Mizjana @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:43

waarom longeren met slof :) ?
ik zou ook lekker les nemen als ik jou was, leer je lekker ontspannen door te rijden, waardoor je pony de rug niet zo wegdrukt, en jij makkelijker kan blijver zitten.
maar als eerste zou ik al je beugels een stukje langer doen! dat zit ook al wat comfortabeler.

Mag ik vragen hoe oud de pony is, vind hem zo jong ogen :) wel leuk diertje iig, pittig!

arnjojo

Re: Mizjana @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:49

Slik... Wat een vreselijke foto's sorry.. Geen goede combie..
Dat beestje is echt stoer, leuk ding. Zonder Dwang en Pijn zal hij vast super leuk kunnen lopen!

Pittig paardje? nou denk dat dat wel meevalt.. Meer de combie en de manier van rijden!
Ga maar goed lessen op een groter paardje en met de juiste lengte van de beugels! En vooral, leren zitten! schouders kont hak..

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:57

Probeer de pony van voren los te laten. Snap dat dat eng is, maar na 2 rondjes heb je er echt profijt van! Ik zie een gestresste en boze pony, die met veel te veel druk wordt gereden. Daarna hard werken aan je zit, liefst met een goede instructeur. Maar begin eerst maar eens met het loslaten van die teugels!! Letterlijk!

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:12

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:18

Celiien schreef:
waarom longeren met slof :) ?
ik zou ook lekker les nemen als ik jou was, leer je lekker ontspannen door te rijden, waardoor je pony de rug niet zo wegdrukt, en jij makkelijker kan blijver zitten.
maar als eerste zou ik al je beugels een stukje langer doen! dat zit ook al wat comfortabeler.

Mag ik vragen hoe oud de pony is, vind hem zo jong ogen :) wel leuk diertje iig, pittig!

Ik zei ik gebruik zo als bijzet teugel,
moet nog zo dat hulpmiddeltjes voor te longeren gaan kope,.
in juni 6 jaar

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:19

Je kunt beter gaan longeren zonder bijzet, eerst gewoon lekker lang en laag zonder hem in een houding te dwingen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:24

d_amersfoort schreef:
Je hebt veel te strenge handen, wat ik zie op de foto is erg pijnlijk voor het paard. Bekijk dit filmpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

Ben jij voorstander van bitloos? Of niet alleen. (is vraag)
Ik snap wel je punt hoor als ik dit filmpje zo ziet

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:24

d_amersfoort schreef:
Je kunt beter gaan longeren zonder bijzet, eerst gewoon lekker lang en laag zonder hem in een houding te dwingen.

Dat lukt niet,
Ik longeer haar regelmatig , zonder iets
ze loopt gewoon na de wolken te kijken

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:35

Tyke schreef:
d_amersfoort schreef:
Je hebt veel te strenge handen, wat ik zie op de foto is erg pijnlijk voor het paard. Bekijk dit filmpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

Ben jij voorstander van bitloos? Of niet alleen. (is vraag)
Ik snap wel je punt hoor als ik dit filmpje zo ziet

Nee ik ben niet per se voorstander van bitloos, maar ook zeker geen tegenstander. :) Ik rijd zelf met bit, een enkele keer ook zonder bit. Ik vind dat dit filmpje goed laat zien wat er in de mond van het paard gebeurd en daarmee kan het veel ogen openen. Dit filmpje zorgt er hopelijk voor dat men wat subtieler omgaat met teugels.

CARAA:
Stel de bijzet heel lang in zodat ze lang en laag gaat lopen. Doet ze dit niet, dan is korter instellen NIET de oplossing. Het sleutelwoord voor een aangespannen rug en het hoofd omhoog is ontspanning. Ontspan zelf meer en rijd wendingen om haar te laten onspannen. Misschien heeft dit gedrag een andere oorzaak: pijn in de rug en/of scheefheid. Zoek hierbij professionele hulp.

En een slof mag de bijzetteugels niet vervangen. Werkt anders in.

edit edit edit: advies aan de TS
Laatst bijgewerkt door d_amersfoort op 07-03-10 18:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:38

als in niet opletten of als in hoofd hoog?

bij het eerste: probeer meer af te wisselen qua gangen: wordt het ook niet saai!

bij het tweede zou ik proberen ook meer af te wisselen qua gang en kant, dan zal ze veel meer ontspannen worden en zichzelf loswerken.
Anders zou ik zeggen probeer een dubbele longeerlijn, maar alleen onder begeleiding(hoop dat je dat ook met slof hebt gedaan? Sowieso zou ik dan proberen om hem door de voorbenen, en dan de onderste ringen van de singen te doen, oftewel lang/laag)

wel leuk ding zoals ik al zei, had eerlijk gezegd haar jonger geschat(vooral door haar hoofdje :') )

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:50

Ik vergeet nog iets te zeggen. Ik zei: 'Ontspan zelf meer en rijd wendingen om haar te laten onspannen.' Hierbij moet je de teugels lang laten, dus niet aannemen. Je kunt ook draf en galop rijden op deze manier. Doe dit vaker en je zal zien dat ze ontspant want op de foto's is duidelijk te zien dat je spanning veroorzaakt met de teugels. Wanneer ze wel ontspant (en dan niet heel even maar een paar rondjes) pak dan de teugels iets op en rij verder. Maar pak ze nogsteeds niet zo dat je teugel strak staat. Dat kun je pas gaan doen als ze heeft geleerd om te ontspannen onder toezicht van een instructrice. Je kunt natuurlijk beter alles onder toezicht van een instructrice doen maar met wat ik je nu vertelde: lang en laag rijden, kun je alvast aan de slag.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:56

Probeer te longeren zonder hulpteugels, liefst met kaptoom anders met bit, niet met halster. Lichte druk aanhouden tijdens het longeren (of geen druk als je daar niet van bent), en belonen met stem zodra het paard omlaag gaat met het hoofd. (omlaag gaan is niet hetzelfde als aan de teugel!).
Paardje moet eerst leren ontspannen tijdens het werk voordat je er weer op kruipt, tenzij je les hebt van een gecertificeerd instructeur (dus niet een vriendin die er zoveel van weet).

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:04

helemaal mee eens wat hier boven allemaal staan
ik vind ook dat het helemaal geen ontspanning uitstraalt. die rug ontspannend ze helemaal nie
neem lekker les want zo is het zonde van je mooie paard

succes ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:32

misschien een tip waar je een klein beetje iets aan hebt...probeer eens eerst in de stap de ontspanning op te zoeken,laten knabbelen op het bit,zorgen dat ze ruime passen neemt.

Dit zijn vrij moeilijke paarden om te rijden vanwege hun temperament....bij 'normale' paarden kun je er wat meer druk opzetten en van voren wat begrenzen.
En dan heb ik het nog niet over het vrij steile achterbeen waardoor het voor het paard gewoon moeilijker is het eronder te brengen.

Probeer het paard zachtjes naar beneden te kneden met onzichtbare halve ophoudingen en weer lucht geven...

Dus eerst zorgen voor een ontspannen stap....en niet drie stappen...gewoon een half uur.
En dan is een beetje spanning in het begin niet erg,dat wordt dan na verloop van tijd steeds minder lang.
Ik bedoel de spanning is er misschien als je erop stapt maar steeds sneller word de spanning omgezet in ontspanning.

Probeer niet te trekken!
Hoe harder je trekt hoe meer het paard onder de ruiter vandaan wil lopen!
Een ophouding(onzichtbaar!)en meteen weer ontspannen en lucht geven!
En handen naar voren!

(Ik ben op het moment een anglo arabier aan het trainen die liep hetzelfde...daar ben ik ook wel twee weken alleen met stap bezig geweest,om haar erdoor te krijgen in stap....als het paard er niet door is in stap kun je nooit een goede overgang maken naar draf,en houd je haar ook niet onder controle)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:49

geerke schreef:
Dit zijn vrij moeilijke paarden om te rijden vanwege hun temperament....bij 'normale' paarden kun je er wat meer druk opzetten en van voren wat begrenzen.

Mee eens en in mijn ervaring leer je best eerst volledig zonder teugeldruk te rijden en dit kan je evt. ook wel zonder les.
Belangrijk is dan wel dat je je paardje evt. eerst gelongeerd hebt zodat je er niet op kruipt terwijl ie nog een bom is ...
Mijn geval liep op den duur standaard met zijn hals horizontaal (los) en af en toe in alle gangen zelfs volledig met zijn neus over de grond. Als ik dan mijn teugels opnam liep hij nog steeds wel iets hoger dan een ander paard, maar niet als een brok spanning en wel degelijk nageeflijk.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:49

Tip die ik je kan geven teugels veeeeeeeel losser laten!

Trekken is niet een manier om een paard te laten ontspannen of watdan ook..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:52

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Op HAW is het de bedoeling dat je puur rijtechnisch commentaar geeft, waar de TS wat aan heeft

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:54

Ik zou gewoon goed les nemen, ik denk dat dat echt het enige is dat zou helpen. Probeer je verder gewoon te ontspannen, en lekker je teugels loslaten..

Ik zou het leuk vinden als je les hebt, om nog een topic van je te zien! Zou leuk zijn als jullie beter worden, vind het een leuke pony~!

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:35

MLEENESS schreef:
Ik zou gewoon goed les nemen, ik denk dat dat echt het enige is dat zou helpen. Probeer je verder gewoon te ontspannen, en lekker je teugels loslaten..

Ik zou het leuk vinden als je les hebt, om nog een topic van je te zien! Zou leuk zijn als jullie beter worden, vind het een leuke pony~!

Ik Ga jullie zeker op de hoogte houden !!

RunnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:52

t ziet dr niet fijn uit
veel spanning en druk
als hij een dunne vacht zou hebben, zou het touwhalster heel erg gaan snijden volgens mij
en je martingaal heeft weinig nut zo, veel te groot ingesteld

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:15

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.