6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:40

Paard wordt in de krul getrokken! Advies: ga terug naar de basis, voorwaarts/neerwaarts op 2 teugels. Pas als het paard zich hier ontspant en op eigen benen loopt, verder denken. Dier loopt over de schouder weg en aanleuning is ronduit slecht. Aan wijken moet je al helemaal niet denken als een paard niet op 2 teugels loopt. Heel veel succes met alle tips!

Groetjes,
Soma

BigOne

Re: 6 jarig rubin royal x Ritmeister Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:55

Je zegt dat het paard fris en tegendraads is, helaas zie ik een niet fris, sloffend paard wat geen of weinig plezier uitstraald, laat hem eens lopen en geef hem de ruimte van voren, ga lichtrijden en rij die neus eruit, ik heb even gemist welk niveau je gaat starten maar ik vind het paard en de ruiter er rijtechnisch nog niet klaar voor, er zit best potentie in maar dan is het verstandig dat je openstaat voor de basis en dat even weer opnieuw oppakt met goede begeleiding, succes.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:40

vind het echt beetje not fair ik rijd onvriendelijk ik heb hem pas 3maanden.. En heb nu van iemand anders les en zo word mij verteld hem te rijden.... Kan beter niks meer plaatsen ik ben ook geen anky hij is een heel ander paard dan ik voorheen had....

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:51

Not fair? Wat wil je dan? Dat we je vertellen dat hij super loopt zo? :?

Wat je hier leest is goed gemeend advies waar je zelf mee aan de slag kan.
Overleg anders deze reacties eens met je instructie?
We bedoelen het goed hoor, het is echt niet afkrakend bedoeld ;)

We zien allemaal een paard met zeer veel potentie en we zijn het er allemaal wel overeens dat dit beeld zo veel beter kan. We proberen jou en je paard te helpen ;) Je zegt zelf dat hij heel erg vasthield en dat je niet lekker gereden hebt...nou komen we met een analyse van je probleem...dat staat je niet aan en dan is het niet leuk? Tja...

Nogmaals, we bedoelen het hier goed, niemand zegt dat hij/zij Anky is, maar, tot nu toe zitten de reacties wel allemaal op 1 lijn...dat zou toch te denken moeten geven.. ;)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:52

Dan ligt het dus niet aan jouw maar aan je instructie :)*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:03

Je zegt zelf dat je graag reacties wilt, nu krijg je die en dan is het niet goed?
Je kan ook proberen om er je voordeel mee te doen. :)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:08

Ja het is ook waar wat jullie zeggen maar er word ook gezecht dat ik niet vriendelijk rijd
ik heb hem pas 3 maanden, hij is super fris erg loperig moet echt nog wennen voorheen had
ik een merrie die niet vooruit te branden was.. en hij is op die avond wel 23x ervandoor gerent
was wel blij met die stukjes dus.. hij is me erg aan het uitproberen... en ben soms mischien nog wat onzeker
en houd teveel in !!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:10

Daar kan je dan toch aan werken? Maak je niet te druk hoor. :)
Dit is nu eenmaal het risico als je filmpjes plaatst. Jij kan blij zijn met de vooruitgang die jij voelt en ziet, maar anderen kennen de voorgeschiedenis niet altijd en zullen de minder goede dingen er vaak voor je uithalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:20

Onthoud maar een ding, een paard trekt nooit, dat doet diegene die de teugels in handen heeft, leer omgaan met zijn "frisheid" want op het filmpje zie ik een sloom, sloffend paard wat zijn rug wegdrukt, vooral bij de overgangen, ik zeg dus niet dat je onvriendelijk rijd alleen zul je je rijstijl aan moeten passen bij dit paard en dat moet je leren, juist op een fris paard is het zoveel fijner rijden maar ik zie dat je hem continue probeert in een sukkelig tempo te rijden, als je galopeerd en hij gaat even te snel dan trek je hem op de hand terug waardoor hij inderdaad terugkomt maar wel fout.
Ga lekker met hem aan de slag en durf hem de vrijheid te geven, gaat hij te snel dan stuur je hem rustig op de volte en als je lesgever dit, wat je in het filmpje liet zien goed vind dan zou ik toch eens een keer bij iemand anders gaan proeflessen.
Als jij van een paard komt wat niet vooruit te branden was dan moet deze voor jou een zegen zijn om te rijden maar i.p.v. dit in je voordeel te gebruiken lijkt het alsof je bang bent van het voorwaartse en daar moet je vanaf stappen, geen wedstrijden starten maar eerst wennen aan elkaar en ervan genieten.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:37

Nee, het is niet leuk om commentaar te krijgen, maar wel heel behulpzaam.
Ik weet ook dat je het paard nog niet erg lang rijd, maar dat is een excuus voor de nog wat onwennigheid, niet voor de hard hand.
Het is een wisselwerking tussen jullie twee. Hij houdt links vast en jou reactie daarop is dat je jouw linkerhand vast zet.
Ik snap wel waarom je daartoe geneigd bent, maar dit werkt averechts. Daarbij vind ik dat je hem geen ruimte geeft als hij wel daar loopt waar je hem hebben wilt. Je blijft 'spelen' en straft als het ware deze nageeflijkheid ook af. En dit gebeurt niet alleen
op de linkerhand. Af en toe kom je echt te hard in, wat ervoor zorgt dat het paard alleen nog maar stugger aangaat voelen. Probeer
alles zo klein mogelijk te houden.

Ik hoop echt dat je iets gaat doen met al het gegeven commentaar. Ben dan ook benieuwd naar je volgende filmpje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:38

ladylay schreef:
Yamcha schreef:
Sorry, dan ga ik de eerste zijn die minder leuk commentaar geeft, ik vind het namelijk helemaal niets.
Ik vind je ontzettend streng in je handen, jij rijdt hem naar beneden op druk, en je hebt zowat 10 kilo nodig om hem daar te houden. Híj houdt niet vast, jij houdt vast, en daardoor houdt hij de kaak, de nek en de rug vast, die kan hij niet eens loslaten met zoveel druk. Wat jij van hem vraagt is dus volkomen onredelijk.

Ik zou zeggen, ga eerst eens met een heel zachte hand, zonder kneepjes, druk zetten of op een andere manier dwingen, proberen een elastisch contact te houden met de mond, en wel zo licht als je kan. Zet hem goed aan het been, rijd hem voorwaarts, met een licht contact. Als hij dan na wil geven (wat hij wss wel wil) ga je rustig eens beginnen met voltes, waarbij je wat steun geeft op de buitenteugel, het binnenachterbeen eronder zet met je binnenbeen, begrenst met je buitenbeen, en alleen maar een heel klein kneepje geeft in de binnenteugel, verder niets.

Ga alsjeblieft terug naar de basis, leer op een vriendelijke manier nageeflijk rijden, want anders zal je paard niet gaan loslaten, omdat jij het niet doet. Oh, en 200 gram in je handen is ruim voldoende, 10 kilo is écht nergens voor nodig.

Helemaal mee eens behavle het laatste.
Geen kleine kneepjes geven, Als je het goed doet met je benen heb je niet een micro kneepje nodig. Want dan alsnog zit je te klieren met de teugel, alleen in kleinere maten. :x

Verder een heel leuk dier om te zien.

Alleen maar naar voren , naar voren en nogmaals naar voren te rijden.

Je begrijpt me niet goed, een heel klein kneepje in de binnenteugel om een wending aan te geven, niet om hem nageeflijk te krijgen. Dat kneepje is beter als streng met die binnenteugel te werken om een buiging te krijgen, dat wil je helemaal niet.
Idealiter rijd je de wending op je binnenbeen, begrens je met buitenteugel en buitenbeen en doet de binnenteugel helemaal niets. Dit paard is nog vrij jong, dan kan dat ene kleine kneepje net even meer duidelijkheid geven. Snap je me nu?
DON___RUBIN schreef:
Ja het is ook waar wat jullie zeggen maar er word ook gezecht dat ik niet vriendelijk rijd
ik heb hem pas 3 maanden, hij is super fris erg loperig moet echt nog wennen voorheen had
ik een merrie die niet vooruit te branden was.. en hij is op die avond wel 23x ervandoor gerent
was wel blij met die stukjes dus.. hij is me erg aan het uitproberen... en ben soms mischien nog wat onzeker
en houd teveel in !!

Dat laatste denk ik dat zeer zeker het geval is.

Maar dat het een ander paard is, dat je hem nog maar kort hebt, dat maakt het allemaal niet vriendelijker.
Ik kan wel leuk en aardig zijn en zeggen dat je vreselijk aardig rijdt en een heel goede aanleuning hebt, maar dat is gewoon niet waar. Ik zou je er ook niet mee helpen. Ik probeer tips te geven hoe je het anders aan kunt pakken, en ook zou moeten aanpakken, dat is waar ik wel mee kan helpen. Volgens mij is het niet fair om te zeggen dat je het zo leuk doet, als dat niet zo is.

Joyanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:51

ik ken je probleem precies! Mijn ruin deed in het begin niets anders dan links vastpakken en maar schudden met zijn hoofd. Heb hem daarom steeds op de buitenteugel gereden tot hij links los liet. Op dat moment kan je beetje bij beetje stelling vragen en dan laat hij ( bij mij in ieder geval) los en gebruikt hij zijn rug ook goed.
Verder vind ik het een gave bok hoor!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:53

Ja, ik heb er gewoon heel lang uitgelegen het is allemaal geen excus dat weet ik maar
ik moet toch proberen mn zit beter te krijgen en mn onderbenen stil ect, en hem niet zo vast te houden indd
maar alles tegelijk kan ik helaas niet ben al blij als hij me niet steeds onderuit rent

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:56

Ik zal morgen, alles opnemen wat jullie zeggen en een nieuw filmpje maken goed???
Meer voorwaarts en geen hand vastzetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:05

Een ding tegelijk meis.
Ik vind je zit helemaal niet zo gek hoor, je kantelt je bekken netjes, je kan volgens mij heel goed mee in de beweging. Denk dat je bij jezelf eerst moet gaan werken aan de ontspanning. Ontspannen zitten op je paard, lekker stappen, wat langer teugeltje.
Ik zit zo eens te denken, of je geen Centerd Riding lessen kan nemen bij jou in de buurt, dat zou je echt goed helpen, denk ik. Je zit, en vooral de spanning en ontspanning in je lijf hebben zoveel invloed op je paard, daar denk je vaak helemaal niet bij na. Vraag daar eens naar. Ook als je het gevoel hebt dat je lekker zit, je lekker kan ontspannen, je lijf wat kan loslaten, blijf het onderhouden. Dan neem je eens in de maand, 2 maanden eens een lesje mee, gewoon even voor je gevoel.

Het hangt ook met elkaar samen, omdat je bang bent dat hij er vandoor gaat, ga jij je spannen, en zet je hem eigenlijk steeds op de rem. Die spanning reflecteert dan in je onderbenen, die gaan flapperen (als ik het zo mag zeggen).

Dan zou ik gaan werken aan je handen, en gewoon helemaal terug naar de basis. Zoek een instructeur die niet op druk werkt, maar een stille, elastische verbinding wil, dat is waar je naartoe moet.

Als je dat dan voor elkaar hebt, zul je verbaasd staan hoe anders het plaatje eruit ziet, is écht een wereld van verschil!
Nogmaals, het was neit de bedoeling je aan te vallen, ik wil je oprecht tips geven en helpen, maar dat kan alleen maar als ik ook zeg wat ik echt zie.

Kun je hier wat mee? :)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:07

Yamcha schreef:
Een ding tegelijk meis.
Ik vind je zit helemaal niet zo gek hoor, je kantelt je bekken netjes, je kan volgens mij heel goed mee in de beweging. Denk dat je bij jezelf eerst moet gaan werken aan de ontspanning. Ontspannen zitten op je paard, lekker stappen, wat langer teugeltje.
Ik zit zo eens te denken, of je geen Centerd Riding lessen kan nemen bij jou in de buurt, dat zou je echt goed helpen, denk ik. Je zit, en vooral de spanning en ontspanning in je lijf hebben zoveel invloed op je paard, daar denk je vaak helemaal niet bij na. Vraag daar eens naar. Ook als je het gevoel hebt dat je lekker zit, je lekker kan ontspannen, je lijf wat kan loslaten, blijf het onderhouden. Dan neem je eens in de maand, 2 maanden eens een lesje mee, gewoon even voor je gevoel.

Het hangt ook met elkaar samen, omdat je bang bent dat hij er vandoor gaat, ga jij je spannen, en zet je hem eigenlijk steeds op de rem. Die spanning reflecteert dan in je onderbenen, die gaan flapperen (als ik het zo mag zeggen).

Dan zou ik gaan werken aan je handen, en gewoon helemaal terug naar de basis. Zoek een instructeur die niet op druk werkt, maar een stille, elastische verbinding wil, dat is waar je naartoe moet.

Als je dat dan voor elkaar hebt, zul je verbaasd staan hoe anders het plaatje eruit ziet, is écht een wereld van verschil!
Nogmaals, het was neit de bedoeling je aan te vallen, ik wil je oprecht tips geven en helpen, maar dat kan alleen maar als ik ook zeg wat ik echt zie.

Ja heel erg bedankt, zal eens informeren..
Ik heb een hele tijd last gehad van mn rug
dat zie je namelijk nog steeds heel erg!!
dat mn rug niet recht is maar net zn elastiekje...

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:08

Als je (overigens prachtige) paard steeds onder je uit blijft rennen, probeer dan eens een andere aanpak; laat hem lopen, zo hard als ie zelf wil, het liefst in galop. En als ie dr zat van is, schop m dan nog maar eens zo'n 10 minuten door, met behoorlijk tempo. Mag nog wel eens beter werken dan iedere keer terugpakken en op de volte zetten, en daarbij is het minder vermoeiend voor jezelf.

en wat betreft het voorgaande commentaar: kijk zelfs eens kritisch naar je filmpje. op 6:40 en 7:28 bijvoorbeeld, wat je daar doet met je hand, vind ik niet echt vriendelijk. En dat zijn slechts 2 van de vele tijdstippen waarop dat gebeurd. Moet je je eens voorstellen dat iemand op die manier aan jou haar zit te trekken, dat lijkt mij persoonlijk geen pretje. (Durven) loslaten is moeilijk, helemaal als je paardje een beetje druk is.

Ook denk ik, dat jij een bepaalde spanning op je paard overdraagt. Zoals ik het zie, steun jij gigantisch op je handen en daardoor zit je heel erg gespannen (wrs. niet van angst, maar puur spierspanning) op je paard. Je hele lichaam staat strak. Ik denk dat je paard daarop reageert. Mijn advies: vraag iemand om hem aan de longe te nemen, doe een knoop in je teugels en ga overgangen rijden op je zit, het liefst met je ogen dicht. Dan voel je wat je paard doet, hoe hij loopt en leer je hem goed te reageren op je zit, en daarbij leer jij je evenwicht te vinden zónder teugels. En bovenal: relax! denk om het ademen :P

ik hoop dat je er wat aan hebt, ik snap heel erg goed dat het bovenstaande commentaar niet voor de poes is, maar je weet dat dat erin zit als je een HAW topic opent. Daarbij wil ik nog wel even kwijt, dat bovenstaande reacties in mijn ogen vriendelijk en behulpzaam zijn geschreven, en dat je er echt wat aan kan hebben. Eindelijk een keer geen haat en neid (lees: ziet er niet uit, dit kan echt niet, etcetc) topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:10

DON___RUBIN schreef:
Yamcha schreef:
Een ding tegelijk meis.

Ja heel erg bedankt, zal eens informeren..
Ik heb een hele tijd last gehad van mn rug
dat zie je namelijk nog steeds heel erg!!
dat mn rug niet recht is maar net zn elastiekje...

Ik heb artrose, maar ik mag wel rijden, juist omdat het ook heel erg ontspannend kan zijn :)

Ben blij dat je er wat mee kan, ik zal ook eens informeren voor je :)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:17

Wat ik me afvroeg ik heb mn beugels redelijk lang voor mijn gevoel
helpt het niet als ik ze korter maak dat mn been stiller ligt?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:18

waar in zuid-Limburg zit je eigenlijk?
beugels 1 gaatje korter heeft bij mij ook geholpen en ik zit zo veel beter en stiller

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:19

onley schreef:
beugels 1 gaatje korter heeft bij mij ook geholpen en ik zit zo veel beter en stiller

In de buurt van maastricht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:19

koetje10 schreef:
Als je (overigens prachtige) paard steeds onder je uit blijft rennen, probeer dan eens een andere aanpak; laat hem lopen, zo hard als ie zelf wil, het liefst in galop. En als ie dr zat van is, schop m dan nog maar eens zo'n 10 minuten door, met behoorlijk tempo. Mag nog wel eens beter werken dan iedere keer terugpakken en op de volte zetten, en daarbij is het minder vermoeiend voor jezelf.

Een echte "loper" heb je hier niet mee hoor. :n
Die loopt niet of hij/zij loopt hard.
Die moet je puur op je zit gaan trainen, want met een handrem gaan ze met hun kin op hun borst lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:20

onley schreef:

Bij mij juist andersom. Het is een kwestie van proberen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:22

DON___RUBIN schreef:
Wat ik me afvroeg ik heb mn beugels redelijk lang voor mijn gevoel
helpt het niet als ik ze korter maak dat mn been stiller ligt?

Ik denk dat de spanning in je onderbenen komt vanuit de spanning in je rug en je bekken.
Je kunt ze wel iets korter doen, maar als je dat probleem echt wilt oplossen meot je het bij de oorzaak aanpakken. Beugels korter doen is imo symptoombestrijding.

Ik vind het trouwens echt gaaf hoe je nu reageert! Top! +:)+

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:23

superwoman schreef:
koetje10 schreef:

Een echte "loper" heb je hier niet mee hoor. :n
Die loopt niet of hij/zij loopt hard.
Die moet je puur op je zit gaan trainen, want met een handrem gaan ze met hun kin op hun borst lopen.

Ik heb ook een poosje op zo'n loper gereden, en daar werkte het wél, vandaar dat ik het naar voren breng. Natuurlijk is het beter om het op je zit te doen, dat ben ik helemaal met je eens, dat zeg ik ook verderop in mijn post. maar beter aan het begin van het uur even een kwartiertje hard, en dan de rest van het uur lekker rijden, zónder dat je spierballen kweekt, dan een uur worstelen en trekken om hem maar bij e te houden.