Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ziamara schreef:success:D
& met dat dribbelen, die van mij word daar juist druk door, omdat die dan niet bergrijpt wat ik wil..
aansporen, en weer terugtrekken
ik denk dat je beter wat langer kan draven, van bocht tot bocht ofzo
Juangi schreef:Even anders:
Onstspanning, respect, dresuur, paard GEEFT je nageeflijkheid, springen. Geen aan de teugel lopen dus, maar ontspanning en de gegeven nageeflijkheid.
xSaarSaar schreef:Er is eigenlijk niet echt een `beste` manier om je paard aan de teugel te laten lopen, omdat dit voor ieder paard anders is.
Het belangrijkste is dat je paard goed aan het been is en lekker voorwaarts.
Verder is het de bedoeling dat hij als het ware opgesloten wordt tussen teugel en been. Je kunt dit doen, door rustig been te geven en dan ondertussen kneepjes te geven in je teugels.
Je moet hem ook goed losrijden zodat hij goed kan buigen en stellen.
Om hem ook makkelijker nagevelijk te laten lopen is het ook een goede oefening om veel figuren als slangenvoltes te rijden, omdat hier veel bogen in zitten, en je paard dan telkens moet omstellen, zodat hij losser wordt in de hals.
En het belangrijkste, geen een paard vind het leuk als je aan zn mond zit te trekken, dus rijd hem rustig, en zorg dat hij zijn kaakspier ontspant.
Succes!
Saaaaar.
xSaarSaar schreef:Ja, maar als een paard, zoals het paard van de ts, lastig aan de teugel is te krijgen, kunnen kneepjes helpen om hem te laten ontspannen.
xSaarSaar schreef:Kneepjes hebben juist wel met ontspannen te maken, want een paard dat niet nagevelijk loopt heeft vaak ook moeite met het ontspannen van de kaakspier (dit merk ik ook heel erg bij nance). Doot kneepjes te geven en een beetje te spelen met het bit gaat ze haar kaakspier ontspannen en neemt ze het bit meer aan, en buigt/stelt ze netter waardoor ze makkelijker nagevelijk wordt.

, en ook een hele sterke achterhand.
Ambrasoft schreef:Neem een voorbeeld aan mijn arabiertje. Marene was vooral in het begin van elk dingetje gestressd. Ik hoefde niet aan kneepjes te denken hoor, want daar werd ze alleen nog maar gekker van en ze nam het bit er zeker niet beter van aan. Door doorrijden en doorrijden heb ik bereikt dat ze gewoon ontspannen kon lopen. Vandaag ook. Op sommige momenten kon ik haar gewoon oppakken en dat ging dan echt goed.
Niets kneepjes, gewoon de ontspanninng en de motor van achteren.
.