Bing bijna 4 jarige ruin at work (Rhodium x Diamond Hit)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:56

WolinLotte schreef:
Precies.. wat Priscilla zegt.. even door de buiging heen duwen met je spoor is gewoon kunstjes rijden en is geen ruitergevoel, want ze wordt natuurlijk geen lengtebuiging verreden :n ... Snap niet goed wat je met je jonkie wilt.. Alles op de foto laat zien wat ik vind van een slecht gereden jong paard..
Daarnaast is hard rennen een balansprobleem bij een jong paard omdat het nog te weinig kracht heeft, dat los je dus niks op met een slof, je zal hem in balans moeten brengen door ritme en kadans.

sorry hoor heeft niks met kunstjes uit te staan die sporen. snap niet wat het probleem van spoortjes is. slecht gereden is hij zeker niet. en dat balans probleem is nu mooi over

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:56

hay,
mijn eerste gedacht was ook, oei die slofteugel. Maar je ziet inderdaad dat die lekker los hangt :) Niet dat een slof altijd slecht is, maar bij een jong paardje moet je inderdaad weten wanneer wel of niet ;)
Verder ziet het er lekker ontspannen uit, lekker over de rug. Nu nog net iets meer dat neusje laten uitkomen, vind dat hij regelmatig te ver achter die loodlijn komt :) maar dat komt wel goed, niet te snel gaan is de boodschap.

binnekort nog een beetje oprichten en aan die schoudervrijheid werken, en je komt er wel!
Wel goed dat hij binnekort lekker het land op kan!

Je bent alleszinds goed bezig! Succes op de wedstrijd!

Grtz!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:57

Meid, als je foto's bij HAW plaats kan je reacties verwachten, positieve en negatieve......gebruik het als opbouwende kritiek en niet voor een tegenaanval. Aanvaard kritiek, leer kritiek te accepteren.
Het paard is nog geen vier, geef m de tijd om op zijn manier alles te verwerken,. Ik heb een broertje dood aan slofteugels bij een jong paard (en ja, ik heb je uitleg gelezen). Mijn vorige paard, toen ook een net vierjarioge, had dezelfde trekjes en werd om dezelfde met slof gereden.....kwam ik later keihard tegen, en niet in mijn voordeel!
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 18-03-10 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:57

snap je wel wat het nut is om sporen om te doen?
het is een verfijning voor de hogere oefeningen
en daar ben je absoluut nog lang niet mee bezig

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:57

Priscilla_90 schreef:
en die balans krijg je alleen maar
als jeje paard zonder slof rijd
en meer op zijn eigen benen laat lopen

het is zonde want het is een hardstikke leuk paard

jongens jullie doen nu alsof ik mijn paard ontzettend in de krul trek etc. dat is echt niet zo ik heb goede begeleiding etc. en als er eentje de tijd krijgt is het dit paard wil. als ik zo gemeen ben voor hem zoals jullie denken zou ik hem niet 3 maanden op het land zetten. dan zou ik hem afranselen. maar dat doe ik niet/
Ik vind nu dat jullie mening wel duidelijk is

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:58

ChicaxIlke schreef:
hay,
mijn eerste gedacht was ook, oei die slofteugel. Maar je ziet inderdaad dat die lekker los hangt :) Niet dat een slof altijd slecht is, maar bij een jong paardje moet je inderdaad weten wanneer wel of niet ;)
Verder ziet het er lekker ontspannen uit, lekker over de rug. Nu nog net iets meer dat neusje laten uitkomen, vind dat hij regelmatig te ver achter die loodlijn komt :) maar dat komt wel goed, niet te snel gaan is de boodschap.

binnekort nog een beetje oprichten en aan die schoudervrijheid werken, en je komt er wel!
Wel goed dat hij binnekort lekker het land op kan!

Je bent alleszinds goed bezig! Succes op de wedstrijd!

Grtz!

dank je wel

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:58

Tja iedereen heeft zijn eigen manier van rijden... Ik ben het ook niet eens met je manier van rijden voor een jong paard, ongeacht zijn streken. Heb zelf ook een jong paard (meerdere gehad) en zou het zelf anders aanpakken... Als die in het begin nog zo rennerig is, kun je hem beter even aan de longe doen aipv de slof?!?

Verder wens ik je heel veel plezier toe, want je hebt wel een leuk paard met mogelijkheden onder je kont ;-)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:59

Nogmaals, leer kritiek accepteren en benut het in je voordeel. Niet gelijk zo neerbuigend! Je plaatst zelf foto's bij HAW, had dan in the picture gekozen.......had je het jezelf makkelijker mee gemaakt.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 18-03-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:00

Bingelding schreef:
Babel schreef:
Ik vind het erg jammer dat je er om die reden een slof om hebt gedaan. Het is nog een jong paard, natuurlijk kan je die nog niet verzameld gaan rijden! Nu heb je hem met die slof gedwongen, en loopt hij dus niet meer op eigen benen.
Fijn dat hij kan uitschuiven, zoals ik al zei, dat zou ik nu dus ook gaan doen. Leer hem maar eens op eigen benen lopen, goed loslaten door zijn lijf. Lekker buigen enz. Die verzameling komt later wel, dat moet je nu nog niet eens willen :n

je begrijpt m denk verkeerd ik doe uiteraard nog geen echte verzameling. Maar hij ging zo hard door de baan dat zijn lichaam het niet trok om dan wat meer bij elkaar te komen. dus ging hij ook niet over de rug lopen

Natuurlijk gaat hij hard, omdat hij nog geen balans heeft! Gewoon lekker hard blijven gaan, als hij er klaar voor is kun je vanzelf rustiger gaan galopperen.

Ik zeg absoluut niet dat je gemeen bent voor je paard, en zeker heb je het beste met hem voor. Maar ik sta absoluut niet achter de manier waarop je hem nu rijdt. Dat is geen persoonlijke aanval op jou, maar tips waarvan ik hoop dat je er wat mee gaat doen.

Zelf heb ik er een van dezelfde leeftijd, die ik een aantal maanden ook zo heb gereden zoals jij nu doet. Goddank heb ik daarna ingezien dat dit niet de manier was en ben ik anders gaan rijden.
En sinds ik zo ben gaan rijden hebben zowel Babel als ik er zoveel meer plezier in gekregen. Hij is losser door zijn lijf, veel meer ontspannen ook. Ik voel hem op eigen benen lopen en heb stukjes dat hij gewoon door zijn hele lijf gaat swingen. En af en toe komt er vanzelf een stukje verzameling bij kijken, als hij zo lekker loslaat en actief wordt doet hij dat vanzelf.

Ik denk gewoon echt dat je veel vooruit zal gaan als je hier iets mee doet, vandaar dat ik het aangeef!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:03

Ik vind het er allemaal netjes en rustig uit zien hoor. :j
Geeft een fijn beeld :j wel zou ik zelf de spoortjes af doen en alleen met een zweepje gaan rijden.
Zodat je hem op de inzak momenten een klein beetje bij kan tikken.
Als het goed moet hij daar al voldoende op reageeren en houd je hem lekker voor het been.

Loopt wel wat op de voorhand, maar ach wat wil je het is een jong paard.
Zelf je handen lager houden en je teugels ff iets korter pakken.
Slof zie ik helemaal geen problemen mee, je gebruikt hem netjes :j
Jammer dat dit een dramatopic gaat worden, terwijl ik vele ergeren topics tegen ben gekomen...
Ts, ga lekker zo door :D

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:03

Ik ga mee met bovenstaand, vind het zonde dat je hem al zo diep zet, over de slof nog niet te spreken.

Ook wil ik je even attenderen op de zweep, deze ligt op de eerste foto´s constant op zijn kont, dit kan me niet fijn lijken.
Dus ik zou je een kortere zweep aanraden, of geen zweep als je hem niet nodig hebt..
Ook bij het filmpje zwabberd hij enorm.

wel een heel mooi paard dat je onder je kont hebt!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:07

Bingelding schreef:
MirandaFuego schreef:
Het ziet er goed uit!
Het zou leuk zijn ook wat ontspanningsmomenten te zien, dat hij je hand volgt en wat langer in de hals kan, (ook in draf en galop)het moet afgewisseld worden voor een goede training, ik denk dat je dit wel doet maar hier mis ik dat dan, dat geeft toch een geheler plaatje.
Ik neem aan dat je de slof erop hebt als anti-steiger? :+
4 is nog best jong, geef hem de tijd, dan weet ik zeker dat het een super paard is waar je nog lang van kunt genieten!
Je zit er erg netjes op trouwens, heel rustig!

dank je wel de eerste positieve haha :D Klopt dit zijn echt maar een paar fotos omdat er per ongeluk iemand in de bak stond met een camera haha. Uitschuiven doe ik zeker vind mijn instructrice erg belangrijk doen we in de training ook veel ook voor de controle dat hij idd echt mijn hand volgt maar dat doet hij ;)
Thnx voor je reactie

Onze berichten x elkaar precies, je had net alles uitgelegd, maar ik had 'em al door he, haha! :P
Ach, je weet dat als je een foto met slof erop zet íedereen gaat steigeren(niet alleen je paard := )
Maar ik kan me goed voorstellen dat je dat dan even doet, dat is ook niet erg, je kunt het beter gelijk aanpakken voordat het één of andere draak wordt die straks constant op z'n achterbenen staat!
Dat is pas echt vervelend én gevaarlijk!
Kun je daarna weer gewoon verder met het normale werk, en is er niks meer aan het handje.
Een jong paard mag heus wel even op 'het goede pad' gebracht worden, als je dat maar niet doorzet, (met de slof) een rondrennend paard die alleen op de voorhand loopt en probeert onder het werk uit te rennen is veel slechter hoor!
Ook heeft een jong paard juist wat steun nodig, dus mag ze hem wel wat bij elkaar houden zodat hij in balans gaat lopen!
Je moet hem dan juist niet los laten, uitschuiven kan ook alleen als hij in balans is, anders zou hij ook gaan rennen en dat doet ie niet!
Zolang je kan uitschuiven en ontspannen gaat het goed hoor!

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:09

Ben toch heel benieuwd wat er gebeurt als Pricilla90 ( toch?) er idd eens op stapt en dat ook eens gefilmd wordt, hoe het er dan uitziet, het is wel een leuk paard!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:09

Kritiek geven is ok, maar het is altijd dezelfde kritiek als ik een topic zie waar iemand een jong paard rijd met slof en sporen.
Ten eerste sporen, ik heb liever sporen om dan de hele tijd te moeten gaan zitten schoppen, juist bij een jong paard. En een zweepje, niet elk jong paard kan ertegen. En als je je benen rustig houd interesseert het niet of je wel of niet met sporen rijd.

Verder die slof, nou ik ben van mening dat je slechte gewoontes beter voor kunt (proberen) te blijven als om het paard er een gewoonte van te laten maken. Een paard dat makkelijk steigert is echt niet prettig te rijden. Met een slof is het net iets makkelijk als mocht het nodig zijn een jong paard te corrigeren. Je ziet op bijna alle fotos dat dat ding gewoon helemaal los hangt.

Iedereen heeft altijd makkelijk praten over dit soort dingen. Ik zie liever dat iemand op een verantwoorde manier deze 'hulpmiddelen' gebruikt als om een paard slechte gewoontes aan te laten leren. Vaak heb je het maar een korte tijd nodig en kun je daarna zonder als het paard geleerd heeft hoe het wel moet.

Ik vind het er verder helemaal niet slecht uitzien. Op de eerste foto vind ik hem iets te kort in de hals lopen, daar ben je wat sterk met je handen. Verdere fotos zien er relaxt uit, wel een beetje op de voorhand, maar dat zijn dingen die je bij een jong paard vaak hebt.
Zolang als hij maar niet in je handen gaat hangen. Maak veel overgangen, hou hem niet te veel vast en ondersteun hem met beenhulp.
De balans komt vanzelf wel, het duurt een tijd voordat een jong paard op eigen benen gaat lopen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:12

Haha ik durf haast niet te reageren in dit topic hoor :o

Tja, de slof ben ik geen voorstander van, wat het probleem ook mag wezen. Je lost dit niet op door een slof te gaan gebruiken. Je moet het bij de kern oplossen en niet voorkomen...

Je galop ziet er heerlijk uit, lekker relaxt, over de rug en totaal zonder enige spanning.

Denk er wel om dat hij niet te diep wegvalt, wel logisch voor zijn leeftijd hoor, maar probeer dat te voorkomen, want straks gaat hij "duiken"

Ik vind het een leuk paardje om te zien ;) Gelukkig ken ik deze knappe ruiter ook wel een beetje :o Wanneer ga je starten?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:15

MontyRulezz schreef:
Kritiek geven is ok, maar het is altijd dezelfde kritiek als ik een topic zie waar iemand een jong paard rijd met slof en sporen.
Ten eerste sporen, ik heb liever sporen om dan de hele tijd te moeten gaan zitten schoppen, juist bij een jong paard. En een zweepje, niet elk jong paard kan ertegen. En als je je benen rustig houd interesseert het niet of je wel of niet met sporen rijd.

Tja, hier wilde ik toch nog even op reageren.... De hele tijd zitten schoppen? Wie denk je dat er dan de oorzaak is? Dat paard of JIJ? Een spoor gebruikt je wanneer je een SCHERPERE reactie nodig hebt en niet om een paard te "leren" lopen. Dit hoor je zonder spoortje te doen ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:16

Je bent m klaar aan t maken voor wedstijd zeg je, als je daar een slof voor nodig heb moet je dit paardje nog lekker niet op wedstrijd uitbrengen ;) hijs nog geen 4 en op bijna elke foto zit de neus achter de LL..

Veder wil ik met voorgaande reactie van Binckydenice meegaan, een paard is niet van jongs af lui voor t been, en daarbij zijn sporen er niet om te verduidelijke maar te verfijnen bij de lastigere onderdelen, waar dit paard nog erg jong voor is dus de sporen redelijk ongepast maken..

MontyRulezz schreef:
Iedereen heeft altijd makkelijk praten over dit soort dingen. Ik zie liever dat iemand op een verantwoorde manier deze 'hulpmiddelen' gebruikt als om een paard slechte gewoontes aan te laten leren. Vaak heb je het maar een korte tijd nodig en kun je daarna zonder als het paard geleerd heeft hoe het wel moet.

veder heeft een paard van nature de slechte gewoontes maar zelde, maar ligt dat aan de ruiter of zadel of hoofdstel, en het probleem is vaak dat de slof wel een zeer makkelijke oplossing is als t even niet lekker gaat ;)
Laatst bijgewerkt door smurffie op 18-03-10 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:17

Ik heb ook geen problemen met de slof. Zoals ze het mij uitgelegd heeft, zo heb ik hem ook gebruikt met paard.

Mijn jonge paard doet als die iets moeilijk vond, zijn hoofd omhoog en schoot dan heel hard de andere kant op, zonder dat ik iets te vertellen had. Enige tijd geprobeerd zonder hulpmiddelen maar mét iedere keer rijden les, maar hij kreeg het kunstje door en ging steeds sneller andere kant op(en nee lichamelijk was hij 100% in orde)

Heb er 3 lessen een slofje aangehangen en hij heeft het nooit meer gedaan.

Dat te diep lopen is inderdaad niet goed, maar hij is jong en als hij volgens de TS makkelijk volgt, wat ik ook te zien vind op de foto's erna, dan is het wel fout, maar geen ramp.

Volgende keer wil ik graag foto's zien met alle hoofd/halshoudingen ;) In de galop zou je hem iets voorwaartser kunnen houden, maar ben bang dat je dan hetzelfde krijgt als dat ik had. Groot en ongecontroleerd door de baan denderen _O-

Ik vind het een leuk paard, zou graag ook een draf filmpje zien!

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:18

Ik snap niet dat er sommige mensen zo negatief doen tegenover haar. Oke, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. en ik weet ook dat een slof niet echt geliefd is, maar ze heeft toch duidelijk uitgelegd waarom ze die gebruikt. Uiteindelijk zie je ook op de fotos dat die lekker doorhangt..
Ieder heeft zijn eigen manier van trainen, maar ze zegt dat ze onder goede begeleiding staat, dus ik zie niet meteen een probleem.

Ik vind ook dat je goed ziet op de foto's dat het paard lekker ontspannen is, en heerlijk over zijn rug loopt. Dit komt heus wel goed :) Hou er rekening mee dat dit een erg jong paard is, dus hij kàn nog niet perfect lopen.

Niet elke handeling van een slofteugel gaat tegen je werken hoor. Niet als je hem op een juiste manier gebruikt.

Grtz.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:20

Ik ben het volledig met Monty eens !!
Je kunt beter bepaalde situaties voorkomen, dan het laten escaleren.
Verder een spoortje, niet mis mee. Rhodiums zijn ontzettend sensibel en kunnen er slecht tegen als er constant tegenaan geschopt wordt. (welk paard niet....)

Verder heeft TS ook een goede instructrice, die zal ook echt wel ingrijpen als het niet verantwoord zou zijn !!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:22

Sorry smurffie maar vind het echt onzin om te zeggen dat als je een paard aan het klaar maken bent voor een wedstrijd je niet met af en toe met een slof moet gaan rijden...
Wat is dat voor onzin?
Ik rijd de mijne eens in de 2 weken met slof, vanwege dat als hij moe wordt een beetje hangerig wordt..
Gezien ik zijn conditie wil verbeteren en dit punt dus wil doorbreken, pak ik dan de slof erbij en zoek ik hem een beetje op ( dus op het punt dat hij moe begint te worden) Gezien ik zelf na 30 min rijden de kracht niet meer genoeg heb in benen en handen om hem uit die hangfase te krijgen.. de slof is hierbij mijn steunhulp en ben blij dat ik die af en toe erbij pak :j

Ik start gewoon wedstrijden en binnenkort alweer L2...

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:26

Leuk type paard.
Maar ben het met de rest eens. Zo'n jong paard en dan al met slof en sporen. Een martingaal oke maar een slof, hij loopt behoorlijk op de voorhand en door een slof te gaan gebruiken wordt dat alleen maar erger. Zeker bij zo'n jong beest.

Ik wens je veel succes maar zou de slof er af halen ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:33

Plaats in je topic foto's met slof, dan weet je zeker dat je genoeg commentaar krijgt! :P
Maarrr ik vind dat je slof alleen moet gebruiken als ie steigert, want als hij moe is en gaat hangen moet je gewoon stoppen en geen slof eraan hangen, dat is een tekortkoming van jezelf.!!
Het is een jong paard en een paard is pas uitgegroeid op zijn 8e dus je moet er rekening mee houden dat behalve zijn spieren ook zijn bottten nog in volle groei zijn!!
Rustig aan dus, spieren bouw je langzaam op, hou je paard blij en fit, maak hem niet té moe, dan gaat hij straks met veel plezier voor je werken, als hij te moe wordt bouw je toch geen spieren op en gaat hem het werken alleen maar tegenstaan.
Ook krijg je zo veel kans op blessures/overbelasting omdat zijn spieren dat allemaal nog niet aankunnen!
Je moet juist kort inspannen en dan weer ontspanning zoeken dat is een gezonde manier van spieropbouw.

Sporen zijn om je beenhulp te versterken, dat kan op elk moment nodig zijn, juist als je verder bent kan je paard beter zonder spoor, ik reed mijn paard gerust in piruettes en appyementen zonder, ook is dit iets wat je ten alle tijden kunt leren/afleren, als je paard niet voor het been is.
Het is zowiezo een oefening die je altijd moet blijven bijhouden, ieder paard wordt wel eens wat luier voor het been, dan zet je weer even de puntjes op de i!
Juist bij een jong paard wat niet voor het been is (wat juist heel vaak is!!)zou het gemakkelijker en rustiger kunnen zijn voor het paard om een spoor te gebruiken, maar ik zou dit alleen niet te lang vol houden, maar slecht is het zeker niet.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:40

smurffie schreef:
MontyRulezz schreef:

veder heeft een paard van nature de slechte gewoontes maar zelde, maar ligt dat aan de ruiter of zadel of hoofdstel, en het probleem is vaak dat de slof wel een zeer makkelijke oplossing is als t even niet lekker gaat ;)

Mijn ervaring met jonge paarden is dat ze net als kleine kinderen grenzen opzoeken En ook daar is elk paard anders in. Het ene paard accepteert dingen sneller dan het andere paard. En een paard wat makkelijk steigert en ontdekt dat dit best leuk is ontwikkelt dit heel snel als een slechte gewoonte. Dan krijg je het volgende topic van TS:'' steigerend paard, wie heeft de oplossing"!! Een slechte gewoonte is moeilijk af te leren.

En als je bepaalde dingen 'makkelijk' op kunt lossen door op een verantwoorde manier een slof te gebruiken, waarom het dan op een moeilijke manier doen? Omdat dat zo hoort?? TS heeft instructie dus doet ook geen dingen op eigen houtje, de slof hangt het grootste gedeelte los en daar zie ik verder geen probleem in.

Ik zie niet dat het paard er hinder van heeft en op de filmpjes zie je een lekker ontspannen dier! Dat vind ik het belangrijkste!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:44

Wat een leuk paard, en wat een grote ruime galop :) Jammer dat hij nog wat traag is, maar met schakelen en tijd komt dat vast vanzelf goed :)

De slof, tja, ik heb dat bij mijn jonge paard niet nodig gehad, maar ieder paard is anders, de eerste foto is misschien niet de mooiste, maar die daarna zijn toch zeker wel aardig netjes voor een 3,5 jarige dacht ik zo. Tuurlijk nog wat diep en nog wat op de voorhand, maar als je daar aan blijft werken komt het vanzelf goed :) Ik wacht ook graag op een draffilmpje, als hij net zo groot beweegd als zijn galop :) Wens ik je heel veel doorzit plezier :P

Die spoor, ik snap wat je bedoeld hoor, ik heb dat op een gegeven moment ook zo gedaan, bleef schoppen om hem vooruit te krijgen, eigen fout hoor gewoon teveel been eraan houden, maar met een spoor ging ik heel bewust om, en nu trainen we thuis lekker zonder spoor :) Liever eerst aan het been en dan de hulp kleiner maken, dan nooit van die grote hulp afkomen :)