Hoelang rijden jullie en hoe bouw je de training op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Re: Hoelang rijden jullie en hoe bouw je de training op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:38

De instructrice maar dat is nu weer goed gepraat

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:43

Oké, nou misschien kun je iets met mijn vorige tips en anders kun je de lessen weer oppakken?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:45

Ik ga zo rijden hoe zouden jullie de training opbouwen?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:06

Hebben jullie misschien nog tips?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:11

Ik rij meestal een half uurtje tot 3 kwartier incl in en uitstappen. Ik rij liever een keer of 4 zo, houd hem fris in het koppie én in conditie :j

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:14

Ja ik rijd nu ongeveer 20 minuten en dan stap in 10 minuten buiten de bak uit.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:14

Maar het gaat mij om de opbouw!!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:12

lekker 5 minuutjes instappen(met dit koude weer stap ik niet te lang). daarna lekker draven op zn eigen tempo. veel overgangen maken en veel voltes en slangevoltes rijden. galopje links galopje rechts en gaat het allemaal lekker dan ook stoppen.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:07

Citaat:
"Ik heb een New Forest merrie van 16 die ik op dit moment L2 rijdt.

Ik start met 5 tot 10 minuten in stapen. Hierbij laat ik haar laag en rond lopen en behandel ik de stelling. Soms naar links soms naar rechts en dan weer recht gestelt. Ook contrastelling. Hierbij neem ik niet te veel buiging mee. Gebruik dit vooral om de kaken goed los te krijgen."

Dat laatste snap ik niet helemaal?.. Kaken los krijgen? T gaat toch om t paard zn nek en rug spieren die je los maakt?.. of word ik nou gek? :?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:17

Ik ga vandaag weer naar les

Ik heb er helemaal zin in en zit te popelen op de stoel!!

x

Ps bedankt voor de reactie's

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:31

Ik rij een 9-jarige die ik train op B/L-niveau.

Ik start meestal met een paar minuten los stappen maar draaf vrij snel aan (hij komt niet van stal af). De eerste 10 minuten heb ik nauwelijk teugelcontact en ben eigenlijk alleen maar voorwaarts aan het rijden, op beide kanten en in alledrie de gangen. Waar hij zijn hoofd laat vind ik op dat moment onbelangrijk, ik wil dan puur dat de motor het van achteren doet en dat hij reageert op mijn zit- en beenhulpen, en op eigen benen loopt. Als hij lekker warm gelopen is begint hij zelf wat te briesen en te zakken in zijn hals/hoofdhouding.

Dan neem ik hem terug naar de stap en pak in een rondje ofzo mijn teugels meer op maat. Dan begin ik met lekker voltes draaien, wat sluiten en openen en probeer de hals lang en laag te houden. Daar ben ik zo'n 5 minuten mee bezig.

Daarna pak ik hem wat meer op en ga wat meer buigen (in stap nog steeds). Dus wat meer stelling vragen beide kanten op, schouder voor links en rechts, soms wat halthouden en weer achterwaarts. Daarna draaf ik aan en bouw hem weer wat meer op, wat voltes openen sluiten en daarna weer goed rechtrichten.

Daar ben ik ongeveer 10 minuten mee bezig, dan galopeer ik aan. Daarbij pak ik wat tempowisselingen en overgangen mee, lekker afwisselen met voltewerk en rechtuit. Dan terug naar de draf en wat hoger instellen. Dan begin ik meestal pas aan 'het echte werk' :P dus wat pasjes wijken of wat schouderbinnenwaarts.

Dat doe ik dan eigenlijk in alle gangen, wissel stap/draf af met een rondje galop, en varieer ook veel in hoofd/halshouding. Ik stap niet echt met lange teugel tussendoor, ik bouw hem wel af met halsstrekken. De laatste 10 minuten stap ik lekker buiten uit met een zweetdeken erop.

Ik ben zonder het uitstappen (dat is meer een verkort buitenritje) drie kwartier in de bak bezig, max. Ik rij eigenlijk nooit langer om hem lekker fris in zijn kop te houden. Daarvan besteed ik dus eigenlijk het grootste gedeelte (een half uur) aan loswerken en de basis erin houden. Ik ben feitelijk maar een kwartiertje echt oefeningen aan het rijden als je het zo wilt noemen.

Buitenritten doen we toch zeker 2 keer in de week, dan gaan we 1 tot 2.5 uur naar buiten, lekker ontspannen en galopperen door het water :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:33

Ik rijd mijn 19-jarige 4a 5 keer in de week 20 minuutjes a uurtje dressuur. (Ligt er aan hoe lang hij nodig heeft ;) Ik train hem op L niveau.
We startten samen wedstrijden en zijn daar best intensief mee bezig ;)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 10:35

Iemand nog tips

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:24

Ik begin altijd met werken aan de hand. Zo kan ik mijn pony lekker los maken en hem goed corrigeren omdat ik dan precies kan zien wat hij doet. Daarna klim ik erop en stap ik net zo lang tot de oefeningen die ik wil doen, goed gaan. Dan probeer ik die oefeningen in draf en soms komt er nog een galopje achteraan maar zover ben ik eigenlijk nog niet met mijn pony. Als het lekker weer is stap ik uit in het bos :)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 15:00

MaartPaard schreef:
Ik begin altijd met werken aan de hand. Zo kan ik mijn pony lekker los maken en hem goed corrigeren omdat ik dan precies kan zien wat hij doet. Daarna klim ik erop en stap ik net zo lang tot de oefeningen die ik wil doen, goed gaan. Dan probeer ik die oefeningen in draf en soms komt er nog een galopje achteraan maar zover ben ik eigenlijk nog niet met mijn pony. Als het lekker weer is stap ik uit in het bos :)

Hier ga ik aan het werk

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:27

rikkybergy schreef:
MaartPaard schreef:

Hier ga ik aan het werk

hoe bedoel je? :P

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:25

MaartPaard schreef:
hoe bedoel je? :P

Dat ik ook zoiets ga doen

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:16

Hey
ik rij meestal 30minuten tot een uurtj..
Soms heb ik ook wel van die dagen dat ik langer rijd

maar als men paardje super loopt, stop ik liever een beetje vroeger..
als beloning dan..
Als ik niet veel tijd heb oefen ik gewoon op de dingen die belangrijk zijn..
zoals galop -stap , stap-galop, wijken, draven, stappen..
zo van die dingen,
Probeer eens anders gewoon
zo de belangrijkste dingen te doen...

x

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:12

3 jarige kruising new forrest x fries ruin ... hangt er vanaf hoe zijn bui is ahha heb niet echt een tijd voor het trainen de ene keer zit ik er 1 uur op ...de andere keer is het met 15 min wel klaar

goed lang instappen links en rechtsom ...lekker nagevelijk voltes enz
daarna drafje eerst lekker op eigen benen lopen daarna iets oppakken en wer ontspanning vragen ...doet hij dit goed stop ik de ene keer wel de andere keer vraag ik 1 rondje galop links en rechtsom

als hij een pak het bit vast en naai em d'r tussen uit dag heeft : blijf ik rijden net zolang tot dat hij nagevelijk word en lekker rustig ontspannen inbuigt en zijn hals los laat . als is het alleen maar in stap ....daarna stop ik

1x in de week lekker met hem 1 uur buitenwandelen of buitenrijden in draf geen galop ..wil buiten de rust erin houden .

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:43

Ik rijd zelf meestal 1uur, waarvan de eerste 15minuten loswerken en daarna pak ik hem ongeveer een half uur op en doe alle oefeningen. Vervolgens het laatste kwartier weer lang laag uitdraven/uitwerken.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:45

Hebben jullie ook tips voor als een pony zich niet laat sturen??

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:52

ik moet eerst een half uur naar de rijbak rijden.
dat doen we in stap met een beetje draven.
in de bak stappen we een rondje en draaf ik aan.

aan de hand van hoe fris ze is pak ik haar langzaam op.
we rijden zegmaar bijna B niveau.
na een 20 min tot een uur (ligt eraan hoe intensief en rustig de training was) stappen we weer terug.

over 2 weken krijgen we ijzers en kunnen we weer lekker lange ritten maken.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:00

Ik rij meestal een half uur tot een uur.
Ik stap in 5 -10 min (pony loopt op de wei), dan draaf ik even aan en begin ik met overgangen en oefeningen om het lichaam los te maken. Dit in stap - draf beide kanten.
Op het einde doe ik nog galop, maar aangezien we nog niet zo zeer goed getraind zijn doe ik dit niet lang. Als hij het goed en rustig doet is het genoeg voor mij. Soms train ik op galop en dan draaf ik weinig, afhankelijk van wat ik wil trainen.
Daarna stap ik uit en doe ik eventueel nog wat werk aan de hand of ga ik even wandelen met hem.

Als het groepsles is, varieert dat natuurlijk.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:11

Als een pony zich niet laat sturen zou ik het rijden alleen onder begeleiding doen want dan zit er iets helemaal fout.
Waarom laat je pony zich niet sturen? Is die nog erg jong, ondeugend, wat is de reden? Jij bent dan blijkbaar niet in staat om je pony wel te kunnen sturen en dan zou ik niet zelf aan blijven modderen maar er hulp bij halen.

Mijn ruin is 8 en heeft tot vorig jaar nooit iets hoeven doen. Daarom beschouw ik hem nog als een jong paard in training. Ook door het weer heeft hij 2 maanden nauwelijks iets gedaan. Ik begin altijd met laag en rond instappen, lekker zijn rug los laten en je hand gaan volgen. Doet hij dit netjes doe ik het zelfde in draf en galop. Ben hier vaak zo'n 10 minuten mee bezig. Dan stap ik even met lange teugel en daarna pak ik hem op en begin ik met een beetje wijken, schouderbinnenwaarts om zijn spieren los te maken en hem gehoorzaam te maken. Ik maak tussendoor heel veel (schijn)overgangen omdat hij dan goed zijn achterhand moet gebruiken.
Dit doe ik nu zo'n kwartiertje in stap draf en galop, dat vind ik nog lang genoeg voor hem. Daarna mag hij weer langer en laat ik hem weer mijn hand helemaal volgen en zo weer ontspannen. Met uitstappen erbij ben ik misschien een half uur/40 minuten bezig.

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:08

rikkybergy schreef:
Hebben jullie ook tips voor als een pony zich niet laat sturen??

hoi,
wat bedoel je hier precies mee?
Luisterd bij niet gaan je teugels en benen? Of neemt hij geen stelling aan in de bocht?
Kan je wel goed overgangen rijden?