Van bit naar bitloos in een keer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Re: Van bit naar bitloos in een keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:05

ik ben zelf ook in een keer over gestapt. eerst gewoon eens geprobeerd met halster. Dit zou ik zelf niet aanraden om te gaan gebruiken omdat een halster niet goed om het hoofd aansluit zoals een hoofdstel doet.

ik heb ook nog met touwhalster en kingekruisd geprobeerd. beide gaven mijn paard teveel druk achter de oren wat hij niet fijn vind.

nu rijd ik met een ergonomisch gevormde sidepull. hier loopt hij ontspannen mee en reageerd super.

Maar 1 tip als je bitloos gaat rijden. leer goed met je zit te rijden. dus met je gewicht te verplaatsen en subtiele beenhulp.
Dat is de basis van bitloos rijden.

zelf rijd ik nu soms met neckrope in de bak. maar dat raad ik je in het begin niet aan ;)

succes met het vinden naar een leuk paardje en met het bitloos rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:14

jumpgirl schreef:
Maar 1 tip als je bitloos gaat rijden. leer goed met je zit te rijden. dus met je gewicht te verplaatsen en subtiele beenhulp.

Dat is sowieso de basis van paardrijden, ongeacht bit/geen bit.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:24

JoviBan schreef:
jumpgirl schreef:

Dat is sowieso de basis van paardrijden, ongeacht bit/geen bit.

weet ik, maar dit gaat over bitloos paardrijden. en niet iedereen weet dat het DE basis is van paardrijden ;)
want op hoeveel maneges (en trouwens ook mensen met eigen paard) zie je niet dat er met de teugels gereden wordt ipv met de zit... helaas.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 00:54

jumpgirl schreef:
weet ik, maar dit gaat over bitloos paardrijden. en niet iedereen weet dat het DE basis is van paardrijden ;)
want op hoeveel maneges (en trouwens ook mensen met eigen paard) zie je niet dat er met de teugels gereden wordt ipv met de zit... helaas.

Haha ja ik snap wat je bedoeld.. inderdaad is dat wel vaak het geval zo ja :n
Maar bedankt voor jullie tips en eige meningen allemaal !
Ben er echt super blij mee :D

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:45

:) nou ik ben benieuwt wanneer je nieuwe aanwinst komt en welke bitloze optoming je dan uiteindelijk zal kiezen hihi ;)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:57

Als voorbereiding op het bitloos rijden met mijn jonge arabier , heb ik oefeningen gedaan om te wijken voor druk op de neus ( de plek waar het bitloos hoofdstel op inwerkt) Naast het inwerken van de zit ......
Mijn arabier is te beijden met een side pull hoofdstel.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:20

Ik heb ook gewoon gedaan! :) Ik was gewoon lekker aan het stappen met een halster en ze was zo lief dat ik me er maar eens ging verdiepen en sindsdien rijd ik altijd bitloos op m'n verzorgpony, :D Eerst met halster en heb nu een sidepull.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:27

ik denk dat het wel kan, maar het ligt er ook wel aan of je een braaf paard hebt of er 1ntje die van elk geluidje aan de ren gaat.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:39

Mijne is schrikkerig, maar door bitloos ging hij minder rennen als hij schrok ;).
Je moet het gewoon proberen, eerst in stap kijken of hij het sturen snapt en of je hem kan laten halthouden. Als dat goed lukt probeer je in draf etc. Hoe meer je oefent, hoe beter het gaat.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 17:41

jumpgirl schreef:
:) nou ik ben benieuwt wanneer je nieuwe aanwinst komt en welke bitloze optoming je dan uiteindelijk zal kiezen hihi ;)

zoals het er nu voorstaat binnekort :D (maar je weer nooit..)
en ben indd ook wel benieuwd wat we dan gaan kiezen.
wil hoe dan ook niet met bit, vindt het persoonlijk niet echt fijn om aan te zien :o

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:22

zou het de eerste keren gewoon rustig aan doen in een bak, desnoods met iemand die erbij
blijft ;)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:23

Jaa ik heb 't vandaag in een keer gedaan met mn vier jarige pony.
daarvoor hadden we al wel een paar keer met touwhalster buiten gereden,
maar nu heb ik een bitlooshoofdstel gekocht, deze; Afbeelding
en dat gaat super fijn en goed, beter dan met bit.

[edit= maar ik had al wel vaker hoofdstelloos/ bitloos gereden,
en zo moeilijk is 't niet, gewoon meer met je zit/been/bekken rijden.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:04

@Horseswoman: Waar heb je dat hoofdstel gekocht? Ziet er leuk uit :D.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:38

katia1993 schreef:
@Horseswoman: Waar heb je dat hoofdstel gekocht? Ziet er leuk uit :D.

In Rheden bij horsetotaal. 55euro. :)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:31

Persoonlijk zou ik nog wel goed nadenken over je nieuwe aanwinst. Controleer als je het zeker weet of het paard echt in orde is. Vaak komt tegenwerking (bokken, rennen en het niet willen stoppen enz.) van het paard door de ruiter, maar vaak genoeg zit het paard met pijn of een andere factor die niet te zien is van de buitenkant. Daarmee bedoel ik van kijk uit, voor je het weet kom je er naar een paar jaar achter dat je paard al die tijd met pijn gelopen heeft en daarom doet wat die doet. Het lijkt mij dat dat wel het laatste is wat je je paard aan wilt doen. Dat is mijn advies. :)

Nu even antwoord op je vraag, ik zag het al voorbij komen in het topic. Zorg dat je een goede band met je paardje hebt. Als je dat hebt is een kwestie van goed snappen van de basishulpen. Als je over de weg gaat, zou ik eerst met het hulpmiddel wat het paardje gewend is en een bitloos hoofdstel (gecombineerd) gaan rijden. Totdat het paardje het geheel gewend is om naar de bitloze hulpen te luisteren. Dat heb ik destijds ook gedaan, en naar 4 dagen zonder bit. En vanaf dat moment niet meer met bit gereden en ze is zoveel beter aan de bitloze hulpen. :)

Over het algemeen hoor ik wel goede verhalen van het overstappen. Ken echter een paardje die dan bijvoorbeeld wel door de hulpen van het bitloze hoofdstel loopt. Ligt er net aan hoe goed het paard aan de hulpen is. Ohja; ik heb een Marylott Crosslink hoofdstel voor mij paard, dat is een hoofdstel van biotiane materiaal. Wordt gebruikt in de endurance en cross takt van de paardensport. In mijn profiel staat er een foto van, van het oranje hoofdstel (gelukkig heb je een stuk of 15/20 andere kleurtjes) :+. Op internet is er informatie over te vinden, het is namelijk een erg veelzijdig bitloos/bit hoofdstel. Misschien is dat wat voor je. :)

Succes er mee!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:37

jahoor dat kan best, ik heb nu inmiddels meerdere ponys/paarden gereden die normaal met bit worden gereden, en in 1 keer zonder bit gaan rijden, en ben er nog niet 1 tegengekomen die er niet goed op reageerde :)

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:12

Ik ben ook in een keer van bit naar bitloos. Geen probleem mee gehad!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:15

In mijn onderschrift staan 2 bitloze fototopics, mijn paarden hadden er geen enkel probleem mee om bitloos te lopen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:18

Dat kan wel hoor ;)

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:59

Ik heb het laatst voor het eerst geprobeerd. Je moet inderdaad echt op je benen en je zit rijden- tenzij je zin hebt om idioot hard aan de neus van je paard te gaan zitten trekken..Maar ik vind wel dat ze er veel fijner onder loopt.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:48

Ik zit met hetzelfde probleem, overmorgen komt m'n eigen paardje eindelijk naar huis en dan wil ik ook meteen naar bitloos overstappen.
Ik heb wel een bitloos hoofdstel van Barefoot gekocht, een crosslink.. hoop dat ze daar goed gaat op reageren.
Maar ze rijd goed op beenhulpen dus dat zal geen probleem geven denk ik

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:52

Ik raad je heel erg een kaptoom aan :j
Daar kun je heel makkelijk stelling mee vragen (stuurt echt totaal anders dan een sidepull, veel meer een bit gevoel) en het trekt in elk geval niks samen waardoor paniekreacties ontstaan :j

Verder kun je heel makkelijk met twee teugels beginnen daarmee, dus gewoon zowel met bit, als met kaptoom (kaptoom als neusriem instellen op je hoofdstel) . Dan kun je de bitteugel los laten hangen tenzij je die nodig hebt.

Ik vond het heel fijn!

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:26

wij zijn hier ook in een keer overgestapt,
heeft bij geen enkele pony een probleem gegeven.
maar mocht je een pony zoeken die al bitloos ingereden is...
wij hebben hier ook trouwens al veel bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar momenteel bevalt de side-pull toch het beste, en daarna de kaakgekruisde systemen.
maar ook daarbij zijn we van mening dat die wel eens willen aansnoeren en niet vlug genoeg weer loslaten.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:51

Ik rijd zelf met touwhalster, dus met het overstappen heb ik het hoofdstel (bakstuk, met bitje) er gewoon aangelaten, zodat ik hem eventueel erbij kon pakken. Ik rijd namelijk ook altijd buiten, niet in de bak, dus voor de veiligheid moest het hoofdstel aan. Verder kun je op zich gewoon overstappen, mits het in de bak is, en je jou en je paard er niet in gevaar mee kunt brengen (je paard zal moeten léren wat je bedoelt met het bitloze hoofdstel).

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:56

Meestal zijn het de ruiters die er even aan moeten wennen, eerder dan het paard zelf. Het is inderdaad een kwestie van meer met je zit rijden dan met je handen, maar dat zouden ook ruiters die met bit rijden eigenlijk moeten doen.
Je kan in één keer overstappen, maar alles staat of valt met jouw zelfvertrouwen erbij en waar jij je prettig bij voelt. Voel jij je onzeker om meteen over te stappen zal je paard dat ook wel oppikken. Dan kun je het beter wat langzamer aanpakken, of eventjes begeleiding erbij vragen.
Maar zoals ik al zei, meestal gaat het goed, als je je er als ruiter maar zeker genoeg over voelt.

Oja, op de site van paardnatuurlijk.nl staat een test met verschillende bitloze hoofdstellen, misschien heb je daar iets aan. Ook de site van bitloosrijden.nl bevat veel info.
Gewoon proberen en kijken wat voor jullie werkt.

Succes!