"Manegepaard" @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Re: "Manegepaard" @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:46

De eerste 2 filmpjes. Eerst idd een verkorte pas maar ook een niet zuivere pas. Maar goed, kan moment opname zijn. Vandaar dat ik zei; jammer dat er niet meer draf filmpjes zijn. Daarbij zie ik wel het verschil tussen een tactfout of een niet in 2 of 3 tact gaant paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:48

eh je noemt eigenlijk twee dezelfde dingen nu? := Een tactfout is dat ie niet in de juiste tact gaat...... :=

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:49

Tja.. snap dat dit voor jou helemaal geweldig is en een hele ervaring is om te doen!
Maar ook ik vind het sneu om dit paardje zo te zien lopen.
Hij wilt heel graag voor je werken ( misschien wel te graag) maar helaas kan jij hem niet die steun bieden die hij waarschijnlijk altijd heb gehad ( logisch, ook ik kan dit (nog) niet..) Hierdoor wordt hij stresserig en loperig en snapt hij er weinig van.

Vind het altijd zo jammer dat dit soort paarden naar de manege's gaan ;( gewoon voor het paard zelf, ze snappen er vaak geen snars meer van... Terwijl dit voor iedere manegeruiter kicken is om op zo'n dier te stappen :j
Je moet je gewoon voorstellen dat dit paard van de universiteit afkomt en er dan iemand op zijn rug zit die net van de basisschool afkomt.. Het is best logisch dat hij zo paniekerig wordt, hij begrijpt het gewoon niet meer.

Voor jezelf zou ik je aanraden iets meer naar voren in het zadel gaan zitten en recht op te gaan zitten.
Ook iets meer ontspanning in je handen zo fijn zijn :j

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:52

Hahaha ja daar heb je gelijk in hoor. Ik bedoel natuurlijk een niet zuiver gaant paard en een paard dat niet in de juiste tact loopt. Maar dat had je waaschijnlijk zelf ook al door.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:53

doom schreef:
Tja.. snap dat dit voor jou helemaal geweldig is en een hele ervaring is om te doen!
Hij wilt heel graag voor je werken ( misschien wel te graag) maar helaas kan jij hem niet die steun bieden die hij waarschijnlijk altijd heb gehad ( logisch, ook ik kan dit (nog) niet..) Hierdoor wordt hij stresserig en loperig en snapt hij er weinig van.

Vind het altijd zo jammer dat dit soort paarden naar de manege's gaan ;( gewoon voor het paard zelf, ze snappen er vaak geen snars meer van... Terwijl dit voor iedere manegeruiter kicken is om op zo'n dier te stappen :j
Je moet je gewoon voorstellen dat dit paard van de universiteit afkomt en er dan iemand op zijn rug zit die net van de basisschool afkomt.. Het is best logisch dat hij zo paniekerig wordt, hij begrijpt het gewoon niet meer.

Dat bedoel ik

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:53

Ik heb de filmpjes nog een keer bekeken, maar zie idd vooral een paard dat gewoon niet goed weet wat ie moet en daardoor zn passen soms raar maakt, maar heb niet het idee dat hij niet rad is. Eigenlijk zouden we gewoon een heel draf stuk moeten zien, waar hij gewoon normaal/ontspannen loopt, het is nu allemaal zo druk/opgefokt. vind het lastig te beoordelen!

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:55

@ joyce2 en ik kan je vertellen waarom je dat idee hebt dat hij niet rad is.
Daarom vroeg ik het door die foto te sturen. Ik weet van wie maykel is geweest en ik weet ook een hoop informatie over hem die ook de manege moet weten.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:55

joyce2 schreef:
Ik heb de filmpjes nog een keer bekeken, maar zie idd vooral een paard dat gewoon niet goed weet wat ie moet en daardoor zn passen soms raar maakt, maar heb niet het idee dat hij niet rad is. Eigenlijk zouden we gewoon een heel draf stuk moeten zien, waar hij gewoon normaal/ontspannen loopt, het is nu allemaal zo druk/opgefokt. vind het lastig te beoordelen!

Ook ik ga hier in mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:56

rocksyboy schreef:
doom schreef:

Dat bedoel ik

Ben ik het ook wel mee eens. Hij heeft letterlijk alle 'fijne kneepjes van het vak geleerd'. Daar reageert hij dus ook op en het is voor hem heel moeilijk om 'manegetaal' te snappen zegmaar. Dat zie je ook wel terug in de filmpjes..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:00

Ik heb ook rug en nekklachten, maar bij de fysio heb ik om heel veel extra oefeningen gevraagd die ik thuis kan oefenen om in ieder geval mijn spieren veel sterker te maken, dus ik denk dat jouw fysio je er ook wel aan kan helpen.

Verder zie ik hier een paard dat wel wil werken, maar erg onrustig gereden wordt.

Wel een heel mooi paard :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:25

Ik zal ontopic reageren ;)

Het eerste filmpje vind ik je zeer slordig rijden (alles wiebelt aan je) en het paard is niet goed recht waardoor het tactfouten gaat maken.

In de andere filmpjes is je houding netjes, maar het lijkt alsof je het dier wat 'vast' houdt. Je zit wat verkrampt waardoor het dier niet lekker los kan bewegen en gaat verstarren (en ws daarom kan gaan crossen bij de middengalop: jij houdt vast, hij gaat er in hangen en gas! Dan kan je niks meer).

Filmpje met inzet piroutte(?): hier zou ik mijn vingers nog niet aan branden :) Z is niet het hogere werk waar pirouttes gevraagd worden en het dier kan het waarschijnlijk niet eens (en jij ook niet.. :o ) Laat het dier lekker op basisniveau goed presteren, dat is al een hele kunst.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:05

Ik vind het jammer dat je voornamelijk alleen maar filmpjes hebt van naar voren rijden, terwijl je aangeeft dat het paard onder je uit probeert te lopen. Misschien doe je het tijdens de les wel en blijkt het gewoon niet uit de filmpjes, maar zo niet, dan zou ik het paard wat vaker terug rijden d.m.v. (schijn)overgangen en de ontspanning wat meer proberen op te zoeken (desnoods in stap). Uiteraard is dit ook een kwestie van wennen en aftasten, helemaal als dit pas je tweede keer erop is. Ik heb nu een beetje de indruk dat je een groot wow gevoel hebt omdat je op een Z paard rijdt. Begrijpelijk hoor, maar het lijkt mij alsof je je iets teveel uitleeft omdat je een Ferrari rijdt en nog niet echt bezig bent met wat rijtechnisch goed is voor het paard. Ben benieuwd hoe jullie over een aantal lessen rijden +:)+ .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:28

Maarja, het is natuurlijk ook aan de instructrice om dit een beetje in te tomen en in goede banen te leiden. Want volgens mij is dit allemaal tijdens de les gefilmd toch?

Moet wel lachen om het commentaar op de achtergrond, alsof ze Anky zien rijden ;) "wow, het is net een circuspaard" "Ik heb echt nog nooit zo'n langzame galop gezien" Echt schattig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:58

Laten we eerlijk zijn:een gezond paard die al ver is in de africhting komt of op hoge leeftijd op door ongeschiktheid voor de sport op een manege terecht.
Dus niet zo verbaasd als blijkt dat hij niet helemaal goed is,anders was zo'n dier wel voor dikke knaken verkocht!
Wel een goede schoolmeester dus.Ik zie dat onregelmatige ook niet echt,wel een paard wat zich wat opdrukt in de hals,daardoor de rug niet goed los laat en daardoor ook wat uit zijn balans komt.
Maar laten we eerlijk zijn:het is een manegeles!Geen GP combinatie.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:38

Het is een leuk paard.
Ik denk dat de neus er iets meer uit mag. Hij loopt eigenlijk heel opgericht aan de teugel zoals ze het in de Z en hoger liever willen zien. Ik denk dat je bij het rijden hem meer lang laag rond zou kunnen rijden om hem lekkerder en ontspannen door zijn lichaam te laten lopen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:58

Ten eerste, erg leuk paard om te zien. TS, het is leuk om op zo'n doorgetraind paard te rijden en te voelen, als je de juiste begeleiding had. Sorry, maar vind dit weer een schoolvoorbeeld van slechte begeleiding. Aangezien je houding niet goed is en de communicatie tussen jou en het paard niet ontspannen en soepel verloopt (vanaf de filmpjes te zien) snap ik niet dat er daar geen aandacht aan wordt besteed en ook geen aandacht aan het paard zelf. Waarom gelijk weer kunstjes proberen te rijden (laatste filmpje) en niet eerst wat aandacht aan de basis en van daaruit verder in de les? Zouden jij en het paard toch echt meer van leren en van profiteren in de toekomst.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:09

Ik vind het er supernetjes uitzien hoor :D
je zit wel een beetje stijf, en volgens mij best strak in de hand.. :o
mooi beest, ben jaloers geloof ik !
maarja als wij zo'n beest op de manege zouden hebben dan werd ie ook gelijk verpest,
omdat iedereen andere hulpen heeft..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:13

@Ismy, niet banketstaaf bedoeld, maar als jij het er super netjes uit vind zien denk ik dat je zelf nog niet zoveel rijervaring hebt. Er zijn een hoop verbeterpunten voor TS (en naar mijn mening ook voor de instructrice die op het filmpje les geeft, maar dat terzijde). Ik zou dan wel graag onderbouwd willen horen waarom het volgens jou dan allemaal super netjes is, anders heeft TS niet zoveel aan deze reactie.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:19

Ik denk met een beetje meer (en misschien ietsjes betere :o ) begeleiding kom je een stuk verder. Ondanks dat het paard een beetje heet wordt laat hem wel zijn passen afmaken, en krop hem niet op waardoor hij zijn passen niet afmaakt. Het is ook belangrijker dat eerst de basis compleet is voor je het stapje omhoog gaat maken, daar heb je totaal niets aan en je gaat foute dingen doen. Dus eerst harder werken aan je basis (dus zorgen voor een goede houding, juiste connectie met je paard etc.)

Succes ermee, je hebt een goed leer paard :j

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:20

joyce2 schreef:
@Ismy, niet banketstaaf bedoeld, maar als jij het er super netjes uit vind zien denk ik dat je zelf nog niet zoveel rijervaring hebt. Er zijn een hoop verbeterpunten voor TS (en naar mijn mening ook voor de instructrice die op het filmpje les geeft, maar dat terzijde). Ik zou dan wel graag onderbouwd willen horen waarom het volgens jou dan allemaal super netjes is, anders heeft TS niet zoveel aan deze reactie.

ik snap het, maar ik moest het netjes houden.. :+
naja voor Z1 paard vind ik het ook weer niet super..
en ik vind het wel heel stijf en gespannen. wil ook niet banketstaaf zijn / doen.
Ik ben het ook met sorayaDL eens ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:26

Ik vind het eerlijkgezegt geen fijn beeld. De basis is in zowel de galop als de draf duidelijk niet goed. Je zit flink in de stoel zit, benen echt ver voor je lijf, waardoor je balans erg slecht is. Je land met lichtrijden steeds met een plof in het zadel. Daarnaast zet je je handen vast, en zeker in galop, ben je niet mee met de mond van het paard, waarmee je hem gewoon écht dwars zit.
Gevolg: paard loopt in een houding en drukt zijn rug er heel erg uit.

Ik snap dan ook niet waarom je instructrice je hier richting arbeids piroette laat rijden (das heel fout geschreven, sorry). Je kan veel meer leren van zn paard door in de basis te gaan werken, en te voelen hoe een écht goed nagevelijk paard loopt. dán zul je lekker kunnen gaan schakelen en echt het WAUW gevoel krijgen. Ondanks dat je dan mischien niet al die "leuke"truckjes doet.

Verder wel een onwijs mooi paard om te zien.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:31

leuk paard maar ik zie wel wat verbeterpunten.
ik heb het idee dat je paard wat in delen loopt. hij heeft zijn hoofd heel mooi aan de teugel,
maar de rest van zijn lichaam hangt er bij aan.
ook zet jij je handen vast. je moet proberen je handen als elastiek te hebben en dus mee te bewegen.
ook mag je de teugels wel wat meer op contact houden.
ik zie soms boogjes bij jou.
en je zit dat gaf je zelf al aan, daar kun je dan niks aan doen al valt het me nog wel mee hoe je zit.
je mag je handen ook wel wat meer dragen boven de schoft.
wel een toppaard!
fijn he zo'n z topper. rij er nu zelf ook een.
airbon vind jou comment trouwens ook heel goed. ben het hier wel mee eens.
en nog even over de discussie van z paarden op een manege.
wij hebben allemaal paarden die m hebben gelopen onder de dochters van de eigenaar en hemzelf.
dit is juist goed om te leren rijden.
we hebben denk ik 3 echte manege krengen.
de rest kan veel meer.
nu hebben we er dus ook een die net uit het z komt zetten. die wordt alleen ingezet bij betere ruiters en heeft vier vaste berijders.
waarvan ik de gelukkige ben er ook een te zijn. :d
het is wel fijn als je meer niveau hebt omdat je met zo'n paard ook veel kunt bereiken.
en ik begin heus niet aan een piaffe of chagment.
doe wel rustig aan.
heb hiervoor een paard doorgereden wat heel bang was. omdat die verder niet wat zou kunnen vanwege de angst.
en overal moeite mee had ben ik overgestapt op deze topper.
Laatst bijgewerkt door maaikeew1 op 28-02-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:35

Het ziet er niet slecht uit.
Ik vind wel dat het paard veel te kort in de hals loopt.
Het is wel leuk om een paard te rijden die veel kan, uiteindelijk kan je het beter leren met een paard die zijn werk kent, maar het ziet er naar uit dat hij het er zelf al moeilijk mee heeft om zich onder controle te houden.
Dan kan jij je niet echt concentreren op de juiste hulpgeving voor een oefening, omdat je bezig bent met tempocontrole.
Begin pas aan de "leukere" oefeningen als je zijn tempo, zonder spanning kunt controleren.

Succes!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:10

Bedankt voor alle tips. Er zit zeker genoeg opbouwend commentaar in. Daar kan ik tenminste wat mee.
Wat betreft de stoelzit komt dit puur door het zadel. Ik ben vaak verwend met dressuurzadels, maar dit is een vzh en dit zorgt ervoor dat je meer achterin je zadel gezet wordt. Maar mijn houding is gewoon bagger, daar ben ik me ook van bewust, maar dat komt ook mede doordat ik alles vanuit mijn nek vastzet.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:31

stoer paard, Ziet er best netjes uit, alleen ik vind dat het paard zich opkropt hij mag veel langer in zn lichaam. En wat heeft korte passen zeg vrijwel in elke gang.