In een correcte schouderbinnenwaarts over balkjes draven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:55

Hm, rare oefening zeg. Niet alleen vanwege de beenzetting, maar wat met het tempo? SB is een voorbereiding op de zijgangen, en daarbij wil je dat het paard niet te hard loopt. Terwijl ik me zo voorstel dat ik niet de enige ben die balkjes gebruikt om het paard juist wat ruimer te laten draven :+

Had je instructrice het niet even zelf met haar eigen paard voor kunnen doen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:17

Een eehhhhh "aparte" oefening zal ik maar zeggen. Ik zie er ook totaal het nut niet van in eerlijk gezegd. Ik heb er nog nooit van gehoord, en ik zou het zelf mijn ruiters nooit vragen (en zelf dus ook nooit uitvoeren).
Schouderbinnenwaarts is een oefening om het paard met correcte stelling en buiging (door het hele lijf) op 3 sporen te laten lopen waardoor je onder meer het binnenachterbeen versterkt.
Ik zie niet in wat de toevoeging van balken voor meerwaarde voor de oefening zou hebben. Sterker nog, ik zie alleen maar vreselijke struikelpartijen voor me...

Ik ben heel erg benieuwd naar de theorie van de instructrice achter deze oefening.

Edit; heb er over na zitten denken en vermoed dat het antwoord van de instructrice gaat liggen in takt. Ik denk echter dat dit niet de juiste manier is om te zorgen dat het paard taktmatig gelijk blijft in de oefening.

IkenVin

Re: In een correcte schouderbinnenwaarts over balkjes draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:56

@Sonja
De oefening van het balkjes lopen was bedoeld voor afwisseling en dat ze beter opletten. De schouderbinnenwaarts over het balkje was een oefening voor de afwisseling en verder... geen idee... Ze zei dat het moest kunnen omdat je in alle gangen in alle oefeningen balkjes meekunt nemen.. Dat ik zei dat het niet kon deed ze af met dat zit tussen de oren van de ruiters..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:16

Het zit dan vast ook tussen mijn oren dat mijn paard niet achteruit over balkjes kan galopperen 8)7

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:20

Wat zei je instructice toen je verteld wat marcel D van de oefening vond?

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:28

RaichuHollow schreef:
Wat zei je instructice toen je verteld wat marcel D van de oefening vond?

Ik heb maar 1x in de week les van haar (we hebben 2x in de week clubles maar ik kan maar 1x)
Dus ze weet het nog niet maar ik heb alles uitgeprint en laat ik het haar ff doorlezen.
Geef ik haar ook de link kan ze misschien ook reageren als ze daar behoefte aan mocht hebben.
Ben wel benieuwd wat ze ervan zegt.
Maar dit was niet het eerste wat ik een vreemde oefening vond eerlijk gezegd, maar ze heeft denk ik gewoon een hele andere methode als ik gewend ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:31

Dat kan, en dat maakt het ook rete-interessant om van zo iemand te horen wat de theorie is achter dergelijke oefeningen. "Afwisseling" en "opletten" vind ik geen rijtechnische argumenten. Dan kun je ook zeggen dat iedereen die oefening moet rijden met een vlag in de hand en blikjes aan de staart gebonden, dan kun je "gehoorzaamheid" er ook nog aan toevoegen :D
Flauwekul natuurlijk, maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar andere oefeningen die je van haar moet rijden die je nog niet kende.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:33

Ik krijg dan een beetje het idee dat ze aan haar top van niveau zit. Dus dat ze eigenlijk niet weet hoe verder te breien op een onderdeel of probleem...
Maar ik kan het fout hebben hoor, misschien had ze die dag geen zin en heeft ze maar iets verzonnen... net het verkeerde..!

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:36

Sonja schreef:
Dat kan, en dat maakt het ook rete-interessant om van zo iemand te horen wat de theorie is achter dergelijke oefeningen. "Afwisseling" en "opletten" vind ik geen rijtechnische argumenten. Dan kun je ook zeggen dat iedereen die oefening moet rijden met een vlag in de hand en blikjes aan de staart gebonden, dan kun je "gehoorzaamheid" er ook nog aan toevoegen :D
Flauwekul natuurlijk, maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar andere oefeningen die je van haar moet rijden die je nog niet kende.

Vliegende galopwissel (ik rijd L1)
Pony die 2 maanden onder het zadel is moet: travers schouderbinnenwaarts (paard heeft nog veel moeite met aanleuning ruiter rijd ditpaard heeel goed overal doorheen).
Volte 15meter galoperen (met 5 man) en dan bij mars ineens omdraaien en andere galop aannemen.

ff denken of ik nog meer weet.

als een paard niet gesloten wil blijven en doordramt naar voren dat oplossen door alleen nog middendraf te rijden.
verder ga ik nog overnadenken
Dit kan ik ook verkeerd begrepen hebben. Maar zoals ik het begrijp van haar vind ik het niet zo heel gunstig voor de paarden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:39

als ik dit zo hoor vind ik eigenlijk dat jou instructie het niet helemaal snapt. :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:42

Ik sluit me geheel bij Abeltje aan.

Ik dacht dat jij het misschien verkeerd had begrepen en dat je voorhand voor over de balkjes moest, maar nu ik lees dat je galopwissels moet oefenen, zou ik toch echt een andere instructrice gaan zoeken die je met je eigen niveau helpt. ;)

Heel veel succes en ik ben ook erg benieuwd naar haar reactie :j

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:43

Ik heb bij dit een beetje het idee dat de basis vergeten word.
Dat de nagevelijkheid, geslotenheid, rechtrichten, ontspanning en degelijke(waar ik in de priveles altijd heel hard aan het oefenen ben) een klein beetje vergeten word.
Dat is mijn idee ervan.
Verder is het wel heel leuk dat ze nadenkt over afwisseling denk ik want dat is wel goed voor elk paard alleen soms de manier waarop vind ik misschien niet zo heel goed!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:44

Tijd voor andere instructie! Hier heb je toch niets aan?

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:45

kaatje77 schreef:
Ik sluit me geheel bij Abeltje aan.

Ik dacht dat jij het misschien verkeerd had begrepen en dat je voorhand voor over de balkjes moest, maar nu ik lees dat je galopwissels moet oefenen, zou ik toch echt een andere instructrice gaan zoeken die je met je eigen niveau helpt. ;)

Heel veel succes en ik ben ook erg benieuwd naar haar reactie :j

Ik dacht eerst zelf ook dat ik misschien haar niet goed begreep, maar ze bedoelde het wel zoals ik het nu vertel.
Ze is niet mijn prive-instructrice, voor de prive-les heb ik een hele fijne die me goed helpt bij waar ik nu aan toe ben.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:46

Vraag me af of ze wel begrijpt dat je zo de paarden/pony's letterlijk in no-time kapot rijdt. Snapt er echt niets van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:02

IkenVin, ik denk dat als dit mijn clubinstructrice was, ik eens met het bestuur van gedachten zou willen wisselen over het niveau en de invulling van de lessen... ;)
Klinkt als iemand die basis Orun heeft gedaan en zich dus gediplomeerd instructeur mag noemen, maar die niet echt kaas gegeten heeft van het vak...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:17

TS, lijk me wel zo netjes dat je deze grote ?-ens eerst met die instructrice bespreekt. Geef dan ook aan dat je het met het bestuur van de vereniging wil bespreken en doe dat dan ook.
Zoals je nu de oefeningen omschrijft, is het niet alleen niet handig/kundig maar ook gevaarlijk.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 13:38

Ik heb dit al wel degelijk besproken met het bestuur besproken.
Ik ga dit ook zeker met haar bespreken, maar ik wou eerst zeker weten of ik wel gelijk heb. Voor het zelfde geldt waren er mensen die ook zo rijden en dit een heel fijne manier vinden.
Verder ben ik volgens mij behoorlijk netjes gebleven en zeg ik dus ook dat ze een andere manier van rijden is.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:51

goed van je, want dit klinkt allemaal raar

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:31

Haha, mijn poownie zou al zijn benen en alle balken breken met zo'n een oefening :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:23

Ipsilonka schreef:
Haha, mijn poownie zou al zijn benen en alle balken breken met zo'n een oefening :D

Nou niet alleen de jouwe hoor terwijl die van mij best een leuke schouder binnen kan rijden.

Hij zou niet eens weten waar hij zijn benen moet laten.

Tijd voor een andere instructrise.... of haar een goed boek geven en/of uitleg over beenzetting bij bepaalde oefeningen :+

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:10

Mando schreef:
Tijd voor een andere instructrise.... of haar een goed boek geven en/of uitleg over beenzetting bij bepaalde oefeningen :+

_O- hilarisch toch :')

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:05

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van je instructrise, ze zal het je niet in dank afnemen dat je de hele uitleg meeneemt naar de les.
Maar als ik dan lees wat ze verder voor een oefeningen met jullie doet, dan is het misschien wel nodig dat haar ogen even geopend worden.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 08:43

De andere ruiters (waarvan enkele meegelezen hebben) zijn gister wel naar de les geweest. Ik kan op donderdag niet rijden dus ik ga dinsdag pas weer naar de les. Ik denk dat ze het me niet in dank afneemt, maar ik heb wel gezegd dat ik het ging uitzoeken. Verder ken ik haar persoonlijk helemaal niet en heb dus ook niks tegen haar. Wel kan ik me duidelijk niet vinden in haar manier van lesgeven. Ik zal jullie laten weten hoe haar reactie is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:00

Ik zou er voor tekenen als iemand uit mijn les met een tegen uitleg komt en als het blijkt dat ik het gewoon fout heb, hoop ik echt dat daar iemand mee wil komen.
Je bent er toch om te leren en niet om klakkeloos stellingen aan te nemen?

Geef haar anders het boek van Anne Muller kado :D