Scheef zitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:38

lekker zonder beugels gaan rijden en rechtuit kijken niet naar benden langs je paard

Juangi

Re: Scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:42

Hier heb ik dus ook last van. Ik knik in, zit scheef op het zadel, kijk naar beneden en houd soms mijn hoofd scheef.

Wat bij mij enorm geholpen heeft om mijn billen extreem naar de binnenkant te brengen. Hierdoor zit je scheef maar herstel je jezelf. Uiteindelijk merk ik ook dat als ikmijn rug meer hol maak dat ik rechter ga zitten. Concentreer je onder het rijden steeds op 1 punt, hoofd recht houden. Ga je een andere kant op kijk dan weer naar het punt recht voor je. Hierdoor blijf ik wel rechter zitten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:24

Nou even een update hier.. mijn vader is eergisteren mee geweest om even te kijken, en mijn rechterbeen zit dus echt zo'n 10 cm meer richting de grond. Wanneer ik mijn zadel dan weer recht doe zit ik voor mijn gevoel echt met mn rechterbeen véél hoger net alsof die beugel 2 gaten korter zit

Is dit herkenbaar voor mensen met een scheef paard?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit allemaal het gevolg is van een scheef paard, als het echt zo ernstig was zou hij toch niet beide kanten een volte op kunnen..
Echt ik heb hier zo erg de balen in, dacht ik eindelijk recht te zitten, blijkt mn zadel gewoon steeds meer naar rechts te schuiven
Ik moet me eigenlijk niet zo snel uit het veld laten slaan, maar op deze manier heb ik echt geen zin meer om nog te trainen omdat zolang ik scheef blijf zitten toch niet verder kom, maar zolang ik de oorzaak niet kan vinden weet ik het ook niet meer hoor

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:53

Ik herken het wel ja. Mijn paard was dan ook enorm scheef toen ik hem kocht. Kon ook nauwelijks in de rechter galop aanspringen. Nageven gaf door de scheefheid ook enorme spanning bij hem.
Een volte kon ik op beide kanten wel rijden, maar de juiste stelling en buiging nam hij niet op beide kanten aan.
Uiteindelijk bij mijn huidige instructrice terecht gekomen die heel nadrukkelijk werkt met rechtrichten. Verder geeft zij ook op klassieke wijze les. Voor mijn paard, maar ook voor mij, een verademing.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:05

Ja, ik heb precies hetzelfde. Mijn paard is alleen niet (enorm) scheef. Bij mij heeft het gewoon met mijn houding te maken. Ik rij daarom weinig voltes en alleen maar rechte lijnen dan heb ik sneller het gevoel dta ik recht zit dan bij een volte.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 16:18

Gut nou probleem gevonden hoor
onley schreef:
je kunt je zadel ook even zelf nakijken zet het op de grond zodat je beide kussens van boven af kunt bekijken en dan kun je zien of er 1 van de kussen dikker is als de ander,

mijn oude zadel was ook totaal verkeerd opgevuld 1 die was kei en kei hard en 2 was die scheef gevuld en dat noemde zich een zadelmaker :o

Ik had al eerder even gekeken maar het viel me zo niet op, maar nu ik nog eens goed gekeken heb blijkt dus 1 kussen zéker 1 cm dikker te zijn!!
Echt ik ben zo boos op mezelf dat ik het nooit eerder gezien heb, maar ook op de zadelmaker..
Beide kussen waren even hard, dus hij heeft hem gewoon echt helemaal verkeerd opgevuld :(

Ik heb vandaag op een paard van de dochter van de staleigenaar gereden en dat was echt even geweldig! Ik zat gelukkig gewoon recht, en voorlopig mag ik met een (recht) zadel van de staleigenaar rijden..
Pff ik ben echt zo'n klojo dat ik er zomaar vanuit ging dat het zadel recht was omdat hij toch pas nagekeken was...
En dan te bedenken dat ik er al een paar maanden mee rij _-:( _-:(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:31

Het kan ook zijn dat door het scheefzitten de kussens ongelijk zijn geworden. Alhoewel een paar maanden dan wel wat kort is. Ik denk nog steeds dat het ook met de voorkeurskant van je paard te maken heeft. Anders zou het wel toevallig zijn. Maar misschien is het allebei wel. Succes met je rechte leenzadel!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:34

Beide kussens zijn gewoon heel hard, als de rechterkussen zachter was en de linkerkussen hard geworden had ik ook nog wel geloofd dat dat waar kon zijn. Nu is het echter zo dat het rechter kussen (die hoger is) ook gewoon heel hard is en als de linker precies zo was opgevuld had hij onmogelijk zoveel kunnen inzakken

Bedankt! Ik ben inderdaad benieuwd hoe het rijden morgen met leenzadel gaat

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:35

Heb het topic even doorgelezen en ben wel benieuwd hoe het nu is? :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:42

Echt supergoed :j Eerst kreeg ik hem dus écht bijna niet in galop en had er echt zo de pest in dat ik het maar gewoon niet meer probeerde, gisteren voor het eerst weer gegaloppeerd, en vandaag kreeg ik hem al op kuithulp in galop!

Natuurlijk gaat niet alles nu ineens supergoed, buigen blijft op de ene kant nog steeds moeilijker dan op de andere kant, maar dat is meer de 'normale' scheefheid ipv dat extreme waar we eerst last van hadden

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:45

Onderstaand stukje heb ik zojuist in een ander topic over scheefzitten geplaatst. Mogelijk is de informatie voor jou ook nuttig. De betreffende ruiter had een verkort rechterbeen, ik begrijp dat bij jou de linkerkant verkort. Waarschijnlijk zit jij dan rechts naast het paard/zadel. Mocht je meer informatie over jouw houding willen, dan mag je me wel rijfoto's toesturen, dan kan ik een analyse voor je maken (graag foto's genomen vanaf de achterkant en zijkant).

"Heel veel mensen zitten scheef op hun paard. Vaak hangt dit samen met de scheefheid van het paard, soms heeft de ruiter een sterke voorkeurshouding. Veel mensen zitten met hun billen naast het zadel en plaatsen daarbij het gewicht meer op één bil ter compensatie. Als ik het goed begrijp verkort jij jouw rechterbeen als je op jouw paard zit. Ik heb nu geen beeldmateriaal gezien en moet het algemeen houden, maar meestal zit de ruiter bij een verkort rechterbeen links naast het zadel met meer gewicht op de rechterbil. Daarbij wordt het rechterbeen vanuit de heup opgetrokken, waardoor deze verkort. Vaak gaat dit samen met een paard dat de ribben naar links gebogen heeft (rechtsgebogen paard), waardoor de ruiter op links wordt geplaatst. Als je aan jouw houding zou willen werken, moet je eerst jouw paard met een recht bekken stil laten staan (bij een recht paard zal het paard dan vierkant staan, bij een scheef paard zal een paard achter ongelijk moeten staan om het bekken recht te hebben). Zorg er vervolgens voor dat het zadel goed recht op jouw paard ligt. Vervolgens ga je in de stijgbeugels staan en plaats je het bekken opzij naar het midden. In jouw geval zal het waarschijnlijk voelen alsof je heel ver naar rechts toe moet gaan zitten. Laat eventueel iemand achter jou en jouw paard gaan staan om te kijken of je recht ten opzichte van jouw paard bent gaan zitten. Verdeel vervolgens het gewicht over beide zitbeenknobbels (om dit te oefenen is op de grond een fysiobal inderdaad een goed hulpmiddel). Als je dit moeilijk vindt, kun je heen en weer schommelen over jouw zitbeenknobbels en deze schommelbeweging steeds kleiner kunnen maken totdat je voor jouw gevoel in het midden zit. Als je goed in het midden bent gaan zitten, zullen beide benen even lang zijn en gelijk aan jouw paard liggen.

Beenlengteverschillen zijn vaak niet zo groot dat je daar op het paard een ongelijke gewichtsverdeling door krijgt. De meeste beenlengteverschillen zijn kleiner dan 1 cm en hebben geen invloed. Meestal wordt het scheef zitten veroorzaakt door een scheef gebouwd paard en een ruiter die in deze houding meegaat. Sommige ruiters hebben een sterke voorkeurshouding ontwikkeld en hebben daardoor een ongelijke spierkracht in hun benen, waardoor de scheefheid versterkt wordt. Daarbij kan het verstandig zijn om oefeningen te doen ter verbetering van de spierkracht in combinatie met coördinatieoefeningen."

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:49

Ik heb eigenlijk nooit een 'fotograaf' om mee te gaan, maar als ik die ooit vind zal ik je PB'en :j
Bedankt voor het stuk tekst, hoewel ik toch denk dat de oorzaak van mijn probleem grotendeels opgelost is

netteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:37

marise83 schreef:
netteke schreef:
misschien is je paard toch niet heel recht anders moet je maar eens op deze site kijken : http://www.paardeninbalans.nl xxx

goh dat wilde ik ook neer zetten haha les je ook bij Angèle?

nee maar ik had daar van iemand van gehoord en ik heb er al zoveel van geleerd =)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:33

ik heb hetzelfde probleem gehad, ik probeer het min of meer onder controle te krijgen door in draf een paar keer te blijven staan in plaats van gelijk weer te gaan zitten. Als je netjes kunt blijven zitten zit je recht. :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:14

Pfft nou even een updatetje hoor

Mijn zadelmaker was dus in eerste instantie door die ene zadelmaker opgevuld, zadel was al iets scheef, daarom zadelmaker erbij, en kussens zijn toen weer ongelijk gevuld

naar die zadelmaker zijn we dus nooit meer gegaan, nu naar een bekende zadelmaker in de buurt
De eerste keer hadden we betaald en weggebracht en alles, en toen we hem terug kregen was er hoogstwaarschijnlijk nieteens iets aan gedaan.

We zijn dus teruggegaan, weer gevraagd of het zadel eens heel goed nagekeken kon worden omdat ik last had van de scheefheid e.d., nu heb ik mijn zadel vandaag weer terug en jahoor... ik zit er nog steeds niet recht op

Ik snap echt niet meer wat ik nu nog verder kan doen hoor aan dat zadel, ik ga geen naam van de zadelmaker noemen maar het is echt een hele bekende die over het algemeen ook goed aangeschreven staat

Bah

Janinenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:29

inderdaad, ik ken zelf iemand die daar ook mee heeft gezeten, had ze net een nieuw zadel ook nog eens een hele dure bleek gewoon dat het zadel zelf scheef was wat je zo eigenlijk niet goed kunt zien ! succes;) !

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:53

Er kan vanalles aan de hand zijn ;)
Maar het kan dus ook zijn dat het paard gewoon scheef is?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:50

na een andere zadelmaker gaan
echt vervelend dit probleem ik ken het.

Deze week komt er al de 3de zadelmaker bij ik heb er echt de pest in :o en een zadel maker kan niet blind een zadel opvullen zonder het paard te hebben gezien en zonder het zadel er even op te hebben gehad.

verder je paard echt gaan rechtrichten met buitenstelling aan te gaan nemen zodat die lengte buigingen beter gaan worden.

echt vervelend allemaal daar krijg je vanzelf al geen zin meer om te rijden.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:41

Om te antwoorden op je vraag of er ook andere mensen zijn dan een fysio die dat kunnen bekijken; misschien een mensendieck?
Die hebben speciaal geleerd over de houding van de mens.