Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:55

1Boefje schreef:
Het is hier ook geen kritiek op het meisje hoor! Ze gaat super met de diertjes om. Ik vraag me alleen af hoe dit komt? Door enkel dat ze in de bak rijdt en bijna nooit buiten, of omdat ze een slechte ervaring heeft gehad? Of een combinatie van?

Ik vraag me dan af op wat voor een hobbelpaard die angst wel verdwijnt? Hoe krijg ik het zo dat ze vertrouwen krijgt in hem?

Misschien moet je dat aan haar vragen?

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:57

Ik zou haar niet alleen laten gaan aangezien jouw paard nu door heeft dat hij haar de baas is. Daar ga je alleen maar ongelukken mee krijgen.
Ik denk ook dat ze eerst vertrouwen zou moeten krijgen door hem te leren kennen in de bak, maar die heb je hellaas niet.
Je moet je afvragen of zij wel de juiste bijrijder is voor je paard en zo ja heb je de tijd en zin om haar te begeleiden,

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:58

lastig probleem,
ik denk dat je voor ieders veiligheid dan maar moet zeggen dat ze dan ook niet naar buiten kan zolang ze niet goed durft. anders krijgt je paard straks door dat ie bij haar alles voor elkaar krijgt en gaat hij bij jou ook vervelend lopen doen.
er zijn zat mensen die inderdaad graag veilig in een bak of afgezette omgeving rijden en het buiten eng vinden door slechte ervaringen. het zij zo. je moet niet pushen, misschien komt het nog wel als er wat meer vertrouwen is onderling

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:59

1Boefje schreef:
santana67 schreef:
Hoe lang rijdt ze al op jouw paard?

Ze is net begonnen, maar het is gelijk mis gegaan (hij weigerde het veldje af te stappen de baan op en ze is omgedraaid). Ik wil haar helpen, maar weet niet hoe.

Ze is nog bang van die nare ervaring die ze eerder heeft meegemaakt. En hup, direct naar buiten op een nieuw paard wat ze nog niet zo goed kent.
Ik snap haar angst wel :j
Laat haar en je paard eerst eens aan elkaar wennen in een omgeving waar ze niet bang is (afgesloten weiland/bak oid).

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:00

In plaats dat jij meefietst zal ik haar mee laten fietsen zo zit er bij haar absoluut geen druk op en zal ze zien dat er niks aan de hand is en als ze zelf aangeeft dat ze het wel aandurft kun je onderweg wisselen ik zou er zeker geen druk achter zetten ben je straks ook nog een fijne bijrijder kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:02

Sommige mensen durven het gewoon niet, punt uit! Sommige ervaren ruiters vinden het onverantwoord om alleen met een paard buiten te gaan rijden en daar zit ook wat in.

Veel paarden zijn buiten als ze alleen zijn anders dan in vertrouwde omgeving, het eigen erf, bij de andere paarden, bij zijn eigen stal. Paarden zijn in den regel niet zo moedig om alleen op pad te gaan, zijn kudde dieren...maar je kunt het wel samen leren en handig en moedig zijn moet je wel als je alleen met je paard naar buiten gaat.

Ik vind het heel eerlijk dat ze aangeeft niet te durven, maar dat kan best nog wel komen. Als je van de zomer een paar keer mee gaat met de fiets, kan dat al een groot begin zijn.

Ik ga ook niet zomaar met een vreemd paard alleen de bossen in, ook niet met een paard dat ik een tijdje alleen maar in de bak heb gereden en verwacht dat dat paard buiten anders zou zijn...

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:04

Ik weet wel van vroeger dat we op de manege in de winter alleen maar buiten reden en als het dan weer voorjaar was en we gingen buitenritten maken dat dit heel spannend was. Ik kan mij wel voorstellen dat iemand die altijd alleen maar "veilig" in een omheinde bak rijdt het eng vindt als hij de "weide wereld" ingaat.
Ik heb overigens een tijd alleen maar buiten gereden en toen ik weer ging lessen en met andere paarden in de bak reed ik dit heel benauwend en toch een beetje eng vond. :o Dan kwamen de muren zeg maar op mij af...
Dus ja, ik denk wel dat het te maken heeft hoe afwisselend rijervaring de ruiter heeft. (Dus rijdt ze ook op vreemde paarden, verschillende buitengebieden etc.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:11

Ik ben ook niet zo flink buiten, doe het wel af en toe maar voel me niet vertrouwd en veilig op mijn paard meer. Ook dus omdat ik tot dusver op een enkel paard na alleen slechte ervaringen heb. Ik weet het ook nog goed: mijn toenmalige paard was een echte kwal buiten en ik ging er wel mee naar buiten maar ik vind er dus geen lol aan om in volle galop terug naar huis te kletteren zonder stuur of rem, hop alle wegen over, en dat nog na een hoop gesteiger en gedraai. Ik lag er mee in de sloot, ging door en over draden van weilanden, bezorgde ander verkeer ook de schrik van hun leven... kortom: hartstikke onveilig en ik voelde me er echt niet fijn bij. Een stalgenoot, die zelf een heel braaf paard had, vond dat ik me aanstelde. TOT haar paard een keer omdraaide, wegkletterde en ergens over het prikkeldraad ging. Toen is ze ook een paar maanden niet naar buiten geweest omdat het vertrouwen weg was.
Ik bedoel maar: tref een paar keer zulke paarden en je associeert buiten gewoon met geen controle.
Bij mij hangt er trouwens ook een hoop samen met weten dat ik geen ander verkeer tegenkom, in een rustig bos of op de hei waar ik weet dat het weinig kwaad kan als ze een keer wegspringen, vind ik het veel minder eng, dan als ik over boerenweggetjes moet, vol met ander verkeer, waar je kruispunten over moet etc. (ik weet niet hoe de situatie bij jullie is?)

Ik vind het trouwens heel fijn om buitenrijden op te bouwen door bijv. eerst te voet te gaan wandelen, dat ik weet waar een paard wel en niet van gaat schrikken (je verkrampt zelf niet als je weet dat je paard hoogstens een oor naar die passerende trekker draait ;) ) en door bijv. eerst eens op het erf rond te rijden, allerlei enge dingen te laten zien, dan eens ergens op een grasveldje in een bos te gaan dressuren en daarna eens een moe paard uit te stappen over de weg, zomaar een klein blokje. Ik ga ook liever met, liefst twee, andere rustige paarden mee, dat mijn paarden daar houvast aan hebben dan ineens in mijn dooie uppie de weg op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:11

Denk dat je hier je titel iets anders had moeten maken ;) .

Als je bijrijder bangig is, wordt het heel lastig, zij is dan onzeker, paard heeft dat vast wel door.
Denk dat zoiets tijd kost.
En als jij meefietst? En nog een ander braaf paard met ruiter meeneemt en die voor haar plakt?
Zodat ze er alleen maar achteraan hoeft te hobbellen?
Of haar gewoon eerst paar weken met paard buiten laten wandelen? ernaast?
Zodat het beetje gaat kriebelen om erop te gaan zitten? En ze kan zien dat hij braaf is?

Ik rij veel buiten, maar ga ook niet zomaar op iedereens paard een buitenrit maken.
(ken te veel paarden, waarvan ik weet dat die er voor een vrachtwagen of trekker vandoor gaan.)

Vanmiddag heeft mijn net 2 wkn geleden gekochte babypaard zijn buitenritvuurdoop.... (mits het niet stortregent)
Maar ik vertrouw dat dier in principe en heb heel wat buiten km's met mijn trouwe Sjol erop zitten.
Bovendien, neem ik heel braaf ander paard mee.
En plak mijn nieuweling daarachter ernaast en ervoor.
Doe dit speciaal op zondag, wegen rustig, we hebben hier geen bos, moet dus langs de weg.
Ondertussen heeft hij wel al 2 wkn aan de hand over straat meegewandeld met andere paarden en alleen.

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:12

Het is natuurlijk ook gewoon dood eng om met een paard wat je eigenlijk nog helemaal niet goed kent op buitenrit te gaan!

Ik zou er, als het meisje wil doorgaan toch wel wat tijd in steken door eerst misschien zelf erop te gaan naar buiten en het meisje op de fiets, en dan eens te wisselen onderweg. En dan een andere keer jij mee op de fiets, net zolang tot zij het paard vertrouwd en heeft leren kennen!
Je zou haar er mee kunnen laten wandelen, maar persoonlijk vind ik dat niks, ik zit er liever op dan ernaast omdat ik zelf altijd het idee heb dat als ik erop zit ik er meer over te vertellen heb, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:15

Sjolvir schreef:
Denk dat je hier je titel iets anders had moeten maken ;) .

Als je bijrijder bangig is, wordt het heel lastig, zij is dan onzeker, paard heeft dat vast wel door.
Denk dat zoiets tijd kost.
En als jij meefietst? En nog een ander braaf paard met ruiter meeneemt en die voor haar plakt?
Zodat ze er alleen maar achteraan hoeft te hobbellen?
Of haar gewoon eerst paar weken met paard buiten laten wandelen? ernaast?
Zodat het beetje gaat kriebelen om erop te gaan zitten? En ze kan zien dat hij braaf is?

:j

Ik ben bakruiter, rijd buiten (alleen of met een groep en pak graag een stukje galop mee) en spring ook nog eens :+ Je kan niet alle ruiters over 1 kam scheren en ik begrijp de angst van jouw bijrijdster wel. Stap je zelf zo makkelijk op een vreemd paard als je een keer er echt hard van af bent gekletterd buiten ? Mijn mening is dus dat het komt door de slechte ervaring (als je een keer echt hard valt krijg je nu eenmaal angst.. Had zelfs Anky last van ;) )

Probeer haar vertrouwen te geven door inderdaad mee te gaan op de fiets, of met een braaf paard er bij.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:16

Ik moet, als bakruiter, ook bekennen dat ik liever niet buiten rij. Puur om het idee dat mocht ik van mijn paard afvallen hij werkelijk overal heen kan gaan met de gevolgen van dien. Een bak vind ik dan een stuk veiliger (geen auto's enz)

Nou moet ik wel bekennen dat ik een zeer explosief paard heb waarmee je gewoon moet uitkijken. Risico zoek ik daarom niet op.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:31

Ja, je moet niet met een paard naar buiten gaan die daar niet geschikt voor is. Maar het gaat nu over Cisco waar jij 1Boefje, dus altijd zonder problemen mee naar buiten gaat?
Dan moet ze toch wel een beetje ballen hebben en door durven zetten. Vaak is het even spannend en na een paar minuten moet je dan al wat meer zelf vertrouwen krijgen....
Ze verpest het hierdoor wel een klein beetje voor jou....

Ik lease met een vriendinnetje waar het maar kan (Ardennen, bos, strand, duinen, natuurgebieden) paarden en gaan wij gewoon lekker buiten rijden. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een vervelende ervaring heb gehad.... Wel met een verzorgpaard die SUPER verkeersmak was volgens de eigenaresse, maar als er een traktor of vrachtwagen aankomt moet je even een inhammetje opzoeken op het boerenweggetje. Nou, ik heb nog nooit zo'n powerplate ervaring op een paard mee gemaakt en zijn we bijna de Rijn in gevallen omdat dit "makke" paard, dus ècht niet mak was! Die raakte letterlijk van alles (voorbij fietsende schoolkinderen, vissers e.d.) in paniek. Nou, lekker ontspannen buitenrijden.
Bij mijn nieuwe verzorgpaard mocht ik eerst ook alleen ernaast buiten gaan lopen. Ik vond dat juist eng omdat ik naar mijn gevoel dan helemaal geen controle hebt.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:34

Kan je niet zelf even een ander paardje lenen en dat jij meegaat met je bijrijdster en Cisco? Met zijn tweeen is het vaak ook minder eng...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:39

Veug schreef:
Bij mijn nieuwe verzorgpaard mocht ik eerst ook alleen ernaast buiten gaan lopen. Ik vond dat juist eng omdat ik naar mijn gevoel dan helemaal geen controle hebt.

Wat door deze manier van het paard leren kennen wel helpt (in mijn ogen) is dat het paard jou leert accepteren in 'enge' ervaringen. Je bent dan een zichtbare leider. Op het moment dat je in een situatie komt dat je paard in paniek raakt kan het dan helpen om af te stappen en langs het 'enge' ding te gaan (denk aan: enorme graafmachine, dijkje waar die net op past met aan beide kanten prikkeldraad.. dan stap ik toch liever af). In enge situaties volgt mijn paard mij blind als ik naast hem loop.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:43

Veug schreef:
Ja, je moet niet met een paard naar buiten gaan die daar niet geschikt voor is. Maar het gaat nu over Cisco waar jij 1Boefje, dus altijd zonder problemen mee naar buiten gaat?
Dan moet ze toch wel een beetje ballen hebben en door durven zetten. Vaak is het even spannend en na een paar minuten moet je dan al wat meer zelf vertrouwen krijgen....

Pardon?!

Als de bijrijdster zelf duidelijk aangeeft dat ze eigenlijk niet durft, dan moet je dat wel respecteren en dus maatregelen nemen zodat het wel lukt of zeggen dat ze misschien beter op zoek kan gaan naar een ander paard die een voor haar geschiktere omgeving heeft om te rijden. Wil je haar toch als bijrijdster houden dan moet je daar tijd in steken wat betreft het vertrouwen opbouwen. Maar een bijrijdster beschuldigen dat ze het voor de eigenaar verpest terwijl de bijrijdster duidelijk aangeeft dat ze bang is? Dat is echt heel grof!

Marieke_K

Re: Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:45

Ben het met Ineke eens. Beter dat ze het aangeeft dan dat ze verongelukt met het paard omdat ze toch naar buiten ging (terwijl ze bang was..)

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:46

Marieke_K schreef:
Veug schreef:

Wat door deze manier van het paard leren kennen wel helpt (in mijn ogen) is dat het paard jou leert accepteren in 'enge' ervaringen. Je bent dan een zichtbare leider. Op het moment dat je in een situatie komt dat je paard in paniek raakt kan het dan helpen om af te stappen en langs het 'enge' ding te gaan (denk aan: enorme graafmachine, dijkje waar die net op past met aan beide kanten prikkeldraad.. dan stap ik toch liever af). In enge situaties volgt mijn paard mij blind als ik naast hem loop.

Ik bedoel met controle dat ik bang was dat ze zich los zou rukken en dat ze dan weg was...als ik erop zit heb ik meer controle. Maar inmiddels weet ik dat ze niet weg zal rennen....

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:51

Ineke2 schreef:
Veug schreef:

Pardon?!

Als de bijrijdster zelf duidelijk aangeeft dat ze eigenlijk niet durft, dan moet je dat wel respecteren en dus maatregelen nemen zodat het wel lukt of zeggen dat ze misschien beter op zoek kan gaan naar een ander paard die een voor haar geschiktere omgeving heeft om te rijden. Wil je haar toch als bijrijdster houden dan moet je daar tijd in steken wat betreft het vertrouwen opbouwen. Maar een bijrijdster beschuldigen dat ze het voor de eigenaar verpest terwijl de bijrijdster duidelijk aangeeft dat ze bang is? Dat is echt heel grof!

Waarom zien mensen alles zo negatief? Het is niet banketstaaf bedoeld. Ze gaf toch zelf aan dat hij haar nu ook uitprobeert? Maar als de bijrijdster niet buiten durft te rijden en er is geen andere mogelijkheid om te gaan rijden, dan kan ze beter inderdaad opzoek gaan naar een ander verzorgpaard. Als door haar onzekerheid het paard ook onzeker wordt heeft de eigenaresse hier niks aan.
Het geeft ook helemaal niet dat iemand bang is, maar bang zijn is iets anders dan onzeker zijn...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:53

ik ben een bakruiter geworden :+
ik heb mijn hele leven dat ik paardrij buiten gereden(22 jaar rijervaring).
heb 8 jaar geleden een jonge hengst zadelmak gemaakt en 3 weken later reed ik in het bos met hem ZONDER ZADEL 8-)
maar sinds ik mij eigen paard heb niet meer :o
ze is jong heb haar zelf zadelmak gemaakt en het is nogal een hittepetit.
heb intussen een dochtertje van 2 en da :o alles maakt dat ik gewoonweg niet naar buiten durf.
nu hebben wij ook een bos in de buurt dus moeten we langs de boerenweggetjes en dat is met een aanstormende tractor ook geen hulp :P
maar mijn bijrijdster is wel al 2 keer met haar weg geweest ;) ze doet wel eens wat maar niks extreems :P
dus dat ligt ook gewoon aan mij :o en niet omdat ik een bakruiter ben geworden maar omdat ik een angsthaas ben geworden :+

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:54

Veug schreef:
Waarom zien mensen alles zo negatief? Het is niet banketstaaf bedoeld. Maar als de bijrijdster niet buiten durft te rijden en er is geen andere mogelijkheid om te gaan rijden, dan kan ze beter inderdaad opzoek gaan naar een ander verzorgpaard. Als door haar onzekerheid het paard ook onzeker wordt heeft de eigenaresse hier niks aan.Het geeft ook helemaal niet dat iemand bang is, maar bang zijn is iets anders dan onzeker zijn...

Dit is een momentopname :) Als ik iemand die bang of onzeker is op mijn paard zet is het ook een rat. Stap ik daarna op dan is het over. Ze verpest het paard dus niet, maar het is geen handige combinatie op dat moment. Vertrouwen geven helpt om over de angst en onzekerheid heen te komen en dan kan het een prima combinatie zijn.

Onzekerheid komt voort uit angst is mijn ervaring. Het staat niet los van elkaar.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:56

Ik ben blij dat ik jouw bijrijder niet ben, want ik vind je namelijk niet erg aardig. Zij geeft bij jou eerlijk aan dat ze bang is buiten. En jij zet op een openbaar forum dat ze maar een beetje ballen moet hebben en gaan met die banaan! :?

Als je ergens bang voor bent, dan ben je bang. Dat los je niet zomaar even in een dag op. En dat heeft voor de rest niets met 'bakruiters' of 'buitenruiters' te maken. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren, en dit meisje heeft de voorkeur voor een bak.

Ik denk dat je goed moet afwegen wat voor soort bijrijder jij wil, en zo iemand zoeken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:58

Onzekerheid komt absoluut voort uit angst. En ik vind het helemaal niet gek om bang te zijn als je met een vreemd paard de weg op gaat. Daarvoor is een behoorlijk stuk vertrouwen nodig en dat vertrouwen moet groeien. TS, geef je bijrijdster tijd. En besef je vooral ook dat de kans groot is dat jij verantwoordelijk bent als er iets gebeurt, je bijrijdster is alleen maar verstandig om aan te geven dat ze bang is.

Nicje87

Re: Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:00

Ik denk dat ze het vertrouwen in jouw paard nog moet krijgen.... Hoelang doet ze hem nu?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:01

Marieke_K schreef:
Onzekerheid komt voort uit angst is mijn ervaring. Het staat niet los van elkaar.

Precies... Mijn pony is een ontdeugend boefje, maar wel braaf buiten. Als je echter onzeker bent op een moment dat hij juist jouw steun nodig heeft dan gaat dat niet goed. Hij zal niet meteen naar huis rennen, maar zeker ergens dan niet langsgaan. Wat natuurlijk niet bevordelijk is voor het vertrouwen van de ruiter op dat moment.