die van mij heeft nu de lente in zijn bol en is ook flink aan het steigeren en bokken. ik vind het soms ook eng maar ben er nog geen een keer afgevallen. Af en toe wil die van mij ook wel een sprintje nemen wat mijn instructrice toen heeft gezegt is dat ik hem goed terug moest nemen gelijk als die ging gewoon ophoudingen maken en terug pakken en dan gelijk weer voorwaarts doorrijden. het heeft bij mij wel geholpen met het rennen maar nu maakt hij leuke bokkesprongen op zijn plek ik ben ook hard aan het werk eraan en ik geloof dat het dan allemaal wel weer goed komt. dus geef niet op!
ff een tipje uit ervaring: weet je wat het aller belangrijkste is als je pony weg gaat rennen??? houd je stuur vast!! wat er ook gebeurt probeer te sturen. dan kan hij ook niet in een keer een andere kant op schieten. als je pony weg rent heb je de neiging te gaan verstijven. maar probeer na te blijven denken en het op te lossen als je er nog op zit. zet hem als je het aan voelt komen op een kleine volte. en blijf je pony ook constant heel nageeflijk rijden zo zal het heel moeilijk voor hem worden om je eraf te krijgen. want uit je verhaal snap ik dat hij niet steigert of bokt. dus hou je stuur vast dan van je er in ieder geval niet af. en over gert vant hof... dat lost niks op voor jou want hij maakt hem goed en dan doet hij het bij gert niet meer maar zodra jij er dan weer een week op zit voelt hij dat hij het bij jou wel kan flikken en is het hek weer van de dam en je geld weg. heel veel succes
BlueStar
Geplaatst: 14-03-10 03:02
Probeer eens om je pony voor dat je gaat rijden eens los te gooien. Je kan het altijd doen door een zadelhoes over het zadel te doen en de teugels goed op te draaien en de keelriem erdoor heen te steken.
Ik heb ook zo een doerak, door zijn stokmaat weinig ruiters te vinden die erop kunnen en er zijn er weinig ruiters die erop blijven. Hij werkt nu 2 jaar niet meer onder het zadel. Hij rent niet giga lang, maar spurt weg, bokt of keert zodat de ruiters eraf liggen.
Door hem voor het rijden even zijn eigen teveel aan energie eruit te laten rennen en bokken is hij onder het zadel makkelijker.
Kijk ook eens naar het voer, hoe minder energie ed erin zit hoe beter. Een gewone biks is soms al te veel voor een pony, hoe weinig ze ook krijgen.
harstikke bedankt voor alle tips, die jullie mij gegeven hebben, ik rij nou al 2 weken met behulp van een goede vriendin, en heb eindelijk een beetje door hoe ik mijn pony onder controle kan houden, al probeert hij het nog wel, ik longeer hem nu eerst voor ik ga rijden.
Pumbaa12
Geplaatst: 15-03-10 10:54
Heb jij eignelijk zelf deze pony ingereden of iemand anders? En weet je toevallig ook nog iets van zijn achtergrond. Btw zijn alle goede tips hier al gegeven
ik zelf heb hem niet ingereden, ik heb hem eerst 1 jaar verzorgd en dat ging helemaal goed, totdat ik hem een half jaar geleden naar zijn nieuwe stal heb verhuisd, toen is hij een beetje druk geworden en was ik weer helemaal terug bij af. ik weet wel dat een meisje 2 jaar geleden met hem is omgevallen.
HorseChica
Geplaatst: 15-03-10 11:01
hé Channiejh , ik zie wel dat je al weer lekker met hem bezig bent , Maar toch wil ik je aanraden om hem niet naar Gert vd Hof te brengen mocht het wel weer fout gaan .
Hij ''breekt'' de paarden echt , en als ik dat zo lees zijn jullie dat niet nodig , maar een goede instructrice/instructeur .
ok bedankt voor de tip, ik heb nu besloten om voorlopig het bos niet meer in te gaan, maar eerst hem helemaal onder controle te krijgen in de bak, ik ben al zo ver dat ik hem weer in kan houden, als die een poging doet om weg te rennen.
JJane
Geplaatst: 15-03-10 11:08
Tip van de dag:
Zoek een handige vriendin die je pony aan de longe zet. Doe je cap op en bodyprotector (lenen of kopen). Bokriempje aan het zadel. Dan stap je op en hou je goed vast. Laat je vriendin je pony lekker doorlongeren terwijl jij lacht en je goed vast houd. Immers wie het laatst lacht lacht het hardst. Pony's houden snel op als hun trukjes niet meer lukken.
Krijg je wel les Channiejh ? Ik denk dat het namelijk erg helpt als je even een paar keer les krijgt , en dat de rest van de week een vriendin je komt helpen zoals JJane voorstelt .
Vanilla02
Geplaatst: 15-03-10 11:17
waarom verkoop je hem niet en koop je een leuke dressuur of recreatiepony?
ik krijg les en dat helpt ook erg goed, of ik hem wil verkopen, nee niet, ik weet hoe mijn pony kan zijn, want dat heb ik afgelopen zomer gezien, en ik weet dat dat ook vanzelf wel weer komt,. al duurt het me tien jaar.
Niene87
Geplaatst: 18-03-10 15:18
Misschien is het verstandig om voordat je gaat rijden eerst het paard goed te longeren. zodat hij al wat van zijn energie kwijt is.
Misschien ben ik de zoveelste die het zegt maar om hulp vragen is helemaal geen shame. Ik heb ook ooit een van mijn paarden voor een maand weggebracht om hem eens aan te laten pakken. Ik kreeg hem mierzoet terug en kon vanaf dat moment weer lekker verder gaan. Je moet het zo zien, niet iedereen kan alle problemen oplossen. En ik zie liever iemand die hulp vraagt als iemand die aanbaggerd en het paard naar de kl*te helpt.