Druk doen zodra ik erop zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:23

Ik vind dat je de rug en de tanden eerst moet laten nakijken... wie weet wat is er aan de hand, je zou niet de eerste zijn.
Tanden kan trouwens jij niet zien, dat moet een tandarts doen. Rug kan jij niet weten, dat kan van de ene dag op de andere komen. En het zadel is dat gepast? Door iemand ervaren?

Door wie is ze ingereden? Door jullie ? of door iemand ervaren? Hoe lang rij je haar nu? (aantal maanden zadelmak bedoel ik dan)

Het is niet vreemd voor een jong paard om een bepaalde leeftijd ineens erg hevig te worden, ze krijgen spieren en conditie en dan krijgt de jouwe nog héél veel brok, wat dus ook energie is. Dan worden ze vaak hevig en speels.

Als je eerst alle medische dingen hebt uitgesloten, rug, bit, zadel, bloedonderzoek. Longeer haar dan voor het rijden en dan gewoon goed doorrijden, paard moet de aandacht erbij houden en dan zal dat hevig zijn er wel uitgaan. Mijn merrie heeft zo ook een periode gehad en ik heb haar een maand, 2 keer per dag gereden, smorgens en s'avonds, en daarna was het veel beter.
Ik zou de hoeveel voedsel toch wel wat aanpassen, voor elk paard anders. Krijgt ze gewoon hooi ?

Sabbientje

Re: Druk doen zodra ik erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:30

als het niet aan haar rug, tanden, zadel enzovoort ligt, dan kan het nog altijd zijn dat ze het voorjaar in haar kop heeft.

Overigens kan een paard van 4 ineens zo ver veranderen dat het zadel niet goed meer ligt.
Heb het zelfs meegemaakt. ene maand ligt hij nog goed, paar weken later begon ze te bokken en te rennen en toen zat het zadel voor geen meter meer.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:00

ik heb een paar weken niet gereden i.v.m. een gekneusde knie, maar dat is al weer een paar weken geleden.. Ze is ook een poosje ziek geweest.. maar is daar helemaal weer van opgeknapt en dat was in de kerstvakantie..
maar zijn er nog tips? behalve longeren, want dat is een ramp bij ons.. Dan is ze niet echt te houden en sleept ze je overal mee naar toe:S ik rij haar nu meer dan een jaar, ken haar ook door en door, en dit gedrag ken ik niet van haar..door wie ze in is gereden weet ik niet, het is wel een ervaren iemand. Op de manege kennen ze hem wel..
Dat 2 keer per dag rijden lukt me niet, want ze staat op 10 km afstand van me en ik moet overdags gewoon naar school:S

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:46

Maar heb je rug/tanden al uitgesloten door er een fysio/tandarts naar te laten kijken?
Want een paard van die leeftijd is nog volop in de groei waardoor het lichaam zomaar zo kan veranderen dat het zadel níet meer goed past.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:02

Er is een paar weken geleden een DA geweest en die is goed bekend bij ons in de buurt, die heeft alles nagekeken en toen was er niks...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:11

Maar hoe reageert ze in de les met de beginners?? hebben die dit probleem ook of is dit alleen bij jou, omdat jij er misschien meer van vraagt..

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:15

Er rijden geen mensen op die niks kunnen, maar niveau is lager dan die van mij.. mijn vader rijd ook op haar in de les, had het met hem er ook over en hij zei ook dat ze druk was, ze bokt en doet al dat ongein terwijl ik dat nog nooit heb meegemaakt in het jaar dat ik haar al rij.. dat heeft ze ook niet gedaan toen ze werd ingereden, was daar vaak bij..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:20

Er werd hiervoor over beginners gesproken dus daar ging ik van uit, maar nogmaals hoe reageerd ze bij anderen, en dan niet je vader??
Het kan zijn dat, omdat jij meer van haar verlangt , ze daar onderuit wil komen..oftwel puber gedrag..
maar zou me ook niet verbazen als er toch echt iets in de rug niet goed zit, kan ook van een leuke bokkesprong komen of rijden door veel verschillende mensen, want met 4 jaar is de rug toch nog echt in ontwikkeling en verkeerd trainen is zo gedaan hoor.
Ik zou toch ook adviseren om er eens een osteopaat naar te laten kijken, ook al zeg t de VA dat alles goed is..Jij moet er op rijden en ik zou eerst alles uit sluiten voordat je haar eens flink op haar puber gedrag gaat aanspreken..
Je zou jezelf het altijd verwijten als later blijkt dat haar rug kapot gereden is, toch?

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:24

Bij andere mensen is ze ook zo, terwijl iedereen eerst altijd zei wat moet jij blij zijn met zo'n lief en mak paard, dat is nu wel anders XD.. Dus bij andere ook zo.. Alleen heb laatst een buitenrit gemaakt en toen was er niks aan de hand, kan het ook zijn dat ze geen zin heeft in werken?
mensen zeggen hier op bokt ook dat het door de overgang winter-lente kan komen..
Ik zou het me echt zelf wel verwijten als dat zou zijn.. zal ik mezelf nooit vergeven.. Maar als het dat niets is, heeft iemand nog tips om te kijken hoe ik dit moet aanpakken?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:30

Er zijn op dit moment heel veel paarden druk en dat is echt door de overgang lente/winter..
Maar het is een merrie toch? Zou ze niet hengstig kunnen zijn?
Uit ervaring heb ik het idee dat de hengstig heid in het begin van het seizoen wel eens wat heftiger kan zijn, want dan zou je met homeopatische druppels al een end kunnen komen..
Daardoor zou haar rug ook gevoeliger kunnen zijn aangezien de eierstokken redelijk dicht onder de ruggengraat liggen..
Maar ben er nog steeds van overtuigd,ook uit ervaring, als ze dit nog niet eerder heeft gedaan moet er wat aan de hand zijn..
En dan is afstrepen van een lijst het beste wat te doen..
Zadel laten nakijken, rug door Osteopaat of giropracticur of iets in die richting, gebit ivm wisselen, hengstig heid( bijhouden of het overgaat en weer terug komt),

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:31

kelselientje schreef:
Er is een paar weken geleden een DA geweest en die is goed bekend bij ons in de buurt, die heeft alles nagekeken en toen was er niks...

Ik zou er ook even een fysio en/of osteopaat naar laten kijken, die hebben er vaak meer verstand van dan de dierenarts :)

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:36

ja het is een merrie, ze is 2 weken geleden hengstig geworden.. ik ga hier thuis wel even overleggen wat we gaan doen, want het geld groeit ons niet op de rug.. Ik ga sowieso overleggen over het voer dat ze krijgt, miss wat minder biks want 2 kg is aardig veel.. Die dierenarts heeft ook fysiotherapie bij gedaan, die doet dat soort zaken ook nog wel eens bij ons op de manege (staan ook andere pensionpaarden)
Als het dat allemaal niet is, wat je denkt heb je misschien nog tips voor het rijden en dat soort zaken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:01

Mij lijkt het alsof je hoopt op een wondermiddel dat uit de lucht komt vallen
NU DAT IS ER DUS NIET, je krijgt 100 tips, en mensen die vragen stellen om je te helpen. Je beantwoord de helft niet, de tips worden steeds weerlegt;.. ik vraag me af wat je dan hoopt te bereiken met dit topic.
Je bent duidelijk niet klaar om een (jong) paard op te voeden

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:07

Kels is absoluut wel klaar om een jong paard op te voeden, je weet echt te weinig over haar om dat te kunnen zeggen!

Anouk is gezond, maar de laatste tijd knettergek, als de dierenarts niets bijzonders gezien heeft laatst is er dus niets opvallends..

waarschijnlijk heeft ze dus de zomer in de bol en is dat de grootste reden.. dus vragen we om tips om haar te houden rond deze tijd van het jaar, dat is toch niets teveel gevraagd.. :Y) ??!!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:59

annelinnie schreef:
dus vragen we om tips om haar te houden rond deze tijd van het jaar, dat is toch niets teveel gevraagd.. :Y) ??!!

Maar ik ga geen tips geven als alle medische oorzaken uitgesloten zijn. Dus osteopaat/fysio erbij. Daarna pas verder kijken.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:49

Misschien geen last van rug maar wel van het zadel?
En gebit kan ook inderdaad,
tandarts kan wonderen doen heb ik zelf ondervonden!

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:52

als ze heel druk is kan je eventueel bachbloesem geven om het wat te minderen. krijgt die van mij als de lente begint ook. anders is het een bom!@

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:58

heel erg bedankt dat iedereen zo over mij denkt:S
Ik heb jaren rijervaring, heb mijn buurvrouw altijd geholpen met rijklaar maken van pony's..Dus geen ervaring klopt niet!
Ik heb afspraak gemaakt met fysiotherapeut, hij komt vrijdag.. kijken als hij wat vind! Ik zal ook wel even kijken als ik een afspraak kan maken met een zadelmaker/passer! Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn en er weer op te reageren, maar hallo ik heb ook een leven.. zit in examenjaar had gister presentaties 's avonds op school ook voor een examencijfer, sorry als ik gister dan niet gereageerd heb!
dankje!! zou je misschien ook weten waar ik dat kan vinden?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:04

annelinnie schreef:
Kels is absoluut wel klaar om een jong paard op te voeden, je weet echt te weinig over haar om dat te kunnen zeggen!

Anouk is gezond, maar de laatste tijd knettergek, als de dierenarts niets bijzonders gezien heeft laatst is er dus niets opvallends..

waarschijnlijk heeft ze dus de zomer in de bol en is dat de grootste reden.. dus vragen we om tips om haar te houden rond deze tijd van het jaar, dat is toch niets teveel gevraagd.. :Y) ??!!

Ik kan alleen maar oordelen over de reacties die hier gegeven worden, daaruit leidt ik dat af.
Je wilt het paard niet opnieuw laten checken, dat zegt mij genoeg.
Jullie antwoorden alleen op de vragen waarop jullie willen antwoorden

Dat de da vorige maand niets zag wilt niet zeggen dat er nu niets is, dat de da gisteren niets zag, wilt niet zeggen dat er nu niets mis is.
en de tandarts ? ooit al geweest ? hoe lang geleden ? had ze haken? wolfstanden eruit?
Zadel? Ooit fatsoenlijk laten passen? Hoe lang geleden ? door wie ?
De osteophaat? ooit al bijgeweest?

Zolang als je niet bereid bent er 300% zeker van te zijn dat ze medisch VOLLEDIG in orde is, heeft het geen nut om tips te geven.

Je zegt dat ze klaar is voor een jong paard, maar ik lees dat ze amper te longeren valt... een paard kunnen longeren en een jong paard leren fatsoenlijk gelongeerd worden, zijn voor mij verreiste, of je al dan niet in staat bent een jong paard op te voeden.

Ik lees dat er beginners op rijden, mensen die niets kunnen, dat is in mijn ogen ook niet verantwoord en dat laat iemand die zijn paard volledig goed wil opleren en opvoeden, ook niet toe.
Zeker niet, als het niet onder het toeziend oog is van de eigenaar.

Iemand die klaar is voor het opvoeden van een paard, kan zelf best wel verzinnne dat longeren een goede oplossing is, die komt zelf wel op het idee van voedsel, van de weidegang, die kan best wel wat manieren bedenken om het paard rustig te houden onder het zadel.

Het kan aanvallend overkomen, maar zo is het niet bedoelt, ik wil alleen maar dat jullie eindelijk de tips aannemen die hier gegeven worden, namelijk over het medische. Als je een topic opent, kan je niet alleen maar akkoord gaan/lezen de dingen die jij wel positief vindt, je moet ook naar de andere dingen kijken en luisteren.

Kan goed zijn dat het paard gewoon kuren heeft, aan het puberen is, maar wil je echt de toekomst van het paard op het spel zetten door niet eerst alle medische dingen uit te sluiten?
Als je antwoord hier Ja op is, dan kan ik alleen maar mijn conclusies trekken en dan vind ik het heel erg voor het paard.
Jij of je vrienden of de manege eigenaar, kan onmogelijk zien of alles 100% in orde is, verandert/hevig gedrag kan zoveel oorzaken hebben.
Maar het is zo belangrijk om er eerst achter te komen wat de OORZAAK is voordat je een oplossing zoekt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:07

kelselientje schreef:
heel erg bedankt dat iedereen zo over mij denkt:S
Ik heb jaren rijervaring, heb mijn buurvrouw altijd geholpen met rijklaar maken van pony's..Dus geen ervaring klopt niet!
Ik heb afspraak gemaakt met fysiotherapeut, hij komt vrijdag.. kijken als hij wat vind! Ik zal ook wel even kijken als ik een afspraak kan maken met een zadelmaker/passer! Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn en er weer op te reageren, maar hallo ik heb ook een leven.. zit in examenjaar had gister presentaties 's avonds op school ook voor een examencijfer, sorry als ik gister dan niet gereageerd heb!
dankje!! zou je misschien ook weten waar ik dat kan vinden?

ik heb nergens gezegd dat je geen rij-ervaring hebt, maar rij-ervaring heeft zo weinig te maken met het opvoeden van jonge paarden, hier komt zoveel meer bij kijken.
Ik ben blij dat je eindelijk actie onderneemt, ik heb de post hierboven dan ook geplaatst zonder deze eerst te lezen.
waar wil je wat kunnen vinden?
Probeer gewoon wat vollediger te antwoorden, niet enkel de vragen die jou bevallen ;), niet iedereen zit elke dag op bokt. Maar zoveel te meer wij weten zoveel betere tips we kunnen geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:14

Mijn nu 5-jarige paard is de laatste 3 weken ook drukker dan voorheen, ik denk dat ze de lente voelt komen, haar conditie gaat er ook super op vooruit zonder dat ik extra rij, dus zal ze op de weide ook wel km maken...

ik weet 1 ding en dat is dat ik het afgelopen jaar meermaals de zadelpasser, osteo/fysio en tandarts over de vloer gehad heb omdat ze zo snel veranderde qua bespiering, laatste tanden wisselde en ongelofelijk begon te puberen zodanig dat elk "mankementje" genoeg was om onder het werk "uit te lopen"

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:20

Sorry, maar kon het niet laten. Wordt altijd een beetje droevig als ik dit soort topics lees.
Zo een jong paard, iedereen mag er op.
Een jong paard opleiden vergt inzicht. Dat kan nooit als er beginners op mogen rijden. Dan moet het fout gaan.
Verder zeg je dat je rijdt zonder sperriem. Zo een riem is er juist voor om te zorgen dat het bit niet door de mond getrokken wordt. Je geeft hem de kans om het vast te pakken.
Advies: heel gauw van stal veranderen.
Zorgen dat jij en je paard echt les krijgen. Niemand anders erop, dan een geschoold iemand en daarnaast jezelf.
Een paard houden kost veel geld. Je hebt voor hem gekozen, niet andersom.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:25

ja oké sorry, maar ik vatte het echt op dat iedereen dacht dat ik niks kon.. Ik heb m'n buurvrouw altijd geholpen met jonge pony's..
Ik wou ook wel eerder actie ondernemen, maar ik ben ook maar 16 dus afhankelijk van mijn ouders.. Hoop echt dat ze wat kunnen vinden, want dit is niet echt prettig.. Ik probeerde ook altijd volledig te antwoorden.. dus sorry als ik dat niet deed:$ Ik zou proberen de vragen dus beter te beantwoorden, dus als iemand iets niet weet vraag dan maar.. ik zou het proberen..
Ik ben nu ook bezig met longeren, maar het grote probleem is dus ook dat ze op een manege staat dus er is altijd wat in de bak aan het rijden.. Maar ben er dus mee bezig, over het voer wil ik op de manege ook overleggen, alleen het grootte probleem is dus dat ik daar niet elke dag kom, door tijd te kort..

Zelf sta ik ook niet achter de keuze om andere mensen op mijn paard te laten rijden, liever zou ik dat helemaal niet willen.. Dat kan ik wel doen, maar dan moet ze weg..(dit klinkt heel egoistisch:$) We zijn nu ook bezig met een oplossing zodat dat niet meer hoeft.. waarschijnlijk verkopen we haar dus ook, omdat ik het haar ook niet aan wil doen.. Ik begin in april weer met lessen, dit heb ik dus een maand/ anderhalve maand niet gedaan doordat ik mijn knie gekneusd had, hier heb ik ook nog steeds last van..

Ik geef ook eerlijk toe dat ik eerst kritisch was, maar nu heb ik wel zoiets van ja eerst maar medisch uitsluiten.. zodat ik zeker weet dat er niks mis is! Er is eigenlijk ook nog nooit een tandarts bij geweest, ze heeft altijd op de wei gestaan en sinds vorig jaar word ze bereden.. Dus dat ga ik dus ook maar eens even regelen, kan een dierenarts dat ook of moet je echt op zoek naar een tandarts?

Oké ik zal het proberen met sperriem, heb hier thuis nog een hoofdstel met sperriem! wanneer ik gereden heb zal ik gelijk zeggen hoe het ging..

Ik weet nu niet of ik alles beantwoord heb, maar anders moet je het nog maar even vragen of als ik iets niet goed heb beantwoord, dus sorry daarvoor:$ vraag het dan alstublieft nog een keer en dan zou ik proberen het zo goed mogelijk te beantwoorden..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:29

Weet niet waar je zit maar volgens mij komt deze overal:
Olav Fränzel
http://www.equinedental.nl/
HEEL goede tandarts, kan elk paard zonder verdoving of wat dan ook behandelen.
Vaste prijs van 55 euro! Dus geen extra voorrijkosten, geen extra kosten als er meer moet gebeuren die behandeling dan bijvijlen. Echt supergoed!

En laat AUB je zadel eens nakijken of het niet knelt. Beetje googlen en je kunt al tips vinden hoe je kunt voelen (zelf dus) of het zadel niet knelt bij de schoft bijv.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 10-03-10 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:30

Je kan best een tandarts nemen, hoewel heel veel dierenartsen dit ook kunnen. Je moet het maar eens vragen aan je dierenarts.