naar binnen vallen, ook al doe je veel been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:08

Druk op een beugel heeft weinig tot geen effect op het sturen door de bocht.
Maar als je nu een tip geeft, geef hem dan ook helemaal en niet half, vertel dan ook wat ze met de rest van hun hulpen moeten doen.JIj snap misschien wel hoe je het moet doen, maar er zitten ook jonge kinderen op bokt en beginners, snap Je?
Nu komt het over alsof alleen druk op de buiten (b) teugel en een tik er voor gaan zorgen dat het paard door de wending heen gaat.
Dus wat meer uitleg is dan op z'n plek.
En soms is inderdaad een tik nodig om het paard even wakker te schudden, van he, ik ben er ook nog!

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:10

aerdenhout1 schreef:
Druk op een beugel heeft weinig tot geen effect op het sturen door de bocht.
Maar als je nu een tip geeft, geef hem dan ook helemaal en niet half, vertel dan ook wat ze met de rest van hun hulpen moeten doen.JIj snap misschien wel hoe je het moet doen, maar er zitten ook jonge kinderen op bokt en beginners, snap Je?
Nu komt het over alsof alleen druk op de buiten (b) teugel en een tik er voor gaan zorgen dat het paard door de wending heen gaat.
Dus wat meer uitleg is dan op z'n plek.
En soms is inderdaad een tik nodig om het paard even wakker te schudden, van he, ik ben er ook nog!

Sorry, ik dacht dat dat vanzelfsprekend was.

aerdenhout1

Re: naar binnen vallen, ook al doe je veel been

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:11

Nee jammer genoeg niet!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:12

ok er word hier over de buitenBeugel en de buiteTeugel gesproken en door elkaar gehaald.
wat je iig niet moet doen is je pony naar buiten sturen, want dan kan hij makkelijker naar binnen vallen, juist je stelling naar binnen houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:14

was het maar zo maar heb zelf ook geen super basis gehad en zal vast niet de enige zijn, maar dankzij bokt wel veel geleerd.

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:14

Druk op 1 beugel heeft hier inderdaad waarchijnlijk alleen maar meer verkeerde reactie.
Dit komt omdat je dan je been waar je dus naar toe wilt sturen, juist als een "wijkend" been gebruikt.
Even op een rijtje:
_als je recht zit is er niets aan de hand,
Als jij bijv je rechterbeugel meer druk uitoefend, is dat je lange been en het enige wat je dan doet is jouw paard van rechts opsluiten, enige optie die je paard nog heeft is om linksaf te slaan door 2 redenen.. 1. hij biedt tegendruk om niet om te vallen, balans is hoe fragiel ook wel erg cruciaal. EN 2. hij doet precies wat jij vraagt, want jouw linkerbeen is geopend terwijl jij met rechts sluit en hij dus niet anders kan dan naar links af te slaan.
Dus druk in je beugels, niet aan beginnen ;)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:26

lailapri schreef:
ik heb afgelopen weekend zelf mogen ervaren wat er allemaal bij een wending komt kijken en ook nog op een paard die wel wil maar het gewoon heel moeilijk vind. Door dingen aan mij als ruiter te veranderen en vervolgens het paard te helpen lukte het toch een paar keer een nette wending te maken. Alleen een buitenteugel is het dus niet. Als het paard jou aan de binnenkant laat zakken en jij naar binnen hangt om maar een voorbeeld te geven kan het paard nooit een nette wendig rijdt. Paardrijden is meer als hand en been...

jaaaa en daar komen we weer op mijn foto's.....(ik zeg er even niks extra's bij....)

hoe zit je zelf op het paard, hoe is jou balans, op welke kant van zijn rug wil hij jou hebben.
wat is z'n fijn kant en moeilijke kant reageert ie snel of traag heeft ie respect voor jou hulpen zijn die fijn of juist grof....

pas als je zelf weet hoe jou balans is en dat van je pony hoe hij reageerd en jij kun je werken aan een wending.

echt zo simpel als t op de manege word uit gelegd binnen been buitenteugel en dan maar met je zweep aan tikken om de hoek door te gaan is het niet.

hij blijft uitbalans en zal harder en harder willen om z'n balans te zoeken waar door wij geneigt zijn aan de teugels te zitten om m langzamer te laten lopen....

waardoor die weer naar binnenvalt en we weer meer been geven of de zweep er bij pakken en dan is t circeltje rond!

en je zegt een soort van huurpony??? rij jij er alleen op of nog iemand anders en heeft die de zelfde problemen en kun je elkaar helpen door naar elkaar te kijken en te vertellen wat er in je houding en buiging veranderd....

probeer ook lekker te rijden en niet alleen maar hier aan laat t anders even voor wat het is en pak het later weer op t moet voor jou en je pony leuk blijven en neit alleen een gevecht om iets wat ze moeilijk vind toch te doen..

veel succes