Hoofd naar beneden en soms bokken in het bos, hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:07

Jij zegt dat been geven geen optie is, maar juist daar moet je de oplossing zoeken.
Probeer gewoon het hele duin door been te geven, rij hem weg, vang hem weer op, hij moet je been goed accepteren. Wanneer hij dan vervelend is, kun je hem beter been geven zonder dat hij ontploft.
Wanneer hij bokt, is voorwaarts rijden en je hand wat omhoog het beste, hoe meer tempo je aanneemt, hoe minder hoog een paard kan bokken.
Uiteraard heeft dit met handigheid te maken, ik hoop dat het je lukt.

Equipro

Re: Hoofd naar beneden en soms bokken in het bos, hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:18

Ik ben het helemaal met Jolien eens, sowiezo moet je problemen altijd voorwaarts oplossen, als je de spanning op voelt bouwen en hij zijn rug bol maat, direct been geven en naar voren rijden, houdt zijn hoofd omhoog, maak ophoudingen. Als je hem als het ware de rug laat wegdrukken, dan ontneem je hem de kans om te bokken.

Hulpteugels zijn er op gericht het hoofd omlaag de dwingen, dus daar zal je paard ik dit geval alleen maar gebruik van maken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:31

Joolien schreef:
Jij zegt dat been geven geen optie is, maar juist daar moet je de oplossing zoeken.
Probeer gewoon het hele duin door been te geven, rij hem weg, vang hem weer op, hij moet je been goed accepteren. Wanneer hij dan vervelend is, kun je hem beter been geven zonder dat hij ontploft.
Wanneer hij bokt, is voorwaarts rijden en je hand wat omhoog het beste, hoe meer tempo je aanneemt, hoe minder hoog een paard kan bokken.

Daar ben ik het ook mee eens, dat is zowieso de eerste en beste oplossing.
Maar ik snap ts ook wel, sommige paarden kunnen op zo'n moment heel heftig reageren op het been en je wilt er natuurlijk niet af kletteren met het risico dat je paard alleen richting huis gaat.
Maar dit is wel de beste manier om je paard te laten merken dat je het meent en idd geld over het algemeen; hoe harder hij loopt hoe minder hij kan bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:32

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:

Daar ben ik het ook mee eens, dat is zowieso de eerste en beste oplossing.
Maar ik snap ts ook wel, sommige paarden kunnen op zo'n moment heel heftig reageren op het been en je wilt er natuurlijk niet af kletteren met het risico dat je paard alleen richting huis gaat.
Maar dit is wel de beste manier om je paard te laten merken dat je het meent en idd geld over het algemeen; hoe harder hij loopt hoe minder hij kan bokken.

Ik snap ts ook wel, been geven is even eng, maar uiteindelijk de beste oplossing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:36

Als je hem onder controle kunt houden wel ja, als het erin resulteert dat je paard explodeert en lekker alleen verder gaat met alle risico's van dien, of als hij doorkrijgt dat hij je er op die manier af krijgt, dan zeker niet.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 07:59

Het is inderdaad zo dat hij dan aan de kletter kan gaan....

Afgelopen zaterdag heb ik een ritje gemaakt en ik moet zeggen dat ik wel heel tevreden was. In het begin was hij fris en kijkerig en is er een keer vandoor gegaan omdat hij blijkbaar schrok van iets. Ik kon hem gelukkig na een paar honderd meter weer terug nemen. Daarna ben ik over onbekend terrein gaan rijden buiten het bos en heb hem langs een tros ballonnen gedwongen en andere 'enge' obstakels. Ik was het helemaal zat. Hij was de rest van de rit wel heel voorwaarts en ook wel wat gespannen af en toe, maar toch ook heel braaf. Hij luisterde verder goed.
Ik heb alleen wel het idee dat hij het bit (een dubbel gebroken watertrens) niet fijn vindt. Hij kauwt er overdreven veel op en schudt zijn hoofd veel. Ik zit elke keer onder het schuim.... Nu wil ik proberen om eens met een ongebroken bustrens te rijden, maar vraag me af of ik dan wel genoeg te vertellen heb. Iemand ervaring met zo'n bit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:31

Of dat scherper is dan een dubbelgebroken bit ligt helemaal aan jouw paard.
Over het algemeen wordt gezegd dat dubbel gebroken zachter is en ongebroken nog zachter maar de werking is totaal verschillend en elk paard reageerd er anders op.

Waar is je bit van gemaakt? Is het een soms een bijzondere legering? Niet alle paarden houden daarvan.
Je kunt het op zijn minst proberen, als het schudden ophoud ben je al een eind op weg, veel schudden is toch een teken van ongenoegen.

Een van mijn paarden heeft een pesthekel aan dubbelgebroken bitjes, die reageerd er zo fel op, dan kan ik nog beter met een dressuurstang gaan rijden. En zij loopt wel heel lekker op een ongebroken rubber trensje dus het kan nogal verschillen per paard.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:55

Mijn dubbelgebroken bit is een gewoon bitje van Harry's Horse...
Ik denk dat het wel de moeite waard is een ongebroken bit te proberen. Op de liverpoolstang reageert hij rustiger wanneer we aan het mennen zijn. Zodra ik die ingedaan heb gaat hij ook niet kauwen. Bij mijn andere bit begint hij meteen driftig erop kauwen. Ik heb er stom genoeg nooit echt bij nagedacht of een ander bit misschien beter is. Ik dacht altijd dat de dubbel gebroken bitten het beste waren....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:52

Waarom rijd je dan niet met de liverpool en de teugel in de bovenste sleuf? Of gewoon op de ring?
Ik weet niet hoe je hem gebruikt met mennen maar dan zou je best eens kunnen proberen, heb je ook al wat meer te vertellen en je weet hoe je paard reageert op een liverpool, dat scheelt al aardig.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 07:46

Ehm, ik heb me vergist.... Voor de wagen loopt hij met een bokkenbit en de leidsels zitten door de bovenste ring.
De stalhoudster had nog een ongebroken bustrens liggen in de goede maat en die heb ik gisteren geprobeerd. Hij lijkt wel rustiger met zijn hoofd, maar op de terugweg begint hij toch weer te schudden met zijn hoofd en te dribbelen. Het is dus denk ik toch een uiting van ongeduld.
Verder ging het weer redelijk goed. Hij heeft 1 keer een bok gegeven op de terugweg toen ik hem inhield omdat hij hard wilde en was weer ontzettend voorwaarts en schrikkerig, maar hij bleef verder gelukkig goed bij me. Ik begin ook weer wat meer vertrouwen te krijgen gelukkig.
Toen hij een beetje begon te dribbelen en te doen heb ik zigzagjes gereden om hem bezig te houden en dat werkte wel.

duckiedaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:05

dit klinkt echt als een vertrouwens kwestie als je het mij vraagt ik heb t zelfde probleem gehad met mijn paard ben met grondwerk aan de gang gegaan daarna aan de leadrope wandelen aan de hand eerst met ander paard daarna met alleen maar mensen en vervolgens wij met zijn 2 en nu zijn we zover dat we eerst een stukje gaan wandelen en daarna ik er erop en rijden deze opbouw heeft voor ons goedgewerkt misschien iets voor jullie?