Bitloos met dit paard, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:48

Pluttersput schreef:
Oké. En waarom gebruik je een kaptoom? Ik bedoel, waarom geen halster, touwhalster oid?

Kaptoom gebruik ik veel voor grondwerk en longeren.

Anoniem

Re: Bitloos met dit paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:06

als je je paard op t bit op de rem zet ben je al vekeerd bezig, daar is t bit niet voor.
Dit doet t paard pijn en zal reageren als een vluchtdier dus alleen maar harder gaan.
Je hoort je paard terug te nemen op je zit en op te sluiten tussen je benen ( oh bah wat klinkt dat fout :P ).

Ik ben dus van memning dat je t gewoon moet doen :)

mijn paardje kan ook heet zijn buiten maar oook die rijd ik gewoon bitloos buiten.Inmo veel vriendelijker

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:51

Probeer het anders in eerste instantie alleen in de bak, dan weet je hoe zij reageert op bitloos... Reageert ze goed, ook met heet gedrag, kan je altijd eerst een klein stukje naar buiten gaan en dat steeds meer opbouwen..
Succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:23

Mijn haflinger is een behoorlijk kijkerig typje, die vind altijd wel wat om spoken te zien en als die er niet zijn?....dan verzint ze wel wat.

Ik heb haar jaren geleden zonder bit moeten rijden ivm een hangend rooster, en het beviel erg goed.
In eerste instantie dacht ik, nou dan rijd ik liever niet want ik vetrouw haar met bit al niet zo (had haar net een paar weken en moest haar nog inrijden).
Maar wou haar ook niet helemaal stil zetten omdat we net waren begonnen met inrijden..daarom dacht ik ik koop een towhalster en neem wat lessen in het bitloos rijden.
Zo gezegd zo gedaan....hobbel hobbel door de bak en allerelei dingen uitgeprobeerd, omdat ze momenteel nog niet 100% verkeersmak is rijd ik haar buiten met bit.
Ze schrikt nogal vaak en kan dan behoorlijk maf doen, het is iets wat misschien tussen mijn oren zit maar buiten voel ik me gewoon saver met bit.
We werken er wel aan om ook buiten zonder bit te kunnen rijden, naja beter gezegt ik werk aan mezelf om dit aan te durven.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:29

He, nog een paard die bang is voor bushokjes, ik dacht dat die van mij de enige was :+

Maa rik zou het eerst in een bak/weiland proberen. Met goede begeleiding en een omheining. Je moet niet meteen naar buiten willen. Voor zo'n paard is het ook heel erg wennen als ie niks in z'n mond heeft. Gewoon daar eerst lekker mee oefenen. En als je er dan een goed gevoel bij hebt kan je gewoon een stukje buiten stappen als er een ander paard mee is. Zo zou ik het gewoon rustig opbouwen. Als je er geen goed gevoel bij hebt in de bak, zou ik het gewoon niet doen.
Je moet in de bak, ook met een bitloos hoofdstel, gewoon netten overgangen en tempowisselingen kunnen rijden. Kan dat niet, zou ik het al helemaal niet buiten proberen.
Maar over het algemeen reageert een paard op een bitloos hoofdstel net zo goed als op een bit.
Natuurlijk zijn er heel veel verschillende bitloze hoofdstellen, en moet je gewoon kijken welk bitloos hoofdstel het beste bij jou en je paard past.
Ik rijd mijn pony ook bitloos, buiten. Ik kan 'r gewoon goed inhouden. En ik kom geen weg tegen, bij ons kan je zo het bos in rijden, dus is het ook wat minder gevaarlijk.
Ik zou het natuurlijk met bit kunnen doen, maar het blijft zo, als een paard gaat, dan gaan ze ook wel. En heb je met een bit net zo weinig te zeggen als met een bitloos hoofdstel ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:09

cissie schreef:
Mijn haflinger is een behoorlijk kijkerig typje, die vind altijd wel wat om spoken te zien en als die er niet zijn?....dan verzint ze wel wat.

Ik heb haar jaren geleden zonder bit moeten rijden ivm een hangend rooster, en het beviel erg goed.
In eerste instantie dacht ik, nou dan rijd ik liever niet want ik vetrouw haar met bit al niet zo (had haar net een paar weken en moest haar nog inrijden).
Maar wou haar ook niet helemaal stil zetten omdat we net waren begonnen met inrijden..daarom dacht ik ik koop een towhalster en neem wat lessen in het bitloos rijden.
Zo gezegd zo gedaan....hobbel hobbel door de bak en allerelei dingen uitgeprobeerd, omdat ze momenteel nog niet 100% verkeersmak is rijd ik haar buiten met bit.
Ze schrikt nogal vaak en kan dan behoorlijk maf doen, het is iets wat misschien tussen mijn oren zit maar buiten voel ik me gewoon saver met bit.
We werken er wel aan om ook buiten zonder bit te kunnen rijden, naja beter gezegt ik werk aan mezelf om dit aan te durven.

Ik heb een vluchter. Als ikzelf niet reageer op spannende dingen langs de weg dan is er niets aan de hand.
Heel vaak geef je het onbewust door aan je paard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:15

@ Hotchocolat:
Dat is zo, ik ga dan soms teveel nadenken...'ow ik rij zonder bit, wat als ze nou dit of dat'....dat is niet goed dat weet ik.

Terwijl ik met bit, vaak denk 'loop effe door troela', niet zo aanstellen...gaat allemaal goed'.
Dat probeer ik mezelf nu ook aan te leren zonder bit, het is al een paar keer goed gegaan weliswaar met iemand op de fiets ernaast, maar goed we moeten ergens beginnen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:10

Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik ben al een stuk wijzer geworden :)

Maar even een andere vraag. Het is dus niet slim om via bokt of marktplaats oid gewoon zomaar een bitloos hoofdstel te kopen? Omdat ik dan niet weet hoe ze erop reageert? Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie allemaal verschillende hoofdstellen geprobeert?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:13

Ik heb ook (nog) geen bitloos hoofdstel.
Daarom ook de kaptoom.

Ik heb wel ooit een losse sitepull gekocht, deze kan aan een nogmaal hoofstel.

Die van Cook wil ik ooit nog eens uitproberen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:25

Pluttersput schreef:
Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik ben al een stuk wijzer geworden :)

Maar even een andere vraag. Het is dus niet slim om via bokt of marktplaats oid gewoon zomaar een bitloos hoofdstel te kopen? Omdat ik dan niet weet hoe ze erop reageert? Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie allemaal verschillende hoofdstellen geprobeert?

Ik heb eerst met een touwhalster van een stalgenootje gereden, daarna kon ik een kaakgekruist hoofdstel van iemand lenen, en hier reageerde ze perfect op :) Toen nog wel een sidepull geleend, maar de kaakgekruiste ging super, en heb ik die toen gekocht.
Het heeft geen nut om ze allemaal af te gaan, maar probeer er sowieso 2 of 3 uit. Dan kan je daar de beste uitzoeken. Als je dan nog niet tevreden bent kan je er altijd nog meer uittesten. Volgensmij had er ook een keer iemand hier op Bokt een eigen bitloos hoofdstel gemaakt met een aansnoerneusriem en twee sperriempjes. Maar dat weet ik zo snel even niet meer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:27

Ja klopt, dat had ik inderdaad ook gezien :) Ik heb hier nog een zelfgeknupt touwhalster liggen, dat kan ik iig proberen :)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:06

het zou misschien een goede oplossing kunnen zijn,
Maar ik zou toch even naar jezelf kijken of je het zelf een goede oplossing vind, Want jij kent het paard immers en wij niet. Ook denk ik dat het best te proberen valt maar het zal misschien moeilijker worden dan verwacht omdat het paard nogal schrikkerig is. Verder zijn goede tips etc. al gegeven ;)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:26

Hoi Pluttersput,
Ik heb een paar keer een ouder "menpaard" mogen beleren onder het zadel. Daarover een paar dingen. Veel van de paarden die voor een kar beleerd worden (op héél jonge leeftijd soms) worden vaak na wat amateuristisch longeerwerk ingetuigd. Vaak op de ruige manier met een paar harde handen en een stang en de zweep. Met een beetje geluk mag zo'n paardje naast een ouder paard het werk leren. Maar ook dat gaat vaak niet zachtzinnig en vaak veel te snel. Na 5 keer rijden vindt zo'n "trainer" het wel in orde en beschouwd men het paard als beleerd voor de kar. Ik vind dat ongelooflijk oneerlijk naar elk paard toe. Het is een harde leerschool.

Veel mensen denken dan dat zo'n paard als hij al wat ouder wordt zó onder het zadel kan maar dat is niet zo. Als je zo'n paard gaat berijden weet hij niets van het been, van buiging in zijn lichaam, van het juist gebruiken van zijn rug. Vele paarden zijn ook behoorlijk hard in de mond. Je moet er echt vanuit gaan dat jou paard na een half jaar onder het zadel nog een groen paard is. Ook al is hij al 8 jaar. Geef hem de tijd om de nieuwe dingen te leren. Het is echt een omscholing. Leer hem vooruitgaan op het been, zacht terugnemen in de hand, wijken en buiging in het lichaam. De galophulpen, schoudervóór en schouderbinnenwaarts. De gymnastiserende oefeningen.

Waarschijnlijk heeft Herman ook met oogkleppen gereden? Ook zoiets dat voor jouw paard een hele verandering is, nu je onder het zadel zonder oogkleppen naar buiten gaat. Dus weer. Beschouw je paard als een groen paard, geef hem minstens een jaar alle tijd en gelegenheid om in rustige omstandigheden te rijden.. de bak of het bos maar nog even niet op de weg, zou ik zeggen. Als de basis eenmaal goed geoefend is zul je zien dat het paard na dat eerste jaar verder heel snel zal leren en zijn achterstand heel snel zal wegwerken.

Met touwhalster rijden vergt een hele andere aanpak als met bit. Dat moet je eigenlijk niet zomaar doen. Ik vind dat daar zowieso maar heel makkelijk over gedaan wordt maar vaak is dat allemaal niet zo diervriendelijk als dat de bedoeling is. Jouw paard zou ik eerst op bit netjes gaan beleren. Als alles goed gaat kun je later altijd nog op touwhalster gaan rijden... Het is in ieder geval niet de oplossing voor de problemen waar je nu tegenaan loopt. Groetjes van Vitelli en geef Herman een knuffel van me.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:33

mijn zus heeft ook een schrikachtig paard. toch rijden wij vaak bitloos. mijn zus heeft dus een schrikachtig paard maar ze heeft ook nog eens een ex-renpaard. mijn zus rijd met een hackamore en dat gaat prima, ze neemt hem makkelijk terug en het sturen gaat ook heel makkelijk. je moet alleen uitkijken dat je niet te veel druk op de neus zet

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:36

Inderdaad , veel mensen weten niet dat een hackamore ook gevaarlijk kan zijn , het moet ook goed passen en inderdaad niet teveel druk , want je kan ook de neus breken !!!!!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:36

Ik zou het buiten niet doen als ik jou was. Dat je ermee wil dressuur wil rijden snap ik nog wel (hoewel ik zelf niet zo van het bitloos ben), Maar buiten zit je als het goed is toch niet veel in de mond en iedereen kan roepen wat hij wil, maar je hebt toch net even wat meer contact met een bit. Natuurlijk is een bit geen garantie voor veiligheid, maar niets is dat als het op paardrijden aankomt. Maar je vroeg om een mening en persoonlijk zou ik haar buiten met bit blijven rijden.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:38

Rufus2 schreef:
Inderdaad , veel mensen weten niet dat een hackamore ook gevaarlijk kan zijn , het moet ook goed passen en inderdaad niet teveel druk , want je kan ook de neus breken !!!!!

ik wist dan weer niet dat je de neus kon breken :x
ik wist alleen dat je het paard er veel pijn mee kon doen

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:40

Daarom is het zo belangrijk dat het goed past , en er is ook verschil in hackamore,s, namelijk de lengte van de scharen is van belang , vooral voor de druk op het neusbeen.

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:41

Misschien is zo'n hoofstel dat je bit en bitloos kan wat?
Dan kan je de teugels van het bit er bij pakken als je merkt dat je hem er even bij moet krijgen?

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:45

Ik heb jaren geleden een paard gehad dat zowel op een bit goed dressuur liep en met springen ging het beste met een hackamore.

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:47

Het is misschien ook even wennen aan 2 teugels, maar wel een goed idee!

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:42

Je kunt ook een gecombineerd hoofdstel proberen.
1paar teugels aan het bit en 1paar teugels aan de neusriem.
Ik heb een tijdje een draver gereden die dwars door het bit heen liep.
Ze kon gewoon niet tegen de druk in haar mond.
Toen heb ik een teugeltje aan de ringetjes van de (lage) neusriem gedaan.
Ze was meteen een stuk rustiger, als ze ergens bang voor was kon ze even goed nog het bit opzoeken voor wat extra ondersteuning. Verder reed ik haar eigenlijk altijd op de neusriem.
Misschien is dit een goede tussen oplossing voor je

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 08:09

Bedankt voor de reacties :) Ik zal weer even overal antwoorden:

@ vitelli: Allereerst bedankt voor je reactie. Dat zijn zeker dingen waar ik rekening mee moet houden. Maar ik weet hoe een paard beleerd wordt. Bij Herman zijn er ook zeker dingen die vragen oproepen, maar daar zal ik geen antwoord op krijgen. In ieder geval: ik beschouw Herman zeker nog als groen. Alles wat we doen, krijgt Herman uitgebreid de tijd voor. Ik kan je trouwens met trots mededelen dat Herman zowel de overgangen, als het lopen op het been, als stelling én buiging vrijwel onder de knie heeft :) We zijn momenteel heel erg bezig met het goede tempo aanhouden, en niet alleen maar heel hard rond rouzen.
Op de weg rijden, nou, dat zal sowieso iets zijn wat ik altijd liever vermijdt. Herman kan het op zich wel, ze laat zich goed sturen. Maar als ik langere ritten wil maken, moet ik hier en daar een weg oversteken. Maar dat is een kwestie van even uitkijken, en dan oversteken. Dat doet ze heel goed, ook passerende auto's zijn op dat moment niet eng.
Ik weet dat op het touwhalster rijden geen oplossing is voor het probleem waar ik nu tegenaan loop :) Die dingen houd ik ook volstrekt gescheiden. Maar ik vind gewoon een bitloos hoofdstel vriendelijk uitzien. Helemaal omdat Herman onder het rijden graag in plassen gaat staan puddelen met haar mond, en dat gaat met het hoofdstel toch minder goed dan met halster.
Ik zal je beloven, dat, wát ik ook met Herman ga doen, ze krijgt alle tijd om eraan te wennen en ermee om te leren gaan ;) En die knuffel zit wel goed.

@ kipnuget: een hackamore doe ik liever niet. Juist vanwege de sterk scharende beweging. Herman wil af en toe in de gallop nog eens onverwachte bewegingen maken *lees: kruispunt, ik wil rechtdoor, zij rechtsaf*, en dan wil ik absoluut niet het risico lopen dat ik op wat voor manier dan ook aan die hackamore een ruk geef.

@ Renske1987: bedankt voor het antwoord! Ik vroeg inderdaad om meningen, bedankt dat je die gegeven hebt :) Alles wordt rustig in overweging genomen!

@ iedereen anders: bedankt voor de reacties! Dubbel hoofdstel heb ik inderdaad ook over zitten te denken, zeker als ik er net mee zou beginnen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:16

Pluttersput, ik heb zojuist je topic gelezen en er zijn al zoveel tips gegeven! Eerst eens rustig in de bak uitproberen denk ik. Maar misschien is het wel handig om eens een bedrijf te laten langskomen om hoofdstellen te passen? Sommige paarden vinden een gekruist systeem zoals kin of kaakgekruist prima werken, andere paarden reageren juist lekkerder op een sidepull. En ja, een touwhalster vinden andere paarden weer heel duidelijk, maar dat is natuurlijk niet om dressuurmatig mee te gaan rijden. Ik ben erg benieuwd hoe je hiermee verder gaat, houd je ons op de hoogte?

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:21

Lijkt mij verstandig om eerst het paard te leren luisteren naar je zit (en niet meteen een bit als stuur of rem te gebruiken) in combinatie met bit, dan overstappen op bitloos (in de bak) en dan eens een rondje buiten (onder begeleiding) te proberen.