je zegt dat hij echt plat door de bocht gaat, dat kan een balansprobleem zijn. Misschien is zijn achterhand nog niet sterk genoeg voor dit werk.
Maar het kan ook een rijtechnisch probleem zijn, misschien zit je onbewust toch iets te veel links, rechts, geeft verkeerde hulpen enz. Heeft een andere ruiter als eens geprobeerd te galloperen? Of misschien is tijdelijk door laten rijden door een ervaren ruiter een idee?

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:21

midgie schreef:
Zou eens gaan werken aan het rechtrichten, de zijgangen aan leren en weten waarom je het buiten been moet gebruiken.
Werk aan stelling en buiging en zeker geen buiten stelling want dan is de buiging verkeert om juist aan te springen.
Als jij en je paard de travers beheerssen kun je vanuit traver aanspringen.
Neem idd les en vraag je instructrice uit te leggen waarom de zijgangen zo belangrijk zijn.

ik sluit me hier bij aan. denk wel dat het probleem zit dat je paard gewoon niet recht is.
grtz!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:29

Hoi TS, bij jonge paarden moet je het ze ook nog leren, wat bij mij altijd goed werkt, is op het verkeerde been gaan lichtrijden, (om het gewicht te verplaatsen) steeds harder laten draven, todat hij zelf in galop "valt".
probeer hem niet te veel te helpen. Als dit goed gaat, en hij heeft het door kan je je hulp steeds een beetje aapassen todat hij al reageert wanneer je je buiten been naar achteren legt! Succes!!!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:32

Op het verkeerde been gaan lichtrijden, en vanuit daar aanspringen.
Dus niet erbij gaan doorzitten!
Wonderbaarlijk helpt het vaak :')
Edit: oh zie dat die tip boven mij ook is gegeven :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:36

Ik denk dat rechtrichten hier de oplossing zal brengen.
Maar dit moet je met een ervaren persoon doen.
Ik heb zelf ook een pony die rechtsom dus niet goed loopt omdat ze een links gebogen pony is.Heel erg lastig om zoiets zelf op te lossen dus ga ik weer met lessen beginnen!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:20

Aanspringen in hoeken/voltes.

Oh, 't is al gezegt.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:24

Je kan voltes verkleinen en dan langzaam vergroten en tijdens het vergroten aanspringen.
Met de stelling kan je trouwens ook je buitenhand er aan houden want anders krijgen ze juist meer ruimte om verkeerd aan te springen!

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:25

Hey allemaal !
Al ff geleden datk nog online ben gekomen nu.
Heb zaterdag les gekregen van iemand nieuw, en we zijn nu eerst bezig met hem te laten ontspannen volledig in stap en draf en om zijn hoofd mooi omlaag te krijgen. Ik moet zeggen dat het de eerste keer was dat ik in draf mijn paardje in de hand heb gekregen en dat ik echt kon rustig rijden en niet gelijk een pingpongballetje doorheen geschud werd wat vroeger wel het geval was. Galop heb ik even moeten voordoen omdat ze al wel is wou kijken hoe het juist is, maar ze zei dat we eerst hem volledig gaan laten ontspannen in stap en draf zodanig hij niet meer zenuwachtig is ! Bedankt dus allemaal voor de tips en ik hou jullie op de hoogte als het lukt !

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:57

buitenbeen naar achter, binne been een tikje.. en stelling lichtjes naar binne vragen
en probeer op het juist moment
Als je paardje zen rechter voet zet ( als je op linker hand bent) dan vraag je de hulpen..

Veel succes !

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:53

het kan ook zijn dat je paardje gewoon een beetje stijfjes is ;) dan kan het zijn dat die daardoor zo scheef gaat,, maar het helpt ook inderdaad gewoon eerst fijn te werken aan de nageeflijkheid daardoor gaat een paard ook al rechter door de bochten en dan beetje stelling naar binnen en aanspringen zoals het hoort,, veel succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:59

Zelf ga ik altijd op het verkeerde!! been lichtrijden. Hierdoor breng je het paard uit balans en het gewicht verander je erdoor, hierdoor is het makkelijker om vanuit het buitenachterbeen aan te springen in de galop. En dan dus blijven lichtrijden, ook tijdens de galophulp. :)

Is het proberen waard, werkt bij mij ALTIJD!