Halshouding, Filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: Halshouding, Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:08

Dan nog, hoe zou jij het vinden als een openbaar filmpje van jou ergens op een heel groot forum afgekraakt zou worden ;) ?

Ik bedoel, wat heeft het voor zin?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:21

Anoukie schreef:
Dan nog, hoe zou jij het vinden als een openbaar filmpje van jou ergens op een heel groot forum afgekraakt zou worden ;) ?

Het is niet de bedoeling iets af te kraken. Ik zag die twee friezen zo lopen en ik dacht dit klopt toch niet, maar zo'n expert ben ik nu ook weer niet dus ik was benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken. We kraken niets af, we geven onze mening puur op wat we zien, immers: een hals die opgekropt is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:06

ze lopen gewoon vet achter de loodlijn...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:12

Anoukie schreef:

Tja Anoukie, dat risico neem je als je een filmpje op youtube (notabene, hoeveel openbaarder kan het nog) zet. Dan worden er meningen gevormt over zo'n filmpje. Wilt de maker dat niet, dan moet ie niets op internet zetten.

Er zijn genoeg youtubefilmpjes op bokt te vinden die iedereen lief, leuk, grappig of geweldig vindt. Dan zou dat dus ook niet meer mogen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:19

precies. en daarnaast kun je op youtube ook commentaar posten, dus waarom niet hier. ik vind het er ook niet uitzien.

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:10

Natuurlijk zijn er dingen die niet van het filmpje af te leiden zijn zoals niveau van de ruiters, niveau van de paarden etc.. dat er een piaffe gedaan wordt hoeft nog niet te betekenen dat het algehele niveau daar vanaf te leiden is.

je hoort vaker dat friezen van nature geneigd zijn op te kroppen, maar ik denk zelf in het filmpje te zien dat de ruiters behoorlijk aandeel hierin hebben. Ik zag ook het zagen, en met stang en trens lijkt me dat niet echt heel vriendelijk?

Ik vind het er iig niet uit zien, gespannen, en vooral zonder plezier...

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:50

hmm

ik snap niet zo goed waarom paarden steeds zo geforceerd moeten lopen, maar je kunt het misschien vergelijken met een schoonheidswedstrijd ofzo?
maar dit is dan weer pijnlijk dus ik keur het ook niet goed

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:27

When you go to court, you have to have clean hands (=als je naar de rechtbank gaat moet jezelf zuivere handen hebben) OF Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.

Ik vind het erg gemakkelijk om alles en iedereen af te kraken. Maar het is ronduit onverstandig dan in je profiel een foto te plaatsen (dat profiel is toch ook openbaar, en door de betreffende persoon zelf geplaatst), in tweevoud nogwel, waar een paard (hoe heet dat ook al weer, oh ja) VET ACHTER DE LOODLIJN WORDT GETROKKEN. Hè M_D_H. En U wilt mij vertellen dat een paard gereden in die houding zoals U dat vrijwillig afbeeld, nooit taktfouten maakt. Ik kan U troosten; van mij zijn er ook zulke foto's gemaakt. Maar dat is juist mijn punt: VAN BIJNA IEDEREEN KAN MEN ZEER NEGATIEVE BEELDEN OF FILMPJES MAKEN. Daarom wil ik persoonlijk wat milder zijn voor iedereen.

Wat U niet wil dat U geschiet, doe dat ook een ander niet!

Daarom ben ik het ook met Anoukie eens; dat hier vaak meer de nadruk wordt gelegd op afkraken dan op leren. Wie durft hier met de hand op het hart te beweren dat zij/hij niet eens of meerdere keren een paard te flink heeft aangepakt. Ik niet. En daarbij komt fouten maken is menselijk.
Bovendien is het nog niet zo simpel om een arena in te rijden en kan het zeker gebeuren dat je brave paard het juist op dat moment laat afweten. En wat dan doen de zaak voor je collega en jezelf ten overstaan van al dat publiek in het honderd laten lopen omdat je vooral niet wilt ingrijpen, of doortastend doorrijden. Persoonlijk vind ik dat de keuze hier door mensen veilig en bijna onherkenbaar achter hun pc gemakkelijk wordt gemaakt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:29

Behandel een ander zoals de ander behandeld wil worden :).

Ik had het niet beter kunnen zeggen Kadankovitch.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:48

ach jah ergens heb je ook wel gelijk...
aangezien mijn paard zo "ver" achter de loodlijn loopt...
omdat euhm... hij mischien iets meer gestrecht word????
en nee...
hij maakt geen taktfouten...
en als je mij mischien niet op mijn woord geloofd...
nou be my gast, check het maar!!

maar goed, volgens mij gaat dit topic niet over mij, maar over de ruiters in het filmpje,
ik zeg niet dat ik hun slecht vind rijden,
mij valt op dat er taktfouten in de gangen van het paard zijn.
takt fouten zijn nooit goed!!
het maakt niet uit hoe ik rij, wat ik rij enz!!!!
deze ruiters laten hun paarden lopen op een manier die forceert,
op een manier die niet gewenst zou moeten zijn!!!!
maar de meeste ruiters snappen dat niet eens!!!!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:52

M_D_H, net zo goed dat jij het niet leuk vindt om zoiets van een ander te horen over jou en je paard, is het ook niet leuk om zoiets over een ander te zeggen :).

Ik ga zeker geen uitspraken doen over de foto's in jouw profiel, eerlijk gezegd had ik dat deel van de post van Kadankovitch niet goed gelezen :=. Ik vind het ook niet nodig om daarover te oordelen.

Ik hou gewoon uberhaupt niet van dit soort topics. En daar reageer ik dan ook op :).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:36

anoukie,
dan heb je nog niet goed begrepen wat ik bedoel!!!!
ik veroordeel hier niemand,
en verwacht ook niet dat dat iemand dat dan bij mij doet!!
ik constateer iets(daar word ik immers voor opgeleid) wat niet goed is!!
ik weet niks van de achtergrond van die ruiters en paarden...
daarom heb ik ook niet veroordeeld,
ik zei alleen iets wat ik zag,
en vind het dan ook behoorlijk kinderachtig dat iemand van 52 jaar oud,
die niet eens, uit angst dat hij wordt veroordeeld, fotos op zijn profiel heeft staan,
het dan nodig vind om zijn zogenaamde wijsheid te uiten op een foto van mij!!
als of je uit een foto kan opmaken wat er aan de hand is????
net zo min als dat ik dat kan vanuit die film,
kan hij dat niet vanaf een foto!!!!
en als jij mijn opmerking goed na leest,
kun je ook nog zien dat ik het vragend vraag, omdat ik niemand wil veroordelen!!!!!!!!!!!!!
en ik natuurlijk ook niet de achtergrond weet van die paarden en ruiters!!

desalnietemin blijf ik van mening dat taktfouten onjuist zijn,
en zeker niet goed voor het paard!!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:55

Wat mijn leeftijd er mee van doen heeft vraag ik mij af; een interssant argument.
Mijn avatar is niet duidelijk genoeg? Ik had graag meer foto's bij mijn profiel geplaatst maar ik ben een oen wat computers betreft. Maar sinds ik ontdekt heb dat het afkraken van anderen een favoriete bezigheid is, en ik beweer niet, let wel; NIET, dat U, M_D_H, tot die groep behoord, heb ik er niet meer zo'n spijt van dat het niet gelukt is. Inderdaad op een bepaalde leeftijd heb je niet meer de behoefte alles te moeten ondergaan.

Ik merk dat ik U pijnlijk getroffen heb, dat was niet zozeer mijn bedoeling. Mijn oprechte verontschuldiging daarvoor.

Echter aan de kern van mijn argumenten heb ik niets toe te voegen nog af te nemen. Herhalingen lijken mij zinloos.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:05

Ik zie het nut ook niet in van het plaatsen van dergelijke filmpjes zodat iedereen massaal gaat roepen hoe zielig zo'n paard wel niet is! We hebben hier op bokt nu al zo veel topics hiermee besmet en iedereen heeft zijn mening inmiddels wel gevormd.

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:30

Iets meer lengte in de hals zou mooier zijn.. maar je kunt van deze filmpjes niet echt zeggen dat hij erin 'getrokken' is. Sommige hengsten zijn nogal showerig van zichzelf. Als ik naar mij eigen hengst kijk als hij een merrie van dichtbij 'begroet' (en een beetje stoer gaat doen) dan komt hij dicht bij zon soort halshouding. Daarbij komt ook nog het type ras om de hoek kijken. Friezen zijn van nature wat meer opgericht.. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de fries in dit filmpje wel erg kort in de hals is..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 02:45

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik een dergelijke houding nog noooit gevraagd heb van een paard :n. Ik zou ook nergens beweren dat mijn paard geweldig loopt als we aan het rijden zijn, maar ze beleeft er wel plezier aan en ontspannen is ze zeker.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:14

Om het topic dan weer naar het leren te trekken: wat wordt er precies bedoeld met 'tactfouten'?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:10

Geachtte Sofie

Met 'tactfouten' wordt bedoeld; de afwijkingen in tijd en afstand tussen afzetten en neerkomen van de benen, in vergelijking met vastgelegde beenzetting. Met andere worden: Van de drie in de conventionele dressuur erkende gangen, stap draf en galop, is de afloop van de beweging precies vastgelegd. Alleen blijft er een verschil te zien tussen een slecht, matig en beter bewegend paard in de kwaliteit van de beweging, maar dan zonder taktfouten.
Zijn er taktfouten dan is het natuurlijk bewegingsmechanisme gestoord. In het ergste geval spreekt men over kreupen, dan is er ook sprake van pijn bij het paard. Maar de ruiter kan door zijn toedoen ook het natuurlijk beweginsmechanisme van storen of uit evenwichtbrengen. Zo spreekt men wel eens van teugelkreupelheid indien een paard zo extreem op een teugel steunt (of de ruiter het laat steunen), dat de beweging onregelmatig wordt. Laat men de teugels los dan paard het paard al snel weer normaal.
Soms wordt een paard letterlijk en figuurlijk overdreven; Daar zijn in het algemeen 2 mogelijkheden voor (maar ik kan in de snelligheid een vergeten, dus...)
1)Bij het aanleren van de meest verzamelde gangen, vooral in draf wordt nogal eens 'aan de hand' gewerkt, waarbij de ruiter naast het paard met de toucheerzweep het paard op de verschillende plaatsen aantikt. Het wil dan wel eens gebeuren dat een paard een been anders beweegt dan het andere, doordat de ruiter niet goed op de takt let.
2) Soms komt men wel een aan de grens van het kunnen van het paard. Geen twee druppels water zijn gelijk, dus ook de achterbenen van een (gezond) paard niet. Dan kan het zijn dat een been krachtiger afzet, hoger optilt, verder doortrekt dan het andere been. Zou de ruiter dan iets minder drijven, dus dat vragen waartoe beide benen evengoed in staat zijn, verdwijnt weer de onregelmatigheid. Dat bedoel ik dan met letterlijk en figuurlijk overdreven.

Ik heb het vermoeden dat ik een factor vergeten ben. Ik kom daar later opterug, indien al niet iemand anders daarop gewezen heeft.

Maar in ieder geval, hebt U nu een idee wat met taktfouten wordt bedoeld. Ik ben tot het inzicht gekomen dat niet alle tactfouten te vermijden zijn. Zo heb ik recent iemand geholpen wiens paard stevig tegen de hand liep, zich herhaaldelijk tijdens het uur op de achterbenen 180° omdraaide, en andee ondeugden uithaalde. Het is reeds 7 jaar en al 4jaar onder het zadel. In die tijd heeft de eigenares voordurend begeleiding gehad. Zij was ervan overtuigd dat dit gedrag normaal was. Toen ik dit paard nageeflijk maakte en het hoofd, of beter de mondspleet instelde ter hoogte van het boeggewricht, liep het dier in stap alsook in draf onregelmatig. Dus in een foute houding regematig, in de juiste houding; onregematig. Na een paar dagen was de onregelmatigheid helemaal weg. En d beweging verbeterd zich verassend snel zonder dat we daar veel aan doen, omdat we ons nog altijd zer concentreren op gehoorzaamheid. Hij heeft wat lang zijn zin gekregen.
Hopelijk is deze uitleg afdoende.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:54

Vegas_B schreef:
Iets meer lengte in de hals zou mooier zijn.. maar je kunt van deze filmpjes niet echt zeggen dat hij erin 'getrokken' is. Sommige hengsten zijn nogal showerig van zichzelf. Als ik naar mij eigen hengst kijk als hij een merrie van dichtbij 'begroet' (en een beetje stoer gaat doen) dan komt hij dicht bij zon soort halshouding. Daarbij komt ook nog het type ras om de hoek kijken. Friezen zijn van nature wat meer opgericht.. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de fries in dit filmpje wel erg kort in de hals is..

Zo aan deze reactie heb ik tenminste iets :).

Ik vraag niet om gezeik over afkraken en dat soort dingen, bovendien: Op wie doelen jullie precies?! Immers er wordt maar in het algemeen gesproken. Ik heb al aangegeven waarom ik dit topic heb geopend en als het je niet zint als oude rot op bokt omdat je al 1000 van deze topics hebt gezien, laat hem dan links liggen en ga lekker in een topic zitten waar je je wel thuis voelt :)

Sommige mensen..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:42

Het is wel bijzonder jammer dat er hier in dit topic wordt gereageerd. 'Winnietje' vraagt om mening, maar sommige teksten gaan wel erg ver.

Friezen lopen nou eenmaal vrij hoog met hun hoofd en 'opgekropt' maar dat hebben zij nou eenmaal. Meer lengte erin krijgen is echt lastig. Zelfs mijn paard (niet eens een fries, verre weg van) wil ook wel eens opgekropt gaan lopen. Hij is jong en erg zoekende en loopt dan ook altijd bepaald mooi. Soms te opgekropt, soms te hoog, maar steeds beter weet hij waar hij lopen moet. En dan doe ik allemaal zonder trekken. Ik hou enkel druk op mijn beide teugels.

De friezen in dit filmpje vind ik ook wat opgekropt lopen, maar eigenlijk zou ik een filmpje willen zien van de paarden als ze gewoon aan het trainen zijn. Dan kan je des te beter zien hoe ze lopen. De mannen hebben zowiezo wat te leren, want niet alles gaat precies tegelijkertijd ;) .

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:00

Geachte Winnietje,
Indien Uw laatste stukje op mij slaat, dan is mijn antwoord: NEEN, mijn bezwaar was niet op Uw vraag bedoeld. Dat is inderdaad een neutrale en gerechtvaardigde vraag.
Mir_horses, Avensis en Anoukie vertolken meer mijn mening. Ik kan en mag natuurlijk niet voor Anoukie spreken, maar ik heb uit haar berichten hetzelfde begrepen wat zo duidelijk door Mir_horses wordt weergegeven.
Ik kan mij trouwens ook in de mening van Vegas vinden, maar die is dan ook gematigder.

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:06

geerke schreef:
ze lopen gewoon vet achter de loodlijn...

niet achter de loodlijn, dat is als de neus te diep is wat een verstand. Zijniets te kort in de hals maar zijn friezen he die hebben vrij krote als vergeleken bij rijpaarden

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:10

Mensen waarom kraken jullie paarden af en manier van rijden jullie kunnen het niet eens nadoen laat staan het paard het aanleren, waarom toch altijd negatief, en altijd beter weten. Ga zelf is wat presteren en zet jou film op youtube, is kijken wat jullie eens kunnen. Waarschijnlijk geen bal want er worden nu dingen gezegd wat verre weg gewoon laat zien dat er geen verstand is

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:09

Anoukie schreef:
Is het de bedoeling dat hier ook nog wat geleerd wordt of wordt dit een "oeh aah wat sielug" topic :) ? No offence hoor, maar ik vind het niet zo netjes om een willekeurig filmpje van youtube af te trekken en dat openbaar te gaan zitten afkraken.

Abeltje77 schreef:
Anoukie schreef:

Tja Anoukie, dat risico neem je als je een filmpje op youtube (notabene, hoeveel openbaarder kan het nog) zet. Dan worden er meningen gevormt over zo'n filmpje. Wilt de maker dat niet, dan moet ie niets op internet zetten.

Er zijn genoeg youtubefilmpjes op bokt te vinden die iedereen lief, leuk, grappig of geweldig vindt. Dan zou dat dus ook niet meer mogen.

Waarschijnlijk heeft een van de toeschouwers dit filmpje gemaakt en geplaatst en weten de betreffende ruiters er niet eens vanaf.

Ik vind het daarom ook niet netjes dat ze meteen maar de grond in geboord worden. Overigens deel ik de mening van Kadankovitch.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:42

beamer schreef:
Mensen waarom kraken jullie paarden af en manier van rijden jullie kunnen het niet eens nadoen laat staan het paard het aanleren, waarom toch altijd negatief, en altijd beter weten. Ga zelf is wat presteren en zet jou film op youtube, is kijken wat jullie eens kunnen. Waarschijnlijk geen bal want er worden nu dingen gezegd wat verre weg gewoon laat zien dat er geen verstand is
En als jij nou eerst even het topic doorleest voor je reageert... :Z