) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Pumbaa12 schreef:Nou weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen, maar niet korte teugels bedoel ik ook weer niet! Messchien als je beetje je hand spant en dan weer los laat als het goed gaat ( dat bedoelde ik)
bugpluisje schreef:heel goed gedaan hoor!! Knap dat je er in ieder geval op bent gegaan. Een paard straffen is niet erg mits je hem op het moment straft (oef wat klinkt dat strent) als hij ook echt iets doet. Daarnaast is het van belang dat je als je streng moet zijn je dit kunt doen zonder emotie. Wanneer je emoties je gaan leiden in het geven van straf dan ben je verkeerd bezig omdat deze emotie nog zal blijven hangen en je hierdoor mogelijk nogmaals straft terwijl dit niet noodzakelijk is. Ik denk wat pumbaa bedoelt is dat ze wel moet luisteren, ho is ho en vooruit is vooruit. Wanneer ze gaat drammen en door je hulpen heen wil lopen mag je best een keer duidelijk zijn en haar op de rem trekken (hoe onvriendelijk dit ook klinkt misschien). Je kan beter 1 keer heel duidelijk zijn dan 20 keer half..........want dan zal ze door blijven drammen. 1 keer duidelijk zoals ook jou lesgeefster doet en vervolgens doorgaan met rijden.
Heel veel succes!
BeautyEmily schreef:Gisteren weer gereden, ging heel goed! Ik ben nu vooral bezig dat als ik een keer been geef ze vooruit moet en dat ik niet drie keer de hulpen hoef te geven. Op het begin rijd ik wel met een wat kortere teugel, als ik dan wat langer aan het rijden ben dan laat ik haar wat langer. Ik beloon haar nu heel veel met mijn stem en ook tussendoor een paar rondjes halsstrekken. Er is vandaag een groepsles bij ons op stal tot kwart voor vier en om kwart voor vier rijd ook mijn lesgeefster even op mijn paard. Vind ik wel fijn, ben toch wel echt bang als ik met anderen moet gaan rijden.. Ik heb er dan gewoon echt geen stuur op.. En mischien is het wel slim ja, als ik nadat mijn lesgeefster erop gereden heeft zelf nog even erop ga! Ik laat het wel weer weten hoe het ging, iemand mischien nog tips wat ik het beste kan doen als ik met anderen rijd?
Pumbaa12 schreef:BeautyEmily schreef:Gisteren weer gereden, ging heel goed! Ik ben nu vooral bezig dat als ik een keer been geef ze vooruit moet en dat ik niet drie keer de hulpen hoef te geven. Op het begin rijd ik wel met een wat kortere teugel, als ik dan wat langer aan het rijden ben dan laat ik haar wat langer. Ik beloon haar nu heel veel met mijn stem en ook tussendoor een paar rondjes halsstrekken. Er is vandaag een groepsles bij ons op stal tot kwart voor vier en om kwart voor vier rijd ook mijn lesgeefster even op mijn paard. Vind ik wel fijn, ben toch wel echt bang als ik met anderen moet gaan rijden.. Ik heb er dan gewoon echt geen stuur op.. En mischien is het wel slim ja, als ik nadat mijn lesgeefster erop gereden heeft zelf nog even erop ga! Ik laat het wel weer weten hoe het ging, iemand mischien nog tips wat ik het beste kan doen als ik met anderen rijd?
Het is harstikke goed dat het zo goed gaat!
Is jou paard echt zo moeilijk onder controll met sturen? Ook al met je zit geprobeert? Messchien is het handig als je het gewoont je afsluit voor de anderen paarden en je zelf concentreert op je paard aan het werk laten zetten.
(dat er bijv. iemand mee rijdt)
Pumbaa12 schreef:Hmm,, wanneer heb je wedstrijden gereden? En als je haar al 4 maanden heb dan zou ik denken dat ze jou in het begin heb leren kennen en vertrouwen op te bouwen. En dan denk ik dat ze haar grensen opzoekt. Meestal zijn de paarden net zo als ons op die leeftijd in de pubertijd, en dat duur als het goed is tot 5 / 6 jaar oud. En deze tijd moet je echt goed je paard begeleiden. Maar zo als iedereen het al zegt het komt goed!
! Pumbaa12 schreef:Mooi om dat te horen! Nou ja als het verder zo goed gaat zal het zeker ook goed komen! Je paard zal messchien wel wat anders vinden om jou te kunnen manupileren. Deed de mijne gister ook eerst ging hij er van door en nu staat hij stil en waagt het om geen stap verder te gaan, maar ja daar moet nog ook aan gewerkt worden!
BeautyEmily schreef:Pumbaa12 schreef:Mooi om dat te horen! Nou ja als het verder zo goed gaat zal het zeker ook goed komen! Je paard zal messchien wel wat anders vinden om jou te kunnen manupileren. Deed de mijne gister ook eerst ging hij er van door en nu staat hij stil en waagt het om geen stap verder te gaan, maar ja daar moet nog ook aan gewerkt worden!
Haha, nouja dit is echt al een hele stap voor mij! Ben wel echt blij, bedankt voor je tips!