Paard blokkeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:49

bulck schreef:
femmefatale1 schreef:
Heb je er al eens een masseur bij gehad?
Een DA en osteo doet nl helemaal niks met spieren, wellicht heeft hij ergens te hoge spierspanning waardoor bewegen pijnlijk is.
Spieren zorgen er immers voor dat een paard beweegd, dus waarom niet dat na laten kijken??
Een masseur maakt niet alleen los, maar kan je ook vertellen waar het probleem zit, simpelweg door de spanning van de spieren te voelen.

Tja maar daarvoor zou ik toch eerst echt willen weten wat de medische oorzaak eventueel is. Want een osteo, fysio of sportmasseur kunnen prima ondersteunend werken, maar structureel kunnen ze weinig oplossen als er iets anders speelt.
Paard is 12 jaar dus kunnen er bvb zaken opduiken als bvb hko, spat, artrose, slijtage, etc.

even een corectie hier.. een osteopaat doet wel degelijk wat met de spieren, alleen dmv het oplossen van de oorzaak van de spierspanning. Een goede osteopaat checkt het gehele lichaam, uiteraard kunnen we niks aan de HKO oid doen, maar moet zegge ndat ik daar het verhaal niet naar vind.
Niet van achteruit willen lopen, slaan naar het been geeft voor mij aan dat het paard niet vooruit KAN omdat er wellicht ergens een blokkade zit. Hier door kan hij zijn bekken niet kantelen. Zou het er toch eens op wagen, slechter word hij er zeker niet van ;)

DiamondHorse

Re: Paard blokkeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:22

Heb je anders wat stand foto's en een filmpje van je paard, dan kunnen we een beetje een beeld krijgen!!

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:21

Als ik die had dan had ik ze er meteen opgezet, maar heb net een nieuwe computer, dus moet nog even die andere foto's naar deze computer mailen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:27

DiamondHorse schreef:
Heb je anders wat stand foto's en een filmpje van je paard, dan kunnen we een beetje een beeld krijgen!!

inderdaad...liefst een filmpje waar jij hem rijdt?

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:57

Heb je al eens bloed laten trekken? En dan vnl laten kijken naar de spierwaardes en zo?

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:20

Paard is gewoon erg flegmatiek en lui, gedragsprobleem gewoon niet willen lopen met ruiter erop. en veel te schakkelen in tempo zoals stap halt stap galop enz, hand gewoon mooi ervoor houden,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:27

beamer schreef:
Paard is gewoon erg flegmatiek en lui, gedragsprobleem gewoon niet willen lopen met ruiter erop. en veel te schakkelen in tempo zoals stap halt stap galop enz, hand gewoon mooi ervoor houden,

Knap zeg, dat jij zonder het paard of ruiter ooit maar te hebben gezien, zo'n oordeel kan hebben!
Hoe weet jij nu of dit paard flegmatiek is en onwillig/lui??
Misschien heeft dit paard wel een verleden, kan de amazone voor geen meter zitten en belast daardoor de rug wel verschrikkelijk ( denk het niet hoor T.S!!!) heeft hij een verkeerd zadel, of bit op en in.....zo kan ik nog wel even door gaan.

Net even je vorige 3 berichten gelezen in je profiel, maar snap nu dat je er weinig tot geen verstand van hebt.
Paard met ongelijke voeten zou geen zijgang kunnen lopen???????

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:39

cheyentic schreef:
even een corectie hier.. een osteopaat doet wel degelijk wat met de spieren, alleen dmv het oplossen van de oorzaak van de spierspanning. Een goede osteopaat checkt het gehele lichaam, uiteraard kunnen we niks aan de HKO oid doen, maar moet zegge ndat ik daar het verhaal niet naar vind.
Niet van achteruit willen lopen, slaan naar het been geeft voor mij aan dat het paard niet vooruit KAN omdat er wellicht ergens een blokkade zit. Hier door kan hij zijn bekken niet kantelen. Zou het er toch eens op wagen, slechter word hij er zeker niet van ;)

Er is natuurlijk altijd een oorzaak en een gevolg.
Ik heb ervaring met zowel een osteopaat, als de combinatie masseur en chiro..
Spierspanning kan komen door een blokkade, maar een blokkade kan ook komen door te lang teveel spierspanning.

Dat een osteo niks doet met spieren, bedoel ik feitelijk mee dat een masseur actief spier voor spier los maakt, en dat doet een osteo niet..
In die context moet je mijn bericht lezen.. :o

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:25

femmefatale1 schreef:
Er is natuurlijk altijd een oorzaak en een gevolg.
Ik heb ervaring met zowel een osteopaat, als de combinatie masseur en chiro..
Spierspanning kan komen door een blokkade, maar een blokkade kan ook komen door te lang teveel spierspanning.

Dat een osteo niks doet met spieren, bedoel ik feitelijk mee dat een masseur actief spier voor spier los maakt, en dat doet een osteo niet..
In die context moet je mijn bericht lezen.. :o

op die manier. Dan klopt het inderdaad ja. De combinatie kan wel handig zijn, een spiermassage alleen heeft ong 30minuten nut. Daar is in de humane fysiotherapie veel onderzoek naar gedaan. daar kwam uit naar voren dat de massage nuttig is voor opwarmen voor inspanning of voor afvoer van afvalstoffen na een zware belasting. De tonus komt na +30min weer terug, dit komt omdat het door het orthosympatisch zenuwstelsel is geregeld en dus alleen bestaansrecht heeft als er ook een storing zit in het betreffende segment. maar goed dit word wel erg of-topic ;)

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:53

Ben vandaag weer naar me paard geweest, en iemand op stal zei dat ie gewoon door moest lopen, en als ie niet liep, dat bracht je m uit balans. Op een gegeven moment verzette hij geen stap meer.
Zij erop, verzette die helemaal geen stap meer.
Toen ging ging iemand zich nog er mee bemoeien, die zei dat je m gewoon een flinke tik moest geven. Zo gezegt zo gedaan, maar god straft meteen zeg. Flink eraf gevallen, met veel pijn in me nek.
Heb liggen huilen in die bak, ik weet het gewoon echt even niet meer. Zijn nu naar een andere instructrice, en we gaan wat rondkijken voor grondwerkclinics.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:56

echt meid laat hem een keertje checken door een osteopaat of fysio... kan veel ellende verhelpen en baat het niet schaad het niet. als de da hem heeft nagekeken en een osteo of fysio ook weet je iig zeker dat er in zijn lijf geen problemen zijn....

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:20

Wat verschrikkelijk rot voor je. Sluit inderdaad alles uit en laat hem goed nakijken! Ik kan me goed voorstellen dat je er wanhopig van wordt. Ik heb ook een paard gehad die soort gelijk gedrag vertoonde en wat bij hem hielp was enorm voorwaarts riijden vanaf de eerste stap dat ik er op zat. Ik had de regie en hij kmon alleen maar voorwaarts gaan. Ik sprong ook aan vanuit bijna uitgestrekte draf in galop. Ik reed iedere dag, maar niet lang. Ging het goed dan was de beloning afstappen en aan de hand uitstappen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:27

Ik raad je sterk aan eens naar een goede kliniek te gaan voor wat rug/halsfoto's. Echt, eerst even wat dingen uitsluiten voor je straks zelf iets breekt :(:)

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:28

We gaan m nu misschien weer na laten kijken door een osteopaat, voor de derde keer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:11

Begin eens van voren af aan. Ga eerst weer longeren net zo lang tot hij ontspant en naar beneden wil met z'n hoofd.
Als dat in orde is iemand erop aan de longe, zonder teugelcontact.
Zo ga je steeds een stapje verder. Licht contact zoeken, dan eens een been geven en de ruiter zelf het paard voorwaarts drijven, eigenlijk net of je een onbeleert paard hebt.
Vooral het belonen en op tijd stoppen is in dit geval heel belangrijk.

Mag ik vragen waar je woont?? Mijn handen jeuken om je te helpen!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:49

Protesteert hij ook zonder teugeldruk, als je hem gewoon aan de lange teugel laat lopen?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:49

Ik blijf erbij, ik denk dat je er echt verstandig aan doet om eerst toch eens wat foto's en/of eventueel scans te laten maken om het één en ander uit te sluiten,op deze manier blijft het giswerk!
Ik ren zelf ook niet zo maar naar de kliniek en ik spreek uit ervaring, maar soms denk je iets goed te doen en later blijkt dat dat wat je doet juist avenrechts heeft gewerkt ;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:00

begin helemaal over nieuw, laat je paard grondig nakijken , en straf een paard noooit als hij staakt... dat is het ergste wat je kan doen.

en paard staakt niet zomaar dus er is iets aan doe hand, je kan het beste even fotos van zijn rug en benen laten maken. ( misschien even duur , maar dan weet je wel of er echt iets aan de hand is! )

succes en heb gedult en niet opgeven :(:)

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:34

aerdenhout1 schreef:
Begin eens van voren af aan. Ga eerst weer longeren net zo lang tot hij ontspant en naar beneden wil met z'n hoofd.
Als dat in orde is iemand erop aan de longe, zonder teugelcontact.
Zo ga je steeds een stapje verder. Licht contact zoeken, dan eens een been geven en de ruiter zelf het paard voorwaarts drijven, eigenlijk net of je een onbeleert paard hebt.
Vooral het belonen en op tijd stoppen is in dit geval heel belangrijk.

Mag ik vragen waar je woont?? Mijn handen jeuken om je te helpen!

Osteopaat is geweest vandaag! Hij zei dat hij niet specifiek ergens last van heeft, maar dat zijn rug wel ietsjes achteruit gaat, wat door hem waarschijnlijk door het bokken komt.
Ik woon in Deventer, en heb nu een nieuwe instructrice, dus wacht het daar nog eventjes mee af.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:39

Hoe bedoel je "rug achteruit gaat"?

Ik bemoei me nergens mee hoor maar zou je niet beter eens gewoon foto's laten maken? Zo'n osteopaat kan niet zien of er iets beschadigd is en vroeg of laat val je een keer echt lelijk. Dan kun je in mijn ogen beter weten wat er echt aan de hand is.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:07

Foto's maken laten we as woensdag doen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:25

Super zoals jij je best doet om de oorzaak te vinden. Ik hoop dat het probleem snel verholpen is en dattie verder niks medisch mankeert.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:45

Heel verstandig dat er foto's gemaakt gaan worden, maar laat het niet van 1 punt maken, rugproblemen kunnen net zo goed vanuit de benen komen of bekken o.i.d.
Osteopaat en spierenmensje preventief laten komen vind ik altijd een goede optie, werkte vanuit deze kant heel goed....
Ik ben er van overtuigd dat een paard niet zomaar staakt omdat hij even geen zin heeft. Of een karakter issue heeft, vaak worden ze dan toch ergens door belemmerd en daar kom je alleen achter door hem op een goede kliniek te laten onderzoeken d.m.v foto's scans en ga zo maar door....
Heel veel sterkte ermee :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:56

Neluhs schreef:
Foto's maken laten we as woensdag doen!

Heel goed +:)+ Ik hoop dat het je een beter beeld geeft, ben erg benieuwd!
Komt vast goed :(:)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:06

En het zadel, is daar al eens goed naar gekeken?