De Oorsprong van het Nederlandse Rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BPVS

Re: De Oorsprong van het Nederlandse Rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:55

Kadankofiets, als je superGuus bedoelt ben ik niet thuis. Ik heb medelijden met dat beest.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:58

Dag Professor, ik weet niet of de nl top dit paard op hetzelfde hoge niveau zouden kunnen brengen, als hun eigen paarden nu. Ik denk wel dat ze dit paard prima zouden kunnen rijden binnen de mogelijkheden die dit paard biedt. De vraag is alleen of ze dat zouden willen en dan kan mijn antwoord alleen maar zijn, waarschijnlijk niet. Ze zouden misschien ver komen, maar waarschijnlijk mist dit paard de beweging die tegenwoordig zorgt voor een top-5 klassering op de OS. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:28

Tjonge wat glimt dat paard mooi, daar kunnen ze heden ten dage nog wat van leren! :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:40

deden ze vroegah met spiritus.......... mag niet meer :D :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:53

Geachte Vur,
Volgens mij hebt U de nagel op den kop getroffun. Niet een kwestie van niet kunnen maar, waarom zouden ze. Het aanbod goede paarden, zeker beter als Taine, is enorm. Ze zouden zich in hun eigen voet schieten.
Daarbij komt dat niemand het je in dank afneemt, ook al haalt men er (op fatsoenlijke wijze) het maximum uit, altijd staat een betweter aan de kant die weet te melden dat als de ruiter dit of dat gedaan zou hebben, het paard nog beter zou gaan. Neen, dan kan men beter trachten het beste paard te kopen voor zijn/haar geld (en dan dus hopelijk beter dan Taine, die in zijn tijd top was).
Maar geachte Vur, U hebt van mij toch foto's gezien van een schimmel die in bouw niet beter was. Toch heeft dat paard bijna grand prix niveau gehaald. Maarja ik ben ook geen topruiter en ik had maar 2000 mark te besteden in die tijd (1990).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:56

KiWiKo schreef:
deden ze vroegah met spiritus.......... mag niet meer :D :D

Weet ik maar tegenwoordig heb je die handige kant en klare middeltjes die je voor minstens 15 Euro in de ruitersportzaak kan halen (hahaha, ik ben ook nog uit de spiritustijd maar het beste resultaat bereikte je ook toen ook al met gewoon heel veel borstelen)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:57

Kadankovitch schreef:
Geachte Vur,
Volgens mij hebt U de nagel op den kop getroffun. Niet een kwestie van niet kunnen maar, waarom zouden ze. Het aanbod goede paarden, zeker beter als Taine, is enorm. Ze zouden zich in hun eigen voet schieten.
Daarbij komt dat niemand het je in dank afneemt, ook al haalt men er (op fatsoenlijke wijze) het maximum uit, altijd staat een betweter aan de kant die weet te melden dat als de ruiter dit of dat gedaan zou hebben, het paard nog beter zou gaan. Neen, dan kan men beter trachten het beste paard te kopen voor zijn/haar geld (en dan dus hopelijk beter dan Taine, die in zijn tijd top was).
Maar geachte Vur, U hebt van mij toch foto's gezien van een schimmel die in bouw niet beter was. Toch heeft dat paard bijna grand prix niveau gehaald. Maarja ik ben ook geen topruiter en ik had maar 2000 mark te besteden in die tijd (1990).

Hier ontgaat mij de moraal van het verhaal hoor. Overal staan de beste stuurlui aan wal (toch??)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 02:15

Geachte Piezze,

De moraal van het verhaal is, wellicht ben ik daar niet duidelijk genoeg in geweest, dat indien men al de uitdaging wil aangaan, om een matig paard met veel kunde en geduld tot het maximum van zijn/haar kunnen te brengen, deze vakman/vrouw daar nooit de eer voor krijgt. Inderdaad vanwege de door U genoemde stuurlui en andere afgunstigen. En omdat rijkunst niet meer gemeten wordt aan de relatieve vooruitgang (relatief aan de kwaliteit van het paard) maar aan voorbeelden uit de top van de wedstrijdsport.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:50

Wat u zegt Kadankovitch is absoluut waar. "Wij" hoeven er niet van te leven en ook mijn paard heeft maar een paar duizend gulden gekost. De jury echter kijkt niet uitsluitend naar het talent van de ruiter om een minder goed paard af te richten, maar kijkt weldegelijk ook naar het talent van het paard. Dat is aan de ene kant natuurlijk erg jammer, want zo komt een heel deskundig ruiter/ africhter met een minder paard, tegen een minder goede ruiter / africhter met een super talentvol paard nooit echt goed uit de verf. Als een paard nou eenmaal minder soepel en ruime gangen heeft, kun je dat natuurlijk nooit op zijn Totilas erin krijgen (ook niet met geweld als je dat al zou willen). Daarom kiezen topruiters zowiezo de beste paarden. Die paarden die minder werk hoeven om mindere punten te verbeteren. Dus dan zal de africhting meer probleemloos en lees, sneller, kunnen en het resultaat is dan beter. Tel uit je "winst".
Misschien kunnen ze rubrieken verzinnen om de beste ruiters/africhters eens eruit te vissen. Of je zou van te voren een filmpje moeten opsturen met daarop het paard in zijn natuurlijke doen (als 2 of 3-jarige oid) en dan laten zien in hoever je dit paard hebt kunnen verbeteren / africhten. Maar ja, dat is voor het publiek misschien niet zo leuk om naar te kijken. Want het enige wat je in de bladen leest over iemand die 60 procent in de Grand Prix rijdt, is dat het een stakker is en dat ze zo iemand moeten bannen van belangrijke wedstrijden. Zum kotsen. Maar ja, dat is weer een hele andere discussie.
Dus, voor mij, petje af wat u met de schimmel heeft weten te bereiken. Ik kan me indenken hoeveel moeite dit gekost moet hebben. ;)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:48

Ik vind het er nog niet zo verkeerd uitzien.
Menig huidig dressuurruiter mocht willen dat hij de keurige houding van Lesage zou hebben.
Tevens vind ik dit persoonlijk een sierlijker en fijner paard om te zien dan die enorme ontplofte spierbonken van tegenwoordig.
Tuurlijk, je mist het showelement wat de paarden en ruiters tegenwoordig tentoon spreiden, maar het zet je ook aan het denken,is dat wel nodig en doe je er het paard plezier mee.
Uiteraard is het beeldmateriaal niet superscherp, maar ik vind het er keurig en beheerst uitzien zonder dat er een hele zooi druk op het paard uitgeoefend wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:13

Wat een prachtig paard! Voor zover ik kan zien :+
Het ziet er erg leuk uit, leuk om te zien. En ik denk dat dit paard met een andere soort training hedendaags ook nog een aardige statement kan maken. Maar zoals daar gereden, hmmmmm... Neee ;)
Of vroeger alles beter was? Ik las laatst hier op bokt iets over bij elkaar gedrukte rugwervels, dat zou ook dermate slecht zijn voor de paarden. Ach, er is nog altijd een middenweg, of zijn we de verloren, along the road?

Maar ik vind dit leuker om te zien dat Totilas :) Zijn er nog meer van dit soort filmpjes? Ik naast het filmpje dat FS plaatste.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:44

vind het er geweldig uit zien eigenlijk (ookal rij ik zelf geen dressuur etc xD)