Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
charly2 schreef:JOIN UP Misschien een stomme vraag maar wat is dit?
loveyouuu schreef:probeer eens een join-up,
mischien is er voor jullie hem hadden iets gebeurt
waardoor hij zich moeilijk kan aanpassen of vertrouwen.
loveyouuu schreef:een join-up heeft niks met agressief te maken,
gewoon met vertrouwen als je het probeert
kan het helpen,
ken een haflinger de nooit stil bleef staan bij opstijgen
want hij was bang, hij vertrouwde diegene niet,
na de join-up geen problemen meer gehad.
Kukkie schreef:Ik denk dat vooral geduld heel belangrijk is.
Met de huidige omstandigheden vind ik het allereerst niet helemaal eerlijk dat hij nu braaf moet zijn. Van de zomer is dat weer een ander verhaal. Nu doorzetten is gewoon niet slim. Wel voor jou, maar niet voor je dochter.
Wat je liever kunt doen is de pony wel houden, maar je dochter een poos laten lessen op de manege, op bravere paardjes.
Jij blijft jullie pony rijden.
Als het dan beter weer is, is de pony ook weer een stuk verder en je dochter ook. Laat haar dan pas weer op de pony. En niet moeilijker dan zij aangeeft. Als zij alleen durft te stappen, laat haar dan alleen maar stappen. Elke pony voelt onzekerheid, en zeker een jong dier kan daar zelf heel onzeker door worden, omdat hij een goede leider/ruiter nodig heeft, waar hij op kan vertrouwen.
Vertrouwen win je zelden met knikkende knieen, zelden met een goed pak slaag, zelden door te forceren. Je wint het wel met rustig aan doen en geduld hebben.
9-jarigen zijn nu eenmaal niet de beste leiders of ruiters voor jonge dieren. Dat kun je wel willen, maar dat bestaat niet.
En om nu door te zetten met je dochter betekent alleen maar meer frustratie, ongelukken, angst en verdriet. Dat is voor zowel je dochter als de pony niet eerlijk.
loveyouuu schreef:je kunt een join-up ook aan de longeerlijn doen zonder hem weg te jagen.
maar ik snap wat jullie bedoelen.
het kan voor sommige paarden heel stressvol zijn.
). mo_van_dijk schreef:TS, Ik snap dat jullie er onzeker van worden. Net als Charliebrown (heeft ook gereageerd in het topic) ben ik een paard aan het doorrijden m.b.v. dezelfde instructeur. Ik heb nu twee keer in de week privéles, om zeker te weten dat ik op de goede weg ben aangezien ik dit nog niet eerder gedaan heb.
Is het mogelijk om je dochter meer begeleiding (privéles) aan te bieden naast de ponyclub-les?
charly2 schreef:Maar nu wil ik toch doorzetten met rijden en daar doorheen. Of verkopen. Maar dan breekt ons hart.
charly2 schreef:En heeft zij deze pony na een tijdje fijn kunnen rijden? Want als dit bijvoorbeeld door doorzetten nog een jaar duurt, vind ik dit geen probleem. Ik hoop alleen wel dat zij op een bepaalde tijd aan deze pony veel plezier gaat beleven en dat wij de pony niet verprutsen. Zij wil hem echter ook niet kwijt en wil verder.
Hoe hebben jullie het aangepakt?