Bandito @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:18

meestal als een paad zijn mond open doet betekend dat dat hij de pijnvan het bit in zijn gehemelte wil ontwijken...
als eenpaard zijn tong over het bit gooit doet hij dit ook om de pijn te ontwijken van het bit.. dus druk het in zijn tong..
je kunt op youtube filmpjes vinden van wat het bit doet in de paarden mond..

verder mooi paardje

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:24

Heb ik ook het één en ander over gelezen ja ..
Ik heb echter al verschillende bitten geprobeerd en ook de tandarts laten komen (was hij ook nog nooit geweest toen ik hem kocht :s) ..
Ik vrees dat het een 'tik' is die hij heeft overgehouden aan dat enkelgebroken pessoa bitje .. Dat kan nooit prettig geweest zijn voor hem gezien die 4 ringen had en met de buitenste ring werd gereden........ (en dan zonder neusriem)

Women2

Re: Bandito @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:33

Enkel gebroken pessoa bit hoeft geen probleem te zijn als er normaal mee gereden wordt... evenals ieder ander bit.
Je zou een keer een bitje met een ringetje erachter kunnen proberen. Is een gewoon enkel gebroken bit maar een ringetje achter het gebroken punt waardoor het niet mogelijk is dat het bit helemaal doorknikt.

Ik rij er meerdere paarden op en ben er erg tevreden over. Vraag me alleen niet hoe het eigenlijk heet. Ik heb m in een kneveltrens uitvoering... Zal vast een bokker zijn die weet wat ik bedoel.

Verder is het meeste commentaar al gegeven maar is t in mijn optiek belangrijk dat hij meer op eigen benen gaat lopen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:40

Daar werd in mijn optiek niet normaal mee gereden, enkel omdat ze hem anders niet kon houden ... dusja..

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:03

Iki denk dat een ander zadel al een hele hoop zal oplossen!
Ten eerste je houding en ten tweede zal het paard ook makkelijker gaan lopen omdat je m niet achter in de rug zit.
Verder zou ik veel schakelen en overgangen maken zodat hij meer op de achterhand gaat lopen daardoor krijg je meer druk van voren en richt hij zich vanzelf meer op !
Ik ben het niet eens dat je geen sb zou kunnen/moeten rijden want zoals er ook al eerder werd gezegt is het een oefening die je paard sterker maakt en gymnastiserend werkt!
Je bent een leuke combi met je pony en moet gewoon lekker door oefenen en als je je nieuwe zadel hebt zal dat een stuk makkelijker worden!!
Succes!!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:07

Bedankt! :)

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 07:36

Ik val jou ook niet aan dat iemand met dat bitje heeft gereden... Geef alleen aan dat dergelijk bit geen problemen HOEFT te veroorzaken. Jij gaf het bitje de schuld van het probleem met je paard, maar dat heeft niet aan het bit gelegen, maar aan de manier waarop de vorige eigenaar er mee om ging. Ofwel; er liigt geen schuld bij jou en dat zeg ik ook nergens.

Daarom gaf ik ook een andere optie qua bit wat m in zn gehemelte wat meer met rust laat... Maar ok

Loekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:14

probeer je benen niet naar voren te plaatsen als je doorzit, ook moet je proberen recht te blijven zitten en niet achterover te hangen.
Op de manier hoe jij rijdt, is ook niet zo prettig voor je paard, zo zet je te veel druk in z`n mond waardoor hij minder fijn gaat lopen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:56

Women2 schreef:
Ik val jou ook niet aan dat iemand met dat bitje heeft gereden... Geef alleen aan dat dergelijk bit geen problemen HOEFT te veroorzaken. Jij gaf het bitje de schuld van het probleem met je paard, maar dat heeft niet aan het bit gelegen, maar aan de manier waarop de vorige eigenaar er mee om ging. Ofwel; er liigt geen schuld bij jou en dat zeg ik ook nergens.

Daarom gaf ik ook een andere optie qua bit wat m in zn gehemelte wat meer met rust laat... Maar ok

Ik zeg juist ook dat er niet goed werd gereden met dat bit ..

Bedankt voor het meedenken! Maar als je goed gelezen hebt, heb je ook gezien dat ik al verschillende bitten geprobeerd heb en nu met een bitje rijd dat het beste gaat. Een ongebroken trens, dus een soort stangetje maar dan met losse ringen. Geen druk op het gehemelte en hij schijnt het fijner te vinden zonder dat gerammel in zijn mond.

En nee dit bit heb ik er niet op eigen houtje in gehangen, maar ook hier heb ik advies bij gehad. En uiteindelijk wil ik toch weer een keer een dubbelgebroken trensje gaan proberen, maar dat is voor in de toekomst..

Ow, en even als toevoeging .. Toen ik hem kocht kon ik er geen eens op.. Het moment dat je je been optilde om op te stappen begon hij al te bokken en te rennen .. zo verpest was die pony toen, er klopte toen heel veel niet en daar ben ik nog steeds te brokstukken van aan het oprapen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:05

Loekilove schreef:
probeer je benen niet naar voren te plaatsen als je doorzit, ook moet je proberen recht te blijven zitten en niet achterover te hangen.
Op de manier hoe jij rijdt, is ook niet zo prettig voor je paard, zo zet je te veel druk in z`n mond waardoor hij minder fijn gaat lopen.

Ik moet inderdaad rechterop blijven zitten, gaat ondertussen ook een stuk beter. Dat van mijn benen ligt voornamelijk aan de ligging van mn zadel, hoop dat dat beter gaat met een ander zadel! :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:18

ik vind het allemaal wel mee vallen.
Ze geeft zelf aan dat ze haar handen te hoog waren omdat ze haar teugels te lang had.
Je beenligging met strekken moet wel iets veranderen.
Maar kijk eens hoe je paardje zijn/haar achterbenen eronder plaatst!
En ik vind beter de diep dan dat hij sterren loopt te kijken.
Mooi paarjde heb je onder je kont.
cap is eigen risico

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:37

Bedankt! :) Ik ben ook blij dat hij zijn achterhand er eindelijk goed onder begint te zetten.. Al is dat lang niet altijd het geval...

Mn beenligging moet inderdaad echt anders.. :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:24

Zo er is al een hoop geschreven! :D
Onwijs leuke combi!
Goed dat je gekozen hebt voor een ongebroken trens, lijkt me helemaal top voor je paardje!
Het valt mij op dat er wel nog spanning in zit, hij heeft ook op elke foto zijn oren in zijn nek.
Maar als ik het zo doorlees zijn jullie al een heel eind gekomen, en denk ik zeker dat jullie goed aan het werk zijn samen.
Ik zou zelf wat meer lengte willen zien in zijn nek, maar dat kan een persoonlijke kwestie zijn :D
Leuk beest! Veel plezier van hem!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:58

Die lengte wil ik ook! Maar zo ver zijn we nog niet, dat lukt nog niet zo goed ... :)
Soms heeft hij zn oren naar achteren, maar meestal opzij.. en in beweging. Zie je alleen niet zo goed op de foto's.

Bedankt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:10

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Dit is een filmpje met uitleg over het bit en waarom paarden hun mond openen en de tong over het bit gooien.

Je zegt dat je alleen onderlinge rijdt, helaas wordt je ècht afgestraft wanneer je officiele wedstrijden gaat rijden.
Het kost je vaak 1 punt per onderdeel. 20 punten dus.

Zelf vind ik het er ook niet echt fijn uitzien, en sorry, toch voornamelijk door de open mond...

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:22

Ik snap niet zo goed wat je met dat filmpje wilt ... Moeten we nu allemaal zonder bit gaan rijden ofzo??

Ik ben sowieso niet voor enkelgebroken bitten en ikzelf heb nu een ongebroken bit aan mn hoofdstel.. daar wordt jammer genoeg niks over gezegd..

En soms rijd ik ook met een crb.. maar dat heeft hier nu toch niks mee te maken..

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het gewoon een tik is wat hij heeft overgehouden aan dat andere bit (en de manier hoe het gebruikt werd)...
Of misschien heeft hij wel gewoon weinig ruimte in zijn mond...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:28

Ik wil je er alleen op wijzen wat het zou kunnen zijn. Een paard opend nooit zonder reden echt de mond. En nee, hoor, je hoeft echt niet zonder bit te rijden. Ik rijd ook gewoon met bit.

Vind het goed van je dat je er mee bezig bent en je er bewust van bent dat dit niet hoort. Succes ermee en ik hoop dat het in de toekomst nog op gelost kan worden..

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:33

Voorheen, alweer tijd terug, gooide hij ook zijn tong over het bit heen, dit doet hij al even niet meer!!
Dus ik hoop dit ook nog opgelost te krijgen met tijd :)

Ik ben inderdaad heel bewust met hem bezig, ik doe heel wat navraag en lees heel wat af op internet!! :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:36

Ok, en daarom stuurde ik jou dat filmpje. Heb er zelf geen last van bij mijn paarden, maar vond het toch leerzaam om te zien.

Succes!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:38

Bedankt :)

Het is inderdaad een leerzaam filmpje, maar moet zeggen dat ik het bijna allemaal al wel wist gelukkig!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:08

Zo, jij hebt wel op elke tip een antwoord, maar goed.

Waarvoor wil je deze pony oprichten? Lijkt me totaal niet nodig. Je bent nog maar L... Ik zie geen ontspanning, en een strakke bovenlijn. Je lijkt erg strak in je hand. Je houding is wel goed, maar je handen zien er erg onvriendelijk uit. SB is op 4 sporen.

Er is nog genoeg werk aan, succes!!! ;)
Leuke pony trouwens!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:38

Rivaldo schreef:
Zo, jij hebt wel op elke tip een antwoord, maar goed.

Waarvoor wil je deze pony oprichten? Lijkt me totaal niet nodig. Je bent nog maar L... Ik zie geen ontspanning, en een strakke bovenlijn. Je lijkt erg strak in je hand. Je houding is wel goed, maar je handen zien er erg onvriendelijk uit. SB is op 4 sporen.

Er is nog genoeg werk aan, succes!!! ;)
Leuke pony trouwens!

Mijn antwoorden waren bedoeld ter verduidelijking, ik zit natuurlijk op die pony, dus voel het beste wat er gebeurt. En ik heb ook al heel veel geprobeerd. Ik zie ook wel dat het er niet ideaal uit ziet, maarja heb ook niet gezegd dat ik er al ben natuurlijk. :)

Er is zeker nog genoeg werk!! Ik ben de eerste die dat toegeeft!
Ik heb ook nog maar 4 of 5 keer echt les gehad ofzo, dus dat is ook niet heel gek.. Stukje bij beetje komen we er wel..
Die ontspanning is ook heel erg moeilijk omdat hij alles in de gaten wil houden om zich heen, dus erg snel afgeleid is, snel schrikt en ontzettend onder je uit kan lopen omdat hij het liefst gewoon hard gaat.. Maar we blijven oefenen!

Bedankt in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door lindake op 17-03-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde reactie verwijderd

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:59

Ik rijd ook al niet meer met dat zadel .. heb er sindsdien mee lopen sukkelen.. ;)

Hij had in de tijd van die les wel heel erg de neiging te trekken van voren ja, vooral naar beneden. Ik denk dat dat ook met het zadel te maken heeft, dat er te veel druk achter op zijn rug lag.. We zullen zien met het nieuwe zadel. Doet hij het dan nog, dan ligt het echt alleen aan mij!
Het is wel grappig dat iedereen de foto's van de sb minder gespannend vind, terwijl ik daarbij juist wel meer in mijn handen had dan op de andere foto's..

Maar goed, ik bedank iedereen voor de reacties en zal over een poosje wanneer het weer een stuk beter gaat (ook met mn zadel, gezien ik nu geen dressuur zadel heb om mee te rijden) weer eens nieuwe foto's en wellicht een filmpje plaatsen.

:)

Dan mag hier een slotje op.
*Als iemand er echt nog graag wat op wil zeggen mag dat natuurlijk via pb, zolang het niet iets is dat hier al gezegd is*

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:30

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Let er op dat het niet de bedoeling is om telkens in herhaling te vallen. :)