Jong paard - uit proberen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbaa12

Re: Jong paard - uit proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:20

Nou weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen, maar niet korte teugels bedoel ik ook weer niet! Messchien als je beetje je hand spant en dan weer los laat als het goed gaat ( dat bedoelde ik :P )

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 16:42

Pumbaa12 schreef:
Nou weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen, maar niet korte teugels bedoel ik ook weer niet! Messchien als je beetje je hand spant en dan weer los laat als het goed gaat ( dat bedoelde ik :P )

Nouja, ik hou haar gewoon een beetje aan het werk zodat ze niet teveel kan nadenken. Ik hou me teugels niet korter, dat hoort juist niet bij een jong paard toch?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:50

Ik vind dat je het goed hebt gedaan! Toppertje! Zo rustig opbouwen, jullie moeten he wel leuk blijven vinden.
Ik hou ook van aanpakken hoor, in jou geval moest dit snel opgelost worden!
Groetjes

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:43

heel goed gedaan hoor!! Knap dat je er in ieder geval op bent gegaan. Een paard straffen is niet erg mits je hem op het moment straft (oef wat klinkt dat strent) als hij ook echt iets doet. Daarnaast is het van belang dat je als je streng moet zijn je dit kunt doen zonder emotie. Wanneer je emoties je gaan leiden in het geven van straf dan ben je verkeerd bezig omdat deze emotie nog zal blijven hangen en je hierdoor mogelijk nogmaals straft terwijl dit niet noodzakelijk is. Ik denk wat pumbaa bedoelt is dat ze wel moet luisteren, ho is ho en vooruit is vooruit. Wanneer ze gaat drammen en door je hulpen heen wil lopen mag je best een keer duidelijk zijn en haar op de rem trekken (hoe onvriendelijk dit ook klinkt misschien). Je kan beter 1 keer heel duidelijk zijn dan 20 keer half..........want dan zal ze door blijven drammen. 1 keer duidelijk zoals ook jou lesgeefster doet en vervolgens doorgaan met rijden.

Heel veel succes!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:53

Super dat het goed is gegaan. Maar rij je niet als je lesgeefster hem rijdt? Zou juist zeggen dat het goed is als je hem dan even narijdt. Dan voelt ie vaak al fijner, weet je beter waar je naartoe moet met het rijden en er let iemand op jouw rijden.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:21

Ik ben ook iemand die eerder ongewenst gedrag negeert dan dat ik ga slaan omdat dit een zeer vervelende nawerking op het paard kan hebben. Hoe vervelend het gedrag ook is. Je kan beter een flinke schop verkopen dan meppen met een zweep.
BELANGRIJK is om gewenst gedrag heel veel te belonen. Ze hebben echt snel door dat dit een stuk prettiger is dan vervelend te doen.

Wel fijn voor je dat je er nu meer vertrouwen in hebt en dat je lekker hebt gereden maar de aanpak van je instructrice ben ik het niet helemaal mee eens..

bella2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:34

soms moet je zoeken wat het beste is voor jou paard, als je eerst met wat kortere teugel meer te vertellen hebt kun je haar laten ontspannen als ze braaf is.
Bedenk je dat jonge paarden het zelfde reageren als kleuters...als jij niet duidelijk en soms streng bent (als dat nodig is) word het geen leuk paard.
Het ene paard moet je vanuit de ontspanning wat meer op gaan pakken en het andere paard laat dat niet toe en ontspant pas als t merkt dat t naar je moet luisteren.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:46

bugpluisje schreef:
heel goed gedaan hoor!! Knap dat je er in ieder geval op bent gegaan. Een paard straffen is niet erg mits je hem op het moment straft (oef wat klinkt dat strent) als hij ook echt iets doet. Daarnaast is het van belang dat je als je streng moet zijn je dit kunt doen zonder emotie. Wanneer je emoties je gaan leiden in het geven van straf dan ben je verkeerd bezig omdat deze emotie nog zal blijven hangen en je hierdoor mogelijk nogmaals straft terwijl dit niet noodzakelijk is. Ik denk wat pumbaa bedoelt is dat ze wel moet luisteren, ho is ho en vooruit is vooruit. Wanneer ze gaat drammen en door je hulpen heen wil lopen mag je best een keer duidelijk zijn en haar op de rem trekken (hoe onvriendelijk dit ook klinkt misschien). Je kan beter 1 keer heel duidelijk zijn dan 20 keer half..........want dan zal ze door blijven drammen. 1 keer duidelijk zoals ook jou lesgeefster doet en vervolgens doorgaan met rijden.

Heel veel succes!

Mee eens !

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 08:48

Gisteren weer gereden, ging heel goed! Ik ben nu vooral bezig dat als ik een keer been geef ze vooruit moet en dat ik niet drie keer de hulpen hoef te geven. Op het begin rijd ik wel met een wat kortere teugel, als ik dan wat langer aan het rijden ben dan laat ik haar wat langer. Ik beloon haar nu heel veel met mijn stem en ook tussendoor een paar rondjes halsstrekken. Er is vandaag een groepsles bij ons op stal tot kwart voor vier en om kwart voor vier rijd ook mijn lesgeefster even op mijn paard. Vind ik wel fijn, ben toch wel echt bang als ik met anderen moet gaan rijden.. Ik heb er dan gewoon echt geen stuur op.. En mischien is het wel slim ja, als ik nadat mijn lesgeefster erop gereden heeft zelf nog even erop ga! Ik laat het wel weer weten hoe het ging, iemand mischien nog tips wat ik het beste kan doen als ik met anderen rijd?

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:52

BeautyEmily schreef:
Gisteren weer gereden, ging heel goed! Ik ben nu vooral bezig dat als ik een keer been geef ze vooruit moet en dat ik niet drie keer de hulpen hoef te geven. Op het begin rijd ik wel met een wat kortere teugel, als ik dan wat langer aan het rijden ben dan laat ik haar wat langer. Ik beloon haar nu heel veel met mijn stem en ook tussendoor een paar rondjes halsstrekken. Er is vandaag een groepsles bij ons op stal tot kwart voor vier en om kwart voor vier rijd ook mijn lesgeefster even op mijn paard. Vind ik wel fijn, ben toch wel echt bang als ik met anderen moet gaan rijden.. Ik heb er dan gewoon echt geen stuur op.. En mischien is het wel slim ja, als ik nadat mijn lesgeefster erop gereden heeft zelf nog even erop ga! Ik laat het wel weer weten hoe het ging, iemand mischien nog tips wat ik het beste kan doen als ik met anderen rijd?

Het is harstikke goed dat het zo goed gaat!
Is jou paard echt zo moeilijk onder controll met sturen? Ook al met je zit geprobeert? Messchien is het handig als je het gewoont je afsluit voor de anderen paarden en je zelf concentreert op je paard aan het werk laten zetten.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 08:57

Pumbaa12 schreef:
BeautyEmily schreef:

Het is harstikke goed dat het zo goed gaat!
Is jou paard echt zo moeilijk onder controll met sturen? Ook al met je zit geprobeert? Messchien is het handig als je het gewoont je afsluit voor de anderen paarden en je zelf concentreert op je paard aan het werk laten zetten.

Dankjewel voor je goede tips! Als ik rijd met andere paarden let mijn paard meer op de andere paarden als op mij, dan kijkt ze waar is het ander paard enzo, als aan de ene kant van de bak rijd en het andere paard aan de andere kant en ik wil een volte draaien doet ze dat niet dan loopt ze gewoon zo naar het andere paard toe. Dan kan ik doen wat ik wil, maar als ik met me zit haar toch op de volte wil rijden of haar gewoon op de volte stuur dan gaat ze omhoog enzo.. Ik denk dat ik dit het beste op kan lossen met mijn lesgeefster. Maar mischien toch wel handig dat ik weet wat ik moet doen..

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:05

Messchien kan je dat steiger probleem wel oplossen met je lesgeefster, ook als is gekeken waarom ze dat doet? Bijv jou grensen opzoeken of wat anders?
Want de mijne gaat er van door als ik niet oplet en hem alsnog niet aan het werk zet. Dus ik blijf bij negeren en als jou paard omhoog gaat en naar de andere toe gaat zou ik het gevecht aan gaan om al je been kracht te gebruiken om je paard alsnog de andere kant op gaat. ( maar dit zou ik pas doen als je bijv goed aan het werk bent gegaan en dan in ene doet.)

Ik heb ook een ander paard gereden die ging steigeren als hij zijn opdracht niet snapte.

Maar het komt van zelf wel goed!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:11

Misschien dat je paard die kant wel opgaat omdat je zelf ook met dat andere paard bezig bent? (enigzins onbewust misschien) Want als jij denkt oliebol er komt een ander paard binnen voelt jouw paard dat meteen waar ze misschien wel op reageert?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:14

Krijg je les als er ook andere paarden in de bak rijden? Zoja, vraag aan je instructice hoe je jouw probleem het beste op kunt lossen. Zonee, misschien moet je dat toch een keer doen ;) (dat er bijv. iemand mee rijdt)
Verder zou ik telkens als je paard zich concentreert op een ander ipv jou de volte op sturen of iets vragen wat je paard niet echt verwacht. Gelijk een opdracht geven zodat hij(/zij?) bij de les blijft :)

Gelukkig is je paard nog jong, komt vast vanzelf goed :D

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:27

P.s wat ik vergeten ben, het is altijd belanrijk om je stem te gebruiken bij jonge paarden!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:57

Ik heb eens les gehad toen er anderen bij reden (ik heb haar nog maar 4 maanden ofzo) toen deed ze ook vervelend, toen moest ik alletwee mijn handen naar binnen doen zodat ze niet naar het andere paard toe kon trekken. Ik heb ook al drie wedstrijden gereden
met haar, toen deed ze het nog niet..

Edit: Ik denk dat ik ook vooral zo bang ben, omdat (nog op de vorige stal) ik in de bak reed met een ander paard. Toen wou ik een volte en mijn paard ging ineens de andere kant op naar het ander paard. Toen gaf ik benen zodat ze de andere kant op ging. Toen kwam ze omhoog en ik ging naar voren zitten toen kwam zei met haar hoofd tegen de mijne . En toen had ik een blauw oog. :\
Laatst bijgewerkt door Sarcasm op 03-03-10 10:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:02

Hmm,, wanneer heb je wedstrijden gereden? En als je haar al 4 maanden heb dan zou ik denken dat ze jou in het begin heb leren kennen en vertrouwen op te bouwen. En dan denk ik dat ze haar grensen opzoekt. Meestal zijn de paarden net zo als ons op die leeftijd in de pubertijd, en dat duur als het goed is tot 5 / 6 jaar oud. En deze tijd moet je echt goed je paard begeleiden. Maar zo als iedereen het al zegt het komt goed!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:12

Pumbaa12 schreef:
Hmm,, wanneer heb je wedstrijden gereden? En als je haar al 4 maanden heb dan zou ik denken dat ze jou in het begin heb leren kennen en vertrouwen op te bouwen. En dan denk ik dat ze haar grensen opzoekt. Meestal zijn de paarden net zo als ons op die leeftijd in de pubertijd, en dat duur als het goed is tot 5 / 6 jaar oud. En deze tijd moet je echt goed je paard begeleiden. Maar zo als iedereen het al zegt het komt goed!

Ik denk dat dat ongeveer 2,5 maand geleden is. We hebben toen geen wedstrijden meer gereden vanwege het slechte weer en nu dus omdat ze soms zo vervelend is. Ik, mijn ouders en instructrice hebben wel afgesproken dat we pas wedstrijden gaan rijden als ik en mijn paard echt zover zijn.

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:23

Ik vind het knap waar je mee bezig bent.
Ik heb zelf ook een jong paard gehad dat mij ontzettend uitprobeerde.
Ze ging ook iedere keer omhoog. Ik was zelf hartstikke bang en durfde haar nier vooruit te rijden.
Dit was bij mij toen ook echt een probleem.
Ik heb toen ook begeleiding gezocht. Iemand anders heeft haar toen even gereden. Dat was een
meisje dat zeker niet bang was. Als ze alleen maar de aanzet maakte om omhoog te gaan gaf ze een tik
en reed hem naar voren. Maakte niet uit in welke gang, zolang ze maar naar voren ging.
Stap voor stap hebben we het toen opgebouwd. Eerst zij erop en daarna ik ook nog even. Uiteindelijk
ben ik er zelf weer op gegaan. Het heeft toen een tijdje goed gegaan. Maar duidelijk en concequent blijven
is zeker wel belangrijk. Ik heb haar uiteindelijk verkocht omdat het met mij toch echt niet klikte.
Ik hoop dat het bij jou wel goed komt! Heel veel succes ermee!

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:52

Oke, messchien klinkt het wel dom maar ga is net zo trainen als er weer een wedstrijd binnen een week komt( weet niet of de bak goed bij jullie plaats) Messchien als je je op bepaalde doelen gooit heb je ook je concentratie ergens anders. En let je niet zo veel meer op het '' gaat ie nou omhoog/gaat ie nou vervelend gedrag doen''. Ja en als je zo snel gaat rijden dan leert jou paard je nog kennen en dan krijg je nu het gedoe. Maar ja je hebt toen bewezen dat het goed ging en messchien met die zelfde inzet ook kan je zo vooruit gaan!

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:23

mijn pony deed het in het begin ook zodra ik erop zat, pakte ze het bitje vast en ging ze er in volle galop vandoor.

ik heb het haar afgeleerd om voltes te rijden etc en bezig houden heel veel praten dat ze het goed doet en als ze gaat klieren een boze stem op zetten en dat t niet leuk is.( zodra ze het bit pakte moest ik de teugels los laten het zadel vast pakken en laat maar sjezen goed blijven zitten en je zo zwaar mogelijk maken, moet je overigens wel bespreken met de mensen waar je meer rijd)
het stijgeren moet je in het zoverre nergeren, als het te extreem word natuurlijk niet,
ik zeg altijd bij het op en afstijgen Let op.
zo weet ze dat ik opstijg dus even moet wachten.
en dat met dat die achter anderen aan sjeest ik weet niet of je altijd samen met iemand rijd maar probeer de pony als ze gek gaat doen daar achter te zetten te kalmeren en dan er weer rustig achterweg proberen te gaan.
wil jij links en zij gaat rechts? gewoon je gewicht naar links gooien loopt ze nogsteeds naar rechts boze stem, terug rijden naar de plek waar jij links wou en weer de linkerkant op sturen.
het is heel vervelend voor een paard om elke keer maar weer het zelfde rondje te doen. dus op een begeven moment luisterd ie wel want dan krijgen ze weer een nieuwe opdracht dat is leuker dan elke keer hetzelfde te doen!

dat wat ik las van je lerares met een tik geven als die niet luisterde, en dat met 3 keer been geven en dan pas reactie las niet echt mooi.
heb het bij mijn aller eerste pony gehad en die wou alleen nog maar op tikken reageren! neem aan dat je dat niet wilt.
het is ook zoiets van is je pony wel wakker genoeg na 1 keer aansporen MOET ze eigenlijk al reageren doet ie dat niet een heel klein tikje. is dat helemaal aangeleerd dat die op been reageerd kan je je zweepje wel weg gooien niks meer mee doen een paard moet je niet straffen met een zweep maar met je stem dat is veel beter.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:42

Net heeft m'n lesgeefster gereden en ik had geluk, er reed een andere pony bij! Ze heeft geen een keer gereageerd op die andere pony, warschijnlijk gaat het nu toch de goede kant op! Ik heb er vandaag zelf niet meer op gereden, morgen weer! Dan heb ik vrijdag een rustdag en zaterdag weer les. Ik ben echt blij nu, maarja voor hoelang zal het zijn? Bij jonge paarden is het meestal toch wel dat het de ene dag goed gaat en de andere niet. Maar in verloop van tijd gaan de goede dagen toch wel overheersen! Ben benieuwd hoe het morgen gaat. :)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:02

Mooi om dat te horen! Nou ja als het verder zo goed gaat zal het zeker ook goed komen! Je paard zal messchien wel wat anders vinden om jou te kunnen manupileren. Deed de mijne gister ook eerst ging hij er van door en nu staat hij stil en waagt het om geen stap verder te gaan, maar ja daar moet nog ook aan gewerkt worden :P !

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:26

Pumbaa12 schreef:
Mooi om dat te horen! Nou ja als het verder zo goed gaat zal het zeker ook goed komen! Je paard zal messchien wel wat anders vinden om jou te kunnen manupileren. Deed de mijne gister ook eerst ging hij er van door en nu staat hij stil en waagt het om geen stap verder te gaan, maar ja daar moet nog ook aan gewerkt worden :P !

Haha, nouja dit is echt al een hele stap voor mij! Ben wel echt blij, bedankt voor je tips! :D

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:36

BeautyEmily schreef:
Pumbaa12 schreef:

Haha, nouja dit is echt al een hele stap voor mij! Ben wel echt blij, bedankt voor je tips! :D

Graag gedaan =)!