Zosja (Solitair X Samber)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:54

Het is in mijn ogen veel knapper wanneer je de basis super erin zou hebben, dit is allemaal erg half werk en gewoon dom!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:55

als je paard snel afgeleid is kun je haar ook aan het werk zetten om af te leiden. En daar valt piaffe niet onder lijkt me......

Wendingen, overgangen, je paard los laten aan de voorkant enz enz

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:56

de merrie heeft een half jaar stil gestaan van oktober 2009 tot april 2009 daardoor is er echt niks met der gedaan en heel erg slecht eruit gaan zien ze is al wat dikker want ze was eerst veelste dun

Drunksheep

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:56

Ja, dus moet je geen piaffe doen.

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:56

vanaf de M1 heb je nog de M2, Z1, Z2, ZZ-l, ZZ-Z, lichtetour door te werken voordat je er misschien eens aan mag gaan denken, dat zijn nog 6 klasses!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:57

zosja24 schreef:
de merrie heeft een half jaar stil gestaan van oktober 2009 tot april 2009 daardoor is er echt niks met der gedaan en heel erg slecht eruit gaan zien ze is al wat dikker want ze was eerst veelste dun

ja en? WAAROM zou je dan al in hemelsnaam met een piaffe beginnen terwijl de BASIS er nog niet eens inzin?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:57

zosja24 schreef:
zosja is 1 kwpn merrie van bijna 6 jaar een afstammeling van solitair X samber
M dressuur springen is een echte hel daarom doen wij daar ook niks mee
alleen recreatief ze is 1,73 hoog ik weet het ik heb 2 teugels dit komt omdat
zij hengstig is en dan verschrikkelijk baldadig is en ik meer grip op der heb
met een extra teugel erop die gaat er weer af zogauw de hengstig heid voorbij is

ik krijg wel les van een gediplomeerde instructrice
alleen door het weer en de bak elke keer niet te doen was is dat al een tijdje terug

zosja24 schreef:
ze is de heletijd tijd het rijden aan het hinneken
we hebben een stel shetlander hengsten die staan in de paddock naast de bak dus daardoor is ze zo gespannenje ziet ook op de piaf foto ze hinnekte precies op die foto
was wel grappig voor andere maar voor mij een hell
hengstig heid in bij haar heel erg te merken

zosja24 schreef:
dat weet ik romeo basis moet er goed inzitten maar zoals gohya al zegt ik heb al veel paarden naar het hogere gereden of gekeken of ze het nog konden enzvoort maar mijn houding is puur zo met het in knikken naar links doordat met ruggen wervels niet goed staan toendietijd heb ik 3 ribben gebroken en mijn wervel kolom stond niet 100% nu nog niet door de pijn zak ik aan 1 kant in

zosja24 schreef:
springe is een hell omdat ze met springen veel te sterk voor me is!!
en er met me vandoor gaat waarom we met de piaf begonnen was me ook al een ?? maar me les gever zegt dat het goed gaat ze zegt je rijd M1 dus over een tijdje komt het tevoorschijn

zosja24 schreef:
ik weet over belicht maar mensen ik vraag niet veel van der vorig jaar had ze een peesontsteking daardoor is ze veel bespiering kwijt en ze is hengstig daardoor is zij niet te doen ze sprint van hop naar her en als je kijkt naar hoe me houding eerst was en als had ik al me botten gebroken kan maar ik loop er nog fisio voor dus dan is het toch erger dan je zelf denkt

Zijn er nog meer externe factoren waar we rekening mee moeten houden?

En ik vraag me eigenlijk af wat voor jou dat "hogere niveau" is, waar je meerdere paarden naar toe hebt gereden/gekeken hebt of ze "het" nog konden??

Daarnaast wil ik wel melden dat je houding tov de foto's die later plaatst, erg vooruit is gegaan!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:58

Helemaal eens met wat Barmat zei....

Daarbij komt nog eens dat je dier een peesontsteking heeft gehad, van dat piafferen (als je dat al zo mag noemen) wordt ze vast veeeeel beter. Blijft die blessure zeker weg!

Wanneer je bespiering nog niet terug is, ga dan eens gewoon normaal aan het werk dan als een kip zonder kop de bak rondscheuren, zo hard mogelijk om maar te hopen dat ze miscchien heeeeel misschien wel leert strekken zo.

Vind het totaal geen fijn beeld, en jij een je paard zijn echt niet aan het hogere werk toe. Vooral jij niet, want denk nu niet dat een Anky of een Edward een 6-jarige, die in deze mate van africhting zit, gaan laten piafferen. Dus nog veel leren, andere instructie zoeken (welke idioot gaat zijn leerling piaffe aanleren als ze voor het M1 niet eens klaar is?!?!), terug naar de basis (jaja doen Anky en Edward ook), alle poespas eraf, cap op (want ze is toch zo lekker vervelend als ze hengstig is?? of is dit aandachttrekkerij??? <- oeps niet gezegt..) en je paard lekker in zijn waarde laten.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:58

iets val mij wel op en dan kan ik het fout hebben
1 persoon valt heel erg over het paard en mij dat alles slecht is en meteen iedereen zegt slecht
ik vroeg op bouwend en niet neerhalend
bekijk graag ook foto´s van vroeger vergelijk dat met nu nogmaal ik kan alles niet in 1 keer veranderen
doordat ik dan zelf er pijn mee krijg in mijn rug

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:00

Meisje, meisje, meisje toch.. :n

Ik zie hier iemand die een nette houding heeft op het paard, maar daar houd het dan ook op. Dit plaatje geeft het beeld dat er ontzettend veel spanning is, vooral bij het paard. Het paard wordt gevraagd dingen te doen waar het duidelijk nog niet aan toe is.

Je rijdt met dubbele teugel omdat ze, naar wat ik begrepen heb, dan beter te hanteren is. Dat zou voor je zelf al een teken moeten zijn dat er het nodige schort aan de basis. Er is simpelweg geen basis en dan kan je wel al die "stoere dingen" zoals de zelfverklaarde piaffe, maar dat is slecht voor het paard omdat er totaal geen basis is en het dier dus niet kan begrijpen wat jij haar vraagt te doen.

Ook wil ik nog wat zeggen over het zonder cap. Het is compleet eigen keus, dat ben ik volledig met je eens, maar als je al een keer zo'n val hebt gemaakt waarom neem je dan in godsnaam nog zonder cap rond rijdt? Dat is iets wat ik niet kan begrijpen..

Heb zelf ooit een keer mijn cap gebroken tijdens een val en geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om zonder op een paard te stappen.. Hoe braaf ook..

Mijn advies is, gooi die dubbele teugel eraf, zet een cap op en ga helemaal terug naar de basis!

Op deze manier verpest je meer dan je lief is.

Dat ze hengstig is, is prima. Maar dat is geen excuus voor het simpele feit dat je het paard gewoon niet onder controle hebt.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:01

Omdat hetgeen je hier laat zien verre van ideaal is. En je vind jezelf nogal goed, JIJ was er toch klaar voor. Als je weet hoe je een paard moet opleiden weet je ook dat dit dier er bij lange na nog niet aan toe is, waarschijnlijk helemaal nooit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:01

zosja24 schreef:
de merrie is op dit moment niet te doen al de heleweek niet
doordat zij hengstig is en overal op let behalve op der eigen van elk dingetje hinnikt en als sommige zegen dit kan beter nou probeer er dan zelf op te gaan en kijk of je het zelf zo leuk nog vind als je een gillende keukenmeid onder je kont heb

Vraagje hoor, maar als de merrie niet goed te rijden is nu waarom stap je er dan op? En nog zonder cap op ook...
Longeer haar dan, ga lekker wandelen en/of grondwerk doen tot de hengstigheid weer over is. Als je dan toch wil rijden in zo'n "rottige" periode zou ik persoonlijk juist flink aan de ontspanning werken en geen extra moeilijke oefeningen vragen waarbij alleen maar nog meer spanning opgebouwd wordt.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 23-02-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:04

Ik ben het toch wel eens met Barmat. Ik snap dat het je eigen keuze is dat je geen cap draagt.. maar ik vind dat zo ontzettend ondoordacht. Sorry, maar als je zo'n erg ongeluk heb meegemaakt, ben je toch extra voorzichtig op jezelf? Je bent pas 16 meis.. Er kunnen zoveel dingen gebeuren.
Het filmpje vind ik wat rommelig eruit zien. Maar met de juiste training kom je er vast wel!

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:06

Het enige wat ik zie is een uiterst gespannen paard en een ruiter die het paard te veel vast heeft vooraan. Het gedacht achter je tweede teugel stoort mij, omdat je paard hengstig is hang jij er een tweede teugel aan zodat je nog harder kan inwerken vooraan? Dit lijkt mij helemaal niet de oplossing.
Moest ik jou zijn zou ik teruggaan naar de basis, die moeilijkere oefeningen hebben op deze manier echt geen nut.

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:07

sowieso is longeren aan de passoa misschien beter dan er weer opkruipen na zo'n tijd rust (wegens geen spieren meer), maar daar zou ik dan eerst eens heel goed les in nemen, van een andere instructrice! en dan gewoon rustig stap draf galop, op overgangen werken, geen wijken, geen piaffe, niks.
Laatst bijgewerkt door eekhoorn33 op 23-02-10 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:07

Heb even in je profiel gekeken en vind de bovenste foto met dat rode dekje er veel beter uitzien. Paard loopt lekker op 4 benen ik zie weinig gepluk en ook niet iemand die er aan loopt te trekken. Ze loopt dan wel niet met haar hoofd naar beneden maar fiets it als je ontspannen rijd komt dat vanzelf.
En als je paard zo verschrikkelijk hengstig en je kan daar niet tegen rijd dan niet of koop lekker een ruin...

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:11

Niezzz schreef:
Heb even in je profiel gekeken en vind de bovenste foto met dat rode dekje er veel beter uitzien. Paard loopt lekker op 4 benen ik zie weinig gepluk en ook niet iemand die er aan loopt te trekken. Ze loopt dan wel niet met haar hoofd naar beneden maar fiets it als je ontspannen rijd komt dat vanzelf.
En als je paard zo verschrikkelijk hengstig en je kan daar niet tegen rijd dan niet of koop lekker een ruin...

dat kan best maar ik heb een goede relatie met deze merrie en dat gaayt boven hengstig heid iedereen heeft toch soms last van ze maandelijkse

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:12

Meeste commentaar is al gegeven. Ik wil alleen wel zeggen dat het mij erg opvalt dat je gehaast rijdt, en dat je jezelf niet voorbereid op hetgeen wat je wilt gaan doen. Hoe kan je het paard dan erop voorbereiden wat jullie gaan doen? Zoals eerder gezegd werk aan de basis. Dat mis ik hier erg. Lekker neerwaarts over de rug laten lopen, rechtrijden, waarna je stelling kan gaan rijden en vooral neerwaarts lekker over het ruggetje de ontspanning opzoeken! Daarbij moet je zelf ook ontspannen, want zelf zit je erg gespannen en durf je het paard niet los te laten. Heeft ze last van haar tanden? Ik zie namelijk ook verzet aan de mond en aangezien jij aangeeft dat ze rechts trekt?

Wel positief is je houding! Probeer bij het wijken wel je hakken uit te drukken!

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:12

jij bent niet de enige met een moeilijk paard, en ook die maak je zomoeilijk als je zelf wilt, je zegt op je site: ik ben bezig met haar om het haar te leren dat ze rustig gaat maar het is wel erg moeilijk maar we komen er en we zullen beter worden we geven het niet op. Dus hiermee zeg je dat ze niet ontspant waarom dan piaffe?????

Je reageert nergens op en hebt liever dat we stil houden, weet je dat je fout zit, of wat?

Wienna

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:15

mag ik vragen wat jouw instructie de meerwaarde vind van de piaffe bij jouw paard?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:15

die site is al erg fout ok oude foto´s
maar me ma heeft de forum doorgelzen en is niet blij ze beld op dit moment de instructeur en ze klinken allebij niet erg blij...
nouja me ma over der dan want het is haar schuld zegt me ma de mensen op de site hebben gelijkt maar ze moeten niet zo zegen dat alles jou schuld is

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:17

ze zegt dat ik er klaar voor was maar zelf had ik al in de gaten en heb ook vaak gezegt het lukt niet
zij ze nee ze moet het nog leren ze moet der kont eronder zetten en der gewicht op der achterbenen or what ever

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:17

sorry zou je gewoon kunnen schrijven snap niks van je laatste bericht, behalve dat je moeder en intructrice niet blij zijn, dan hoop ik dat er op het moment een belletje bij je instructrice gaat rinkelen.

Zoals ik begrijp weet je zelf niet eens waar je mee bezig bent, en je paard heeft geen spieren hoe kan die ingodsnaam zijn gewicht op de achterhand krijgen?? terwijl hij van nature op de voorhand gebouwd is, mij een raadsel!
Laatst bijgewerkt door eekhoorn33 op 23-02-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Wienna

maar als jij zegt dat jij al wel meer ervaring hebt, moet er toch ook een belletje bij je gaan rinkelen dat je niet op de goede weg zit?

Revanches

Kijk eens naar deze onderstaande foto's:
zosja24 schreef:
piaf beginselen ik word geholpen door me instructrice ermee

Afbeelding

zosja24 schreef:
En een half jaar terug ong

AfbeeldingAfbeelding

Zie jij het verschil?
Ik wel. De foto's van toen, doen mij meer, dan de foto's van nu. Ik zie nu veel spanning, en veel trix-werk.
Ga eerst eens rustig back-to-basic.
Is nooit verkeerd hoor, ookal kost het wat extra tijd. Ik neem aan dat je het beste met je paard voor hebt, en dat je er zolang mogelijk van wil genieten. Dus geef je paard(en jezelf) de tijd en investeer in goede begeleiding.

**2 paar teugels aan 1 bit heeft niet echt een dermate slechte inwerking. ;) En is echt niet hetzelfde als de werking van een slof. Het is ieders eigen of men het lekkerder/fijner vind rijden, het is dat het niet meer is toegestaan op wedstrijden. **
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-02-10 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Extratje toegevoegd.