opgewonden en kijkerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:20

Als ik het filmpje zie krijg ik de indruk dat het paard gewoon lekker aan het uitrazen is (en daar worden ze meestal sowieso al lekker opgewonden van) in plaats van dat ze aan het werk gezet wordt. Mijn tip is haar in ieder geval aan de longeerlijn te doen, eventueel licht bij te zetten (kan helpen om duidelijk te maken dat ze nu aan het werk is, in plaats van aan het dollen/razen en voor een gevoel van controle) en om haar constant duidelijk te maken wat ze moet doen, dus constant haar aandacht op jou te richten d.m.v. je stemcommando's. En daarbij veel overgangen maken. Ook zeker proberen haar tussendoor rustig te laten stappen ook al zal dat best moeilijk zijn als ze zo opgewonden is, maar op lage toon hooooooooooooo hoooooooooooooooo blijven herhalen brengt meestal uiteindelijk wel tot rust. Probeer in ieder geval ervoor te zorgen dat ze zo druk bezig is met wat ze moet doen dat ze wel op jou gericht móét zijn zodat ze geen tijd meer heeft voor al die andere dingen waardoor ze kijkerig wordt. Succes en komt vast wel goed naarmate je er meer ervaring in krijgt! :)

betwixed

Re: opgewonden en kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:53

probeer je paard bezigheids theraphy te geven.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:55

Probeer hem zo goed mogelijk bezig te houden, klinkt beetje simpel uit mn stoel maar oke.

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:11

Hoihoi,
Mijn paard is ook zo'n opgewonden standje! Het galloperen is heel herkenbaar probleem. Hoewel ik het nu wel onder controle heb.
Je gaat onbewust verstijven en dat merkt ze. Vooral als ze haar hoofd zo hoog houdt, kan je niets beginnen.
Ik heb een tijdje met een martingaal gereden. Als die kop zo kijkerig omhoog komt, heb je nog een beetje controle. En het geeft jou wat meer vertrouwen. Bij mij heeft het goed geholpen.
En alle voertips zijn ook niet verkeerd.
Succes!

Anoniem

Re: opgewonden en kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:50

Bezig houden inderdaad, en zelf rustig blijven. Je zegt al dat je niet met haar durft te galopperen. Is het niet zo dat je er al bij voorbaat vanuit gaat dat ze gen gaat doen? Je moet bij haar denk ik elke keer weer met een schone lij beginnen zegmaar. Niet er vanuit gaan dat ze gek gaat doen. Wel bedacht blijven, maar er niet op rekenen. Gewoon je eigen rust zoeken en die overbrengen op haar. Een gestresst paard wordt nog gestressder van een gestresste ruiter. ;) Longeren van te voren is prima om even die overtollige energie kwijt te raken. Maar ga daarna gewoon lekker met haar aan het werk zonder bang te zijn dat ze druk wordt. Lekker diep zitten, lekker ontspannen. Lekker veel dingetjes doen om dr aan het werk te houden en stelling naar binnen als ze kijkerig is. Succes!