Waarom in stap makkelijker nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:35

piezze schreef:
barbar schreef:
handen stil houden ten opzichten van het paard; dit is vaak makkelijker gezegt dan gedaan, in de stap en de galop gaat dit vaak makkelijker omdat dit vloeiende bewegingen zijn.
daarbij hebben veel ruiters dat als ze lichtrijden de handen ongewild mee omhoog gaan als je gaat staan, dit werkt spannig op in de paardnemond waardoor ze vaster gaan houden.
als je doorzit heb je dit niet en kan je je handen beter onder controle houden ( moet je paard niet onwijs hoog opgooien, want dan is het lichtrijden juist weer makkerlijker).

Makkelijk gezegd of niet, het zal de enige goede weg zijn want als je niet met de mond meegaat kun je hem nooit laten nageven. Als je lichtrijdt moet je jezelf aanleren je handen op het moment dat jij gaat staan naar beneden te drukken. Dit is een belangrijk onderdeel van een onafhankelijk zit.

oftwel.. je handen stil ten opzichte van de paardenmond ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:43

Juul schreef:
Naja wat ik eigenlijk doe is echt langzaam in stapjes proberen naar ontspanning toe te werken. Dus eerst naar beneden met het hoofdje (en dan liever te laag en te lang dan hoofdje in de lucht) en vanuit daar oppakken. Maar daardoor heb ik wel mijn teugels vaak aan de lange kant (zeker wél op contact) om aan te geven aan het paard van, ga maar naar beneden, ga eerst maar lekker op je eigen beentjes lopen, even wennen aan mij en een beetje ontspannen. Als 'ie dan z'n hoofdje lager heeft, ga ik hem oppakken. En daar gaat het dan dus meestal fout. Misschien ben ik ook niet duidelijk genoeg dus.

is is wel een goede manier om een paard nagevelijk te rijden tezij je je paard goed op je been hebt, miss zit daar het knelpunt? dat je paard net niet goed genoeg aktief op je been hebt en dat als je hem op probeert te pakken je voorberijding dus als een plumpudding in elkaar zakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:45

Hihi zo klinkt het wel leuk. :)) Plumpudding. Hmm.. Tja bij dat paard waar ik vanochtend op reed is dat zeker een optie want dat is niet de snelste. Opzich liep die wel lekker, maar net niet lekker genoeg misschien ja. Maar meestal tijd ik toch wel op meer té voorwaartse paarden..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:47

aerdenhout1 schreef:
HIHI..moet je wel een paard hebben die makkelijk doorzit!

Inderdaad, als ik het paard wat ik rijd niet nagevelijk heb zet ze haar rug vast.
Met een paard wat hoog opgooit is dat niet makkelijk.
Zodra ze dan ook los is in de draf loopt ze de sterren van de hemel voor mijn gevoel.
Dan voel je die rug helemaal loslaten onder je en dat zit erg fijn.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-02-10 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

barbar

Re: Waarom in stap makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:49

te voorwaarts wil niet altijd zeggen dat hij ook goed aan je been is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:50

Aah ik wil zo graag dat het lukt om die paardjes ontspannen te krijgen. Weetje dat dat gewoon zo'n goed gevoel geeft als je een manegepaardje lekker los terug kan brengen naar stal. Dan heb ik altijd zo'n goed gevoel van die zit iig even weer wat lekkerder in z'n vel! :P Even lekker ontspannen door al die manegestress heen..

Nee barbar dat weet ik. Maar terugrijden is voor mij zeker makkelijker dan voorwaartser rijden. En met een meer voorwaarts paard kan je meestal ook meer beginnen dan een traag paard.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:56

kan me voorstellen dat dat een lekker gevoel geeft, en bedenk dat manegepaarden daar vaak wat moeilijker (door veel de verschillende ruiters hebben ze zichzelf vaak een houdinkje aangeleerd) in zijn dus als het lukt je best heel trots mag zijn.
ik vind een "te" voorwaarts ook makkelijker, helaas is die van mij juist wat flegmatiek :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:58

Haha ja das lastig.. Een beestje waar een beetje pit in zit is vaak sowieso makkelijker met alles. Niet téveel pit want dan gaat het de andere kant op, maargoed.

Ja ach wij hebben niet alleen maar afgestompte manegepaardjes dus opzich is het niet altijd bijna onmogelijk gelukkig. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:09

overal waar te voor staat....
nee ik vind te voorwaarts echt niet makkelijker.
Dan moeten ze goed luisteren naar je zit wat erg lastig is als ze zó graag willen lopen. Afremmen met je handen is dan ook geen optie, dan zetten ze gewoon hun kin op hun borst en lopen door. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:14

Ik heb inmiddels zoveel van dat soort paarden gereden dat ik wel zo m'n maniertjes heb. :P Maar idd, het is ook niet makkelijk. Een gezonde middenweg blijft het makkelijkst. :))

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:16

@ superwoman, ja daar heb je gelijk in, maar wat je niet hebt..... (gras is altijd groener off zoiets ;) ).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:24

barbar schreef:
@ superwoman, ja daar heb je gelijk in, maar wat je niet hebt..... (gras is altijd groener off zoiets ;) ).

Ik heb er veeel van terug zien komen toen ze eenmaal een rondje mochten...
o.a:
Stalgenootje mocht ook even na mij en keek ik vanuit de kantine, zij reed L2 met winst en ik met dat paard M1 met winst. Op een gegeven moment ben ik naar de bak gelopen om te vertellen dat ze nu wel mocht stappen omdat hij al bij mij had gelopen - bleek ze dat al een hele poos te willen zonder dat het lukte :D Mijn paard liep heerlijk een middendraf met zijn oortjes naar voren in een hele ruime bak :+
Ze mocht hem dan maar tegen de bakrand parkeren om te stoppen :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:33

hahaha zie het al helemaal voor me _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:37

:D Dat zijn leuke dingen ja! :))

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 08:57

Bij mij lukt het niet goed in stap, veel beter in draf en galop.
In stap schud ze meestal haar hoofd omdat ze nogal haastig stapt.

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:52

Juul, ik vind het leuk dat jij je dit afvraagt, om toch iets te leren, om iets beter te doen!
In stap lukt het mij ook prima, en in galop ook. Maar praat mij niet van de draf... Nu rij ik nog niet lang, en het paard geeft het aan als ik teveel beweeg, maar ik oefen dus met het lichtrijden, een stuk strotouw aan de zadelringetjes, en deze in je hand, en deze mogen niet strak trekken, maar ook niet bungelen.
Snap je wat ik bedoel? dus als ik ga staan, roept mijn vriendin die mij lesgeeft : handen laag! omdat mijn handen automatisch omhoog gaan. Als ik ga doorzitten om aan te galloperen, kan ik mijn handen wel netjes stilhouden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:41

RT-P --> RT-D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:41

Bij mijn pony is het juist omgekeerd, tijdens het galopperen komt ze het meest
los en ontspant ze het snelst. Dat doe ik dan ook altijd in de opwarmfase, lekker
galopperen. Na een kwartiertje rijden geeft ze in stap ook netjes na, maar dus niet
meteen als ik erop stap. In galop gaat het altijd nog het beste en het netst. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:37

heeft met evenwicht en rijkunst van de ruiter te maken in mijn ogen. Zie het heel duidelijk bij 1 van mijn merrie's gaan ruiters ploffen in draf gaat ze kort draven of terug naar stap, gaan diezelfde ruiters in de verlichte zit staan zakt ze met haar hoofd en gooit de turbo erin. Teugels zijn in beide situaties niet niet eens in contact. Moet je nagaan als zo'n ploffende ruiter ook nog eens de teugels erbij heeft en daar wat steun op gaat zoeken.
Paard moet onder de ruiter door kunnen bewegen, in stap kun je ze nog wel in de krul trekken en de galop is van zichzelf al rond dus gaat het paard ook makkelijker rond lopen (dus nageven). In draf komen de rijkunstige fouten eruit rollen.

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:50

dat heb ik ook als ik op Fleur(paard) rij is stap loopt ze rustig leker ontspannen en lekker rond en dan ga ik een over in draf en dan is die ontspaning helemaal weg en dan gaat de hoofd gelijk weer omhoog en dan ga ik in galop en dan gaat ze heel mooi rond lopen(doe ik ook kleine trekjes aan de teugels)
en dan loopt ze helmaal ontspannen heel raar
dus ik heb percies het zelfde probleem

want dan weer 1 van wie ik les krijg moet ik er aan trekken en dan binnen laten kijken een stom is dat want ik voel dan dat ze helemaal niet lekker loopt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:57

waarom zou je kleine trekjes geven aan de teugels, kun je mij daar een gedetaileerde uitleg van geven want heb dat nooit begrepen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:10

piezze schreef:
je kunt pas makkelijk doorzitten als het paard ontspannen is in zijn rug. Nageeflijkheid is dan nog een peuleschil (nou ja bijna)

En vergeet je eigen rug niet!

Bij mij is mijn rug versleten, onderin mijn rug mis ik dus vering. Ik heb een paard dat erg hoog opgegooit. Neem daar bij dat ik nu zwanger ben en mijn bekken moeilijk meer in de juiste positie kan zetten en het beeld is denk ik wel compleet, bonkerdebonkerdebonk, zelfs als paardlief wanhopig zijn best doet om het juiste te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:08

lailapri schreef:
heeft met evenwicht en rijkunst van de ruiter te maken in mijn ogen. Zie het heel duidelijk bij 1 van mijn merrie's gaan ruiters ploffen in draf gaat ze kort draven of terug naar stap, gaan diezelfde ruiters in de verlichte zit staan zakt ze met haar hoofd en gooit de turbo erin. Teugels zijn in beide situaties niet niet eens in contact. Moet je nagaan als zo'n ploffende ruiter ook nog eens de teugels erbij heeft en daar wat steun op gaat zoeken.
Paard moet onder de ruiter door kunnen bewegen, in stap kun je ze nog wel in de krul trekken en de galop is van zichzelf al rond dus gaat het paard ook makkelijker rond lopen (dus nageven). In draf komen de rijkunstige fouten eruit rollen.

Hmm best interessant dit. Ik snap ook wel wat je bedoelt. Ik dacht namelijk zelf ook al zoiets. Alleen ik trek niet in de krul in stap hoor. ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:43

die van mij is juist veel makkelijker in de draf & de galop
ook geen idee waarom niet, ik denk dat de stap haar gewoon niet bevalt, of te langzaam gaat haha ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 01:57

Hm. En wat als het probleem juist in de galop zit?
Want volgens Lailapri is het paard in galop al rond en zou het dan makkelijker moeten gaan.
Nu rijd ik (1x per week op een manege) een grote pony die heel vlak is in haar gangen. Het kost mij en haar heel veel moeite om dan die ronde galopsprong te krijgen. Merk wel dat het makkelijker gaat als ik haar eerst met lange hals laat lopen en actief houd van achter en vervolgens op de volte de aanleuning zoek.
In draf gaat ze na de 1e galop wel lekker ontspannen, maar tijdens de overgangen blijft ze haar hoofd opgooien. Na enkele passen heb ik haar dan wel weer terug. Maar voor mij gevoel moet ik teveel met m'n handen doen en accepteert ze de teugeldruk zeker in het begin van de les totaal niet.
Iemand een tip?
Bijv hoe ik haar in het begin vanuit een lange hals kan laten buigen?
Ze is op dat moment naar mijn idee wel redelijk aan het been, maar wil ook bij het hals strekken en het oppakken geen teugeldruk.
Of kan dit misschien aan het bit/hoofdstel liggen? Ze gooit ook sinds een paar weken haar tong rechts eruit, onder het bit door.
(Hangt een korte martingaal om, omdat ze wel eens uit 't niets met 4 benen de lucht in wil schieten en de kinderkes er dan afvallen. Heeft ze bij mij nu nog niet gedaan.)