rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:13

Stap af als je voelt dat de woede de overhand gaat nemen, of..nog beter..doe iets met het paard waarvan je 100% zeker weet dat het lukt en zet hem dan weg. Kan je op dat moment niet zo snel omschakelen, ga dan van mijn part spelen met hem.
Zet nooit een paard terug op stal als je boos bent, dat kom je de volgende dag absoluut weer tegen als je gaat rijden.
Eindig altijd met een onderdeel wat lukt, zodat je kan belonen en als vrienden uit elkaar gaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 07:09

moelly schreef:
"dit paard heeft mij zóver gebracht! in 4 wedstrijden zijn we nog nooit lager dan de derde plaats geeïndigd.. en hij heeft zelfs laten zien dat hij met mij erop met gemak over de 1.35M kan komen!" en dat voor een Flemmingh x Rex Magna xx!

van dit stukje uit je verhaal ben ik een beetje verbaasd.......wat heeft het paard zn afstamming er nu mee te maken?en draait het alleen maar om wedstrijden en prijzen?

ik vind de tips die al gegeven zijn over het algemeen goed,en ik wil nog even zeggen dat je het paard wat meer moet gaan zien als vriend en maatje,en niet alleen als prestatiemiddel.

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:46

meestal heb je met je paard een periode dat het heel goed gaat, dan blijft het een beetje hangen, en dan gaat het gewoon weer lekker, igg dat heb ik. Misschien is het een idee om het paard gewoon 2 weken stil te zetten, lekker overdag op het land (als het kan) paarden knappen daar echt heel erg van op hoor!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 12:27

Snoevie schreef:
moelly schreef:
"dit paard heeft mij zóver gebracht! in 4 wedstrijden zijn we nog nooit lager dan de derde plaats geeïndigd.. en hij heeft zelfs laten zien dat hij met mij erop met gemak over de 1.35M kan komen!" en dat voor een Flemmingh x Rex Magna xx!

van dit stukje uit je verhaal ben ik een beetje verbaasd.......wat heeft het paard zn afstamming er nu mee te maken?en draait het alleen maar om wedstrijden en prijzen?

ik vind de tips die al gegeven zijn over het algemeen goed,en ik wil nog even zeggen dat je het paard wat meer moet gaan zien als vriend en maatje,en niet alleen als prestatiemiddel.

ik snap jou commentaar heel goed maar ik wil gewoon "laten zien" dat hij het gewoon wél kan en dat we dus samen wel een goed team vormen;)

verder geef ik hem elke 2 maand een weekje vakantie ook vaak een week als het echt niet goed gaat, maar ik heb hem in die 2 maand al 3x een weekje vakantie gegeven.. en ik wil helemáál niet overkomen alsof ik een paard alleen maar als prestatie middel zie, want dat bedoel ik absolúút niet. ik zal de tips eens uitprinten en ergens ophangen voor het geval het nog een tijdje verkeerd gaat.. ik ben iig heel erg blij met alle tips die ik van jullie heb gekregen!

Pytje

Re: rijden gaat al twee maand heel erg slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:34

Ik denk dat het verstandig is om een goede en geduldige instructeur/instructrice te zoeken en daar te gaan lessen. Probeer het rijden voor jezelf wat makkelijker te maken en leg de lat wat lager. Het paard liep voor je ziek werd erg fijn, maar het is niet echt eerlijk tegenover het paard om na zo'n periode van rust weer op dat niveau verder te gaan. Ga met rijden nu eerst eens de ontspanning erin terug brengen, lang en laag met zn hoofd en relax. Pas als je dat weer terug hebt, kun je terug werken na dat punt waar je voor je ziekteperiode geeindigd was.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:40

TS ik heb je nog niet zien reageren over of het zadel wel goed passend is en of daar recent (want dat is heel belangrijk, een zadel kan in een tijd van 3 maanden door andere bespiering e.d. ineens niet meer goed liggen) naar gekeken is.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:49

En als een ander hem rijdt, gaat het dan beter?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:59

moelly schreef:
ik snap jou commentaar heel goed maar ik wil gewoon "laten zien" dat hij het gewoon wél kan en dat we dus samen wel een goed team vormen;)

Aan wie wil je dat laten zien?? Wie interesseert het of jullie het kunnen.. :?
Als jullie het wel kunnen hebben ze commentaar, maar als jullie het niet kunnen ook.. dus lekker boeiend.
Als je wilt laten zien dat jullie een team zijn, zal je toch anders moeten gaan denken en gaan samenwerken..
Anders is er weinig 'team' aan, zonder samenwerking.. :n

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:25

eva1969 schreef:
TS ik heb je nog niet zien reageren over of het zadel wel goed passend is en of daar recent (want dat is heel belangrijk, een zadel kan in een tijd van 3 maanden door andere bespiering e.d. ineens niet meer goed liggen) naar gekeken is.

Denk dat hier niet echt sprake is van een niet passend zadel, maar meer van een niet passende combinatie!
Zolang TS haar woede niet onder controle kan houden, help geen enkel ander zadel, bit, instructie of wat dan ook.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:57

het zadel past helemaal hier is ook nog naar gekeken toen ik weer begon met rijden. ik vind het jammer dat iedereen denkt dat ik meteen weer ben begonnen met "op het hoogste niveau" te rijden dit is NIET waar. verder vind ik het ook jammer dat aerdenhout1 denkt dat ik mijn woede niet onder controle kan houden, maar hier hoeft zij zich geen zorgen om te maken aangezien er altijd iemand bij is en diegene zou dan wel ingrijpen als ik een of andere "woedeuitbarsting" zou krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:06

moelly schreef:
het zadel past helemaal hier is ook nog naar gekeken toen ik weer begon met rijden. ik vind het jammer dat iedereen denkt dat ik meteen weer ben begonnen met "op het hoogste niveau" te rijden dit is NIET waar. verder vind ik het ook jammer dat aerdenhout1 denkt dat ik mijn woede niet onder controle kan houden, maar hier hoeft zij zich geen zorgen om te maken aangezien er altijd iemand bij is en diegene zou dan wel ingrijpen als ik een of andere "woedeuitbarsting" zou krijgen.

Ik denk niet dat aerdenhout het zo bedoeld als jij nu zegt.
Ze zegt niet dat je een woede uitbarsting krijgt.. ze zegt dat je je teveel laat beinvloeden door je woede..
Een paard is geen ding wat even moet doen wat jij wilt, zo werkt dat niet.

Vandaar ook mijn opmerking dat je moet leren samenwerken..
Jij moet dingen vragen en hij moet daarop antwoorden.. en ookal antwoord hij verkeerd wordt je niet boos blijf je gewoon oefenen tot hij goed antwoord.. en dan beloon je hem. Ookal duurt het een half uur.. niet boos worden, maar oefenen tot hij goed antwoord..
Zo moet je gaan rijden, en dan zal je merken dat het allemaal veel makkelijker gaat.. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:12

Dan begrijp ik je hele probleem niet, omdat je in je begin post toch andere dingen vertelde.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:14

TS: Waar woon je?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:17

aerdenhout1 schreef:
IK zou stoppen om dit paard verder te rijden.
Je hebt duidelijk niet het geduld of de ervaring om hem verder te helpen.
Ofwel, je zoekt zeer goede instructie, of je bent eerlijk tegenover dit paard en stopt ermee om hem verder de vernieling in te helpen!

Sorry als het bot overkomt, maar mijn haren staan rechtop na jou verhaal!

wat een goed advies, sluit ik me helemaal bij aan, mijn haren gingen ook omhoog ;)
je verwachting ligt veel te veel op het presteren, zoek de oorzaak van het probleem, 1 x in de maand les schiet ook niet op als je vast loopt, zoek hulp bij een betere instructie,
maar wordt niet boos op je paard die altijd doet wat jij wilt, er kunnen lichamelijke klachten zijn of het ontbrekt je misschien zelf aan instructie en een helpende hand

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 08:33

ik heb gisteren weer gereden en dat ging vrij goed, vergeleken met de laatste 2 maand.
heb verder alleen maar naar de ontspanning gereden en dat was voldoende. heb ook niet meer dan tien minuten gereden;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:16

Fijn dat het goed ging.
Probeer nu dat gevoel vast te houden.
Liever dat je 10 minuten met een fijn gevoel afstapt, dan dat je door gaat en toch kwaad gaat worden..

Ontspanning van paard én ruiter zijn eerste vereisten.. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 09:24

femmefatale1 schreef:
Fijn dat het goed ging.
Probeer nu dat gevoel vast te houden.
Liever dat je 10 minuten met een fijn gevoel afstapt, dan dat je door gaat en toch kwaad gaat worden..

Ontspanning van paard én ruiter zijn eerste vereisten.. ;)

ja precies, ik ben met een goed gevoel opgestapt en met een beter gevoel afgestapt;)
ook heb ik hem iets langer gelatenin zijn hals.
maar ben er dus ook achtergekomen dat mijn paard beter loopt als er een ander paard bij in de bak is.
als hij "alleen" is dan gaat het zowieso veel slechter..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:41

Wat je ook nog kan doen is dat als je merkt van jezelf dat je boos wordt, gewoon afstappen en een paar rondjes met hem gaan lopen.. jijzelf even ontspannen, en hij even ontspannen..
Op het moment dat je voelt dat je niet meer boos bent, weer opstappen en even heel simpel rijden.. terug naar die ontspanning.. ;)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:51

Ik ben eigenlijk ook wel heeel benieuwd waar je woont! Heb namelijk een paar jaar geleden het paard van mijn buurman gereden en gestart en dat was ook een Flemmingh x Rex Magna ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:52

Ik heb het idee dat TS na haar ziekte dacht dat haar paard misschien conditioneel teruggevallen was maar verder gewoon verder zou kunnen gaan waar ze gebleven was.

Op zich is het een goede leerschool dat je leert je woede te beheersen en zou het TS veel kunnen brengen als ze toch doorzet (en dan heb ik het niet over paardrij-vaardigheden).

TS wat je moet doen is flink wat stappen terug doen in je verwachtingen. Begin gewoon overnieuw. Vergeet de wedstrijden en de lintjes. Ik geloof er niets van dat een paard wraak neemt omdat je zo lang niet geweest bent.
Stel voor elke training een doel en zorg dat het haalbaar is. Vanuit daar kan je weer opbouwen.
Begin echt bij de basis; bijv. ' stap en draf in een beheerst tempo rijden' 'een nette grote volte rijden' of 'halsstrekken en de rug ontspannen'.
Daar werk je elke training naar toe en wees tevreden als je het haalt en beloon je paard.
De opbouw komt vanzelf wel weer.
En lukt je doel niet? Word dan niet kwaad maar concludeer dat jij de lat toch te hoog hebt gelegd. Zie je paard als een kind, die het niet snapt of fysiek niet voor elkaar krijgt en heb geduld. Stel je doel naar beneden bij en stap af als je het bereikt hebt.

En neem les! maar dat is al meer gezegd.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:29

Ik sluit me helemaal aan bij beantsje, begin gewoon rustig opnieuw, alles zal vanzelf weer terug komen. En stel haalbare doelen op.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:27

Een paard na een periode van stilstaan weer oppakken valt altijd tegen. Het kost veel tijd en je doet altijd weer een stapje terug qua niveau. Hou daar ook echt rekening mee. :)

Stap niet te voorzichtig op, maar leg je eigen verwachting ook zeker niet te hoog. Áls je door wil gaan, leg voorlopig je lat wat lager.. Richt je oefeningen op dingen die wel goed gaan. En kies vooral vaker voor begeleiding. En eind van het liedje, het zou jammer zijn maar als je er zelf (en het paard) gen plezier meer aan beleeft? Wees zo eerlijk en wijs om dan ook te beslissen dat jullie misschien niet zo'n team zijn als gedacht.

Succes in ieder geval!

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:20

hallo

ik wil allereerst zeggen dat je het zeker door moet zetten, maar dan wel met een GOEDE instructrice waarvan je minsten 1 keer in de week les krijgt.
zorg dat jij en alleen jij je nu gaat storten op dit paard.

ik krijg het idee van jou verhaal dat jou paard even niet weet wat hij moet.
alsof hij niet verder durft hij heeft gewoon weer het vertrouwen van jou nodig dat je er voor wilt gaan.

als ik dit paard zou moeten oppakken had ik weer begonnen bij de basis, vermoedelijk wil je nu in 1 keer weer teveel van hem wat hij toen ook kon.
en lukt dit gewoon weg niet, jullie moeten elkaar weer leren vertrouwen, weer de hindernissen overwinnen.

heel erg veel succes en maak er wat van :)

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:48

Bovenstaande tips vind ik heel goed! Ook uitprinten van de tips en ergens ophangen is een goed begin!

Ik heb een jaar terug precies in zo'n periode gezeten. Niet lekker kunnen rijden, teveel verwachten, elke keer met een rotgevoel afstappen etc. Vervolgens zei een instructeur een keer tegen mij dat ik heel veel wilde in een klein beetje tijd, terwijl het juist anders om zou moeten zijn. Dus juist dat je voor een heel klein beetje vooruitgang zorgt in héél veel tijd. Dit is voor mij het punt geweest om weer te beseffen dat ik niet goed bezig was. Ben gewoon weer rustig begonnen en ben gaan opschrijven wat goed ging en wat niet. Waar ik de volgende les aan wou werken en wat ik moest laten rusten. Heb heel lang gewild dat ik mijn paard nageeflijk kon laten lopen, maar zo werkt dat niet. Zolang je paard niet lekker over de rug loopt, kan hij nog zo mooi in de krul lopen, vooruit zullen jullie niet gaan. Het zorgt eerder voor een heleboel spanning bij jou en je paard, en het wordt ontzettend lastig om je paard een ontspannen galop, volte etc. te laten maken. Wat ik dus bedoel, LAAT JE PAARD ONTSPANNEN!! Begin weer bij het begin, stel doelen en als deze te makkelijk zijn, ga je dus des te sneller door die doelen heen en kom je steeds weer een stapje verder! Laat je niet gek maken door andere mensen! HET GAAT OM JOU EN HET PAARD! Wat dan pas zul je weer lekker van je paard stappen! Het gaat namelijk niet om prijzen of wedstrijden winnen, zolang jij maar voelt dat het goed zit dan is het goed!!

Ik wens je heel veel succes!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:15

ik ben inderdaad ook bezig met het bij houden van een boekje/schriftje om ook in te schrijven wat er goed, en wat er fout ging.. maar daar ben ik dus al mee bezig vanaf het begin..