Pony neemt bit vast, welk bit? (dringend)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:51

Dan moet je dus iemand zoeken die het wel weet. Hoogstwaarschijnlijk ben jij de oorzaak. :) KiWiKo hier op bokt zegt dat heel mooi: Paard maakt gebruik van de opties die jij hem geeft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-02-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:51

Vonnie84 schreef:
Knap dat de pony het bit vast pakt met z'n tanden, als daar niet eens tanden zitten :)
Wat je voelt is eigenlijk niets anders dan dat je paard zich vast houdt in zijn lichaam en spieren. Hij blokkeert in zijn lichaam en wil niet buigen of juist rechtlopen.
Kortom: een ander bit is alleen maar symtoombestrijding.

aerdenhout1 schreef:
Ik durf het bijna niet aan te raden, maar een rollerbit zou misschien kunnen helpen. Weet niet eens of het echt zo heet, maar dat is een bit dat ringetjes/rolletjes heeft en het paard kan dat eigenlijk onmogelijk vastpakken.
Is geen scherp bit, maar natuurlijk moet je het eigenlijk met een normaal bit kunnen oplossen.
Als tijdelijke oplossing is het te proberen.
Google maar eens, je kan ze volgens mij ook gewoon als gebroken trens krijgen.

Waarom helpt een rollerbit dan eigenlijk soms wel? Misschien omdat die dunner en dus scherper is? (of het verhaal van de vonkjes moet waar zijn :D )

Ps rollerbit heeft geen smaakje maar bestaat uit rolletjes van rvs en koper, en dat koper smaakt naar eh koper 8-)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:53

Er is echt niets ergs aan om een keer en ander bitje te proberen hoor zolang het geen martelwerktuig is. En een rollerbit is zeker geen streng bit.
Stel het helpt, dan is het sowieso een stuk minder pijnlijk als hem in zijn mond moeten hangen om in te houden. En vonkjes...gaat het paard ook licht geven???

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:53

Jennyxx schreef:
Vonnie84 schreef:
Knap dat de pony het bit vast pakt met z'n tanden, als daar niet eens tanden zitten :)
Wat je voelt is eigenlijk niets anders dan dat je paard zich vast houdt in zijn lichaam en spieren. Hij blokkeert in zijn lichaam en wil niet buigen of juist rechtlopen.
Kortom: een ander bit is alleen maar symtoombestrijding.

aerdenhout1 schreef:
Ik durf het bijna niet aan te raden, maar een rollerbit zou misschien kunnen helpen. Weet niet eens of het echt zo heet, maar dat is een bit dat ringetjes/rolletjes heeft en het paard kan dat eigenlijk onmogelijk vastpakken.
Is geen scherp bit, maar natuurlijk moet je het eigenlijk met een normaal bit kunnen oplossen.
Als tijdelijke oplossing is het te proberen.
Google maar eens, je kan ze volgens mij ook gewoon als gebroken trens krijgen.

Waarom helpt een rollerbit dan eigenlijk soms wel? Misschien omdat die dunner en dus scherper is? (of het verhaal van de vonkjes moet waar zijn :D )

Ps rollerbit heeft geen smaakje maar bestaat uit rolletjes van rvs en koper, en dat koper smaakt naar eh koper 8-)

Ja maar ik heb ergens gelezen dat koper niet zo lekker smaakt voor paarden, is dit dan niet waar?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:54

aerdenhout1 schreef:
Er is echt niets ergs aan om een keer en ander bitje te proberen hoor zolang het geen martelwerktuig is. En een rollerbit is zeker geen streng bit.
Stel het helpt, dan is het sowieso een stuk minder pijnlijk als hem in zijn mond moeten hangen om in te houden. En vonkjes...gaat het paard ook licht geven???

Nee dat doet ie middels zonne energie :D

Ps koper vinden ze vaak wel lekker, want het smaakt wat zoet, maar, om er nog maar eens een drama in te gooien, sommigen zijn bang dat je paard dan kopervergiftiging krijgt :=
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 27-02-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:55

aerdenhout1 schreef:

Jij snapt mij dus :D
Ik wil een bit dat het oplost, geen sterker bit.

En dat met die vonkjes snap ik ook niet helemaal :+

Ayasha
Blogger

Re: Pony neemt bit vat, welk bit? (dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:56

Hoe lang doet dit paard dit al? EN hoe lang rijd jij haar al? :) Kan je wat meer informatie geven over haar?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:56

arsiana_x schreef:
BPVS schreef:
De basis goed kennen is ook niet genoeg, je moet de basis wel goed bijhouden :Y)

Ja weet ik ook wel.
Geloof mij, als een pony 5 keer per week dressuurles heeft, en 1 keer springles zal hij zijn basis echt wel goed bijhouden hoor.

De pony heeft 5 keer per week dressuurles, en je zusje ook hoop ik? En met de springles erbij is dat 6 keer per week les. Ik vind dat veel te veel eigenlijk.
En je wilt een bit dat het op lost? Die zijn er niet, denk ik. Een pony die wil rennen, die gaat toch wel.
Dit is een rijtechnisch issue, en dit los je nog niet op met een pompstang.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:57

Koper is lekker voor een pony, argentaan en aurigan vinden ze ook lekker.

TS, wat voor doodgewoon trensje bedoel je? Waar de pony nu mee wordt bereden?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:57

Ze zeggen :D dat de rvs rolletjes en de koperrolletjes wrijving veroorzaken die 'vonkjes' af zou geven. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Er zijn al veel topics over.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:03

aerdenhout1 schreef:

Kan zelfs goed zijn ! Probeer eens een dubbelgebroken robarttrens, of een ongebroken(appel)trens. Ongebroken kunnen ze zo wie zo moeilijker vastpakken.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:06

BPVS schreef:
arsiana_x schreef:

Ja weet ik ook wel.
Geloof mij, als een pony 5 keer per week dressuurles heeft, en 1 keer springles zal hij zijn basis echt wel goed bijhouden hoor.

De pony heeft 5 keer per week dressuurles, en je zusje ook hoop ik? En met de springles erbij is dat 6 keer per week les. Ik vind dat veel te veel eigenlijk.
En je wilt een bit dat het op lost? Die zijn er niet, denk ik. Een pony die wil rennen, die gaat toch wel.
Dit is een rijtechnisch issue, en dit los je nog niet op met een pompstang.

Een stang wou ik er dus NIET insteken zoals ik al aangeef in het begin.
En als mijn zusje OP de pony zit heeft zij waarschijnlijk ook les he ;)
En die 5 dressuurlessen zijn maar een half uurtje.
Maar onder die 5 lessen is ook 1 longeerles van 20 minuten.
Dus 2 uur dressuurles per week, 20 minuutjes longeren, en een uurtje springen vindt ik toch niet te veel hoor.
En als ze in het weekend oefenjumping heeft valt de springles, de longeerles, en 1 dressuurles weg, dus heeft hij maar 2 uur les die week.
Dat zal hij wel aankunnen he of niet?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:06

Aan een pessoabit zou ik niet gaan beginnen, die werkt wel heel erg scherp in en daar moet je echt mee om kunnen gaan. Ik denk dat een goede instructie geen kwaad kan en een osteopaat ook niet. Het kan wel degelijk zo zijn dat ie last heeft van zijn rug, juist als ie het ineens is gaan doen. Bij mensen schiet het ook wel eens in de rug ;).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:07

dan word het tijd voor een andere instructeur..... want deze leert je duidelijk niet loslaten en dit probleem op te lossen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:07

Waarom geen stang of eigenlijk een ongebroken trens ?
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 27-02-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:08

BPVS schreef:

Een enkelgebroken watertrens.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:08

Misschien een robart-bit, dit kan draaien in het midden en is moeilijk vast te pakken

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:12

Ik zie net een filmpje van je zusje en de pony, ze heeft geen contact en loopt constant met de teugels te zwaaien, ze heeft haar armen dus niet stil, en ze moet proberen nog iets stiller te zitten, misschien dat dat helpt.

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:13

Of misschien heeft jullie instructeur een suggestie?
Kan je het bit onder zijn/haar begeleiding uitproberen.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:15

arsiana_x schreef:
BPVS schreef:

Een enkelgebroken watertrens.

Geef die maar aan de oud ijzerhandelaar. De punt prikt in je pony zijn gehemelte en daardoor gaat hij rennen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:16

Fien1 schreef:
Of misschien heeft jullie instructeur een suggestie?
Kan je het bit onder zijn/haar begeleiding uitproberen.

Nee de 3 lesgevers weten het ook niet,
maar als ik een nieuw bitje ga uitproberen doe ik dit zeker onder begeleiding van één van hun

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:17

In de BIT staat nu een heel interessant artikel, van Yony Blom over verschillende bitten.
Heb daar erg veel uit opgestoken. Ze had het over het feit dat mensen de problemen oplossen zonder te weten wat de oorzaak is. Wat hoor je het liefst : 'je houdt je handen te hoog' of 'misschien moeten we een ander bit proberen'. Haar, en ook mijn mening is, dat je je paard wel een pessoa in kunt duwen, maar het paard moet alle oefeningen ook op een gewoon trensje moeten lopen.
Zet een gevordere ruiter erop, zoals je instructeur en kijk hoe hij dan loopt. Loopt hij hetzelfde, heeft hij waarschijnlijk iets aan zijn rug. Loopt hij beter met de instructreur, zou ik, en nee dit is niet hard bedoeld, de oorzaak zoeken bij de ruiter.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:19

BPVS schreef:
De drie lesgevers weten niet, dat veel pony's moeilijk doen met een enkelgebroken bitje?

Waarom doet hij het niet in de binnenbak?
En waarom zouden pony's wel moeilijk doen en paarden niet?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:20

Omdat je zusje dan meer aan de teugels gaat hangen?
Doe er eens een gewoon ongebroken watertrensje in. Ik denk, dat de pony dan stikbraaf is.
Nou ja zeg. Dit geld ook voor paarden. wil je dat ik mee help denken of niet?

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:22

Joycebunny schreef:
In de BIT staat nu een heel interessant artikel, van Yony Blom over verschillende bitten.
Heb daar erg veel uit opgestoken. Ze had het over het feit dat mensen de problemen oplossen zonder te weten wat de oorzaak is. Wat hoor je het liefst : 'je houdt je handen te hoog' of 'misschien moeten we een ander bit proberen'. Haar, en ook mijn mening is, dat je je paard wel een pessoa in kunt duwen, maar het paard moet alle oefeningen ook op een gewoon trensje moeten lopen.
Zet een gevordere ruiter erop, zoals je instructeur en kijk hoe hij dan loopt. Loopt hij hetzelfde, heeft hij waarschijnlijk iets aan zijn rug. Loopt hij beter met de instructreur, zou ik, en nee dit is niet hard bedoeld, de oorzaak zoeken bij de ruiter.

Ja ik durf zeker te geloven dat de oorzaak bij de ruiter kan liggen, aangezien zij nog maar 11 is.
Maar de instructeur kan er niet op, het is maar een kleine c pnoy hoor, die is veel te klein om er een volwassene op te zetten :+